تحقیق مقاله علل ناشنوایی

تعداد صفحات: 11 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21039
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم پزشکی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله علل ناشنوایی

    ورم گوش

     

     
    - چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
    - ورم گوش به‌دنبال ضربه به سر روی داده است.
    - ورم گوش نشانهٔ چیست؟
    ممکن است فکر کنید فقط کشتی‌گیرها و مشت‌زن‌ها دچار گوش گل کلمی می‌شوند. در حالی که هر ضربه‌ای ناگهانی و شدید به‌سر می‌تواند باعث آن شود، مگر اینکه آن را فوراً درمان کنید.
    لختهٔ خونی در غضروف گوش تشکیل می‌شود که اگر برداشته نشود، نسجی جوشگاهی شروع به تشکیل کرده و گوش را ضخیم می‌کند.
    علاوه بر ضربه، چیزهای دیگری هم گوش را متورم می‌کنند. سوراخ کردن گوش ممکن است به عفونی شدن و تورم آن بینجامد. و احتمال تورم در اثر آلرژی به گوشوارهٔ فلزی، مخصوصاً نیکل و کرم، نیز وجود دارد.
    جوش‌های عفونی نزدیک مجرای گوش هم می‌توانند باعث تورم گوش شوند.
    سرانجام، گوش درد شناگران که باعث درد و ترشح از آن می‌شود، گاهی به تورم گوش منجر می‌شود که ممکن است مجرای گوش را ببندد.
    - درمان ورم گوش
    چون ضربه به سر که باعث خونریزی و ورم گوش شود ممکن است آسیب دائمی ایجاد کند، فوراً باید به پزشک مراجعه کرد. اگ لختهٔ خون تشکیل شده باشد، باید آن را برداشت، چون غضروف را تخریب می‌کند. اگر به علت دیگری گوش متورم شده باشد، موارد زیر را به کار ببندید.
    آن را بشوئید. اگر گوش در اثر عفونت متورم شده است، سه قاشق غذاخوری نمک اپسوم (سولفات منیزیم) را در یک لیتر آب گرم حل کنید. حولهٔ تمیزی را در آن خیسانده و روی گوش بگذارید تا وقتی حوله سرد شود. این کار را روزی چهار بار انجام دهید.
    گوشواره‌هایتان را عوض کنید. اگر واکنش آلرژیائی به گوشواره نشان دادید، آنها را با گوشواره‌های طلا یا نقره عوض کنید.
    مراقب گوش‌هایتان باشید. اگر کشتی‌گیر یا مشت‌زن تاره کاری هستید، خیلی مراقب گوش‌هایتان باشید. پوشیدن کلاه‌های محافظ مخصوص در این ورزش‌ها از آسیب دیدن گوش جلوگیری می‌کند.

     

    وزوز گوش

     

    - چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
    - وزوز گوش همراه با سرگیجه یا درد است.
    - وزوز گوش نشانهٔ چیست؟
    بسیاری از مردم از وجود صداهای اضافی در گوش خود رنج می‌برند. مهم‌ترین منبع این سر و صداها، یعنی اعصاب و انتهاهای مخصوص عصبی درون گوش، با بالا رفتن سن و قرار گرفتن طولانی در معرض سر و صدای زیاد فرسود می‌شوند. در این حالت گوش درونی ممکن است صداهای غیر واقعی به مغز بفرستد.
    ممکن است ضربان رگ‌های خونی یا انقباض ماهیچه‌ها را به‌صورت صدای لرزشی یا نبضی در گوش حس کنید. گاهی بیماران با احساس صداهای زنگ زدن، وزوز، یا صدای جیرجیرک به پزشک مراجعه می‌کنند.
    گوش درد، عفونت باکتریائی گوش، جمع شدن مایع در گوش میانی، پارگی پرده گوش، تجمع چرک گوش می‌توانند ایجاد وزوز گوش کنند. بیماری منیر، که ناخوشی نادر گوش داخلی است، از علل وزوز گوش است. در بعضی موارد، وزوز ناشی از وجود توموری بر روی عصب شنوائی گوش داخلی است.
    - درمان گوش درد
    پزشک عفونت گوش را با تجویز آنتی‌بیوتیک مناسب درمان می‌کند، اما بسیاری از وزوزهای گوش به آسانی درمان نمی‌شوند. برای از بین بردن آن روش‌های زیر را امتحان کنید.
    آسپیرین زیاد نخورید. مبتلایان به ورم مفاصل باید دقت کنند که مقادیر زیاد آسپیرین می‌‌تواند باعث وزوز گوش شود، گرچه علت آن مشخص نیست. خوردن یک یا دو آسپیرین در روز اشکالی ندارد، اما خوردن هشت تا ده عدد آن ممکن است مشکل‌آفرین باشد.
    سیگار نکشید. یک دلیل دیگر برای نکشیدن سیگار ، نیکوتین موجود در سیگار محرکی است که بر روی عصب شنوائی گوش داخلی تأثیر می‌گذارد. اگر دچار وزوز گوش هستید، کشیدن سیگار مانند کوبیدن پتکی بر سر شما است.
    نمک زیاد نخورید. زیادی نمک باعث احتباس مایع در گوش می‌شود که در نهایت به تورم و فشار بر روی اندام‌های شنوائی می‌گردد. این حالت ممکن است باعث وزوز گوش، کاهش شنوائی، و سرگیجه شود.
    کافئین نخورید. کافئین نیز یک محرک است و می‌تواند وزوز گوش ایجاد کند.
    از صداهای بلند بپرهیزید. صداهای بلند وزوز گوش را تشدید می‌کنند. بهتر است از آنها دوری کنید. اگر در محیط کار ناچار به تحمل صدا هستند از گوش‌بند مخصوص استفاده کنید.
    به صدای آب گوش کنید. بسیاری از بیماران می‌گویند که در هنگام دوش گرفتن وزوز گوش را نمی‌شنوند. احتمالاً صدای آب مانع شنیدن وزوز می‌شود. چون صدای آب این تأثیر را دارد، برخی پزشکان توصیه می‌کنند که صدای جریان آب را ضبط کنید و قبل از خواب یا وقتی نیاز به استراحت دارید به آن گوش کنید.
    آرامش داشته باشید. وجود ارتباط بین وزوز گوش و تنش روانی مشخص است. با استفاده از ورزش‌های آرامش‌بخش تنش را کاهش دهید. گاهی اضطراب عامل وزوز است. در این صورت پزشک داروی ضد اضطراب برایتان تجویز می‌کند.
    چرک گوش را پاک کنید. اگر تجمع چرک گوش باعث وزوز گوش شما است، از قطره‌های پاک‌کنندهٔ چرک گوش استفاده کنید. البته بهتر است اول به پزشک مراجعه کنید، شاید عفونت عامل آن باشد.

    گوش درد

     

    - چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
    - گوش درد بیش از یک هفته طول کشیده است.
    - گوش درد نشانهٔ چیست؟
    اگر شب را از گوش درد کودکتان بیداری کشیده باشید، اهمیت این علامت را درک کرده‌اید. بزرگسالان نیز دچار گوش درد می‌شوند که گرچه کمتر است، ولی آنها را به بی‌خوابی می‌کشاند.
    میکروب‌هائی که باعث گوش درد می‌شوند معمولاً اول به صورت عفونت دستگاه تنفسی بینی یا گلو را گرفتار می‌کنند و فقط با کمی فشار، مثلاً فین کردن یا دراز کشیدن، ویروسی یا باکتری‌ را به‌درون شیپور اوستاش می‌رانند. شیپور اوستاش مجرای ظریفی است که راه‌های تنفسی را به گوش داخلی وصل می‌کند. از این مجرا تا گوش میانی و پرده گوش که پر از انتهاهای حساس عصبی است راهی نیست. عفونت باعث ایجاد چرک می‌شود که بر روی پردهٔ گوش فشار آورده و آن را به‌درد می‌آورد و گاهی پاره می‌کند.
    کودکان چون بیشتر دچار عفونت تنفسی می‌شوند و شیپور اوستاش آنها هنوز کامل نشده است و حتی قادر به تحمل عفونت‌های ضعیف نیست بیشتر به گوش درد مبتلا می‌شوند.
    گوش درد شناگران از علل دیگر گوش درد است که با ورود مقدار زیاد آب به درون مجرای گوش روی می‌‌دهد. داخل شدن مو یا اشیاء خارجی به گوش نیز ممکن است باعث گوش درد شود.
    - درمان گوش درد
    روغن زیتون مصرف کنید. چند قطره روغن زیتون یا روغن‌های معدنی تسکین موقتی گوش درد را به‌دنبال دارد. روغن را اول کمی گرم کنید تا به دمای طبیعی بدن برسد. مراقب باشید که فقط مقدار بسیار کمی استفاده کنید.
    گوش را گرم کنید. با گذاشتن بالشتک گرمی بر روی گوش ممکن است درد آن را بتوانید تسکین دهید.
    دراز نکشید. نشستن بهتر از دراز کشیدن به پشت است. چون نشستن باعث تخلیهٔ راحت خون از سر و کمتر جمع شدن آن در شیپور اوستاش می‌شود. برای همین است که وقتی بچه دچار گوش درد را بلند می‌کنید آرام می‌شود و وقتی او را می‌خوابانید گربه می‌کند. چون در حالت ایستاده کمتر درد دارد.
    مایعات بخورید. خوردن مقادیر زیاد آب و آب میوه نه تنها باعث تسکین علائم می‌شود، بلکه بلع مکرر مایعات به پاک شدن شیپور اوستاش نیز کمک می‌کند. جویدن و خمیازه کشیدن هم برای پاک ماندن شیپور اوستاش مفید است.
    قطره بینی مصرف کنید. قطره‌های بدون نسخهٔ بینی که حاوی فنیل‌افرین هستند کار شیپور اوستاش را به حال عادی بر می‌گرداند. این قطره‌ها مخاط بینی و اطراف ورودی شیپور اوستاش را متقبض کرده و از پرخونی آن جلوگیری می‌کند. قطره‌ٔ بینی را بیش از چند روز مصرف نکنید و دستور نوشته شده روی برچسب آن را رعایت کنید. مصرف زیادی این قطره‌ها باعث بدتر شدن ناراحتی می‌شود.
    مسکن بخورید. مسکن‌های بدون نسخه مثل آسپیرین و استامینوفن هم باعث تسکین موقتی گوش درد می‌شوند. ولی فکر نکنید با خوردن مسکن و آرام شدن درد علت آن نیز از بین رفته است و دیگر نیازی به آنتی‌بیوتیک ندارید. مسکن عامل بیماری را از بین نمی‌برد، فقط درد را کنترل می‌کند.
    آنتی‌بیوتیک بخورید. چون عفونت باکتریائی یکی از علل گوش درد است، پزشک برای درمان آن آنتی‌بیوتیک مناسب تجویز می‌کند. هیچ‌گاه آنتی‌بیوتیک را سر خود مصرف نکنید.
    - گوش درد شناگران
    شیرجه رفتن در آب در یک روز گرم تابستانی بسیار لذت‌بخش است. اما گوش درد ناشی از وارد شدن آب زیاد در گوش ناخوشایند است. موارد زیر را رعایت کنید.
    ته گوش را پاک نکنید. پاک کردن ته گوش قبل از شناکردن ورقهٔ چربی را که مانع نشستن آب بر روی پردهٔ گوش می‌شود از بین می‌برد. چرک گوش برای محافظت آن لازم است. پس فقط قسمت‌های بیرونی گوش را با پارچه یا حوله تمیز کنید و به انتهای مجرای آن کاری نداشته باشید.
    الکل استفاده کنید. ریختن یک یا دو قطره الکل ایزوپروپیل می‌تواند باعث تبخیر آب باقی مانده در گوش شود.
    از مواد خشک‌کننده استفاده کنید. مواد خشک‌کنندهٔ گوش حاوی الکل ایزوپروپیل و گلیسرین مخصوص تبخیر آب داخل گوش وجود دارد.

     

    قرمزی گوش

     

    - چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
    - قرمزی بعد از ۲۴ ساعت کاهش نمی‌یابد.
    - ضربهٔ تندی به گوش باعث تورم و قرمزی آن شده است.
    - زخم‌ عفونی با قطر بزرگ‌تر از ۶ میلی‌متر وجود دارد.
    - قرمزی به‌دنبال سرمازدگی روی داده است.
    - قرمزی گوش نشانهٔ چیست؟
    قرمز شدن گوش مانند پرچم سرخ خطر علامت وجود گرفتاری‌های کوچک گوش است. یکی از شایع‌ترین علل آن گرفتاری‌های پوستی مثل اکزما و پسوریاز است. و از علل مهم‌تر آن می‌توان عفونت گوش را نام برد.
    خراشیدن گوش با هر چیزی، مثل کلید یا سنجاق سر می‌تواند ایجاد عفونت شود. سوراخ کردن گوش نیز ممکن است آن را عفونی کند. گاهی نیز حساسیت به فلز گوشواره گوش را قرمز می‌کند. جوش‌های عفونی نزدیک مجرای گوش هم از علل قرمزی گوش هستند.
    گرما و سرمای شدید هم گوش را قرمز می‌کنند. و در هنگام سرمازدگی، گوش پس از سفیدی قرمز می‌شود و ممکن است دردناک باشد.
    بالاخره وارد آمدن ضربهٔ شدید به گوش آن را قرمز می‌کند. که اگر ورم کند، آن را گوش گل‌کلمی می‌نامند.
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله علل ناشنوایی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله علل ناشنوایی, مقاله در مورد تحقیق مقاله علل ناشنوایی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله علل ناشنوایی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله علل ناشنوایی, تحقیق درباره تحقیق مقاله علل ناشنوایی, مقاله درباره تحقیق مقاله علل ناشنوایی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله علل ناشنوایی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله علل ناشنوایی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله علل ناشنوایی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت