تحقیق مقاله رایگان اعتقاد به خرافات بر رفتار انسان ها تاثیر می‌‏ گذارد

تعداد صفحات: 3 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21289
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت: ۰ تومان
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان اعتقاد به خرافات بر رفتار انسان ها تاثیر می‌‏ گذارد

    یک استاد روان‌‏شناسی، گفت: خرافات مسایلی نیست که فقط در ذهن انسان‌‏ها باشد ؛ بلکه به طور مستقیم بر رفتار آنها نیز تاثیر می‌‏گذارد.

     

    بهروز معبودیان، متخصص روان‌‏شناسی بالینی، در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: افزایش خرافات در جامعه امکان بررسی علمی و منطقی عقاید و باورها را سلب می‌‏کند, یعنی افرادی‌‏که پاسخ از پیش تعیین‌‏شده به وقایع دارند، نمی‌‏توانند مسایل را به صورت دقیق بررسی کنند.
    وی افزود: تداوم این وضع به گسترش فرهنگ خرافی در جامعه منتهی می‌‏شود و در نهادهای آموزشی، خانواده, ‌‏اجتماعات و سازمان‌‏ها بسط پیدا می‌‏کند، به عنوان مثال در نهاد خانواده وقتی که همسری منشاء مشکلاتش را با شریک زندگی خود جادو شدن و طلسم می‌‏داند، برای یافتن راه حل صحیح، به جای مراجعه به متخصص و مشاور، نزد دعانویس می‌‏رود.
    معبودیان خاطرنشان کرد: خرافه‌‏ها عناصر مجزا و منفردی هستند که از طریق سنت به ما رسیده‌‏اند و هنوز هم آثار خود را حفظ کرده‌‏اند و قسمت اعظمی از آنها از اعتقاد به خوش‌‏شانس و بدشانس بودن نشات گرفته‌‏اند که شامل فال‌‏زدن‌‏ها یا رسوم دیگری هستند که تصور می شود فرد را از گزند و آسیب مصون می‌‏دارند.
    این روان‌‏شناس تصریح کرد: به عنوان مثال "آیینه شکست", "زدن به تخته", "نمک پراکندن", "طلسم‌‏ها" مانند "نعل اسب", "چاه‌‏های مراد"و و همچنین خرافات دیگری که مربوط به رویدادهای مهم چرخه‌‏ها زندگی آدمی مانند عروسی و نامگذاری هستند، جملگی صورت‌‏های نمادین شده‌‏ای در خرافات محسوب می‌‏شوند.
    به گفته وی، بسیاری مردم از طریق این خرافات نه تنها باورهای مشترکی پیدا می‌‏کنند ؛ بلکه در عین حال روابط اجتماعی با هم برقرار کرده و در راه پیشبرد هدف‌‏های مربوط به باورهای خویش همکاری می‌‏کنند.
    معبودیان در ادامه گفت: در کنار این خرافات عمومی, خرافات شخصی هم وجود دارد که شامل باورها و رسومی است که فرد شخصا، برای خودت ابداع کرده, بدون آنکه آنها را با دیگران درمیان بگذارد و نباید آنها را با خرافات مشترک اجتماعی اشتباه کرد.
    این استاد روان‌‏شناسی یادآور شد: به عنوان مثال بسیاری افراد هنگام نوشتن مطلبی باید کار خود را با قلم خاصی آغاز کنند، در غیر این صورت احساس می‌‏کنند که نتیجه کارشان رضایت‌‏بخش نخواهد بود و همین اعتقاد ممکن است به رفتار آنها تاثیر گذاشته, آنها را مرددتر, حساس‌‏تر و مضطرب‌‏تر بسازد و در نتیجه ممکن است پیامدهای نامطلوبی بر اثر این عقیده، در نتیجه کارشان نیز حاصل شود.
    وی افزود: فروید و یونگ هر دو معتقد بودند که عقاید و رسوم خرافاتی، عمیقا ریشه در فرآیندهای ذهنی ناهوشیار آدمی دارند و مسایلی نیستند که مربوط گذشته و یا محدود به طبقات کم سواد باشند ؛ بلکه بخشی جدایی‌‏ناپذیر از ساخت ذهنی همه آدمیان هستند که تحت شرایط خاصی به سطح هوشیاری می‌‏رسند.

     

    معبودیان خاطرنشان کرد: "یونگ" در جایی دیگر خرافات را به عنوان یک ویژگی اساسی روح آدمی تلقی می‌‏کند، وی معتقد است: بخش‌‏های ناهوشیاری از روان که عقده‌‏های خودمختار نامیده می‌‏شوند از خود جدا مانده‌‏اند و به سطح آگاهی نمی‌‏رسند ؛ ولی ممکن است به جهان خارج افکنده شده و به صورت ارواح ظاهر شوند.
    این استاد روان‌‏شناس تصریح کرد: همچنین بسیاری از رفتارگراها معتقدند خرافات در نتیجه تقویت تصادفی نوعی پاسخ به عامل آغاز می‌‏شوند و از این طریق نیز استوار می‌‏مانند، به عنوان مثال ماهی‌‏گیری که ماهی درشتی را صید کرده است نه تنها بار دیگر برای صید به همان محل قبلی می‌‏رود ؛ بلکه ممکن است تا مدت‌‏ها همان لباس را به همراه داشته باشد که در آن روز با خود داشته است.
    به گفته وی، در حال حاضر با توجه به اینکه در بررسی خرافات، می‌‏توان دو نوع خرافات را از نظر کلی از هم تفکیک کرد ؛ لذا در هر حوزه روشنفکران خاص می‌‏توانند با توجه به تخصص‌‏شان به کاهش رشد خرافات در جامعه کمک کنند.
    معبودیان در ادامه گفت: این دو نوع خرافات شامل خرافات اجتماعی بدون مبنای دینی و خرافات دینی هستند که پرداختن روشنفکران به خرافات غیردینی به نظر امکان‌‏پذیر است ؛ لذا کاهش این نوع خرافات، نیازمند پژوهش جامع برای روشن شدن فراوانی و انواع و در مرحله ارایه راهکار برای کاهش آنها است.
    این استاد روان شناسی یادآور شد: متخصصان بهداشت روان، روانشناسان، روان‌‏پزشکان, جامعه‌‏شناسان و مردم‌‏شناسان از جمله افرادی هستند که می‌‏توانند سهم گسترده‌‏ای در کاهش خرافات غیر دینی داشته باشند.
    وی افزود: از آنجایی که موضوعات دینی، نیازمند تخصص لازم در این حوزه است، در حوزه موضوعات مربوط به خرافات دینی به نظر می‌‏رسد که متخصصان این حوزه یعنی علما می‌‏توانند به شناسایی و کاهش خرافات دینی و روشن‌‏سازی مردم بپردازند ؛ البته به دلیل اینکه تفسیرهای مختلفی از دین در جامعه وجود دارد و نیز به دلیل سیاسی بودن مسایل دینی، مشکلات زیادی پیش روی اندیشمندان دینی برای ورود به این حوزه وجود دارد.

     

    معبودیان در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین همه علمای دینی نیز به راحتی نمی‌‏توانند به این حوزه بپردازند, با این حال تصور می‌‏شود که نهادهای خاصی مانند حوزه‌‏های علمیه به جای درگیری سیاسی، می‌‏توانند در این زمینه، به روشن ساختن مردم و کاهش خرافات دینی در جامعه بپردازند.
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان اعتقاد به خرافات بر رفتار انسان ها تاثیر می‌‏ گذارد

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان اعتقاد به خرافات بر رفتار انسان ها تاثیر می‌‏ گذارد, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان اعتقاد به خرافات بر رفتار انسان ها تاثیر می‌‏ گذارد, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان اعتقاد به خرافات بر رفتار انسان ها تاثیر می‌‏ گذارد, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان اعتقاد به خرافات بر رفتار انسان ها تاثیر می‌‏ گذارد, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان اعتقاد به خرافات بر رفتار انسان ها تاثیر می‌‏ گذارد, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان اعتقاد به خرافات بر رفتار انسان ها تاثیر می‌‏ گذارد, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان اعتقاد به خرافات بر رفتار انسان ها تاثیر می‌‏ گذارد, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان اعتقاد به خرافات بر رفتار انسان ها تاثیر می‌‏ گذارد ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان اعتقاد به خرافات بر رفتار انسان ها تاثیر می‌‏ گذارد
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت