تحقیق مقاله مدیریت اسلامی

تعداد صفحات: 271 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21339
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۲۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مدیریت اسلامی

    پیشگفتار

     

     
    نهضت و قیام مردم دیندار و شریف ایران بر ضد رژیم پهلوى از سال 1342 به رهبرىِ روحانیت و در رأس آن، امام خمینى - قدّس سرّه - و ایثار و فداکارىِ اقشار مختلف مردم، و درنهایت، پیروزىِ آن در بهمن ماه 1357 بدون شک یک حرکت دینى و براى دفاع از حریم مقدس اسلام بود. با آن پیروزىِ شگفت آور، این اندیشه نوین، در ایران و جهان اسلام به وجود آمد که با رهبرى‏هاى یک فقیه جامع‏الشرائط و با بهره‏گیرى از ایمان واحساسات دینىِ مردم مى‏توان حتى بدون سلاح با طاغوتیان و صاحبان زر و زور و سلاح پیکار کرد و پیروز شد. با آن پیروزىِ معجزه‏آسا و شگفت‏آور، قدرت اسلام و ایمان و نقش حساس رهبرىِ دینى و نفوذ معنوىِ روحانیت، براى همگان آشکار شد. آن چنان که اکثریت قاطع اقشار مختلف مردم، دانشگاهى، فرهنگى، بازارى، ادارى، کارگر، کشاورز، شهرى و روستایى، که دین خواهى در جانشان سابقه دیرینه داشت، با شوق فراوان خواستار حاکمیت اسلام و اجراى احکام و قوانین نورانىِ آن شدند.

    امام خمینى - قدّس سرّه - که در آن زمان، عملاً در جایگاه ولایت فقیه واقع شده بود و اکثریت قاطع مردم، رهبرىِ او را پذیرفته بودند، انتخاب نوع حکومت را بر عهده مردم گذارد و « جمهورى اسلامى» را به عنوان پیشنهاد مطرح ساخت. در تاریخ 11/1/1358 همه‏پرسى به عمل آمد و اکثریت قاطع مردم(32/98%) به «جمهورى اسلامى» رأى مثبت دادند.

    بعد از آن، تهیه قانون‏اساسى، یک ضرورت محسوب مى‏شد و تدوین آن، نیاز به کارشناسانى داشت که در مسائل قانونى و اسلامى متخصص باشند. انتخاب آنان نیز بر عهده مردم گذاشته شد. در تاریخ 12/5/58 مردم در یک انتخابات عمومى شرکت کردند و با اکثریت آرا 72 نفر از قانون‏دانان و اسلام‏شناسان را بدین منظور برگزیدند. مجلس خبرگان قانون‏اساسى تشکیل شد و اعضاى آن با جدیت تمام، مشغول به کار شدند. از رهنمودهاى امام خمینى - قدّس سرّه - و صدها طرح و پیشنهادى که از صاحب نظران مى‏رسید استفاده کردند و در مدتى در حدود سه ماه، متن قانون‏اساسى را تدوین کردند. سپس تصویب آن نیز به آراى مردم واگذار شد و در تاریخ 12/9/58 در یک همه پرسى، با اکثریت چشمگیرى (حدود 75%) تصویب شد و به تأیید امام خمینى رسید. بدین ترتیب، خط مشى نظام جمهورى اسلامى ایران بر پایه قانون‏اساسى، که از قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص) و مکتب اهل بیت(ع) الهام گرفته، مشخص و استوار گشت.

    با تصویب قانون‏اساسى، نوع حکومت و اهداف و ارکان آن، جنبه قانونى به خود گرفت، ولایت و زعامت ولى فقیه و مجتهد جامع الشرائط، قانونى شد و رسمیت یافت.

    مراحل مختلف تهیه، تدوین و تصویب قانون‏اساسى با سرعت سپرى شد؛ چرا که ضرورت استقرار هر چه سریع‏تر نهادهاى نظام جمهورى اسلامى ایران، چنین سرعتى را مى‏طلبید، به ویژه آن که رهبرى‏هاى ژرف‏بینانه و قاطعانه امام، بر این سرعت تأکید مى‏ورزید.

    اما با توجه به این که بعد از حکومت پیامبر اسلام و على بن ابى طالب - صلوات اللّه علیهما - نخستین بار بود که حکومتى قانونى، بر طبق مبانىِ شیعه تأسیس مى‏شد و زعامت گسترده ولى فقیه و اجراى احکام و قوانین سیاسى - اجتماعىِ اسلام، سابقه عملى نداشت و تجربه نشده بود، مسائل مربوط به نظام دینى و فلسفه سیاسىِ اسلام، به ویژه ولایت فقیه نیز به طور دقیق تحقیق و تدوین نشده بود. بنابراین، لازم بود بعد از استقرار حکومت اسلامى، مسائل مربوط به فلسفه سیاسىِ اسلام، به طور گسترده و عمیق به وسیله محققان و کارشناسان مربوطه، مورد تحقیق و بررسى قرار گیرد.

    این مسؤولیت سنگین، که استحکام نظام اسلامى بر آن مبتنى است، بر عهده همه دانشمندان متعهد و فقها و اسلام شناسان نهاده شده است. بسیار بجا بود که حوزه‏هاى علمیه، به ویژه حوزه علمیه قم در این کار مهم پیشقدم مى‏شد و با دعوت از اساتید و دانشمندان متعهد دانشگاه، وسیله یک سرى تحقیقات عمیق و گسترده جمعى را در همه موضوعات و مسائل مربوط به فلسفه سیاسى و نظام اسلامى فراهم مى‏ساخت؛ ولى متأسفانه در این جهت کوتاهى شد. البته از آن زمان تاکنون در این رابطه، کارهایى انجام گرفته، کتاب ها و مقالات سودمندى تهیه و انتشار یافته است؛ ولى با توجه به این که تحقیقات انجام شده، غالباً انفرادى بوده، جاى یک سلسله تحقیقات عمیق‏تر و فراگیرترِ جمعى هنوز خالى است.

    با توجه به این نیاز و تأکیدهاى مکرر مقام معظم رهبرى، حضرت آیه الله خامنه‏اى - مدظله‏العالى - بود که مجلس خبرگان رهبرى در اجلاسیه 28/11/1371 مسؤولیت انجام این تحقیقات را بر عهده دبیرخانه مجلس خبرگان گذاشت. در شرح وظایف دبیرخانه چنین آمده است: «تحقیق و پژوهش در موضوع حکومت اسلامى، بالأخص ولایت فقیه، تألیف و نشر آن به صورت هاى مناسب». دبیرخانه بعد از تهیه مقدمات، شروع به کار کرد. در انجام این مسؤولیت بزرگ، کارهایى را شروع کرده و انجام مى‏دهد که مهم‏ترین آن‏ها عبارت است از: تحقیق در موضوعات و مسائل مختلف فلسفه سیاسى اسلام، به ویژه ولایت فقیه. در آغاز، فهرستى از موضوعات نیازمند به بررسى و تحقیق تهیه شد و از محققان و دانشمندان براى همکارى دعوت به عمل آمد. تعدادى از آنان دعوت ما را پذیرفتند و پس از تهیه و تصویب طرح تحقیقاتى، مشغول به کار شدند.

    گرچه مسؤولیت مستقیم انجام هر یک از موضوعات، بر عهده یک نفر از محققان مى‏باشد؛ اما با توجه به این که از افکار و اظهار نظر دیگر صاحب‏نظران نیز استفاده مى‏کند، مى‏توان آن را یک تحقیق جمعى به شمار آورد. تحقیقات بدین صورت انجام مى‏گیرد:

     

    1. محقق در همه مراحل، از نظر اساتید مشاور و راهنما استفاده مى‏کند.
    2. مطالبى که توسط محقق نگاشته شده، در اختیار تعدادى از دانشمندان صاحب‏نظر براى مطالعه و اظهار نظر قرار مى‏گیرد. سپس در جمع آنان و با حضور نویسنده، مورد بحث و نقد قرار مى‏گیرد.
    3. ریاست دبیرخانه و مسؤول مرکز تحقیقات علمىِ دبیرخانه نیز در همه مراحل تحقیق، از نزدیک بر کارها نظارت دارند.
    4. محقق از نتایج بحث‏ها و تحقیقاتى که قبلاً توسط دبیرخانه انجام گرفته و نیز از فیش‏هاى موجود استفاده مى‏کند.

    ولى با توجه به این که محقق در تحقیقات خود از آزادىِ کامل برخوردار است و الزامى در جهت اعمال همه دیدگاه‏هاى پیشنهادى ندارد، مسؤولیت صحت و سقم مطالب نیز بر عهده خود او خواهد بود.

    تحقیقى که اینک ارائه مى‏شود، به بررسى موضوع مدیریت از دیدگاه کتاب و سنت مى‏پردازد و به وسیله پژوهشگر پرتوان، حجه الاسلام آقاى سیّد صمصام الدین قوامى انجام گرفته است. این پژوهش پس از طرح کلیاتى درباره مدیریت اسلامى، به اهم مباحث این موضوع مانند «مدیریت منابع انسانى» و وظایف مدیریت» مى‏پردازد و در ضمن آن، مسائل فراوان مدیریت از زوایاى مختلف، به ویژه با تبتع گسترده در سیره و سنت اسلامى، مورد بررسى قرار گرفته است.

     

    در خاتمه از زحمات و تلاش‏هاى محقق سخت‏کوش این اثر، و همه اساتید محترمى که در به ثمر رسیدن این تحقیق همکارى نمودند، تشکر مى‏کنم.
     

    *******************************

    مقدمه نویسنده‏

    پس از پیروزى انقلاب اسلامى، زمینه طرح مسائل و مباحث نوینى فراهم شد که پیش از آن، ضرورت و انگیزه‏اى براى پرداختن به آن‏ها وجود نداشت. یکى از این مسائل، شکل‏گیرى یک نظام اسلامى از درون انقلاب بود که موجب پیدایش پرسش‏هاى گوناگونى در باره فلسفه سیاسى و اجتماعى اسلام، در اذهان اندیشوران و حامیان انقلاب شد. هم‏چنین از جمله این مباحث، مبحث «مدیریت اسلامى» بود که از جنبه‏هاى گوناگونى مورد بحث و بررسى قرار گرفت. برخى از پرسش‏هاى مطرح شده در این باره، عبارتند از:

     

    مدیریت اسلامى چه تعریفى دارد؟ آیا بشر خود باید نوع مدیریت بر جامعه را روشن سازد یا اسلام هویت و ماهیت نظام مدیریتى را بیان مى‏کند؟ ضرورت و اهمیت پرداختن به مسأله مدیریت اسلامى چیست؟ با توجه به این‏که مدیریت در غرب متولد شده و بیش‏تر نظریه‏پردازان آن، غربى هستند، کاربرد این نظریه با توجه به وضعیت عمومى ارزش‏هایى که ارائه مى‏ دهد، چگونه ارزیابى مى‏شود؟ مهم‏ترین محورهاى اشتراک و افتراق مدیریت اسلامى با مدیریت رایج در غرب چیست؟ وجه تمایز بین مدیر و رهبر و رابطه مدیریت و حکومت چیست؟ اصول مدیریت از دیدگاه اسلام کدام است؟ با توجه به این‏که اصول مدیریت تقریباً ثابت است، مدیریت اسلامى که بخشى از اقسام مدیریت محسوب مى‏شود، چه نقشى خواهد داشت؟ با توجه به این‏که مدیریت درغرب از روش تجربى استفاده مى‏کند و ما در حال حاضر نمى‏توانیم از این روش در مدیریت اسلامى استفاده کنیم، چگونه مى‏توانیم به سوى مدیریت گام برداریم؟ اصطلاحات رایج در مدیریت اسلامى، مدیریت فقهى، مدیریت ارزشى و مدیریت دینى از چه اعتبارى برخوردارند و کدام یک ترجیح دارد؟ توقع یک نظام ادارى و روش ‏هاى مدیریتى از
    اسلام تا چه اندازه درست و به‏جا است؟ آیا اسلام یک مکتب مدیریتى ویژه خود را دارد، مانند دیگر مکاتب مدیریتى (مدیریت علمى، روابط انسانى، اقتضایى و...)؟ اگر مدیریت مبحثى عقلایى و متکى به عقل جمعى بشر است، چه اصرارى بر جست‏وجوى آن در منابع اسلامى است؟ آیا مدیریت هم اسلامى و غیراسلامى دارد؟ اگر دارد، معیار اسلامى بودنش چیست؟ شاخص‏هاى شایستگى مدیر اسلامى کدام است؟

    در بین نظریه‏هاى مدیریت، کدام نظریه با اسلام سازگارتر است؟ آیا اسلام نظریه خاص و مستقلى در این زمینه دارد؟ اصول موضوعه‏اى که براى ما معتبر است و بر اساس آن‏ها باید مسائل مدیریت را حل کنیم، کدامند؟ روش درست تحقیق در مدیریت اسلامى چیست؟ در جامعه اسلامى چه نظام ارزشى‏اى باید بر رفتارهاى مدیران حاکم باشد و دلیل اعتبار این نظام ارزشى چیست؟

    این پرسش‏ها و مانند این‏ها از عوامل پدید آمدن تحقیق حاضر هستند که پاسخ به آن‏ها با توجه به متون دینى مى‏تواند نظریه مدیریت اسلامى را تبیین کند.

    ***********************************

    بخش اول‏: مقدمات و کلیات بحث‏

    فصل اول: کلیات

     

    - هدف از مباحث مدیریت اسلامى‏
    1. تدوین اصول مدیریت
    2. الگو سازى یک سازمان مطلوب‏
    3. ارائه الگوى مدیر و کارگزاران نظام اسلامى و ضد آن‏
    4. تعمیم نظریه مدیریت اسلامى‏
    5. توجه جدى مراکز علمى فرهنگى کشور به تحقیق به عنوان پایه، براى دست‏یابى به نظریات اسلام در باره مدیریت.
    6. معطوف کردن توجه محققان و دانش‏پژوهان و متخصصان علم اداره و مدیریت، به نظریه مدیریت در اسلام و طرح استدلالى آن، در مطالعات تطبیقى و توجه به تمایزات اساسى بین مدیریت اسلام و شرق و غرب.
    7. دعوت به هم‏کارى صاحب‏نظران و محققان اسلامى، به ویژه فقیهان بزرگ حوزه علمیه، براى ارائه الگوى مدیریت در اسلام.
    8. ایجاد زمینه تلاش بیش‏تر و جدى‏تر براى یافتن راه‏کارهاى علمى، در جهت اجرایى کردن نظریات فراگیر مدیریت اسلامى، که جوهره حکومت اسلامى را در خود دارد، با توجه به رهنمودهاى قرآنى و دست‏آوردهاى بشرى و نقش زمان و مکان.(1)

     

    - ضرورت و اهمیت بحث نظریه مدیریت در اسلام‏
    در لابه‏لاى آثار مدیریت‏پژوهان مسلمان، به مواردى از ضرورت پى مى‏بریم:
    1. ظهور انقلاب اسلامى و استقرار حکومت دینى در ایران اسلامى، لزوماً بحث مدیریت را در پى دارد؛ زیرا حکومت، بدون مدیریت امکان ندارد.
    2. جامعیت و خاتمیت مفروض دین اسلام، مستلزم داشتن نظاماتى مانند نظام ادارى است.
    3. کاستى‏هاى مکاتب مدیریتى غیردینى و غیراسلامى، که در عمل نشان داده شده و بعضاً مورد اعتراف خود غربى‏ها است، ما را بر آن مى‏دارد که در نظام مدیریتى اسلام جست‏وجو کنیم.
    4. معرفى اسلام در همه ابعاد، به جهان پرسش‏گر از مبانى نظرى و عملى نظام اسلامى.
    5. نمى‏توان حکومت دینى را با مدیریت غیردینى هدایت کرد. این امر باعث شکست و تعارض و تناقض در نظام اسلامى خواهد شد.
    6. عدم تناسب مدیریت‏هاى رایج با فرهنگ و تمدن اسلام و تفکر مستقل انقلابى.
    7. سیره انبیا و اولیا در اِعمال مدیریت، حاکى از وجود اصول مدیریتى دینى است که باید کشف شود.
    8. نیاز فراوان نظام اسلامى به مدیرانى که متخلق به اخلاق اسلامى و مسلح به دانش مدیریت باشند.
    9. لزوم ارائه الگوى مدیریتى اصیل به مدیران اسلامى که نقش مهمى در پیش‏برد اهداف نظام اسلامى دارند و نقش فرهنگ سازى نیز در جامعه بر عهده آنان است.
    10. توسعه این رشته، تا عمق مدیریت خانواده، مدیریت و رهبرى خویشتن، و حجم بسیار احکام و اخلاق‏اسلامى در این موارد، صاحب‏نظریه بودن اسلام در مدیریت را آشکار مى‏سازد.
    11. نقش بسیار مهم مدیریت اسلامى در تحقق اهداف انقلاب اسلامى، در پیش‏رفت و توسعه همه‏جانبه کشور.

     

    - روش‏شناسى تحقیق در مدیریت اسلامى‏
    1. گروهى از محققان و مدیریت‏پژوهان با ضعف شناخت از مدیریت غربى و با توجه صرف به مدیریت در اسلام، مدیریت غربى را به کلى نفى کرده و وارد موضوع نشده‏اند، در حالى که باید مدیریت را یک علم دانست تا بتوان با آن به درستى روبه رو شد؛ همان گونه که پیشینیان ما با فلسفه یونان رفتار کردند.

    2. گروهى دیگر با خوب و درست فرض کردن مدیریت غربى کوشیده‏اند با توجیه اسلامى مدیریت غربى، آن را به نوعى اسلامیزه کنند. در این گروه، عده‏اى مرعوب آن نظریات شده و همه آن را پذیرفته‏اند و برخى نیز با برخوردى انتقادى، براى تصحیح و تکمیل آن کوشیده‏اند. دسته دوم سعى کرده‏اند با کالبدشناسى و تقسیم‏بندى مدیریت، به انسانى و مواد، یعنى مدیریت منابع انسانى و تولید، مباحث ارزشى را از غیرارزشى جدا کنند و با پذیرش بخش دوم، صرفاً موضوع انسان را در مدیریت بررسى کنند.

    3. از یک دیدگاه مى‏توان مجموعه تحقیقات مدیریت اسلامى را به چند دسته تقسیم کرد: دسته‏اى توسط متخصصان مدیریت بدون تخصص اسلامى تنظیم شده است و دسته‏اى دیگر توسط متخصصان اسلامى بدون تخصص و شناخت مدیریتى نگارش یافته است و چه بسا دسته سومى توسط نویسندگان فاقد هر دو تخصص به رشته تحریر در آمده است. در این میان، جاى خالى تحقیق و جستارى که داراى هر دو نوع تخصص باشد، خالى است.

     

    4. در آثار مدیریتى از سه شیوه استفاده شده است:
    الف) روش قیاسى (مستقل): مراجعه به منابع اصیل اسلام و استخراج ارزش‏ها و اصول مدیریتى از آن‏ها.
    ب) روش استقرایى (تطبیقى): مراجعه به منابع مدیریت روز و مطالعه نظریاتى که در آن مطرح است و شناخت پیش‏فرض‏ها و اصل نظریات و قضایایى که از آن نظریات استفاده مى‏ شود. سپس مطالعه‏اى تطبیقى انجام شود تا مثلاً مشخص گردد که آیا مکتب اسلام این نظریات را امضا مى‏کند یا کنار مى‏گذارد.
    ج) انتخاب برخى کلید واژه‏ها از متون مدیریت علمى و پیدا کردن معناى آن در منابع اسلامى، که در حقیقت، از مدیریت روز فقط به شکل یک فهرست استفاده شود.
    در این تحقیق، فهرست مباحث از متون مدیریت علمى گرفته شده است. هم‏چنین در هر مبحث، نخست نظریات و اصطلاحات مدیریت نوین تشریح شده است و سپس نظریه مدیریت اسلامى یا رحمانى در خصوص آن مبحث، از قرآن و سنت استخراج گردیده و تطبیق آن بر عهده خوانندگان گذاشته شده است. در پایان، پرسش‏هایى مطرح شده و پاسخ آن‏ها با استفاده از منابع اسلامى داده شده است. تلاش بر این بوده است که پرسش‏هایى طرح شود که مدیریت‏نویسان امروزى با آن‏ها رو به رو بوده و پاسخى براى آن‏ها نداشته‏اند و یا اگر پاسخ داده‏اند، مانع از پاسخ‏گویى خاص مدیریت اسلامى نبوده است.

     

    - پیشینه بحث در بین دانشمندان شیعى‏
    مدیریت اسلامى موضوعى است که سابقه آن، در بین شیعه، محدود به دوران پس از انقلاب اسلامى نمى‏شود، بلکه از دیرباز مورد توجه بوده است. هر چند نخست در ضمن مباحث کلامى جاى داشت، ولى در دوران پیدایش مدیریت، به شکل یک دانش مستقل، اولین اثر را مى‏توان در اواخر سال 1340 جست‏وجو کرد که استاد شهید مطهرى با تنظیم و تقدیم دو مقاله، تحت عنوان «مدیریت و رهبرى در اسلام» و «رشد» پیش‏تاز طرح این مباحث شد.(2) مقاله نخست متن سخنرانى استاد شهید است که چند سال پیش از انقلاب، هم‏زمان با ایام بعثت در مدرسه عالى مدیریت کرمان ایراد گردیده است.(3) این متن، نخستین متن مدیریت در اسلام است که با استفاده از مفاهیم اسلامى نوشته شده است و شیوه استنباط مفاهیم مدیریتى از متون اسلامى را به ما مى‏آموزد. هم‏چنین روش‏هاى تحقیق مدیریت در اسلام را به‏طور مشخص بیان مى‏کند و نمونه‏هایى از انجام آن را ارائه مى‏دهد. از ویژگى‏هاى این اثر، گرایش عمومى و بنیادى آن در استخراج مدیریت از منابع اسلامى است. روش تبیین مقاله، قیاسى بوده و در حوزه مدیریت عام و بیش‏تر، مدیریت عمومى تنظیم گردیده و به هر حال، پایه‏اى ارزش‏مند و معتبر است.
    (4)

    در میان دانشمندان عرب، محمد باقر شریف القرشى حدود 35 سال پیش، کتاب نظام الحکم و الاداره فى الاسلام را نوشته است. ایشان که از محققان برجسته اهل نجف است، حدود 25% این کتاب را به مباحث اداره اختصاص داده است.(5) در چند سال اخیر، ضمن تحقیقى که توسط گروه مدیریت پژوهشکده علوم انسانى دانشگاه امام‏حسین(ع) انجام گرفت، مشخص شد که طى سال‏هاى آخر دهه چهل تا اوایل دهه هفتاد، یعنى حدود ربع قرن، تقریباً 160 اثر، اعم از کتاب، مقاله، پایان‏نامه و جزوه آموزشى، در این زمینه ارائه شده است. سپس این آثار، در قالب یک طرح تحقیقى، تلخیص، تنظیم و ارزیابى شد و دست‏مایه اولیه و سنگ بناى یک کار علمى مشترک میان حوزه و دانشگاه قرار گرفت.(6)

     

    این مجموعه، به تفکیک شامل 60 کتاب، 21 مقاله، 13 پایان نامه و 53 جزوه کمک‏درسى است که چهار عنوان آن، پیش از انقلاب نگاشته شده است. آمار نشان مى‏دهد که در طى 25 سال، هر سال هشت عنوان در باره مدیریت اسلامى چاپ شده است که در مقایسه با دنیاى غرب، که فقط در باره مدیریت منابع انسانى، هر روز یک کتاب و 86 مجله تخصصى به چاپ مى‏رسانند، اندک است. بررسى‏ها نشان مى‏دهد که طى چهار دهه گذشته، از میان سه گروه علماى حوزه، دانشگاه و دیگر محققان، از هر گروه حدود سى نفر به نگارش مطالبى در باره مدیریت اسلامى پرداخته‏اند.(7)

     

     
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مدیریت اسلامی

    فهرست:

     

    مقدمه

    :مقدمات و کلیات بحث (کلیات )

     منبع شناسى

     وظایف مدیریت

     رهبری

     برنامه‏ ریزى

    منابع

     

     

    منبع:

    - سعادت ، اسفندیار، مدیریت منابع انسانى، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانى دانشگاهها(سمت)
    2 - اقتدارى، على‏محمد، سازمان و مدیریت سیستم رفتار سازمانى، چاپ 14، تهران، مؤلف ب، ت‏
    3 - الوانى، سید مهدى، مدیریت عمومى، ج‏8، تهران، نشر نى 1364
    4 - شروانا رابرت و نیوپورت جین، اصول مدیریت و رفتار سازمانى، ترجمه عین الله علا، تهران، زوّار 1360
    5 - جاسبى، عبدالله، اصول و مبانى مدیریت، ج‏5، تهران، دانشگاه آزاد اسلامى 1371
    6 - دسلر، گرى، مبانى مدیریت، ترجمه داود مدنى، چاپ 3، نشر قومس 1373
    7 - رضائیان، على، اصول مدیریت، ج‏4، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانى دانشگاهها(سمت) 1370
    8 - کازمایرلئونارد، اصول مدیریت، ترجمه اصغر زمردیان و آرمن مهروزان، ج‏3، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتى 1368
    9 - رابینز، استفن پى، مدیریت رفتار سازمانى، ترجمه على پارسانیان و سید محمد اعرابى، مؤسسه مطالعات و پژوهش‏هاى بازرگانى، چاپ اول 1374
    10 - نبوى، مصطفى، تمرکز و عدم تمرکز ادارى و سیاسى در ایران، تهران، سازمان چاپ خواجه 1352
    11 - هرسى، پل بلانچارد کینت، مدیریت رفتار سازمانى کاربرد منابع انسانى، ترجمه على علاقه‏بند، ج‏5، تهران، امیرکبیر 1371
    12 - ستارى، حسن، مدیریت منابع انسانى‏
    13 - فیضى، طاهره، مبانى سازمان مدیریت، دانشگاه پیام نور، چاپ هفتم تیر 1379
    14 - نادرى قمى، محمد مهدى، قدرت در مدیریت اسلامى، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى، چاپ اول 1378
    15 - نگرشى بر مدیریت در اسلام، مجموعه مقالات‏
    16 - مطهرى، مرتضى، مدیریت و رهبرى در اسلام‏
    17 - طباطبایى مؤتمنى، منوچهر، حقوق ادارى‏
    18 - سرى فصل نامه مصباح، دانشگاه امام حسین(ع)
    19 - جعفرى، محمد تقى، انگیزش در اسلام‏
    20 - قدسى، نظام ادارى اسلام‏

     

    منابع حدیث‏

     21 - مجلسى، محمد تقى، بحارالانوار
    22 - حر عاملى، محمد، وسایل الشیعه‏
    23 - نورى، مستدرک الوسائل‏
    24 - آمدى، عبدالواحد، غررالحکم، ترجمه محمد على انصارى، دارالکتاب تهران‏
    25 - فیض الاسلام، علینقى، ترجمه و شرح نهج البلاغه‏
    26 - ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، دارالکتب الاسلامیه، مصر
    27 - کلینى، محمد بن یعقوب، اصول کافى، ترجمه جواد مصطفوى، دفتر نشر فرهنگ اهل البیت(ع) تهران‏
    28 - نهج الفصاحه، ابوالقاسم پاینده‏
    29 - صحیح مسلم‏
    30 - سنن بیهقى‏
    31 - میزان الحکمه، محمد محمدى رى‏شهرى‏
    32 - فروع کافى، کلینى، محمد بن یعقوب‏
    33 - تحف العقول، حسن بن شعبه بحرانى‏
    34 - کنز العمال، على متقى هندى‏

     

    منابع نظام الحکم‏

    35 - خزاعى، تخریج الدلالات السمعیه على ما کان فى عهد رسول الله‏
    36 - کتانى، ادریس، تراتیب الاداریه‏
    37 - عبدالرزاق على، الاسلام و اصول الحکم، الهیئه المصریه العامه للکتب‏
    38 - طهطاوى، رفاعه، نهایه الایجاز فى سیره ساکن الحجاز
    39 - دوله الرسول، حسن الموسوى، دارالبیان العربى، بیروت‏
    40 - قاسمى، ظافر، نظام الحکم فى الشریعه و التاریخ، دارالنفائس، بیروت، الطبعه السادسه‏
    41 - الزین، حسن، الامام على بن ابیطالب و تجربه الحکم‏
    42 - عبده، عیسى، النظم المالیه فى الاسلام‏
    43 - بیش، یوسف، السلطنه فى الفکر السیاسى الاسلام‏
    44 - دعائم الحکم فى الشریعه الاسلامیه
    45 - الامام على و مشکله نظام الحکم، الدکتور محمد طى، مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیه‏
    46 - مقدمه الدستور او الاسباب الموجبه له، 1382ه، 1963م (جمعى از نویسندگان سورى)
    47 - شمس الدین، مهدى، نظام الحکم و الاداره فى الاسلام، دارالثقافه، ایران، الطبعه الثالثه‏
    48 - النظم الاسلامیه ، الدکتور محمد کاظم مکى، درالزهراء، بیروت، الطبعه الاولى‏
    49 - بنهانى تقى‏الدین، نظام الحکم فى الاسلام، دارالامه للطباعه و النشر و التوزیع، الطبعه الثالثه‏
    50 - میانجى، احمد، مکاتیب الرسول‏
    51 - دینورى، ابن قتیبه، الامامه و السیاسه‏
    52 - شلبى، احمد، السیاسه فى الفکر الاسلامى‏
    53 - ماوردى، الاحکام السلطانیه‏
    54 - شیرازى، محمد، الاولیات فى الدوله الاسلامیه
    55 - منتظرى، حسینعلى، ولایت فقیه‏
    56 - نائینى، تنبیه الامه و تنزیه المله
    57 - سرى فصلنامه حکومت اسلامى، دبیرخانه خبرگان رهبرى، قم‏
    58 - شیرازى، محمدحسن، السبیل الى انها من المسلمین، مطبعه سیدالشهداء علیه‏السلام، قم، الطبعه الاولى‏

     

    منابع تفسیر قرآن‏

    59 الطباطبایى، السید محمدحسین، المیزان فى تفسیر القرآن، الطبعه الثانیه 1391 ه.ق.
    60 کاشانى، فتح الله، منهج الصادقین، کتابفروشى اسلامیه، تهران، چاپ سوم 1346شمسى‏
    61 طوسى، محمد، التبیان‏
    62 مطهرى، مرتضى، تفسیر سوره انفال‏
    63 عیاشى، تفسیر عیاشى‏
    64 زمخشرى، کشاف‏
    + منابع فقه و اصول‏
    65 - نجفى، محمد على، جواهر الکلام‏
    66 - شرائع الاسلام، محقق حلى‏
    67 - بحرانى، یوسف، حدائق الناضره‏
    68 - زین الدین، مسالک الافهام‏
    69 - زین الدین، الروضه الیهه فى شرح اللمعه الدمشقیه‏
    70 - علم‏الهدى، سیدمرتضى، المحکم و المتشابه‏
    71 - بجنوردى، القواعد الفقهیه‏
    72 - صدر، سید محمدباقر، دروس فى علم الاصول‏
    73 - خمینى، روح الله، تحریر الوسیله‏

     

    منابع سیره و تاریخ و رجال‏

    74 - زیدان، جرجى، تاریخ تمدن عرب‏
    75 - زرین کوب، عبدالحسین، کارنامه اسلام‏
    76 - رمضان، السیوطى، محمد سعید، نقد السیره‏
    77 - طبرى، تاریخ‏
    78 - حلبى، سیره‏
    79 - واقدى، مغازى‏
    80 - اسدالغابه فى معرفه الصحابه لعزالدین بن الاثیر، دارالاحیاء التراث العربى، بیروت‏
    81 - سبحانى، جعفر، فروغ ابدیت‏
    82 - کاشانى، محجه البیضاء
    83 - عقدالفرید، احمد بن عبد ربه، دار احیاء التراث العربى، بیروت، 1407ه .ق‏
    84 - الکامل فى التاریخ، ابن الاثیر
    85 - جعفریان، رسول، تاریخ سیاسى اسلام‏
    86 - حسن ابراهیم، حسن، تاریخ سیاسى اسلام‏
    87 - اعیان الشیعه، العلامه السید محسن الامین‏
    88 - طبقات کبرى، محمد بن سعد بن منیع الزهرى، دار الاحیاء التراث العربى‏
    89 - دلشاد تهرانى، مصطفى، سیره نبوى‏
    90 - جعفرى، یعقوب، مسلمانان در بستر تاریخ‏
    91 - تاریخ الخمیس‏

     

    منابع متفرقه‏

    92 - مجله راه نو
    93 - مجله اندیشه راه نو
    94 - فصل‏نامه قبسات‏
    95 - فصل‏نامه حوزه و دانشگاه‏
    96 - نصرى، محمد، انتظار بشر از دین‏
    97 - هادوى، مهدى، باورها، پرسش‏ها
    98 - سروش، مدارا و مدیریت‏
    99 - مطهرى، مرتضى، مجموعه آثار
    100 - نراقى، احمد، معراج السعاده‏
    101 - مکارم الاخلاق، طبرسى‏
    102 - کشف الغمه، ابوالفتح الاربکى، دارالاضواء، بیروت‏
    103 - ابى نعمان، محمد (شیخ مفید)، جمل‏
    104 - اسلام و جامعه، تحقیق جمعى از نویسندگان، گردآورى جشنواره شیخ طوسى، مرکز جهانى علوم اسلامى‏
    105 - صدر، محمدباقر، اقتصادنا
    106 - خاکیان، سلیمان، درآمدى بر اسلام و توسعه‏
    107 - طریحى، مجمع البحرین‏
    108 - لغت‏نامه دانشگاه تهران‏
    109 - سیدقطب، عدالت اجتماعى‏

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مدیریت اسلامی, مقاله در مورد تحقیق مقاله مدیریت اسلامی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مدیریت اسلامی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مدیریت اسلامی, تحقیق درباره تحقیق مقاله مدیریت اسلامی, مقاله درباره تحقیق مقاله مدیریت اسلامی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مدیریت اسلامی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مدیریت اسلامی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مدیریت اسلامی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت