تحقیق مقاله اخلاق معاشرت

تعداد صفحات: 13 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21377
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اخلاق معاشرت

    اخلاق معاشرت

    مقدمه

    «زندگى مکتبى‏»، در سایه شناخت این رهنمودها و به کار بستن آنها درصحنه‏هاى مختلف زندگى است، نه با شعار و ادعا. به هر میزان که معیشت و معاشرت ما با اینگونه هدایتهاى دینى در مقوله رفتار، هماهنگ باشد، به همان‏اندازه زندگیهایمان «مکتبى‏» است. مسلمان باید به‏گونه‏اى در چارچوب اصول وسنن فرهنگ دینى خودش زندگى کند که با شهامت و افتخار، بتواند «امضاى دین‏»را پاى همه رفتارش بگذارد و زندگیش «برچسب اسلام‏» داشته باشد و الگوى‏اسلامى را بر زندگى خویش در خانه و جامعه، سایه‏افکن سازد.

    «آداب برخورد»، «دید و بازدید»، «رفت و آمد»هاى خانوادگى و دوستانه،نحوه «گفتار» و «رفتار» با اقشار مختلف، «دوستى‏» و حد و حدود آن، مراعات‏«حقوق دیگران‏»، «ادب و سپاس و احترام‏»، از جلوه‏هاى بارز اخلاق معاشرت‏است. این‏گونه رابطه‏هاى اجتماعى، با عنوانهاى مختلف و در شرایط گوناگون‏انجام مى‏گیرد. گاهى به صورت «صله‏رحم‏» است; در ارتباط با اقوام و بستگان.گاهى نام «عیادت‏» به خود مى‏گیرد; در مورد بیماران. گاهى نسبت‏به برادران وخواهران دینى، عنوان «زیارت‏» مى‏یابد، گاهى با همسایگان است، گاهى بامستمندان. گاهى هم بر محور اطعام است و گاهى به شکل مسافرتهاى دور ونزدیک و بردن هدیه و آوردن «سوغات سفر». گاهى هم براى شرکت در مجلس عقدو عروسى یا مشارکت در مراسم سوگ و تسلیت‏گویى است.

    به هر حال، همه اینها نوعى «رابطه‏» و «معاشرت‏» است و نشان‏دهنده منش‏انسانى و فرهنگ اخلاقى هر فرد. اسلام نیز در این باره‏ها بسیار سخن گفته و رهنمودداده است .

     

    صداقت

    «اى جان فداى آن که دلش با زبان یکى است‏».

    و این همان «گوهر صداقت‏» است که هر جا یافت‏شود و در هر کس‏تجلى یابد، نفیس و ارزشمند است.

    بسیارى از ناهنجاریهاى رفتارى و اختلافات خانوادگى ومشاجرات میان دوستان و فامیلها، و حتى تنشها و نزاعهاى سیاسى،پدیده‏اى است که از «بى‏صداقتى‏» و «ناخالصى‏» به وجود مى‏آید. و مگر«نفاق‏» هم نوعى عدم صداقت نیست؟ «فریب‏» نیز، جلوه دیگرى ازناراستى در گفتار و رفتار است و ... کم نیست «طلاق‏»هایى که ریشه درعدم صداقت در مراحل اولیه ازدواج در اظهارات، ادعاها، وعده‏ها،وانمود کردنها و پاسخهاست. با این حساب، صداقت، استوارترین‏بنیانى است که دوستیها، مشارکتها، ازدواجها، مبارزات سیاسى و ... برآن استوار مى‏گردد و بدون آن، همه این بنیانها در معرض فروپاشى وگسیختگى است.

    جلوه‏هاى صداقت

    کسى که در «گفتار»، صادق و راست‏باشد، از «دروغ‏» پرهیز مى‏کند،چه به شوخى چه جدى. کسى که در «دوستى‏» صادق باشد، به مقتضیات‏دوستى پاى‏بند است و ایثار و فداکارى، گذشت نسبت‏به خطاها،تحمل تندیها و جفاها، همکارى در گرفتاریها و نیازمندیها، همدردى‏در مشکلات و غمها خواهد داشت.

    کسى که در «ایمان‏» صادق باشد، از نفاق و دورنگى و ریا دورى‏مى‏کند.

    آن که در «زهد»، صادق باشد، ریاکارانه و از روى مردم فریبى،تظاهر به زهد و ساده‏زیستى و ترک دنیا نمى‏کند. به قول سعدى:

    ترک دنیا به مردم آموزند.

    خویشتن سیم و غله اندوزند.

    آن که در پند و موعظه و تبلیغ و ارشاد صداقت داشته باشد، عملش‏آینه حرفش و رفتارش شاهد گفتارش خواهد بود وگرنه به قول حافظ:«توبه فرمایان چرا خود، توبه کمتر مى‏کنند؟».

    و «صدق در عهد» وفاى به قولها و قرارها و تعهدات است.

    اینگونه صداقتها، معیار و ملاک مسلمانى و نشانه نزدیکى فکرى وعملى به صاحب شریعت، حضرت رسول(ص) است، که فرمود:

    «اقربکم منى غدا فى الموقف اصدقکم فى الحدیث و اداکم للامانه و اوفاکم‏بالعهد ...»; (1) .

    نزدیکترین شما به من در موقف قیامت، کسى است که راستگوتر،امانت‏دارتر و باوفاتر به پیمان باشد.

    به فرموده پیامبر خدا(ص): راستى در گفتار، تعهد نسبت‏به امانت‏مردم و وفا به پیمان، نشانه «صداقت‏» و معیار قرب به آن حضرت است وهر که دروغگو، خائن و بى‏وفا باشد، از آن رسول صدق و امانت و وفافرسنگها فاصله دارد.

    در صحنه اجتماع

    قوام هر جامعه، به اعتماد انسانها به یکدیگر است. آنچه این بنیان‏را استوار و مستحکم مى‏سازد، صداقت انسانها نسبت‏به هم است و اگرصدق و راستى از جامعه‏اى رخت‏بربندد، زندگیها هم دشوار، ناامن،تلخ و نکبت‏بار خواهد بود.

    آیا شما همانطور که مى‏نمایید، هستید؟

    آیا آنچه به دیگران نسبت‏به افکار و روحیات و زندگى خویش‏«وانمود» مى‏کنید، «بود» زندگى شما هم همان‏گونه است؟

    بایزید بسطامى گفته است: «یا چنان نماى که هستى، یا چنان باش که‏مى‏نمایى!».

    و این، یعنى «صداقت‏».

    اى درونت‏برهنه از تقوا.

    وز برون جامه ریا دارى.

    پرده هفت رنگ را بگذار.

    تو که در خانه، بوریا دارى.

    دوچهره‏ها نیز فاقد صداقت‏اند. آنان که ظاهر و باطنشان یکى‏نیست و گفتار و رفتارشان به هم نمى‏خورد و رو در رو و پشت‏سر، بادیگران برخوردى متفاوت دارند. در ظاهر و پیش‏رو، اظهار ارادت ودوستى و اخلاص دارند، اما پشت‏سر، از غیبت و سخن‏چینى و تهمت‏و افشاى عیوب و تحقیر و توهین، پروا ندارند. این گر نفاق نیست، پس‏چیست؟

    امام باقر(ع) فرمود:

    «بئس العبد عبد یکون ذا وجهین و ذا لسانین، یطرى اخاه شاهدا و یاکله‏غائبا»; (2) .

    بد بنده‏اى است آن که دوچهره و دوزبانه باشد، هنگامى که برادردینى‏اش را مى‏بیند، در حضورش تعریف و تمجیدش مى‏کند، ولى‏پشت‏سر (با غیبت کردن) او را مى‏خورد!

    دو رویان، هم در دنیا بى‏آبرویند، هم در آخرت، گرفتار عذاب‏الهى.

    زهد دروغى، طاعت‏ریایى، توبه غیر واقعى، انفاق و خرج‏کردنهاى ریاکارانه، چرب‏زبانیها و تملقهاى مردم‏فریبانه، گندم‏نمایى وجوفروشى و ... همه نشانه‏هایى از فقدان «گوهر صداقت‏» در زندگى‏اجتماعى است.

    ادبیات غنى فارسى، پر است از شکایتها و نالیدنها از دست‏ریاکاران و سالوس‏بازان و عوام‏فریبان و دورنگى‏ها. صورت زیبا به کارنمى‏آید، سیرت زیبا مطلوب انسانهاى کمال‏طلب است. حتى آنان که‏چهره‏اى به ظاهر باایمان و مذهبى دارند، اما در رفتار اجتماعى، از هیچ‏نیرنگ و تقلب و تخلف و دروغى پرهیز نمى‏کنند، آن طاعت و عبادت‏هم به کارشان نخواهد آمد. به گفته سعدى:

    طاعت آن نیست که بر خاک نهى پیشانى.

    «صدق‏» پیش آر، که اخلاص به پیشانى نیست.

    و این مضمون حدیث است که: به رکوع و سجود طولانى‏اشخاص نگاه نکنید، چون به آن عادت کرده است. بنگرید به‏راستگویى و امانت‏دارى‏اش. (3) .

    با صادقان

    قرآن کریم، فرمان مى‏دهد که «با صادقان باشید» (کونوا مع‏الصادقین). (4) از سوى دیگر از برخى بزرگان و انبیاء، با عنوان «صدیق‏» و«صادق‏الوعد» یاد مى‏کند. لقب حضرت زهرا(ع) نیز «صدیقه‏» بود. نعمت‏صداقت نیز، موهبتى است که از سوى خداوند به برخى داده مى‏شود و«صدیقین‏»، همتراز با شهدا و انبیاء و صالحان به شمار آمده‏اند.

    به فرموده امام صادق(ع)، سرلوحه دعوت همه پیامبران در مسایل‏معاشرتى و اخلاقى، «راستگویى‏» و «امانت‏دارى‏» بوده است: «ان الله‏عزوجل لم یبعث الانبیاء الا بصدق الحدیث و اداء الامانه الى البر و الفاجر.» (5) .

    باز از کلام آن حضرت است که: به حضرت اسماعیل، از آن‏رو«صادق‏الوعد» گفتند که با کسى در جایى قرار گذاشت و تا مدتى (یکسال‏هم گفته‏اند) همانجا منتظر ماند. از این‏رو خداوند او را صادق‏الوعدنامید. (6) .

    صداقت‏سیاسى

    صدق، تنها به عنوان یک خصلت فردى، یا احیانا در معاشرتهاى‏خانوادگى و دوستانه نیست. در صحنه اجتماع و فعالیتهاى سیاسى وعملکرد شخصیتهاى مشهور هم مصداق و مورد پیدا مى‏کند.

    گاهى کسانى براى خودنمایى و شهرت‏طلبى به مبارزه مى‏پردازند،تا خود را به عنوان چهره‏اى انقلابى بشناسانند. برخى هم از روى تعهدو تکلیف و سوز دینى و شعور انسانى مبارزه مى‏کنند.

    بعضى فریبکارانه شعار مردم دوستى و حمایت از خلق و دفاع ازمظلومین و محرومین مى‏دهند. برخى هم به راستى قلبشان براى مردم‏مى‏تپد و صادقانه به مردم عشق مى‏ورزند و براى نجات و رستگارى وبهروزى آنان مى‏کوشند.

    برخى براى جلب حمایت مردم و جذب «آراء»، به وعده دادن‏مى‏پردازند و مردم را جذب مى‏کنند، برخى هم صادقانه براى اداى‏وظیفه و خدمت‏به جامعه در عرصه «انتخابات‏» شرکت مى‏کنند.

    چه بسیار از جوانانى که فریب «شعارهاى سیاسى‏» و «حرفهاى داغ وانقلابى‏» را خورده و مى‏خورند و جذب کسانى مى‏شوند که فاقدصداقت‏اند. فعالیتهاى گروهکها در اول انقلاب در جذب جوانان وچهره بظاهر انقلابى برخى سران احزاب و سازمانهاى فلسطینى نیزشاهدى از همین نیرنگ بازیهاست.

    «صداقت‏سیاسى‏»، آن است که عملکردها، شعارها، اهداف وجهت‏گیرى فعالان سیاسى، برخاسته از ایمان و الهام گرفته از تعهد وبراى کسب رضاى الهى باشد و از هرگونه «سیاسى کارى‏» و دروغ و جعل‏و تهمت و کتمان حقایق پرهیز شود و استقامت‏بر سر مواضع حق،دستخوش کشاکش منفعت‏طلبى و خودمحورى نگردد.

    کسى که اهداف اصلى خود را در یک عمل سیاسى از دید مردم‏پنهان مى‏کند و با «مرحله‏اى عمل کردن‏»، از جو صداقت عمومى‏سوءاستفاده مى‏کند و موقعیت موجهین را وجه‏المصالحه امیال واهداف خویش مى‏سازد و در نهایت، به «خود» بیش از «حق‏» مى‏اندیشد،«صادق‏» نیست. صداقت‏سیاسى آن است که کسى از شعار و منطق‏«هدف، وسیله را توجیه مى‏کند» بهره نگیرد و در عملکرد سیاسى خود به‏چارچوب شرع و حق و معیارها و ارزشها پایبند باشد.

    تفاوتى که میان «سیاست علوى‏» و شیوه معاویه بود، ریشه در همین‏مساله داشت. معاویه براى رسیدن به مقاصد خود از هیچ خلاف شرع ودروغ و تزویر و خیانتى ابا نداشت. اما آنچه دست‏حضرت على(ع) رابسته بود که نمى‏توانست همچون امویان رفتار کند، «تقید و تعهد به شرع وحق‏» و «صداقت‏سیاسى‏» بود و آنچه سبب شد آن امام راستین، حتى یک‏روز هم بر سر کار بودن معاویه را تحمل نکند و على‏رغم‏مصلحت‏اندیشیهاى برخى، او را کنار بگذارد، همان صداقت‏سیاسى‏بود، وگرنه مى‏توانست تا محکمتر شدن پایه‏هاى حکومتش با معاویه‏«معامله سیاسى‏» کند، سپس او را برکنار کند.

    داشتن «مواضع شفاف‏»، البته در عمل نه فقط در شعار، و پنهانى زد وبند نداشتن، از نمودهاى دیگر داقت‏سیاسى است. على(ع) به‏نیروهاى نظامى خویش نامه مى‏نویسد که: وظیفه من در مقابل شما آن‏است که (جز در مسایل نظامى و اسرار جنگ) رازى را از شما پنهان‏نکنم و شما را بى‏بهره نگذارم و حقى را از جاى خودش تاخیر نیندازم.شما هم تکلیف اطاعت و فرمانبردارى دارید. (7) .

    صدق در گفتار و صداقت در کردار، انسان را محبوب دلها و مورداعتماد مردم مى‏گرداند. برعکس، تصنع و تظاهر و ریا و نفاق و دروغ،هم فرد را در جامعه بى‏اعتبار و نزد خداوند، مطرود مى‏سازد، هم‏پیوندهاى اجتماعى را مى‏گسلاند و جو بى‏اعتمادى پدید مى‏آورد.گذشته از آنکه خود انسانهاى دور از صداقت، دچار شخصیت دوگانه وتضاد شخصیت مى‏شوند و هنگام برملا شدن دروغ و نفاق و ریاکارى‏آنان، گرفتار رنج و عذاب ابدى وجدان مى‏شوند. اما افراد صادق،درستکار، بااخلاص، هم آرامش وجدان دارند و هم مطمئن‏اند که‏چیزى جز آنچه «مى‏نمایند»، نیست، تا از فاش شدن آن «چهره پنهان‏» و«خبث درون‏»، نگران باشند. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اخلاق معاشرت

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

      الاخلاق، عبدالله شبر، مکتبه بصیرتى، قم، 1395ق.

    اصول کافى، کلینى، دارالکتب الاسلامیه، تهران 1388ق.

    المیزان، علامه طباطبایى، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1385ق.

    بحارالانوار، علامه مجلسى، مؤسسه الوفاء بیروت، 1403ق.

    تفسیر نمونه، جمعى از دانشمندان، دارالکتب الاسلامیه، قم، 1361ش.

    رساله نوین، امام خمینى (قدس‏سره)، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، تهران، 1359ش.

    شرح نهج‏البلاغه، ابن‏ابى‏الحدید، دار احیاء الکتب العربیه، قاهره، 1378ق.

    صحیفه سجادیه، امام زین‏العابدین(ع)، امیرکبیر، تهران، 1356ش.

    غرر الحکم، عبدالواحد آمدى، دانشگاه تهران، 1366ش.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اخلاق معاشرت, مقاله در مورد تحقیق مقاله اخلاق معاشرت, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اخلاق معاشرت, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اخلاق معاشرت, تحقیق درباره تحقیق مقاله اخلاق معاشرت, مقاله درباره تحقیق مقاله اخلاق معاشرت, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اخلاق معاشرت, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اخلاق معاشرت ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اخلاق معاشرت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت