تحقیق مقاله حج، تجلی عظمت امت اسلام

تعداد صفحات: 14 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21392
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله حج، تجلی عظمت امت اسلام

    حج، تجلی عظمت امت اسلام

    بار دیگر روزهاى خاطره ساز حج فرا رسیده و منادى پروردگار، دلهاى پُر شوق و التهابِ مؤمنان را بدان کعبه امید فرا خوانده، و از هر سوى جهان گروهى سعادتمند را در پایگاه دعوت ابراهیمى و خاستگاه دین محمدى (صلی الله علیه و آله و سلم)  گرد آورده است.

     

    بار دیگر اجابت کنندگان دعوت الهى - لبیک گویان و هروله کنان - خود را به خانه دوست رسانده اند. موسم حج فرا رسیده و عرصه شوق و نیاز به روى دلدادگان صفا و معنویت گشوده شده است. اینک خانه خدا و قبله دلها پیش روى حاجیان است، عرفات و مشعر آراسته براى جوشش سرچشمه ذکر و معرفت است، منى و صفا آموزنده سعى و تلاش در قرب به خدا و رمى شیطان است. اینک فرصت خودسازى و بهره گیرى از این آبشار زلال توحید و وحدت فرا رسیده است. و حاجیان لبیکى را که در آغاز احرام بر زبان رانده اند، بایست در دل خویش راسخ کنند و دعوت خدا را که با سفر به حریم دوست اجابت کرده اند، با تأمل در معنا و هدف حج از سود و ذخیره هر چه افزونتر برخوردار سازند.
    فریضه حج آنگاه که با معرفت و هوشیارانه به جاى آورده شود به مسلمان حج گزار و به امت بزرگ اسلامى فیض مى بخشد، حاجى را به صفا و پاکى و معنویت سوق مى دهد و امت را به اتحاد و عزت و اقتدار نزدیک مى کند.

    گام اول براى حاجیان خودسازى است. احرام و طواف و نماز مشعر و عرفات و منى قربانى و رمى و حلق همه و همه مظاهر خشوع و فروتنى انسان در برابر خداوند و جایگاه ذکر و تضرع و تقرب به او است. این مناسک پرمعنى را نباید از سر غفلت گذرانید.

    اکنون که موسم حج فرا رسیده و نغمه لبیک بر آمده از دلهاى مشتاق، فضاى حریم امن الهى را انباشته است و ملتهاى مسلمان، از آفاق گسترده‏ جهان، به میعاد ذکر و استغفار و قیام و اتحاد شتافته، و برادران مهجور، به یکدیگر رسیده ‏اند، جبهه‏ سپاس و خضوع به ساحت خداى عزیز و حکیم سوده، حمدى به عظمت صفات حسنى‏ و شکرى به وسعت دریاى رحمت حق، نثار حریم حضرت احدیت می کنیم، که یکبار دیگر به مسلمین مشتاق، توفیق این فریضه را عطا فرمود، و یکبار دیگر پرچم عزت و عظمت را بر فراز سر مسلمانان در خانه‏ امن خود برافراشت و یکبار دیگر حجاج را بر این سفره‏ رحمت و عظمت نشانید. زبان و قلم از توصیف و تقدیر این نعمت بزرگ، قاصر است، خدا کند که نور معرفت بر دلهاى روشن حج ‏گزاران بتابد و حقیقت، بی ‏واسطه حرف و گفت، در جان مشتاق آنها متجلى گردد.

    در آستانه ماه مبارک ذی الحجه ، نوشتار زیر به رهپویان کوی حضرت دوست و عاشقان بزم عیشش تقدیم می گردد .

     

    پیشینه تاریخی مراسم حج

    از آنجا که حج آیینی الهی و معنوی است و تشریع آن به خاطر رشد روح و کمال نفس و پرورش اخلاق و عمل انسان صورت گرفته، باید پیشینه­ تاریخی آن را در عرصه گاه معارف اسلامی و مسائل معنوی و روایات و احادیث نورانی جستجو کرد.

    ابوبصیر از حضرت صادق(ع) نقل کرده که فرمود:

    ان آدم هو الذی بنی البیت، و وضع اساسه، و اول من کساه الشعر و اول من حج الیه(1)

    محققا بنای کعبه و پایه گذاری بیت، به دست حضرت آدم انجام گرفت و او نخستین کسی است که بر کعبه جامه پوشانید و نیز نخستین انسانی است که مراسم حج را بجای آورد.

    زمان مراسم، بنا به روایت فضل بن شاذان نیشابوری از حضرت رضا(ع)، ماه با برکت ذوالحجه بوده است؛ ماهی که پیش از آدم، فرشتگان الهی به طواف بیت برخاستند و به انجام مراسم معنوی حج موفق شدند.

    انبیای الهی؛ بخصوص آدم، نوح، ابراهیم، موسی، عیسی(ع) و رسول با عظمت اسلام(ص) و دیگر انبیای حق، در همین وقت به ادای مراسم اقدام کردند و چنین زمان با عظمتی برای انجام حج تا روز قیامت، به عنوان سنت حتمی از جانب حق برای بنی آدم اعلام شد.(2)

    حضرت صادق(ع)فرمود:

     همه­ی مناسک حج؛ اعم از طواف، نماز، عرفات، مشعر، منا، رمی، قربانی و حلق را فرشته­ی وحی ( جبرئیل) ، از جانب خداوند مهربان به آدم تعلیم داد و به عنوان دلیل و راهنما، تمام مراسم حج را همراه با آدم بجای آورد.(3)

    فرزندان مومن آدم، تا زمان حضرت نوح، چون برای حج مستطیع می­شدند، به ادای مناسک می­شتافتند و مراسم حج را همچون پدر بزرگوار خود به جای می­آوردند.

    امت نوح به خاطر کفران و ناسپاسی و مخالفت با اوامر و نواهی حق، با حملات سهمگین طوفان برخاسته از آبی که تمام منطقه را گرفته بود، به هلاکت رسیدند. نوح(ع) با عده­ای اندک از مردم مومن از کشتی پیاده شدند و قبل از اسقرار در محلی معین برای ادامه حیات، به مدت یک هفته به امر حق به طواف خانه خدا پرداختند.(4)

    مناسک حج در زمان حضرت هود و صالح(ع) و آنان که مومن به آن دو رسول حق بودند، بمانند زمان آدم و نوح(ع) برگزار می­شد.

    از روایات و احادیث و منابع تاریخی چنین بر می­آید که گذشت زمان و هجوم حوادث و بی­توجهی مردم، باعث ویرانی کعبه و تعطیل مناسک شد، تا خداوند عزیز ابراهیم و اسماعیل(ع) را ماور بنای کعبه و نصب حجرالاسود و ادای مناسک و دعوت مردم جهان به حج نمود.(5)

    حضرت رضا(ع) در روایتی از حج خضر و الیاس(ع) به همان طریقی که مردم مومن حج به جا می­آورند خبر می­دهد.(6)

    امام ششم(ع)نیز به حج داود و سلیمان و عیسی­بن مریم(ع) اشاره می­کند .

    با توجه به روایانی که در پیش اشاره شد، باید گفت پیشینه تاریخی مراسم حج، ریشه در حیات دینی و معنوی آدم و انبیای الهی(ع) دارد و در میان اقوام و ملل و جوامع و امم، آنان که مومن به نبوت بودند این مراسم را در جهت اقتدای به انبیاء انجام می­دادند و کیفیت آنان همان برنامه­پیامبران بود.

    این معنا را نیز نباید از نظر دور داشت که هرگاه حاکمیت نبوت به خاطر دوری مردم از انبیا و تسلط زورمداران بر مردم، ضعیف می­شد، روسای قبایل یا حاکمان ظلم پیشه برگزاری مراسم را، به صورتی که می­خواستند جهت می­دادند و در آیین حج به اقتضای هوای نفس خود کم و زیاد ایجاد می­کردند و یا برنامه­هایی را که رنگ و بوی الهی نداشت به مراسم می­افزودند و از این رهگذر از زحمات مردم و انجام مناسک سوء استفاده می­کردند!

    حکمت تشریع مناسک حج

    آدمی به واقعیات معنوی و حقایق روحی و برنامه­های عالی اخلاقی و تبادل افکار و بیان دردهای باطنی و ظاهری خود و یافتن راه حل مشکلات فردی، اجتماعی، سیاسی، مادی و معنوی خویش، نیاز شدید و احتیاج مبرم دارد.

    تحقیق آنچه که بدان نیازمند است، ممکن است در شهر و دیارش و در میان جامعه محدود و کوچکش صورت نگیرد بنابراین جایی و جمعیتی را – به طور فطری و طبیعی- که به خواسته­ها و آرمانهایش برسد و آنچه را که نسبت به آن احساس خلأ می­کند به دست آورد.

    خداوند مهربان مناسک و مراسم حج را در جایگاهی معین و در شهری معلوم و در زمانی محدود بر اهل تمکن فرض کرد تا به دور از حدود جغرافیا و مرز و رنگ و شکل و ملیت و قوم در آن زمان معین و در شهر  مکه، و بر محور کعبه، و برحول مناسک گرد آیند و از هدایت حق جهت زدودن آلودگیها از باطن خویش و آراسته شدن به حسنات و دور شدن از سیئات و بدیها و شناخت یکدیگر و تبادل افکار و حل مشکلات سیاسی و مادی امت اسلام و متحد شدن علیه هوای نفس و شیاطین درونی و برونی و مستکبران از خدا بی­خبر، و اصلاح ظاهر و باطن خویش، و به چنگ آوردن خیر دنیا و آخرت بهره­مند شوند.

    معنویت و نورانیت مراسم حج دورنمایی از عظمت و جلال و جبروت صاحب کعبه و خالق هستی است. زائران اگر شرایط واقعی حج را در مناسک خود تحقیق دهند، به عظمتی ما فوق تمام عظمت­ها و جلالی­ما فوق تمام جلالت­ها می­رسند. تشریع این مراسم به خاطر این است که حاجی با ادای مناسک تمام کمبودهای فکری و روحی و اخلاقی و ایمانی ، و همه حاجیان تمام خلأهای اجتماعی و سیاسی دنیای اسلام را پس از بازگشت به وطن جبران نمایند.

    کعبه و مناسک آن برای جهت دادن موجودیت جامعه به سوی حضرت حق است.

    حکمت تشریع مناسک به خاطر این است که مردم دل از غیر حق­رها کنند و نفس از رذائل پاک سازند. و لباس هوا از هویت وجود در آورند، و خویشتن خویش را به حق متصل کنند و باطن را حریم حکومت الله گردانند و به خاطر جلب خوشنودی حق، با صدق و اخلاص قدم بردارند، و زمینه طرد طاغوتهای زمان را از عرصه­گاه حیات مادی و معنوی خود فراهم آورند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله حج، تجلی عظمت امت اسلام

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله حج، تجلی عظمت امت اسلام, مقاله در مورد تحقیق مقاله حج، تجلی عظمت امت اسلام, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله حج، تجلی عظمت امت اسلام, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله حج، تجلی عظمت امت اسلام, تحقیق درباره تحقیق مقاله حج، تجلی عظمت امت اسلام, مقاله درباره تحقیق مقاله حج، تجلی عظمت امت اسلام, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله حج، تجلی عظمت امت اسلام, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله حج، تجلی عظمت امت اسلام ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله حج، تجلی عظمت امت اسلام
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت