تحقیق مقاله عاشورا و نیازهاى امروز

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21432
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله عاشورا و نیازهاى امروز

     

    درباره فرهنگ عاشورا و حضرت سیدالشهداء اقدامات انجام شده و ناتمام و کارهایى که باید انجام شود، فراوان است. اما اقیانوس بیکران عاشورا آن قدر عمیق و بزرگ و پر حادثه است، که گوهرهاى آن پایان نمى‏پذیرد و جز با کشتى نجات حسینى نمى‏توان در آن راه پیمود. تنها حسین علیه السلام است که مى‏تواند بشریت را به ساحل کربلا برساند و از گردابهاى فکرى و اجتماعى رهایى بخشد.

    در این ورطه کشتى فرو شد هزار که پیدا نشد تخته‏اى بر کنار عاشورا و حسین علیه السلام و کربلا، هزاران مسئله تاریخى، سیاسى، فرهنگى، اقتصادى، اجتماعى، اخلاقى، عبادى، فقهى، عرفانى و نظامى دارد، که اگر آب دریاها مرکب و درختان گیتى قلم شود، تا ابعاد و آثار و اهداف این حادثه عظیم را ترسیم کند، توان بررسى و ارائه تصویرى جامع از آن را ندارد.

    نفوذ بیکران عاشورا و سیدالشهدا در اعماق تاریخ و گستره جهان؛ تاثیر نام و قیام حسینى در عوالم پیدا و پنهان و مرزهاى غیب و شهود؛ حضور مداوم فرشتگان و ساکنان ملا اعلى در بارگاه قدسى امام؛ اشک و آه زمین و زمان و جن و ملک در عزاى سرور آزادگان جهان؛ آفاق روشن محبت دو سویه نبوى و حسینى و تداوم هدایت ‏بشریت‏ به برکت ‏بعثت و عاشورا؛ نقش آب و خاک کربلا در شفا بخشى و امنیت آفرینى؛ عزت و استقلال امت اسلام در پرتو سیره و سخن حسینى؛ نقش امام حسین علیه السلام در ترویج و تبلیغ معارف آسمانى؛ افشاى همیشگى خط نفاق در پرتو عاشوراى حسینى؛ فلسفه قیام و جهاد پرشکوه ابا عبدالله علیه السلام، پیوند قطعى قیام مهدوى عجل الله تعالى فرجه الشریف با قیام و فرهنگ عاشورا؛ و سرانجام درسهاى عشق وعرفان حسینى، همه و همه میدانهایى محدود از محورهاى گسترده پژوهش و تبلیغ و تدریس فرهنگ عاشورا است که امروز هم همچون همیشه بدان نیازمندیم .

     

    پیام عاشورا

    عاشورا، فریاد بلند مقاومت در برابر تحریف اسلام است. عاشورا، فریادى علیه بى ‏تفاوتى و بى ‏طرفى در جنگهاى حق و باطل سراسر تاریخ است. عاشورا، آواى اعتراض سیدالشهداء به نشستن ناصالحان بر کرسى حکومت امت اسلامى است.

    عاشورا، بى ‏تفاوتى حکومتها نسبت ‏به سه مسئله مهم «حقیقت‏» ، «عدالت‏» و «فضیلت‏» را محکوم مى‏کند و حمایت دولتمردان از باطل و بیداد و فساد را بزرگترین منکرات اجتماعى مى‏داند، که امام شهیدان در برابر آن بپاخاسته و همه رنج را در مقابله با این منکر بزرگ و بنیادى تحمل کرده است.

    نهضت‏ حسینى، حرکتى از سر سیرى و جهانگردى و سفر تفریحى و تجارى و ورزشى و حتى سفرى به قصد انجام حج و عمره و جهانگردى مذهبى و زیارتى نیست. سفر کربلاى سیدالشهدا علیه السلام هجرتى دفاعى، عبادى، زیارتى و تبلیغى به منظور انجام وظیفه‏اى دشوار و بزرگ و جهانى و جهادى است. از مراسم عاشورایى که ما برگزار مى‏کنیم تا عاشوراى معرفت‏ حسینى، فرهنگها فاصله است؛ گرچه شبیه عاشورا هم مغتنم است و براى بیدادگران وحشت‏انگیز.

    ازعبادت کربلایى تا عادت کربلایى تفاوت از زمین تا آسمان است؛ گرچه نفس حضور و زیارت سرور شهیدان شیرین و دلنشین و مسئولیت آفرین است.

    از شورعاشورایى تا شعور و عرفان حسینى تفاوت از زمین تا آسمان است.

    از امامى که برخى ترسیم مى‏کنیم که گریزان و هراسان و صامت و آرام است، تا امام قیام و جهاد و فریاد و عزت و اعتراض و وارث پیامبر و امین خدا، مسافتى از غرب تا شرق عالم است.

    عاشورا، درسها، عبرتها و جلوه‏هایى دارد که همه ساله از زبان عالمان دین و مبلغان متعهد و فداکار و مداحان مخلص و شاعران کربلایى تکرار مى‏شود، اما امروز از عاشورا چه درسهایى را باید فرا گیریم و چه معارفى را بیاموزیم؟

     

    از عاشورا بیاموزیم

    از عاشورا، رهایى از رفاه زدگى، وارستگى از علایق زندگى، رهایى از بیم و امید شیطانى، معروف گرایى، منکرستیزى، پاسدارى از حقوق اجتماعى، احساس مسئولیت‏، ایمان به غیب، آخرت گرایى، دفاع از دین، اصلاحات راستین، جهاد براى احیاى اسلام و اجراى قرآن، بى ‏بال پریدن، و از شهادت خود و یاران نهراسیدن را بیاموزیم .

     

    صداى سید شهیدان را بهتر بشنویم

    او بشریت را به عزت فرا مى‏خواند، ما براى ذلت توجیه جستجو مى‏کنیم .

    او ما را به استقلال از بندگى غیر خدا دعوت مى‏کند، ما به بندگى بندگان سر سپرده‏ایم .

    شعار سیدالشهدا، همان شعار توحید است، دو بعدى است، ترکیبى از نفى و اثبات . خوب گوش بسپاریم: «لا اله الا الله‏». اندیشه عاشورا هم دو بعدى است؛ یعنى، ترکیبى از «نه‏» و «آرى‏» است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله عاشورا و نیازهاى امروز

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله عاشورا و نیازهاى امروز, مقاله در مورد تحقیق مقاله عاشورا و نیازهاى امروز, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله عاشورا و نیازهاى امروز, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله عاشورا و نیازهاى امروز, تحقیق درباره تحقیق مقاله عاشورا و نیازهاى امروز, مقاله درباره تحقیق مقاله عاشورا و نیازهاى امروز, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله عاشورا و نیازهاى امروز, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله عاشورا و نیازهاى امروز ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله عاشورا و نیازهاى امروز
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت