تحقیق مقاله قیام امام حسین

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21448
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله قیام امام حسین

    موضوعات درباره قیام حسینی

     

    1 - این حادثه به خاطر نفروختن عقیده و رأی به وجود آمد .
    2 - جمله « آثروا الموت » به حقیقت درباره آنها صادق است . ( مقایسه‏ بین آنها و بدریونو صفینیون و اصحاب طارق ) .
    3 - مهمترین درس حادثه عاشورا اینست که بفهمیم آیا دین ، قوت است‏ یا ضعف ؟ قید است یا آزادی ؟ تریاک است یا مقوی ؟

    معاویه به بهانه خون عثمان در جستجوی خلافت بود

     

    [ عقاد در کتاب ابوالشهداء ص 12 می‏گوید : ] ان الذین انخدعوا او تخادعوا . . . و الاجام .
    چند نکته در اینجا هست ( فرق اصحاب معاویه و اصحاب ابن زیاد ) :
    الف - بین اصحاب معاویه در صفین و اصحاب یزید در کربلا فرق بود زیرا معاویه با یک نوع ظاهرسازی آنها را فریب داده بود و آنها خیال می‏کردند فقط برای انتقام خلیفه مظلوم می‏جنگند و هنوز پرده از روی مقاصد معاویه‏ برداشته نشده بود بر خلاف عصر یزید و دوره یزید . و به همین دلیل در مبارزه علی ( ع ) و امام‏ حسن با معاویه نفاق طرف آنقدر آشکار نبود که در مبارزه امام حسین آشکار
    بود . ولی مردم در طول این بیست سال تا اینقدر عقب رفته بودند و به نظر نمی رسد که در دوره معاویه مردم در حادثه‏ای مثل حادثه کربلا از بنی امیه‏ دفاع می‏کردند . پس بنی‏امیه م ردم را به مقدار زیادی در این مدت عقب‏ بردند .
    ب - در قضیه معاویه و طلب ثار و انتقام که مردم به حرکت آمدند بی‏شک‏ روح عصبیت و جاهلیت و میل به خونخواهی و خونخواری که در طبیعت عرب‏ بود و در جاهلیت به صورتهای دیگری تظاهر می‏کرد ، در این حادثه موجود بود ولی تظاهرش رنگ اسلامی داشت .
    ج - معاویه در زمان خلافت خود کار مهمی کرد که همان چیز موجب زوال‏ حکومت از بنی امیه شد و آن ، موضوع ولی عهد قراردادن یزید بود که اولا یزید ناصالح‏ترین افراد بود و ثانیا ولایت عهد درست بازی کردن و دست‏ بدست کردن خلافت به صورت سلطنت بود و مخصوصا معاویه در زندگی خودش‏
    برای یزید بیعت گرفت . اساسا معاویه در سایر کارها نیز روش خلافت را تبدیل کرده به روش سلطنت هر چند از زمان عثمان بنی امیه خلافت را ملک‏ خود می‏نامیدند .
    د - عمل اعوان بنی امیه در کربلا منتهای قوس نزول اخلاق در امت اسلامیه‏ بود و از حادثه کربلا انتباه و شعور به آزادی و زیر بار نرفتن شروع شد .
    قیام مدینه و قیامهای کوفه و مخصوصا قیام عبدالله بن عفیف ازدی نمونه‏ای‏ از آغاز تجلیات روحی اسلامی به شمار می‏رود . اعوان بنی امیه بعد از کربلا هم خست و دنائت خود را به خرج دادند ولی شروع بیداری از حسین بن علی ( ع ) شد.

    یادداشت ماهیت قیام حسینی

     

    1 - بحث در اینست که حادثه عاشورا چه نوع حادثه‏ای است و از چه مقوله‏ است ؟ آیا از نظر اجتماعی یک انفجار بدون هدف بود مانند بسیاری از انفجارها که در اثر فشار ظلم و تشدید سختگیریها رخ می‏دهد و احیانا به وضع‏ موجود کمک می‏کند ، و یا یک تصمیم آگاهانه و هوشیارانه نسبت به اوضاع و
    احوال موجود و نسبت به آثار و نتایج این حرکت بود ؟ و در صورت دوم آیا یک قیام و نهضت و انقلاب مقدس بود یا یک دفاع شرافتمندانه مقدس ؟
    یعنی آیا هجوم بود یا دفاع ؟ آیا کاری بود که از طرف امام شروع شد و حکومت وقت می‏خواست آنرا سرکوب کند ، و یا او از طرف حکومت وقت‏ مورد تجاوز قرار گرفت و او بجای سکوت و تسلیم ، شرافتمندانه از خود دفاع کرد ؟ به عبارت دیگر آیا چیزی از سنخ تقوا در جامعه بود و مظهر یک‏
    تقوای بزرگ در حد دادن جان بود ، یا مظهر یک احسان و عصیان و قیام‏ مقدس ؟ آیا از نوع حفظ و اثبات خود بود یا از نوع نفی و انکار جبهه‏ مخالف ؟

     

    بنابر فرض اول ناچار اهدافی داشت اجتماعی و اصولی ، و بنابر فرض دوم‏ هدفش جز حفظ شرف و حیثیت انسانی خود نبود ، و بنابر اینکه از نوع‏ انقلاب و قیام ابتدائی بود آیا مبنای این انقلاب صرفا دعوت مردم کوفه‏ بود که اگر مردم کوفه دعوت نمی کردند قیام نمی کرد ( و قهرا پس از اطلاع‏ از عقب نشینی مردم کوفه در صدد کنار آمدن و سکوت بود ) یا مبنای دیگری‏ جز دعوت مردم کوفه داشت و فرضا مردم کوفه دعوت نمی‏کردند ، او در صدد اعتراض و مخالفت بود هر چند به قیمت جانش تمام شود ؟
    در جریان حادثه کربلا عوامل گوناگونی دخالت داشته است یعنی‏ انگیزه‏های متعددی برای امام در کار بوده است که همین جهت از طرفی توضیح‏ و تشریح ماهیت این قیام را دشوار می‏سازد زیرا آنچه از امام ظاهر شده‏ گاهی مربوط به یک عامل خاص بوده و گاهی به عامل دیگر ، و سبب شده که‏ اظهار نظر کنندگان ، گیج و گنگ بشوند و ضد و نقیض اظهار نظر کنند ، و از طرف دیگر به این قیام جنبه‏های مختلف می‏دهد و در حقیقت از هر جنبه‏ای‏ ماهیت خاصی دارد . ( در امور اجتماعی و مرکب ، مانعی نیست که یک چیز دارای چند ماهیت باشد همچنانکه مخصوصا در درسهای فلسفه تاریخ ثابت‏
    کرده‏ایم ) .

     

    عوامل که در کار بوده و ممکن است در این امر دخالت داشته باشد و یا دخالت داشته است :
    الف - اینکه امام یگانه شخصیت لایق و منصوص و وارث خلافت و دارای‏ مقام معنوی امامت بود . در این جهت فرقی میان امام و پدرش و برادرش نبود ، همچنانکه فرقی میان حکومت یزید و معاویه و لفای سه گانه نبود .
    این جهت به تنهائی وظیفه‏ای ایجاب نمی‏کند . اگر مردم اصلحیت را تشخیص دادند و بیعت کردند و در حقیقت با بیعت ، صلاحیت خود را و آمادگی خود را برای قبول زمامداری این امام اعلام کردند او هم قبول می‏کند . اما مادامی که مردم آمادگی ندارند از طرفی ، و از طرف دیگر اوضاع و احوال بر طبق مصالح مسلمین می‏گردد ، به حکم این دو عامل ، وظیفه امام‏ مخالفت نیست بلکه همکاری و همگامی است همچنانکه امیر علیه السلام چنین‏ کرد ، در مشورتهای سیاسی و قضائی شرکت می‏کرد و به نماز جماعت حاضر می‏شد . خودش فرمود : « لقد علمتم انی احق الناس بها من غیری ، و والله لاسلمن‏
    ما سلمت امور المسلمین و لم یکن فیها جور الا علی خاصه » ( 1 ) .
    در قضیه کربلا این عامل به تنهائی دخالت نداشته است . این عامل را به‏ ضمیمه عامل سوم که دعوت اهل کوفه است باید در نظر بگیریم چون عامل‏ دعوت مردم ، برای به دست گرفتن حکومت بود نه چیز دیگر . پس این عامل‏ ، عامل جداگانه نیست و باید در ضمن آن عامل ذکر شود .
    ب - از امام بیعت می‏خواستند و در این کار رخصتی نبود : یزید نوشت :
    خذ الحسین بالبیعه اخذا شدیدا لیس فیه رخصه .

     

    ج - مردم کوفه پس از امتناع امام از بیعت او را دعوت کردند و آمادگی‏ خود را برای کمک او و به دست گرفتن خلافت و زعامت اعلام کردند ، نامه‏های پی در پی آمد ، قاصد امام هم آمادگی مردم را تأیید کرد .
    د - اصلی است در اسلام به نام امر به معروف و نهی از منکر ، مخصوصا در موردی که کار از حدود مسائل جزئی تجاوز کند ، تحلیل حرام و تحریم حلال‏ بشود ، بدعت پیدا شود ، حقوق عمومی پایمال شود ، ظلم زیاد بشود . امام‏ مکرر به این اصل استناد کرده است . در یک جا فرمود : « انی لم اخرج‏
    اشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما ، انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی‏ ، ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر (2) و اسیر بسیرش جدی و ابی »
    . جای دیگر فرمود : « سمعت جدی رسول الله : من رأی سلطانا جائرا مستحلا لحرم الله »
    . . . در جای دیگر فرمود : « الا ترون ان الحق لا یعمل به و ان الباطل لا یتناهی عنه لیرغب المؤمن فی لقاء الله محقا ، انی لا اری الموت الا سعادش و الحیاش مع الظالمین الا برما » .

    نهضت امام حسین(ع)

     

    یکی از مسائل در مورد نهضت امام حسین علیه السلام اینست که ماهیت این‏ نهضت چه بوده است ؟ چون نهضتها هم مانند پدیده‏های طبیعی ، ماهیتهای‏ مختلف دارند . اشیاء و پدیده‏های طبیعی ، از معدنیها گرفته تا گیاهان و انواع حیوانات ، هرکدام ماهیتی طبیعی و وضع بالخصوصی دارند . نهضتها و
    قیامهای اجتماعی هم اینچنینند .
    یک شی‏ء را اگر بخواهیم بشناسیم ، یا به علل فاعلی آن می‏شناسیم ، یا به‏ علل غائی آن ( که امروز شناخت به علل غائی را چندان قبول ندارند ) ، یا به علل مادی آن یعنی اجزاء و عناصر تشکیل دهنده آن ، و یا به علت صوری‏ آن ، یعنی به وضع و شکل و خصوصیتی که در مجموع پیدا کرده است . اگر یک‏
    نهضت را هم بخواهیم بشناسیم ، ماهیتش را بخواهیم به دست آوریم ، ابتدا باید علل و موجباتی را که به این نهضت منتهی شده است بشناسیم . تا آنها را نشناسیم ماهیت این نهضت را نمی‏شناسیم ( شناخت علل فاعلی ) . بعد باید علل غائی آن را بشناسیم . یعنی این نهضت چه هدفی دارد ؟ اولا هدف‏ دارد یا هدف ندارد و اگر هدف دارد چه هدفهائی دارد ؟ سوم باید عناصر و محتوای این نهضت را بشناسیم که در این‏
    نهضت چه کارهائی ، چه عملیاتی صورت گرفته است ؟ و چهارم باید ببینیم‏ این عملیاتی که صورت گرفته است ، مجموعا چه شکلی پیدا کرده است ؟
    یکی از مسائلی که در مورد نهضت امام حسین ( ع ) مطرح است اینست که‏ آیا این قیام و نهضت از نوع یک انفجار بود ؟ از نوع یک عمل ناآگاهانه‏ انقلاب صد در صد آگاهانه و از روی تصمیم و کمال آگاهی و انتخاب است .
    آیا جریان امام حسین ( ع ) یک انقلاب انفجاری و یک انفجار بود ؟ یک‏ کار ناآگاهانه بود ؟ آیا به این صورت بود که در اثر فشارهای خیلی زیادی‏ که از زمان معاویه و بلکه از قبل از آن بر مردم و خاندان امام آورده‏ بودند ، دوره یزید که رسید ، دیگر اصلا حوصله امام حسین سر آمد و گفت هر چه بادا باد ، هر چه می‏خواهد بشود ؟ ! العیاذ بالله . گفته‏های خود امام‏ حسین - که نه تنها از آغاز این نهضت ، بلکه از بعد از مرگ معاویه شروع‏ می‏شود - ، نامه‏هایی که میان او و معاویه مبادله شده است ، سخنرانیهائی‏ که در مواقع مختلف ایراد کرده است ، از جمله آن سخنرانی معروفی که در منی صحابه پیغمبر را جمع کرد ، و حدیثش در " تحف العقول " هست و خیلی مفصل است و خطابه بسیار غرایی است نشان می‏دهد که این نهضت در کمال آگاهی بوده ، انقلاب است اما نه انفجار . انقلاب هست ولی انقلاب‏ اسلامی نه انفجار .
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله قیام امام حسین

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله قیام امام حسین, مقاله در مورد تحقیق مقاله قیام امام حسین, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله قیام امام حسین, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله قیام امام حسین, تحقیق درباره تحقیق مقاله قیام امام حسین, مقاله درباره تحقیق مقاله قیام امام حسین, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله قیام امام حسین, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله قیام امام حسین ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله قیام امام حسین
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت