تحقیق مقاله زندگینامه امام زین العابدین

تعداد صفحات: 14 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21468
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تاریخ
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله زندگینامه امام زین العابدین

    نام: على بن الحسین .

    کنیه: ابوالحسن و ابومحمد.

    القاب: زین العابدین، سید الساجدین، سجّاد، زکىّ، امین و ذوالثفنات.

    به خاطر عبادت زیاد و سجده‏هاى طولانىِ امام زین العابدین (ع)، پینه‏اى در پیشانى‏اش بسته بود. از این رو، به وى «ذوالثفنات» لقب دادند.

    منصب: معصوم ششم و امام چهارم شیعیان.

    تاریخ ولادت: نیمه جمادى الثانى سال 38.

    در مورد تاریخ ولادت آن حضرت، اختلاف است. غیر از تاریخ مزبور، مورخان روز و ماه ولادت آن حضرت را، پنجم شعبان یا نیمه جمادى الاولى یا هفتم شعبان و یا نهم شعبان ذکر کرده‏اند. در مورد سال ولادت آن حضرت نیز برخى سال 37 و برخى سال 36 هجرى را ثبت کرده‏اند.

    امام زین العابدین (ع) دو سال پیش از شهادت امیر المؤمنین، على بن ابى‏طالب(ع) چشم به جهان گشود.

    محل تولد:مدینه مشرفه، در سرزمین حجاز (عربستان سعودى کنونى). برخى مورّخان گفته‏ اند که محل تولد آن حضرت در کوفه بوده است؛ زیرا در آن هنگام، همه افراد خانواده امام على (ع) در کوفه به سر مى‏بردند.

    نسب پدرى: امام حسین بن على بن ابى‏طالب (ع)

    نام مادر: شهربانو، یا شاه زنان، دختر یزدگرد سوم، آخرین پادشاه از سلسله‏ساسانیان در ایران که در زمان خلافت امام على (ع) (و به قولى در عصر خلافت عمر یا عثمان) به اسارت مسلمانان در آمده و با اختیار خویش، همسرىِ امام‏حسین (ع) را پذیرفت. این بانوى بزرگ در ایام نوزادى امام زین العابدین(ع) درگذشت.

    مدت امامت: از زمان شهادت پدر بزرگوارش امام حسین (ع)، در محرم سال 61 تا محرم سال 95 هجرى، به مدت 34 سال.

    تاریخ و سبب شهادت: دوازدهم (یا هیجدهم یا بیست و پنجم) محرم سال 95 (یا 94) هجرى، در سن 55 سالگى، به خاطر زهرى که ولید بن عبدالملک به آن حضرت خورانید.

    محل دفن: قبرستان بقیع، در مدینه مشرفه، در جوار قبر عمویش، امام حسن مجتبى (ع).

    هم اکنون قبور مشرفه چهار امام معصوم(ع)، امام حسن مجتبى(ع)، امام زین‏العابدین(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) در کنار هم مى‏باشد.

    همسران: فاطمه، دختر امام حسن مجتبى و چند ام ولد. 

    فرزندان:

    الف) پسران: 1. امام محمد باقر (ع). 2. زید شهید. 3. عبدالله باهر. 4. عمر أشرف. 5. حسین اکبر. 6. عبدالرحمن. 7. عبید الله. 8. سلیمان. 9. حسن. 10. حسین اصغر. 11. على‏اصغر. 12. محمد اصغر.

    ب) دختران 1. خدیجه. 2. فاطمه. 3. علیّه. 4. ام کلثوم.

     

    دوره اسارت:

    امام سجاد در فاجعه کربلا حضور داشت و پس از کشته شدن پدرش در رأس بازماندگان، ابلاغ پیام قیام و کشته شدن امام حسین را بر عهده داشت و به افشای چهره حکومت اموی و بیدار ساختن افکار عمومی پرداخت.

    دوره قیام‌ها و شورش ها:

    در این دوره، امام در مقابل قیام‌هایی که جنبه خوانخواهی از کشتگان کربلا داشت و مخالفت بر ضد حکومت بود (مانند : قیام مختار، شورش مدینه یا فاجعه حرّه) مواضع مناسبی اتخاذ می‌کرد.

    دوره ثبات و سازندگی:

    مهم ترین برنامه‌های امام در این دوره بر محورهای زیر استوار بود:

    نشر مبانی اعتقادی و فرهنگی شیعه

    تربیت نیروهای صالح و کارآمد برای تشیع

    افشای چهره امویان

    مبارزه با افکار و اندیشه‌های منحرف

    زنده نگه داشتن یاد و خاطره عاشورا و رساندن پیام آن به مسلمانان

    تبیین فرهنگ و اندیشه اصیل اسلامی:

    با کشته شدن امام حسین سرگردانی در جامعه شیعه راه یافت و حتی بعضی امامت امام زین العابدین را نپذیرفته و عمویش محمد حنفیه را امام دانستند. و به اعتقاد امویان با واقعه کربلا خاندان امیرالمؤمنین و شیعیان را نابود شده پنداشتند. در چنین شرایطی امام به سازماندهی دوباره شیعیان پرداخت.

    شیوه‌های تبلیغی امام: مهم ترین عمل امام تبیین اندیشه اصیل و از بین بردن خرافات و انحرافات بود. ایشان در روش را در پیش گرفتند:  :#ارشاد در بیانات: نمونه‌ای از تعایم تربیتی امام «رساله الحقوق» است که در آن به وظایف انسان بر خدا و خود و خلق خدا می‌پردازند.

    تبیین عارف در غالب دعا:او غالب معارف و رهنمودهای خویش را در غالب دعا بیان می‌کرد که به «صحیفه سجادیه» معروف است. «صحیفه سجادیه» بعد از قرآن و نهج البلاغه غنی ترین گنجینه معارف به شمار می‌رود؛ به طوری که دانشمندان آن را «همتای قرآن»، «انجیل اهل بیت» و «زبور آل محمد» نامیده‌اند.[۱۸][۱۹] نمونه دیگر دعایی است که به یکی از نزدیکترین یاران خود «ابوحمزه ثمالی» آموخت و در سحرهای ماه رمضان خوانده می‌شود.

    تبیین و تثبیت مسئله امامت

    در نظر شیعه، امامت یکی از اصلی ترین اصول دین است که بعد از وفات رسول خدا متروک مانده و شناساندن این مقام و صاحبان اصلی آن از فعالیت‌های اصلی ائمه بوده‌است. امام این مهم را در غالب‌های مختلف تفسیر قرآن، بیان احادیث، مسائل فقهی و شرعی، ارائه کرامت و... این هم را به انجام می‌رسانید.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله زندگینامه امام زین العابدین

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله زندگینامه امام زین العابدین, مقاله در مورد تحقیق مقاله زندگینامه امام زین العابدین, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله زندگینامه امام زین العابدین, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله زندگینامه امام زین العابدین, تحقیق درباره تحقیق مقاله زندگینامه امام زین العابدین, مقاله درباره تحقیق مقاله زندگینامه امام زین العابدین, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله زندگینامه امام زین العابدین, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله زندگینامه امام زین العابدین ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله زندگینامه امام زین العابدین
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت