تحقیق مقاله روبات های مسیر یاب

تعداد صفحات: 19 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21606
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی الکترونیک
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله روبات های مسیر یاب

    معرفی روبوت های مسیر یاب

    در این بخش سعی داریم ابتدا وظایف و فعالیت های روبوت های مسیر یاب را برای شما شرح دهیم و امیدواریم بتوانیم اطالاعات جامعی را در اختیار شما قرار دهیم:

    روبوت های مسیر یاب معمولا به دو دسته ی ساده و ویژه(عکس بالا) تقسیم بندی می شوند که در بخش ساده روبوت ها توانایی دنبال کردن یک خط را دارا می باشند که این از توانایی های عمومی روبوت های مسیر یاب است اما ویژگی هایی که روبوت های مسیر یاب ویژه را از روبوت های ساده متمایز می کند توانایی عبور کردن از مسیر های سخت و دشوار است که در این حالت روبوت می تواند از مسیر هایی مثل دست انداز ، چاله ی آب ، شیب ۴۵ درجه  و... عبور کند.

    آشنایی با نحوه ی فعالیت روبوت ها ی مسیر یاب

    هر چند روبوت های مسیر یاب می توانند در طرح ها و انواع مختلف ساخته شوند اما در مجموع فلسفه ی کار آن ها مشابه است. به طوری که در همه ی روبوت های مسیر یاب اطلاعات توسط میکرو کنترلر از حسگر ها گرفته می شود و بعد از پردازش دستورات لازم به موتور ها انتقال می یابد و این عمل به طور متناوب تکرار می شود که در این بین آی سی های الکترونیکی و قطعات مختلف قرار می گیرند.

     

    بخش های مختلف روبوت های مسیر یاب

    روبوت های مسیر یاب به طور کلی از سه بخش مکانیک ، الکترونیک و نرم افزار تشکیل می شود که در اینجا به شرح وظایف و معرفی قسمت های مختلف آن می پردازیم:

    مکانیک : این بخش از مهمترین بخش های روبوت های مسیریاب است به طوری که در صورت نقص در این بخش قسمت های الکترونیم و نرمافزار هم کارآیی خود را از دست می دهند. این بخش از قسمت های مختلف تشکلی می شود که در اینجا به شرح آن ها می پردازیم:

    مهمترین قسمت بخش مکانیک شاسی یا بدنه است می تواند هر صفحه ای باشد البته سبک و در صورت امکان عایق.

    و قسمت دیگر چرخ ها هستند چرخ ها از قسمت های مهم روبوت های مسیر یاب می باشند که در انتخاب آن ها باید نکات مهمی از جمله اندازه قطر چرخ ها ، اندازه عرض چرخ ها و میزان اصطحکاک با زمین رعایت شود.

    البته در روبوت های مسیر یاب معمولا از دو چرخ اصلی و ثابت استفاده می شود که به موتور ها متصل است 

      

    و از یک یا دو چرخ به عنوان چرخ هرزگرد که در جلوی روبوت تعبیه می شود

     

     

    الکترونیک : این قسمت یکی از مهمترین قسمت های روبوت است که البته قسمتی است که بیشترین زمان را نیاز دارد که خود از قسمت های مختلف تشکیل می شود و در اینجا آن ها را نام می بریم:

    ۱- برد اصلی

    ۲-برد سنسور

    ۳-کنترل موتور ها

    در  اینجا به توضیح کوتاهی در مورد هر یک از این قسمت ها می پردازیم:

    ۱- برد اصلی : این برد همانطور که از نامش پیداست جز اصلی ترین قسمت های روبوت است که وظیفه اخذ اطلاعات ، پردازش اطلاعات و صدور دستور های لازم به دیگر قسمت ها را بر عهده دارد. به طوری که اطلاعات مورد نیاز را از سنسور ها گرفته و بعد از پردازش آن ، دستورات لازم را با توجه به Programing به موتور ها صادر می کند.

    2-برد سنسور: این برد یکی از قسمت های ربات است که نیاز به ظرافت کاری زیادی دارد . سنسور ها به همراه اتصالات مربوط به سنسور ها باید بر روی این برد قرار گیرد .

    3- کنتل موتور ها : موتور ها معمولا در هنگام طبقه بندی در قسمت مکانیک قرار می گیرند اما کنترل آن ها در قسمت الکترونیک قرار می گیرد . اما از آن جا که کنترل موتور ها از اهمیت فراوانی برخوردار است ، ما موتور ها را هم در این بخش به شما معرفی می کنیم. کنترل موتور ها  به توانایی های موتور و اطلاعات پردازش شده بستگی دارد.

    در اینجا هر یک از این قسمت ها را به تفصیل بیان می کنیم

    ۱- برد اصلی : ما در برد اصلی باید از المان هایی استفاده کنیم که بتوانیم اطلاعات مورد نیاز را از فرستنده سنسور ها دریافت نماییم و سپس بتوانیم با استفاده از میکرو کنترولر ها اطلاعات را پردازش کرده و بوسیله چند آی سی دستورات لازم را به موتور ها صادر نماییم .

    پیشنهاد می شود برای در یافت اطلاعات از فرستنده سنسورها از apamp ها استفاده  کنیم و بهتر است برای تنظیم ولتاژ apamp ها از پتانسیومترها استفاده کنیم بدین ترتیب می توانیم با اتصال apamp ها به میکروکنترلر اطلاعات را از سنسورها دریافت نماییم .

     

    بررسی سیستم روبات مسیریابی :

     

    بر روی زمین خطی سیاه رنگ متمایز از زمینه روشن تصور کنید . پهنای این خط در حدود دو سانتی متر و طول انرا نامحدودبا پیچ وخمهای فراوان تصورکنید تئوری میگوید وقتی نور به جسمی کدر یا سیاه رنگ برخورد می کند قسمت بیشتری از نورجذب ان می شود و مقدار کمی از ان باز تابیده میشود و وقتی نور به جسمی روشن و سفید بتابد قسمت زیادی از نور را باز می تاباند و قسمت کمی را جذب می کند پس میتوان سفید یا سیاه بودن دو جسم را با اندازه گیری نوربازتابیده شده ازان حدس زد کافی است یک منبع نورانی داشته باشیم که نور رابه طرف جسم مورد نظر بتاباند ودرهمان حال یک سنسور نوری میزان نور بازتابش را اندازه گیری کند مطمئنا برای دو جسم با رنگهای مختلف یا دو جسم سفید وسیاه میزان باز تابش متفاوت ثبت خواهد شد.
    انجام ازمایش بالا درتاریکی ممکن است به نتایج خوبی منجر شود اما در محیطی مثل محیط اتاق انواع و اقسام منابع نوری را داریم .همچنین باید در نظر داشته باشیم که سنسورنوری مابرروی روباتی قرار دارد که همواره در حال حرکت است و نسبت به منابع نوری در اتاق درزاویه های تاریک و روشن واقع میشود اگر محیط با لامپهای فلورسنت روشن میشود.
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله روبات های مسیر یاب

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله روبات های مسیر یاب, مقاله در مورد تحقیق مقاله روبات های مسیر یاب, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله روبات های مسیر یاب, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله روبات های مسیر یاب, تحقیق درباره تحقیق مقاله روبات های مسیر یاب, مقاله درباره تحقیق مقاله روبات های مسیر یاب, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله روبات های مسیر یاب, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله روبات های مسیر یاب ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله روبات های مسیر یاب
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت