تحقیق مقاله بیماری آنفولانزای مرغی

تعداد صفحات: 9 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21629
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: دامپزشکی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بیماری آنفولانزای مرغی

    تاریخچه بیماری

    ویروس آنفلونزای مرغی با نام علمی "اچ ‪ ۵ان ‪ "۱شناخته می‌شود که در سه گونه "آ.ب.و ث" طبقه بندی شده است. ویروس نوع "آ"، به ‪ ۱۵زیر گروه "اچ" و ‪ ۹زیر گروه "ان" توزیع می‌شود.

    در این میان ویروس مرغی "اچ ‪ "۵و "اچ ‪ "۷به‌عنوان مرگبارترین آنها شناخته شده و می‌تواند از ‪ ۹۰تا ‪ ۱۰۰درصد قربانی بگیرد.

    این ویروس از راه تنفسی و تماس مرغان بیمار با مرغان خانگی تسری یافته و می‌تواند از راه آب، لباس، ظروف و غذا و وسایل دیگر به انسان منتقل شود.

    این ویروس می‌تواند همچنین به سایر پستانداران بویژه خوک منتقل شده و سپس به انسان منتقل شود و مانند منطقه آسیای شرقی، در سطحی وسیع آلودگی ایجاد کند.

    بحث ویروس آنفلوانزای مرغی یا "گریپ"، مساله تازه‌ای نیست و تاریخچه بیماری این نوع گریپ‌ها به اوایل قرن ‪ ۲۰باز می‌گردد.

    در سال ‪ ۱۹۱۸ویروس آنفلوانزای مرغی مشهور به "گریپ اسپانیایی" در سراسر جهان تا ‪ ۴۰میلیون قربانی گرفت که یک میلیون نفر آنان شهروندان فرانسوی بودند.

    در سال ‪ ۱۹۵۷ویروس "گریپ آسیایی" چهار میلیون تلفات در سراسر جهان از جمله ‪ ۱۲هزار فرانسوی بر جای گذاشت.

    در سال ‪ ۱۹۶۸که به سال گریپ "هنگ کنگی" مشهور است، سهم فرانسه از مجموع دو میلیون نفر تلفات انسانی در سراسر جهان، ‪ ۳۰هزار نفر بود.

    در دهه‌های اخیر نیز هر ساله با ورود انواع ویروس آنفلوانزای مرغی تا سقف ‪ ۵۰۰هزار نفر در سراسر جهان جان سپرده‌اند.

    در سال ‪ ۱۹۹۷اولین مورد از ویروس آنفلوانزای مرغی در هنگ کنگ مشاهده شد که خبر ابتلای شش نفر در این ارتباط نیز مخابره شد.

    در سال ‪ ۲۰۰۳میلادی مورد بعدی این بیماری در کره مشاهده گردید و در سال بعد از آن نیز در ویتنام و تایلند قربانیان جدیدی گرفت.

    تشخیص بیماری

    با کمک تکنولوژی جدیدی که در یک پردازنده وجود دارد می‌توان ویروس بیماری انفولانزای مرغی را تشخیص داد.

    بر اساس گزارش خبرگزاری آنسا، این پردازنده جدید توسط محققان آمریکایی در دانشگاه کلورادو ساخته شده است.

    به گفته محققان آمریکایی این پردازنده تا ‪ ۹۰درصد قدرت تشخیص ویروس بیماری آنفولانزای مرغی را دارد.

    بیماری آنفولانزای مرغی که تا سال ‪ ۱۹۹۷ناشناخته بوده طی ‪ ۱۰سال گذشته در کشورهای آسیایی ده‌ها کشته و بیش از ‪ ۱۰میلیارد دلار خسارت بر جای گذاشته و سبب نگرانی کشورهای مختلف جهان شده است.

    در همین حال ، انگلیس تلاش می‌کند تا واردات تمامی گونه‌های پرنده‌های وحشی زنده به این اتحادیه را ممنوع سازد.

    به عقیده کارشناسان ، با توجه به گسترش یافتن این بیماری از طریق پرندگان مهاجر، خطر پیشرفت سریع آن در قاره اروپا وجود دارد.

    در همین حال ، سازمان بهداشت جهانی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که خطر گسترش بیماری آنفلوانزای مرغی به خاورمیانه و آفریقا به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

    سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است درصورتی که بیماری آنفلوانزای مرغی در جهان مسری شود، این بیماری به آسانی بین مردم سرایت خواهد کرد.

    به رغم شیوع آنفولانزای مرغی در آسیای شرقی که درسال ‪ ۲۰۰۳باعث مرگ ‪ ۴۸انسان ومیلیونها قطعه ماکیان شده است.

    سرایت بیماری آنفولانزای مرغی درآسیا وانتقال بیماری از ماکیان به انسان تاکنون جان دونفرازهرسه بیمارراگرفته‌است.

    هشدارسازمان بهداشت جهانی درخصوص انتقال این بیماری ازانسان به انسان نیزازجمله عوامل زمینه‌ساز برای تحقیقات گسترده دراین زمینه بوده است.

    آنچه راجع به آنفلوآنزای مرغی باید بدانیم

    آنفولانزای مرغی ماکیان را مبتلا می‌کند و عامل مولد آن ویروسی است که با ساختار فیزیکی پرندگان سازگار شده است.

     

    با وجود اینکه این بیماری مخصوص ماکیان است، اما در سالهای اخیر ظاهرا این ویروس به گونه‌های دیگر جانداران نیز منتقل شده و موجب ابتلای انسان‌ها به این بیماری شده است.
    در مقابل، ویروس آنفولانزای فصلی بویژه با بدن انسان سازگار می‌شود. بر خلاف آنفولانزای مرغی، آنفولانزای فصلی به آسانی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و هر ساله جان صدها هزار تن را می‌گیرد.

    طبق گزارشها و آمارهای به دست آمده، از آخرین پژوهش‌ها، تا کنون 50 تن به بیماری آنفولانزای مرغی مبتلا شده‌اند که حدود 80 درصد آنها جان باختند و تقریبا تمام آنها از منطقه جنوب شرق آسیا بوده‌اند.

    این ویروس اغلب در فضولات پرندگان یافت می‌شوند و مرغدارانی که این ویروس را تنفس می‌کنند به آن مبتلا می‌شوند.

    انتقال بیماری از انسان به انسان بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد. آنچه این بیماری را برای انسان خطرناک می‌کند، اینست که ویروس آن به شکلی دچار جهش ژنتیکی و تغییر رفتار شود که بتواند از انسانی به انسان دیگر منتقل شود.

     

    در نتیجه این امر، شیوع بیماری بسیار گسترده خواهد شد. خطرناکتر از این وضعیت آنست که ویروس مرغی بتواند فردی را آلوده کند که همزمان به بیماری آنفولانزای انسانی مبتلاست.
    در صورتی که ژن‌های ویروس‌های مرغی و انسانی در این شرایط با یکدیگر ترکیب شوند ویروس می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود و در نتیجه یک آنفولانزای عالم‌گیر شایع خواهد شد.

    تقریبا هیچ فردی به طور طبیعی در برابر ویروس جدید مصونیت نخواهد داشت. در حالی که این ویروس می‌تواند ظرف 6 ماه به همه مناطق جهان برسد.

    هیچ کس نمی‌داند ما چقدر به زمان این اپیدمی احتمالی جهانی نزدیک هستیم، اما بسیاری از دانشمندان می‌گویند که ما به این نقطه خواهیم رسید، چرا که به نظر می‌رسد همه‌گیری آنفولانزا در سیکل‌های 25 ساله به وقوع می‌پیوندند و آخرین دوره آن در سال 1968 بوده است.

    آنچه نگرانی‌ها را در این اواخر بیشتر کرده اینست که آنفولانزای مرغی آلوده کردن پستانداران را از جمله پلنگ‌ها و ببرها را آغاز کرده است.

    یک بررسی اخیر آزمایشگاهی نشان داد که ویروس آنفولانزای مرغی می‌تواند در میان گربه‌ها نیز رد و بدل شود. همچنین این ویروس توانسته اردک‌ها را بدون بروز بیماری و علائم ظاهری آن آلوده کند.

    این امر خطر آلودگی مرغداران را افزایش می‌دهد. در مورد علائم بیماری باید یادآور شد که ابتدا با یک تب خفیف، سردرد و درد مفاصل آغاز می‌شود.

    تب بیمار ممکنست به مدت یک روز فروکش کند. بیمار به سختی تنفس می‌کند و به تدریج سرفه‌ها آغاز می‌شود.

    همزمان با کم رسیدن اکسیژن به مغز در اثر اشکال در تنفس حالت کما و مرگ به همراه خواهد داشت. از آنجا که علائم آنفولانزای مرغی بسیار مشابه آنفولانزای معمولی است، خطر آن اینست که ممکنست پزشکان نتوانند تفاوت آنها را تشخیص دهند. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بیماری آنفولانزای مرغی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

    سایتهای اینترنتی

    www.irteb.com

     

    www.irna.ir

     

    www.isna.ir

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بیماری آنفولانزای مرغی, مقاله در مورد تحقیق مقاله بیماری آنفولانزای مرغی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بیماری آنفولانزای مرغی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بیماری آنفولانزای مرغی, تحقیق درباره تحقیق مقاله بیماری آنفولانزای مرغی, مقاله درباره تحقیق مقاله بیماری آنفولانزای مرغی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بیماری آنفولانزای مرغی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بیماری آنفولانزای مرغی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بیماری آنفولانزای مرغی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت