تحقیق مقاله نقش دانشگاه‌ ها در پیشبرد اهداف ورزش‌ های زورخانه ای

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 22051
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تربیت بدنی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نقش دانشگاه‌ ها در پیشبرد اهداف ورزش‌ های زورخانه ای

    فلسفه و علت بعثت پیامبران الهی ،‌ نشر بسیاری از کتب ،‌ اقتصاد ،‌ سیاست ،‌ دانشگاه ، بهداشت و درمان، مدیریت و دولت ، همه برای سلامتی و رشد و تعالی تمام ابعاد وجودی انسان است . ارسطو ، فیلسوف بزرگ یونانی در مورد پایه‌های تمدن یونانیان می‌گوید :

    اجداد ما که سالیان دراز پیش از این می‌زیستند ،‌ برای ما دو آیین به ارث نهادند . تمرین جسمانی که ژیمناستیک بخشی از این تعالیم است و تمرین ذهنی یعنی فلسفه . او معتقد است که این دو هنر همزاد و همدوش و معاصرند . با این‌ها دانشوران ذهن را برای هوش بیشتر و بدن را برای کارآیی بالاتر آماده می‌کردند . این دو شیوه تربیت نباید از هم جدا شوند ، بلکه باید شیوه آموزشی ،‌تمرینی و مقررات مشابه در این نوع تربیت به کار گرفته شود . (1)

    پیامبر گرامی اسلام (ص) و حضرت علی (ع) مسلمانان را به قدرتمندی در جسم و روحشان تشویق نموده و سلامتی را بهترین نعمت و نیرومندی جسم را عامل محبوبیت نزد خداوند معرفی نمودند .

    حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران در زمینه ورزش به مردم توصیه کردند که : در همه ابعاد انسانی ورزش کنید . (2)

    تحقیقات انجام شده در مورد اثرات فعالیت‌ های ورزشی بر ارگان‌های انسان از جمله دستگاه قلب و گردش خون و تنفسی نشان داده است که آمادگی ، قدرت و استقامت کلیه دستگاه‌های بدن یک ورزشکار به نسبت افرادی که  ورزش نمی‌کنند بیشتر است و فعالیت‌های ورزشی نقش موثرتری در پیشگیری و درمان بیماری‌ها و کاهش سرعت پیری در انسان دارد . (3) دانشمندان علوم روانشناسی نیز در پژوهش‌های خود دریافتند که ورزش نقش موثری در کاهش استرس ، اضطراب ، پرخاشگری دارد . (4)

    اندیشه‌های فروبل (Froebel) ، پستاتلوزی (Pestatlozzi) و روسو (Roussoa) نشانگر این اعتقاد است که : ورزش وسیله تربیت و رشد فضائل اخلاقی و انطباق ورزشکار با هنجارهای اجتماعی است . آقای سجافت ،‌ بنیانگذار تربیت‌بدنی شوروی معتقد است که : « تربیت‌بدنی موجبات تربیت اخلاقی را در ورزشکاران فراهم می‌آورد و جوانان صفاتی چون ، تسلط بر امور ، ابتکار و خلاقیت ، خویشتن‌داری و زیبایی شناسی را در میادین ورزشی می‌آموزند و او را با هنجارهای اجتماعی منطبق می‌سازند . (5) س 20/9

     

     

     

    با توجه به نظرات فوق و تحقیقات و پژوهش های انجام شده متاسفانه در حال حاضر ورزش رایج جهان که تحت نظارت و مدیریت نهادها و سازمانهای رسمی از جمله فدراسیونها و کمیته‌های  المپیک قاره ای و بین المللی به مورد اجرا گذاشته میشود و به وسیله رسانه های گروهی سراسر دنیا ارائه می گردد، بیشتر به دنبال ورزشهای قهرمانی و نتیجه و پیروزی تیمها، قهرمانان و کسب مدال و امتیاز و تماشاچی هستند. لذا بایستی یک  بازنگری معرفتی در ورزش دنیا صورت پذیرد. یکی  از روشهایی که میتوان ارزشهای ورزش را به آن باز گرداند و ورزش را در خدمت نیاز های حرکتی انسان قرار داد بازگشت و بررسی ورزشهای ملی و سنتی کشورهای مختلف جهان می باشد . در این روند، از جمله ورزش های قابل اعتنا ، ورزشهای زورخانه ای ایران است.

                    پروفسور یورگن پالم (Jurgen Palm) رئیس فدراسیون بین المللی ورزش های همگانی در تایید نظریه فوق میگوید: زورخانه در مقایسه با سایر ورزشهای آسیایی که در اقصی نقاط جهان شناخته شده هستند، یک کشف جدید بشمار می رود ، چون از خصوصیات و ویژگیهای خاصی برخوردار است. در درجه اول، زورخانه ورزشی است که به پرورش قوای جسمانی و عضلانی می پردازد، ما در ورزش امروز به حرکات هوازی  مانند دوچرخه سواری و دوومیدانی احتیاج نداریم، بلکه به ورزشی نیازمندیم که بتواند تمام قسمتهای بدن و عضلات را پرورش دهد. ورزش زورخانه چنین ویژگی ای را دارد. در درجه دوم، ورزش زورخانه ای خصوصیات فرهنگی و اجتماعی ویژه ای را  در بردارد . همین خصوصیات است که این ورزش را به یک ورزش خاص وبی نظیر تبدیل کرده است.  درجه سوم، همگانی بودن ورزش زورخانه ای است. این ورزش می تواند عمومیت پیدا کند و از کودک 7 ساله تا سالمندان 80 ساله را در بر گیرد. چون در زورخانه ورزشی اجرا می شود که مرکب از توانایی، قدرت، موسیقی و روحیه شاعرانه و فلسفی است.

                    این نگرش مورد تایید آقای پل چارتیر(Paul Chartier ) نماینده قاره آمریکا  از کشور کانادا هم میباشد، ایشان معتقدند که : اگر مردم اساطیر و شخصیتهای تاریخی و فرهنگی خودشان را بشناسند و اطلاعات لازم را در این زمینه داشته باشند، دیگر برای خودشان قهرمان پروری نمی کنند و دیگران را الگوی خود قرار نمی دهند بلکه  سراغ چهره های شاخص فرهنگی خود می روند و می کوشند تا خودشان در آن جایگاه قرار بگیرند. اگر مردم تشویق شوند و خودشان پا به گود زورخانه بگذارند، هزاران رستم و پوریای ولی خواهید داشت. زورخانه تنها ورزشی است که به خاطر خصوصیات روحانی، خصلت جوانمردی و سخاوتی که در بین ورزشکاران آن وجود دارد از سایر ورزشها متمایز می‌شود . ورزش باستانی تنها یک بازی صرف نیست، بلکه ورزشی متعلق به فرهنگ یک جامعه است. فوتبال ورزشی است که ارزشهایی برای خودش دارد، اما آن ارزشها واقعی نیست، یا برای پول بازی می کنند یا دنبال جذب بازیکن هستند و یا مسایل دیگر در بین است. این درحالی است که در ورزش باستانی کسی دنبال کسب درآمد و رسیدن به قهرمانی و نظایر آن نیست، بلکه در زورخانه فقط پهلوانی و پهلوان بودن معیار و ملاک و ارزش است.

                    برای بازگشت به اصالت های ورزش برای ارائه ورزشی که بتواند به نیاز تمام ابعاد وجودی انسان پاسخ دهد وشناخت ورزشی مردم دنیا را از دیدگاه علم واخلاق افزایش دهد و موجبات تغییر نگرش وسبک زندگی حرکتی مردم را فراهم آورد، بی‌تردید نقش دانشگاهها، موثرترین عامل است. دانشگاه بعنوان مکان تولید علم و نهادی که مورد اعتماد ملی است می تواند:

    1-     ارائه دهنده طرح های پژوهشی در زمینه اثر ورزش های زورخانه ای بر دستگاههای عصبی، عضلانی، قلب و گردش خون و تنفسی، تناسب اندام و ... باشد.

    2-     ارائه دهنده طرح های پژوهشی در زمینه نقش ورزشهای زورخانه ای بر کاهش تنش های عصبی و تسهیل کننده روابط اجتماعی.

    3-     ارائه دهنده طرح های پژوهشی در زمینه نقش ورزش های زورخانه ای بر سیاست و اقتصاد ملی.

    4-     برگزاری همایش های علمی و کارگاههای آموزشی در زمینه مسائل اخلاقی، اعتقادی و معماری مربوط به ورزشهای باستانی.

    5-     تبلیغ در مورد ورزشهای باستانی و ارائه راهکارهایی برای همگانی شدن این رشته ورزشی.

    6-     پژوهش تطبیقی و مقایسه ای در مورد ورزشهای زورخانه ای ایران با سایر ورزشهای سنتی سایر کشورهای جهان.

    7-     یادگیری مهارت های مربوط به ورزشهای زورخانه ای به عنوان واحد2 تربیت بدنی دانشجویان در برنامه های آموزشی پیش بینی شود.

    8-     احداث سالنهای مربوط به ورزشهای زورخانه ای در دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نقش دانشگاه‌ ها در پیشبرد اهداف ورزش‌ های زورخانه ای

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

            آزاد، احمد. مبانی تربیت بدنی و ورزش، انتشارات کمیته المپیک، چاپ دوم، (1375). ص 394.

    2-     قره، محمدعلی، بررسی ورزش همگانی ایران و مقایسه آن با کشورهای منتخب جهان، دانشگاه تربیت معلم تهران، (1383).

    3-     حسن نیا، صادق. طب ورزشی. انتشارات دانشگاه گیلان، (1380)

    4-     رحمانی نیا، فرهاد، مبانی روانی – اجتماعی در تربیت بدنی، انتشارات وارسته، رشت، (1381)

    5-     الخولی، انور، ترجمه حمیدرضا شیخی، ورزش وجامعه، چاپ سمت، (1380)

    6-     نیکو بخت، محمد، تربیت بدنی آیینه فرهنگ وادبیات، انتشارات جهاد دانشگاهی شهید بهشتی، (1380)

    7-     حسینی، سیدامیر، اولین همایش بین المللی مبانی علمی، تاریخ وفرهنگ زورخانه ، فدراسیون بین المللی ورزش باستانی زورخانه، 1383. ص 71و75

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نقش دانشگاه‌ ها در پیشبرد اهداف ورزش‌ های زورخانه ای, مقاله در مورد تحقیق مقاله نقش دانشگاه‌ ها در پیشبرد اهداف ورزش‌ های زورخانه ای, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نقش دانشگاه‌ ها در پیشبرد اهداف ورزش‌ های زورخانه ای, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نقش دانشگاه‌ ها در پیشبرد اهداف ورزش‌ های زورخانه ای, تحقیق درباره تحقیق مقاله نقش دانشگاه‌ ها در پیشبرد اهداف ورزش‌ های زورخانه ای, مقاله درباره تحقیق مقاله نقش دانشگاه‌ ها در پیشبرد اهداف ورزش‌ های زورخانه ای, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نقش دانشگاه‌ ها در پیشبرد اهداف ورزش‌ های زورخانه ای, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نقش دانشگاه‌ ها در پیشبرد اهداف ورزش‌ های زورخانه ای ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نقش دانشگاه‌ ها در پیشبرد اهداف ورزش‌ های زورخانه ای
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت