تحقیق مقاله فناوری ارتباطات

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 22249
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی فناوری اطلاعات IT
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله فناوری ارتباطات

     

    فناوری ارتباطات یا IT که مخفف  information Technology  می‌باشد, رشته‌ای است که تمام رشته‌های دانشگاهی را می‌تواند پوشش دهد. منتها از نظر عملیاتی یک رشته میان رشته‌ای, بین کامپیوتر و صنایع برق است که در این میان امور مربوط به تولید, پردازش, نگاهداشت و عرضه ارتباطات به مباحث کامپیوتری مرتبط می‌شود, بحث‌های مدیریت ارتباطات و فرآیندهای آن از سلسله بحث‌های رشته صنایع و رشته برق است و به خصوص گرایش مخابرات, انتقالات مرتبط با ارتباطات و داده‌ها را برعهده دارد.IT را می‌توان استفاده بهینه از ارتباطات برای کاربردهای مختلف دانست, یعنی متخصص این رشته باید بتواند ارتباطات را جمع‌آوری, دسته‌بندی و پردازش کرده و به موقع از آن استفاده نماید از همین رو کارشناس این رشته باید مبانی کامپیوتر را بلد باشد. به عبارت دیگر هسته اصلی این رشته همان هسته اصلی مهندسی کامپیوتر است، منتها چون یکی از توانمندی‌های اصلی کارشناسی این رشته بهره‌وری به موقع و صحیح از ارتباطات است؛ دانشجوی IT باید دارای ارتباطات جنبی در زمینه‌های مختلف باشد.برای مثال, فردی که می‌خواهد از این تکنولوژی در تجارت الکترونیکی استفاده کند باید مدیریت بداند یا فردی که می‌خواهد از IT در آموزش از راه دور بهره ببرد, باید با روش‌های آموزش آشنا باشد.
    توانایی‌های لازم :
    با توجه به ماهیت میان رشته‌ای مهندسی فناوری ارتباطات. دانشجوی این رشته لازم است که به دو مبحث علوم مدیریت و کامپیوتر علاقه‌مند باشد. همچنین باید در ریاضی توانمند بوده و قدرت تجزیه و تحلیل خوبی داشته باشد. زیرا به گفته "الکساندروف", - ریاضیدان و فیلسوف معاصر شوروی - علم ریاضی کاربرد فراوانی در سایر دانش‌ها, صنعت و در همه زمینه‌های مربوط به زندگی بشری دارد.برخی از استادان این رشته معتقدند که آزمون این رشته باید به صورت نیمه‌متمرکز برگزار گردد تا علاقه‌مندترین و مستعدترین داوطلبان وارد این رشته گردند. داوطلبانی که پیش از ورود به دانشگاه, با کامپیوتر آشنایی داشته و در این زمینه توانمند باشند.
    موقعیت شغلی در ایران :
    اینجا یک شهر الکترونیکی است. شهری که آموزش, تفریحات, خرید و فروش و بخش قابل توجهی از ارتباطات آن الکترونیکی می‌باشد. در این شهر, فارغ‌التحصیلان IT حضوری فعال دارند. زیرا از سوار شدن به مترو و تاکسی تا خرید از فروشگاهی که در آن فروشنده‌ای حضور ندارد, به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد.این تصویری از آینده تمامی کشورهای جهان از جمله کشور ایران است. تصویری که بیانگر وجود فرصت‌های شغلی فراوان برای فارغ‌التحصیل IT است. البته یک مهندسی IT نه تنها در آینده, بلکه در حال حاضر نیز فرصت‌های شغلی فراوانی دارد.برای مثال, در حال حاضر وزارت بازرگانی در پی آن است که سیستم تجارت ایران را مثل کشورهای پیشرفته, الکترونیکی کند. این پروژه بسیار پیچیده است و نیاز به تعداد قابل توجهی متخصص IT دارد. تا جایی که اگر تمامی دانشجویان ما وارد بازار کار شوند, باز هم پاسخگوی نیاز این پروژه و پروژه‌های مشابه نخواهند بود. حتی در کارهایی ساده‌تر مثل مکانیزه شدن سیستم یک اداره, نیاز به متخصص این رشته است. کاری که در بعضی از سازمان‌ها آغاز شده اما هنوز سیستم هیچ سازمانی به طور کامل مکانیزه نشده است. به عبارت دیگر در حال حاضر همه چیز به سمت IT پیش می‌رود و به همین دلیل فارغ‌التحصیل این رشته اگر توانمند باشد, بیکار نخواهد ماند.
    درس‌های این رشته در طول تحصیل :
    دروس پایه :
    ریاضی, معادلات دیفرانسیل , آمار و احتمالات مهندسی , فیزیک , کارگاه عمومی.
    دروس اصلی:
    ساختمان‌های گسسته , مبانی کامپیوتر و برنامه‌سازی , زبان ماشین و برنامه‌نویسی سیستم, ساختمان داده‌ها, مدارهای منطقی, معماری کامپیوتر, برنامه‌سازی پیشرفته , سیستم‌های عامل, پایگاه داده‌ها, طراحی الگوریتم‌ها, مهندسی نرم‌افزار , شبکه‌های کامپیوتری, مبانی الکترونیک دیجیتال, هوش مصنوعی, اصول و مبانی مدیریت, مبانی اقتصاد مهندسی, آزمایشگاه شبکه, آزمایشگاه پایگاه داده‌ها, شیوه ارائه مطالب علمی و فنی, زبان تخصصی, آزمایشگاه سیستم عامل.
    دروس تخصصی :
    مبانی فناوری ارتباطات , مهندسی فناوری ارتباطات, تجارت الکترونیکی, مدیریت و کنترل پروژه‌های فناوری ارتباطات , برنامه‌ریزی استراتژیک فناوری ارتباطات, آموزش الکترونیکی, محیط‌های چند رسانه‌ای, پروژه‌ فناوری ارتباطات, کارآموزی IT

    موقیعت های شغلی موجود جهت دارندگان مدرک بین المللی IT چه مدارکی می باشند؟

     

     

    گرچه تعداد بیشماری شغل های متنوع در زمینه IT در بازارکار موجود می باشد ، اما 5 دسته بندی عمده در زمینه بازار کارIT شاخص تر و قابل بررسی می باشد .اگر اهداف مورد نظر شما در زمینه IT با یکی از این دسته بندی ها که در زیر عنوان می گردند مطابقت نمی نماید نگران نشوید. بررسی و تحقیق بیشتری انجام دهید ، این دسته بندی ها را عمیق تر بشناسید و با توجه به نیازهای دنیای فناوری ارتباطات جهت استخدام افراد ، اهداف خود را مورد بررسی قرار دهید .این دسته بندی ها با بالاترین ایده آل ها عنوان شده در نتیجه به این امر توجه داشته باشید که دست یابی به این ایده آل ها مشکل اما با کار و پشتکار فراوان قابل دستیابی می باشد اگر چه نیاز به زمان ، هزینه و کار فراوان خواهد داشت.
    اما موقعیتهای شخصی موجود :
    1-  تکنیسین PC:
    این افراد پشتیبانی اصلی ساختار IT و یا فرایند ها و سرویس های Desktop را به عهده دارند .آنها هر آنچه در این زمینه موجود می باشد از سخت افزار و نرم افزار گرفته تا برنامه ها و سرویس های خانگی را پوشش می دهند . رایج ترین مدرک بین المللی در زمینه تکنیسین PC مدارک A+ شرکت کامپتیا و مدرک MCDST مایکروسافت می باشد .
    2-  مدیر شبکه :
    مدیران شبکه از طریق نصب ، راه اندازی و مدیریت Desktop ها و سرورها به امر پشتیبانی فراساختار IT می پردازند . آنها در حقیقت مسئولیت نصب و راه اندازی و عیب یابی شبکه و ایجاد سرویس های رایج شبکه از جمله دسترسی به فایل ، پرینت ، فکس و اینترنت را عهده دار می باشند . مدیران شبکه با تخصص های بالاتر ممکن است برنامه ها و سرویس های در سطح گسترده و Enterprise از جمله سیستم های حسابداری و سیستم های کنترل منابع انسانی (ERP) و محیط های پایگاه های داده ها را نیز مدیریت نمایند . مدارک بین المللی رایج جهت مدیران شبکه شامل MCSE,MCSA ( در زمینه مایکروسافت ) MCNE,CNE ( در زمینه ناول ) می باشند .
    3-  متخصص امنیت شبکه :
    متخصصین امنیت شبکه با آنالیز و ارزشیابی شبکه ها و سیستم ها از زاویه امنیت از آنها پشتیبانی می نمایند .این افراد به طور معمول مسئوول بررسی ، مستند سازی ، اجرا و مدیریت سیاست های امنیتی ارگان ها از تمامی جهات می باشند و این بدان معنی می باشند که آنها مسئوول کار با روترها ، فایروال ها ، Gateway ها و سیستم های Intrusion Detection ، مسائل مربوط به ویروس ها و .... می باشند . متخصصین امنیت شبکه در درون سازمان ها جایی که معمولا به نوعی هسته IT مرکزی تعلق دارند یا در خارج سازمان ها به عنوان مشاور امنیتی به کار مشغول می باشند .
    مدارک رایج جهت این دسته از متخصصین شامل مدارک MCSE Security ، MCSA Security CCSP،CISSP و + Security و چندین مدرک دیگر در این زمینه می باشد .
    4- متخصص ارتباطات درون شبکه ای (Internetworking) :
    این افراد وظیفه مدیریت ساختارهای پیچیده شبکه که معمولا براساس TCP/IP و امور روتینگ ، Name Services ، ساختار های امنیتی و غیره می باشند را به عهده دارند . چه یک سازمان به اینترنت متصل باشد یا از شبکه درونی (Intranet) و یا بخشی از یک شبکه بیرونی (Extranet) استفاده نماید ، متخصصین ارتباطات درون شبکه ای باعث ایجاد ارتباطات صحیح بین شبکه های دورنی و بیرونی می گردند .مدارک رایج در این زمینه شامل مدرک CCNA,CCNP,CCIE سیسکو می گردد.
    5- متخصص برنامه نویسی :
    برنامه نویسان ایجاد برنامه های تحت وب و تحت ویندوز ، سیستم های داخلی و نرم افزارهای پیچیده شامل پایگاه های داده و سیستم های ERP را به عهده دارند . به طور خلاصه برنامه نویسان با استفاده واحد های ساختمانی ایجاد کننده اکثر محیطهای پیشرفته IT و کنار هم قراردادن این اجزاء و تغییر آنها، پروسه های منحصر به فرد ویژه سازمان ها را ایجاد می نمایند . مدارک رایج جهت این زمینه مدرک MCSD مایکروسافت ، مدارک Sun Java و اوراکل می باشد .
    به یاد داشته باشید که این مدارک عمده ترین و رایج ترین مشاغل مربوط به IT بوده و بسیاری از افراد در این زمینه ها مشغول به کار می باشند ، با توجه به اینکه افراد بسیاری این راه ها را پیش از شما طی نموده اند ، رسیدن به این مراتب برای شما نیز باید امکان پذیر و میسر باشد ، مطمئن باشید این راه ها نیاز به شجاعت خاص یک قهرمان برای دستیابی به هدفی که قبلا کسی به آن دست نیافته است نمی باشد . اگر دیگران توانسته اند ( که توانسته اند !) شما هم می توانید !

    بازار کار رشته مهندسی فناوری ارتباطات

    مطالعه، بررسی و امکان سنجیدن سخت افزار، شبکه ونرم افزارمورد نیاز

     

    جمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی ارتباطات
    ایجاد و نگهداری نرم افزارهای مورد نیاز مانند پست فارسی و ابزارجستجوی ارتباطات فارسی
    طراحی و پیاده سازی شبکه های محلی
    مطالعه و بررسی ابزار مخابراتی مناسب برای انتقال ارتباطات
    مطالعه و بررسی سیستم‌های نرم افزاری مناسب برای سازماندهی و استفادهاز ارتباطات مانند سیستم‌های عامل و سیستم‌های بانک ارتباطاتی
    مطالعه وشناسایی شیوه‌های جدید برای اطلاع رسانی

    بازار کار رشته امنیت

    تولید محصولات نرم افزاری و سخت افزاری

     

    دیوار آتش ( fire walls )
    سیستمهای کنترل نفوذ ( Honey pots )
    سیستمهای تشخیص نفوذ ( IDS & IPS )
    سیستمهای پالایش ( Filters)
    فراهم سازی امنیت لازم برای تراکنش‌های مالی بانک‌ها

    فعالیت در مراکز داده و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت برای تامین امنیت سرورها

    بازار کار رشته مهندسی شبکه

     

    مطالعه و بررسی ابزار مخابراتی مناسب برای انتقال ارتباطات
    مطالعه و بررسی سرعت و کیفیت شبکه‌های موجود
    ارتقا کیفیت شبکه های موجود
    ایجاد شبکه های کامپیوتری

    بازار کار رشته تجارت الکترونیک

    فعالیت در بانک‌ها حول محور پول الکترونیک

     

    بانکداری اینترنتی
    بانکداری از طریق موبایل
    ایجاد سایت‌های ارائه دهنده خدمات تجارت الکترونیک

    مکان‌هایی که در ایران می توان در آن‌ها مشغول به کار شد

    شرکت‌های نرم افزاری مانند همکاران سیستم و پرورش داده‌ها

     

    شرکت‌های سخت افزاری مانند صا ایران
    شرکت‌های ارتباطی و شبکه مانند همکاران سیستم و ارتباطات دیتا
    شرکت‌های مخابراتی مانند ایرانسل و شرکت مخابرات ایران
    شرکت‌های تجاری مانند بانک‌ها و دیگر موسسات مالی و اعتباری

     

    البته همانطور که میدونید این مطالب کامل نیست ولی تا حدودی میتونه ذهن آدمو باز کنه...
     
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله فناوری ارتباطات

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    itstudents85.blogfa.com

    سازمان سنجش و  باشگاه مهندسان ایران

تحقیق در مورد تحقیق مقاله فناوری ارتباطات, مقاله در مورد تحقیق مقاله فناوری ارتباطات, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فناوری ارتباطات, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فناوری ارتباطات, تحقیق درباره تحقیق مقاله فناوری ارتباطات, مقاله درباره تحقیق مقاله فناوری ارتباطات, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فناوری ارتباطات, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فناوری ارتباطات ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله فناوری ارتباطات
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت