تحقیق مقاله رایگان آموزش ریاضی

تعداد صفحات: 4 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 22440
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ریاضی
قیمت: ۰ تومان
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان آموزش ریاضی

    آموزش ریاضی

    مقدمه

    شاید بسیاری از مردم و حتی آموزگاران فکر کنند که ریاضیات هنر محاسبه است و ریاضی دانان باید همه عمر خود را صرف ساختن محاسبات پیچیده ریاضی کند . چنین عقیده ای به حقیقت نزدیک نیست . کار ریاضی دانان استدلال است نه محاسبه .

    در حقیقت ما در آموزش مفاهیم مربوط به ریاضی در پی محاسبه کردن نیستیم بلکه پرورش تفکر منطقی در فراگیران یکی از اهداف مهم می باشد . هدف اصلی این مجموعه گسترش دادن و علاقه به ریاضیات و ایجاد انگیزه می نماید .

    گروهی تعداد ساعات ریاضی را با کم کردن سایر دروس افزایش می دهند و حال آنکه تجربه بنحوی نشان داده است که این امر به تنهایی در بالا بردن سطح معلومات شاگرد کافی نیست و لذا استفاده از ساعات ورزش ، کاردستی .......... برای جبران عقب افتادگی بچه ها  در درس ریاضی خطائی است فاحش راه حل عاقلانه و عملی این مشکل آن است که بجای کمیت ساعات ریاضی به کیفیت تدریس توجه شود ، یعنی با رعایت مراحل رشد ذهنی کودک و در نظر گرفتن امکانات او از نظر یادگیری در هر یک از این مراحل ویژه عرضه کردن مطالب ریاضی تجدید نظر کند .

    روش های ریاضی در تمام زندگی ما نفوذ کرده است . ریاضیات امروزی ، تنها زمینه ای برای محاسبه نیست . بلکه به صورت سلاحی نیرومند است که برای تحقیق درآمده و بارها و بارها برای تجربه پیشی گرفته است . با وجود این ، جوانان جست و جوگر امروزی ، حداکثر با چنان سطحی از پیشرفت ریاضیات سروکار دارند که در بهترین شرایط ، مربوط به صد سال پیش است . و همین جوانان ، فردا باید بتوانند دانشهای طبیعی ، صنعت و اقتصاد را تکامل دهند . همین جوانان امروزی اند که باید رازهای اندیشه را بگشایند ، به فضای دور دست کیهانی راه یابند ، روندهای صنعتی را ادامه دهند و روشهای موثری برای تشخیص بیماریها و درمان آنها پیدا کنند .

    مشکلات و اختلالات ریاضی

    تعداد زیادی از دانش آموزان مقاطع ابتدایی در یادگیری درس ریاضی دچار مشکل هستند و یا اینکه به  اندازه دانش آموزان همسال خود کوشش می کنند ولی پیشرفت مورد انتظار را ندارند .

    معمولا" آموزگاران برای پیشرفت بیشتر آنان اینگونه فعالیت ها را انجام می دهند .

    1- پند و اندرز به دانش آموزان برای فعالیت درسی بیشتر

    2- متوجه کردن آنها به اهمیت درس ریاضی

    3- آگاه کردن آنها از اینکه خوشبختی آنها در آینده در گرو پیشرفت تحصیلی است .

    4- سرزنش و مؤاخذه

    5- مقایسه دانش آموز با دیگران به منظور تحریک او

    6- انتساب وی به مواردی مانند : تنبلی ، بی استعدادی ، بی مسئولیتی و .............

    7- تماس کتبی ، تلفنی با والدین و یا دعوت از والیاء آنان که در مدرسه حاضر شوند و گفتگو نمایند .

    8- درخواست از والدین برای کمک درسی بیشتر به دانش آموزان

    9- توسل به توجیهاتی مثل ارثی بودن

    10- تکرار این مطلب که دانش آموز از پایه ضعیف است .

    11- بازداشتن بچه از بازی و تفریح و وادار کردن بیشتر به درس خواندن

    12- تنبیه بدنی و غیر بدنی

    13- محروم کردن از چیزهای مورد علاقه اش

    14- استخدام معلم خصوصی

    15- چند بار تکرار کردن درس توسط معلم

    16- مشورت با اقوام و همسایه ها

    17- تشویق ولی

    18- دادن وعده جایزه

    19- ارائه یک برنامه فشرده برای فعالیت در منزل

    اهداف برنامه ریزی

    ریاضیات باید به آماده سازی دانش آموزان هم برای مطالعه درسهای دیگر و هم در این که از عهده خواستها و مسایل ریاضی ای که احتمالا" بیرون مدرسه مواجه می شوند بر آیند کمک کند . بنابر این انگیزش دانش آموزان برای آموختن ریاضیات وابسته به دو جنبه است :

    الف - سودمندی               ب - لذت

    آموزش ریاضیات همچون وسیله ای برای حائز شدن شرایط (( ورود )) کسب صلاحیت های لازم . و راه پیدا کردن به بازار شغلی تلقی می شود .

    سودمندی باید با هدفهای مستقیم ریاضی گره بخورد : شاگردان باید متقاعد شوند که با دانش و درک ریاضی ، قدرت مطلوب را کسب خواهند کرد . از این لحاظ  (( لذت )) نباید فقط برای

    دانش آموزان تأمین شود ، این نیز همان اندازه مهم است که برنامه های درسی چنان باشند که آموزگاران را به کسب لذت از کارشان تشویق کنند .

    اصولی برای تدریس ریاضیات

    1- حل مسئله یکی از روشهای آموزش ریاضیات است .

    2- در تدریس ریاضیات باید عواملی که کودکان را به کلاس درس علاقه مند می کند شناخته شود .

     

    3- مبنای همه آموزشها باید بر آزمایش استوار باشد . بخصوص آزمایش با مواد
    کمک آموزشی که ساخته خود کودکان است .

    4- گفتگو در مورد ریاضیات باید یکی از اهداف آموزش باشد .

     

    5- این مفهوم که بسیاری از اندیشه های ریاضیات با هم ارتباط دارند باید
    گسترش داده شود .

    6- معناجویی در ریاضیات باید به عنوان زمینه ای در آموزش مورد توجه قرار گیرد .

    7- کار گروهی در ریاضیات باید به یک روش معمول تبدیل شود .

    8- نیازهای متفاوت کودکان باید مورد ملاحظه قرار گیرد .

    9- برای کودکان باید فرصتهایی برابر در یادگیری ریاضیات فراهم شود .

     

    10 - پیشرفت کودکان در زمینه ریاضیات باید از طریق آزمونهای کتبی
    تشخیص داده شود .

    شواهد نشان می دهد که در بیشتر مدارس به جای آنکه به کتابهای متعدد رجوع کنند یا حتی آنها را متناسب با نیازهای گروهی یا فردی تغییر دهند تنها از یک کتاب درسی برای همه دانش آموزان استفاده می کنند . کتابهای درسی زمینه یا چهارچوب را فراهم می کند که از طریق آن می توانید برنامه ریاضی محکم و استوار تدارک ببینید . از طریق انجام آزمایش ، فعالیتهای کلاسی و مواد آموزشی دست ساز می توان به آموزش ریاضیات یاری کرد .

     

     

    افت در دروس دیگر و تأثیر آن بر ریاضیات

    دانش آموزای که در درس فارسی ( خواندن ) مشکل دارد ، مسلما" در درس املاء و نگارش مشکل خواهدداشت ، چون کسی که نتواند به درستی کلمه یا جمله ای را بخواند هیچ موقع نخواهد توانست درستی آن را درک کند و بنویسد .

    تحقیقات نشان می دهد که بیشتر دانش آموزانی که در درس ریاضیات ضعیف هستند در درس املاء و فارسی نیز مشکل دارند و یا بر عکس . که البته عکس این قضیه بیشتر صارق است . یعنی دانش آموزانی که در درس املاء فارسی ضعیف هستند هم مشکل دارند .

    دانش آموزی که نتواند سؤال ( پرسش ) به درستی بخواند ، نخواهد توانست درک کند و در نتیجه نخواهد توانست آن را تحلیل نماید و در نهایت از حل مسئله عاجزخواهدبود .

    که گفته اند فهم و درک سؤال ( مسئله ) نصف حل آن است . یعنی وقتی که مسئله را فهمیدی به راحتی می توانی جواب آن را هم بدهی  .

    از طرفی دیگر دانش آموز که از یک درس غیر از ریاضی ضعیف باشد به دلایل مختلف مثل یأس ، نامیدی و ...... ممکن است نظر او نسبت به سایر دروس برگردد و باعث شکست او در سایر دروس شود . که در اینجا معلم دلسوز و فداکار او می تواند با گرفتن نقاط قوت او باعث تشویق وی شود . و با شناسایی و رفع ضعفهای او باعث پیشرفت او گردد .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان آموزش ریاضی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان آموزش ریاضی, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان آموزش ریاضی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان آموزش ریاضی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان آموزش ریاضی, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان آموزش ریاضی, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان آموزش ریاضی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان آموزش ریاضی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان آموزش ریاضی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان آموزش ریاضی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت