تحقیق مقاله شهید دستغیب شیرازی

تعداد صفحات: 8 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 22664
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تاریخ
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله شهید دستغیب شیرازی

    ولادت :

     

     

    مرحوم سید عبدالحسین دستغیب فرزند مرحوم آقا سید محمد تقى دستغیب در روز عاشوارى محرم سال 1332 ه.ق مطابق با سال 1292 ه.ش در خاندان علم و تقوا در شهر شیراز چشم به جهان گشود.
     
     

    تحصیلات:

     

    وى تا 12 سالگى در محضر پدر مقدمات علوم و دروس ابتدایى را فرا گرفت، متأسفانه کسب فیض از خدمت پدر دیرى نپایید و در سال 1342 ه.ق پدرعالم و دلسوز خود را از دست داد.
    علیرغم مشکلات موجود شهید دستغیب با همت بلند و تصمیم قاطع تحصیلات خود را در شهر شیراز ادامه داده و ضمن اقامه نماز جماعت در مسجد باقرخان به تبلیغ احکام دینى و افشاء کردن ابعاد ظلم و ستم دستگاه طاغوتى و استبداد رضاخانى پرداخت.
    بخاطر همین به شهید فشار آوردند و 24 ساعت مهلت دادند که از لباس روحانیت خارج شود که ایشان تصمیم به هجرت گرفت و به نجف اشرف سفر نمود. بعد از ساقط شدن رضا خان در سال 1321، ه.ش به ایران مراجعت و در مسجد عتیق شیراز مشغول تبلیغ و اقامه نماز جماعت شد.
     

    اساتید :

     

    شهید دستغیب از محضر بسیارى کسب علم نموده است که مهمترین آنها را مى توان :
    1 شیخ محمد کاظم شیرازى.
    2 مرحوم اصطهباناتى.
    نام برد.
     
    تالیفات:

     

    شهید دستغیب در قلم فرسائى کم نظیر بوده است از بین تألیفات ارزنده ایشان مى توان به کتابهاى زیر اشاره نمود.
    1 گناهان کبیره.
    2 قلب سلیم.
    3 داستانهاى شگفت.
    4 82 پرسش.
    5 کتاب توحید .
    6 کتاب معاد .
    7 کتاب ایمان .
    8 کتاب عدل .
    9 کتاب نبوت .
    10 کتاب امامت .
    11 کتاب سید الشهدا .
    12 شرح خطبه حضرت زینب (سلام الله علیها( .
    13 شرح خطبه حضرت فاطمه (سلام الله علیها( .
    14 بندگى راز آفرینش .
    15 قلب قرآن.
    16 قیامت و قرآن .
    17 تفسیر سوره یس.
    18 سراى دیگر.
    19 حقایقى از قرآن.
    20 تفسیر سوره واقعه.
    21 تفسیر سوره نجم .
    22 تفسیر سوره طور .
    23 معراج.
    24 صلواه الخاشعین .
    25 اخلاق اسلامى .
    26 استعاذه.
    27 معارفى از قرآن.
    28 ماه خدا .
    29 صدیقه کبرى .
    و دهها رساله و مقاله دیگر .
     
     

    گفتار بزرگان :

     

    از همسر شهید دستغیب نقل شده است : شب جمعه اى که فرداى آن روز ایشان به شرف شهادت نایل آمده و به لقاء الله پیوستند دچار حالت عجیبى شده بودند که سابقه نداشت. گویا در عالم دیگر سیر مى نمودند مضطرب به نظر مى رسیدند وقتى علت را جویا شدم به تفکر فرو رفته سپس فرمودند فردا صبح مى گویم.
    چند شب پس از شهادت شهید دستغیب خانم مؤمنه و صالحه اى در شیراز ایشان را در خواب مى بیند و آن بزرگوار به آن خانم مؤمنه مى گوید : من اینجا خوابم نمى برد زیرا برخى از قطعات جسدم همراه جنازه دفن نشده و در محل حادثه است. آن خانم گزارش خواب خود را به خانواده شهید دستغیب اطلاع مى دهد و خانواده شهید فورا دست به کار شده و در اطراف محل حادثه یک قطعه از گوشت بدن آن شهید را کشف نموده و پس از نبش قبر آن قطعه باقى مانده را درون کفن ایشان مى گذارند.
     
     

    مبارزات سیاسى :

     

    مبارزات ایشان در حقیقت در دوران حکومت رضا خان شروع شد و چون مى دانست که پهلوى اول مى خواهد عمامه ها را بر دارد و روحانیت را از بین ببرد ایشان مقاومت مى کرد. در بحبوحه کشف حجاب نیز وقتى مجلسى از طرف رژیم ترتیب داده شده بود که علما با زنانشان حاضر شوند با این مسأله به مبارزه بر خاست. سال 1341 ه.ش که مبارزات امام خمینى (ره) شروع شد ایشان به رهبر انقلاب پیام فرستادند که در شیراز حاضر به همکارى مى باشند.
    ایشان در 15 خرداد ماه 42 باز داشت و به تهران تبعید گردید. در سال 43 مجددا باز داشت و به تهران اعزام و زندانى شد. شهید دستغیب در این مدت رهبرى مبارزات مردم فارس را نیز به عهد داشت و با پایمردى ایستادگى کرد و حاضر به ملاقات یا مذاکره نشد. در سال 56 نیز مدتى در منزل خود تحت محاصره و پس از درگیرى و کشتار پنجم رمضان در شیراز و تعطیلى مسجد جامع با شروع حکومت نظامى باز داشت و در تهران زندانى گردید. امام همیشه روى ایشان حساب مى کرد و تا پیروزى انقلاب پیوسته با ایشان در تماس بودند. وى رئیس حوزه علمیه فارس بود و همزمان به در خواست اهالى شیراز و فرمان امام خمینى (ره) امامت جمعه را نیز عهده دار گردید.
     
     

    شهادت:

    سر انجام شهید دستغیب روز جمعه بیستم و آذر ماه 1360 مطابق با 1402 ه.ق به هنگام عزیمت به نماز جمعه همراه با چند تن از یاران دیگر شربت گواراى شهادت را مى نوشند و به لقاء پروردگار مى شتابند آرامگاه آن عالم جلیل القدر و شهید بزرگوار جنب مرقد مطهر سید میر احمد، آرامگاه خاندان دستغیب مى باشد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله شهید دستغیب شیرازی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله شهید دستغیب شیرازی, مقاله در مورد تحقیق مقاله شهید دستغیب شیرازی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله شهید دستغیب شیرازی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله شهید دستغیب شیرازی, تحقیق درباره تحقیق مقاله شهید دستغیب شیرازی, مقاله درباره تحقیق مقاله شهید دستغیب شیرازی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله شهید دستغیب شیرازی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله شهید دستغیب شیرازی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله شهید دستغیب شیرازی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت