تحقیق مقاله رایگان نماز

تعداد صفحات: 5 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 22774
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت: ۰ تومان
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان نماز

    این عبادت در شبانه‌روز در پنج نوبت رو به قبله مسلمانان - کعبه در مکه - بصورت فردی (فرادی) یا گروهی (نماز جماعت) برگزار می‌شود.

     

     
    در این عبادت دو سوره از قرآن که یکی از آنها سوره حمد و دیگری معمولاً سوره کوتاهی مثل سوره توحید است و تعدادی ذکر به زبان عربی خوانده‌ می‌شود. بعضی مسلمانان، از جمله بسیاری از مسلمانان ترکیه، ترجمه‌ نماز را به زبان خودشان، مثلاً ترکی استانبولی می‌خوانند.[نیاز به ذکر منبع] نماز یک فرهنگ جهانی است.

    ظاهر نماز

    همان طریقه ی خواندن نماز و رعایت وقت در بجا آوردن آنها که در رساله یا رساله عملی، کاملاً توضیح داده شده است که مقدماتی دارد و ترتیبی و دیگر چیز هایی

    مقدمات

    مسلمان بودن و داشتن طهارت و توانایی خواندن آیات و گفتن اذکار که برای خواندن نماز مستحبی فقط مسلمان بودن کافی است.

    شروط نماز صحیح

    رعایت کردن این بخش ها در نماز واجب، شرط صحیح بودن آن است 1-تکبیره الاحرام، 2-قرائت، 3-رکوع، 4-سجده، 5-تشهد و 6-سلام و 7-ترتیب 8-موالات (یعنی نماز به هم نخورد) . اذان و اقامه و بعضی چیز های دیگر برای آماده شدن و مقدمات نماز برای کسب حالات قلبی و روحی و ذهنی مفید مربوط به نمازاست. به اعتقاد مسلمانان، رعایت کردن آداب و دانستن اسرار برای نمازگزار در طولانی مدت سیر و مسیری است که او را به جایی می رساند که در کشف خداشناسی بسیار موثر است.

     

     

    نماز اساسى ترین رشته ى الفت و عالى ترین عامل محبّت بین بندگان و حضرت حقّ است .

    نماز نور دل و صفاى قلب و روح جان و سلامت روان و فروغ ذات عباد صالح خداست .

    نماز واسطه ى محکمى است که تمام هستى انسان را به ملکوت هستى پیوند مى دهد و به مانند آن ، برنامه اى را براى ربط دادن آدمى به حقّ و حقیقت نمى توان یافت .

    نماز پناه بى پناهان ، سنگر جهادگران ، گلستان روح افزاى عاشقان ، چراغ سحر مشتاقان ، نور وجود عارفان ، آرامش دل بینایان ، و سیر کمالى آگاهان است .

    نماز زنده کننده ى جان ، ظهور دهنده ى حیات جاودان ، راز و نیاز دردمندان ، روشنى راه رهروان ، نور دیده ى بیداران ، سرمایه ى مستمندان ، دواى درد بى دردان ، نواى دل بى دلان ، دلیل گمراهان ، امید امیدواران ، سرّ حقیقى سحرخیزان ، سوز دل سوختگان ، حرارت روح افسردگان ، مایه ى بقاى جان ، و دستگیره ى نجات انسان از تمام مهالک است .

    نماز برتر از همه ى عبادات ، جامع تمام کمالات ، منعکس کننده ى کلّ واقعیّات ، منبع برکات ، و کلید قفل تمام مشکلات است .

    نماز خمیر مایه ى حیات ، تزکیه کننده ى صفات ، علاج زشت ترین عادات ، آورنده ى حسنات ، تبدیل کننده ى سیّئات ، باعث کرامات ، منبع فیض و افادات ، نگهدارنده ى انسان از حادثات ، مانع سانحات ، و حقیقت کائنات است .

    نماز عشق سالکین ، عبادتى آتشین ، کارى بى قرین ، بهترین معین ، خورشید اهل زمین ، مونس اصحاب دین ، امنیّت جان غمین ، و رحمت واسعه ى حضرت ارحم الرّاحمین است .

    نماز واقعیّتى روحانى ، امر واجب حضرت سبحانى ، نفخه ى رحمانى ، جان انسانى ، و نور یزدانى است .

    نماز هویّت ایمان ، حقیقت جهان ، طریقت جان ، قدرت انسان ، و مایه ى بهشت و رضوان است .

    نماز چشمه ى زمزم روح ، ساغر معنوى صبوح ، فتح الفتوح ، توبه ى نصوح ،حضرت حق را ممدوح ، اجمال قرآن را مشروح ، و در طوفان حوادث کشتى نوح است .

    بدون نماز خود را اهل حقّ و حقیقت مدان و رسیدن فیض خاص الهى را به سوى خود توقّع مدار .

    اکسیر وجود منهاى نماز بى سود است ، بى خبران از نماز بى خردانند و فراریان از این مقام گرفتار دام شیطانند .

    ثروتمندانِ بى نماز فقیرند و تهیدستانِ با نماز از همه مستغنى تر . حقیقت و واقعیت همان است که عارف شوریده ى الوند ، حضرت باباطاهر ، فرموده :

     

    خوشا آنان که اللّه یارشان بى ******************* که حمد و قل هو اللّه کارشان بى

    خوشا آنان که دائم در نمازند ******************* بهشت جاودان بازارشان بى

    زمانى که برنامه ى نوشتن رساله اى در مسئله ى نماز به این فقیر پیشنهاد شد گمان نمى بردم با کثرت مشغله اى که در جهت تبلیغ و نوشتن شرح صفحه ى

    سجّادیه تحت عنوان دیار عاشقان و نیز امور اجتماعى داشتم ، بتوانم از عهده برآیم ، ولى توفیق حضرت ربّ رفیق راه شد تا در حدّ استعداد و توان به پژوهش در این حقیقت عظمیه ى الهیّه برخیزم و آنچه را مى توانم از کتاب الهى و گفتار معصومین در اختیار برادران و خواهران مسلمان بگذارم .

    اینک از تفصیل دادن مقدّمه چشم پوشیده و با مرکب عشق و شوق آماده ى پرواز به فضاى لایتناهى این عرصه گاه معنوى مى شوم تا نماز را در فصولى چندتقدیم محضر عاشقان و علاقمندان کنم ،باشد که نمازگزاران بیش از پیش به این عمل ملکوتى توجّه کنند ، و اگر کسى خداى ناخواسته جداى از نماز است بامطالعه ى این سطور به نماز روى کند و خویش را از خزى دنیا و عذاب آخرت برهاند .   

    حسین انصاریان

    ارزش و عظمت نماز

    بى تردید ، در میان عبادات و مسائل معنوى و ملکوتى ، نماز از ارزش و اهمیّت خاصّى برخوردار است .

    به اندازه اى که به نماز سفارش شده به چیزى سفارش نشده است .

    نماز وصیّت حضرت حق ، و انبیا و امامان ، و عارفان و عاشقان ، و ناصحان و حکیمان است .

    کتابى از کتاب هاى آسمانى حق خالى از آیات مربوط به نماز نیست .

    از برنامه هاى بسیار مهمّ کتاب هاى عرفانى و اخلاقى و مخصوصاً کتب حدیث ، نماز است .

    معارف الهى ، انسان بى نماز را انسان نمى دانند ، و هر بى نمازى را مستحقّ عذاب ابد و محروم از بهشت دانسته و بلکه جداى از نماز را حیوانى پست و موجودى تهیدست و تیره بختى بیچاره به حساب مى آورند .

    نماز در زندگى و حیات انسان به اندازه اى ارزش دارد که اولیاى الهى براى یک لحظه از آن غافل نبودند و از هر راهى که ممکن بود دیگران را هم به این عبادت ملکوتى تشویق مى کردند .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان نماز

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان نماز, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان نماز, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان نماز, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان نماز, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان نماز, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان نماز, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان نماز, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان نماز ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان نماز
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت