تحقیق مقاله رایگان تاثیر فرهنگ بر جامعه

تعداد صفحات: 5 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 23189
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت: ۰ تومان
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان تاثیر فرهنگ بر جامعه

    فرهنگ جامعه تحت تاثیر مسایل اقتصادی قرار گرفته است

     به گزارش مرکز خبر حوزه، رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در این گردهمایی با اشاره به مسایل فرهنگی جاری در جامعه گفت: مسایل فرهنگی تحت تاثیر مسایل اقتصادی قرار گرفته و ضعیف‌تر شده است.

    حجت‌الاسلام والمسلمین شاهرخی‌قبادی افزود: قبل از انقلاب مردم از نظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی عقب گذاشته شده بودند و هم‌اکنون نیز استان لرستان از برخی محرومیت‌ها رنج می‌برد و رتبه اول بیکاری در کشور را دارد و بیکاری کوهدشت از سایر شهرهای استان بیشتر است.

    وی افزود: درصد جوانی کوهدشت در کشور نیز رتبه اول را دارد و این یک فرصت و سرمایه برای این شهرستان است و اگر این سرمایه، فرصت کار نداشته باشد تبدیل به تهدید و معضل خواهد شد.

    رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: در اثر مرور زمان، فقر انسان را به کفر نزدیک می‌کند و عزت به ذلت تبدیل خواهد شد.

    حجت‌الاسلام والمسلمین شاهرخی‌قبادی یادآور شد: شهرستان کوهدشت نیاز به احیاء، عمران و ایجاد بنگاه‌های اقتصادی و کارافزایی دارد تا مقدمه‌ای برای بازسازی زیر ساخت‌های فرهنگی باشد.

    نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی گفت: برای تقویت و رشد فرهنگی جامعه نیازمندکمک و مساعدت حوزه علمیه هستیم.

    التفات مقام معظم رهبری نسبت به مقوله فرهنگ از بیانات و لابه‌لای سخنان ایشان همواره به خوبی ملموس و مشهود است و حکایت از اهمیت مسئله فرهنگ در آینده و سرنوشت جامعه اسلامی دارد. جامعه اسلامی ایران جامعه‌ایست که فرهنگ سالم و صحیح اسلامی و انسانی در تمامی مراتب و روابط اجتماعی آن از محوریت ویژه‌ایی همواره برخوردار است به همین دلیل یکی از دغدغه‌های مهم و مورد توجه مسؤولان نظام، اندیشمندان و متفکران و محققان جامعه اسلامی بوده است. با نگاهی به آثار و متون بر جامانده در این کشور شاهد آن هستیم که بزرگان و ارکان عرصه علم و اندیشه و ایمان پیوسته تمامی توان علمی و قلمی خویش را بکار می‌گرفته‌اند تا جامعه زمان خویش را مصلح وار به سر منزل مقصود که همان رشد و تعالی و حرکت به سوی مبدأ هستی و سرمنشأ کمال و منتهای آمال هست رهنمون سازند به همین خاطر در آثار خود فرهنگ به معنای تمامی اصول اخلاقی و انسانی را محور و کانون توجهات خود قرار می‌دادند.

    تاثیر فرهنگ بر جامعه

    اهمیت فرهنگ و تأثیر آن بر جامعه بر آگاهان به مسائل اجتماعی و انسانی هرگز پوشیده نیست بلکه حتی امروزه با توجه به اینکه بسیاری از مصائب و معضلات به بار آمده در جهان معاصر بنا بر تحقیقات و پژوهشهای انجام شده از سوی محققان و پژوهشگران علوم مختلف انسانی منبعث از در حاشیه قرار گرفتن حقیقتی به نام فرهنگ بوده است ما شاهد تولد و رشد گسترده و سریع یک رویکرد کاملاً نوین به مسائل فرهنگی در جوامع گوناگون هستیم و این حکایت از این حقیقت دارد که انسان به عنوان یک موجود اجتماعی متعالی در جهت رشد و شکوفائی و نیل به آرامش روحی و روانی و بسامان شدن امور مختلف اجتماعی خود همواره به حقیقتی نیازمند است که به فرموده مقام معظم رهبری نامش فرهنگ است. مقام معظم رهبری در بخشی از بیانات مهم خود در دیدار با اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی در سال 1383 پرداختن به مهندسی فرهنگی کشور را یکی از تکالیف مهم مسؤولان نظام جمهوری اسلامی برشمردند و تأکید کردند:

    «با توجه به اهمیت حقیقتی که نامش فرهنگ جامعه است و با توجه به این که اگر ما این مجموعه بنای فرهنگی را مهندسی و از آن حراست وحفاظت نکنیم، عوامل گوناگون تأثیرگذار در فرهنگ، قسم نخورده‌اند که چون ما کاری نمی‌کنیم، آنها هم کاری نکنند - نه، آنها اثر خودشان را می‌گذارند و کار خودشان را می‌کنند - تکلیف ما به عنوان مسؤولان نظام جمهوری اسلامی چیست؟ … یکی از مهمترین تکالیف ما در درجه اول مهندسی فرهنگ کشور است؛ یعنی مشخص کنیم که فرهنگ ملی، فرهنگ عمومی و حرکت عظیم درونزا و صیرورت بخش و کیفیت‌بخشی که اسمش فرهنگ است و در درون انسانها و جامعه بوجود می‌آید، چگونه باید باشد؛ اشکالات و نواقص‌اش چیست و چگونه باید رفع شود؛ کندی‌ها و معارضاتش کجاست؟ مجموعه‌یی لازم است اینها را تصویر کند... یک متولی و یک مرکز می‌خواهد تا از یک طرف مهندسی کند؛ یعنی با یک فکر کلان، با یک نگاه برتر و بالاتر از همه‌ی جریانهای فرهنگی در داخل کشور، ببیند حقیقت فرهنگی و عنصر فرهنگی چگونه و با چه کیفیتی باید باشد؛ به کدام سمت باید برود و کجاهایش ایراد دارد؛ و از سوی دیگر مراقبت کند که این کارها انجام بگیرد. این مرکز را ما تعریف کردیم: شورایعالی انقلاب فرهنگی».

    بی‌گمان در سایه وجود یک مدیریت راهبردی فرهنگی از حجم بسیاری از دغدغه‌ها وکاستی‌های احتمالی فرهنگی جامعه اسلامی به عنوان جامعه‌ایی که در مسیر پویائی و رشد روز‌افزون در حال حرکت است اندک اندک کاسته و مسیر رشد و تعالی همه جانبه در پرتو یک توسعه فرهنگی مطلوب هموارتر خواهد شد. اگر معترف باشیم به این حقیقت که در جامعه اسلامی اصل و محور، فرهنگ، اخلاق و اصول اسلامی و انسانی می‌باشد در آن صورت بی‌گمان باید بپذیریم که توسعه فرهنگی مهمترین نیاز خواهد بود که به عنوان اولین عامل تأثیر‌گذار بر دیگر زمینه‌های اجتماعی در جامعه اسلامی می‌توان از آن یاد کرد. مدیریت راهبردی فرهنگی از نگاه مقام معظم رهبری از چنان اهمیتی برخوردار است که لاجرم باید برای انجام آن عالی‌ترین مرجع سیاستگذاری کلان فرهنگی جامعه یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی آستین همت بالا زند و به عنوان یک مرکز بی‌بدیل و در واقع به عنوان اتاق فرمان فرهنگی کشور و یا حتی ستاد عالی فرهنگی و علمی دستگاه‌های کشور مأموریت بزرگ و مهمی که بر عهده آن نهاده شده یعنی مهندسی کشور را به درستی و تمام به انجام رساند. رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات خود در دیدار با اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1381 ضمن بی‌‌بدیل خواندن این شورا در عرصه مدیریت و مهندسی راهبردی فرهنگی این چنین اظهار داشتند:

    «این مجموعه در کشور بی‌بدیل است. در مدیریت راهبردی فرهنگی، ما به غیر از این مجموعه، هیچ مرکزی را در کشور نداریم. بخشهای مختلف، چه دولت، چه مجلس، چه حتی مجمع تشخیص مصلحت همان طور که اشاره کردند وظایفی دارند؛ اما هیچکدام وظیفه‌ای را که این شورا بر عهده دارد و الان در قالب شرح وظایف و مواد و بندهای گوناگون تدوین شده است، بر عهده ندارند؛ بنابراین مرکز بی‌بدیلی است. اینجا را در واقع باید اتاق فرمان فرهنگی کشور یا ستاد عالی فرهنگی و علمی دستگاه‌های کشور اعم از دستگاه‌های فرهنگی و سایر دستگاه‌ها و مرکز مهندسی فرهنگی کشور به حساب آورد».

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان تاثیر فرهنگ بر جامعه

    فهرست:

    فرهنگ جامعه تحت تاثیر مسایل اقتصادی قرار گرفته است

    تاثیر فرهنگ بر جامعه

     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان تاثیر فرهنگ بر جامعه, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان تاثیر فرهنگ بر جامعه, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان تاثیر فرهنگ بر جامعه, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان تاثیر فرهنگ بر جامعه, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان تاثیر فرهنگ بر جامعه, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان تاثیر فرهنگ بر جامعه, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان تاثیر فرهنگ بر جامعه, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان تاثیر فرهنگ بر جامعه ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان تاثیر فرهنگ بر جامعه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت