تحقیق مقاله استفاده بهینه از وسائل خانگی

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 23233
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی الکترونیک
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله استفاده بهینه از وسائل خانگی

      کولر آبی و گازی

    موقعیت جغرافیایی ایران و آب و هوای گرم کشور ما کولر را در رده وسایل ضروری برای تامین رفاه خانواده قرار داده است.

    بطوری که امروزه بیش از ۶۵ درصد خانوارهای شهری و حدود ۲۰ درصد خانوارهای روستایی از این دستگاه استفاده می کنند.

    در حال حاضر نزدیک به 5/8 تا 9 میلیون کولر در خانوارهای ایرانی وجود دارد و سالیانه در حدود 500 هزار دستگاه جدید به تولید می رسد.

    کولرهای آبی ؛ بسیار کمتر از کولرهای گازی ؛ برق مصرف می کنند ( 500 وات در برابر 2000 وات) اما تعداد کولرهای آبی بسیار بیشتر از کولرهای گازی است. در مورد کولرهای گازی باید گفت که کارکرد این دستگاهها شباهت زیادی به یخچال دارد و فقط در مناطق گرمسیری و بسیار مرطوب باید مورد استفاده قرار گیرند و نسبت به کولرهای معمولی نیازمند تعمیر و نگهداری بیشتری هستند.

    کولرهای آبی و گازی با توجه به کاربرد زیاد و وسیع آنها بخصوص در فصول گرم سال بخش نسبتاً زیادی از مصرف کل انرژی کشور را به خود اختصاص می دهند. بطوری که اگر فرض شود ۹ میلیون کولر آبی و گازی بطور متوسط ۴ ماه در طول سال و هر روز ۸ ساعت مورد استفاده قرار گیرند. هر ساله در کشور ما رقمی نزدیک به 5 میلیارد کیلو وات ساعت فقط صرف انرژی مصرفی کولرهای آبی و گازی می شود که معادل 170 میلیارد تومان خواهد شد.

    توصیه های ضروری :

    ظرفیت برودتی کولرها باید متناسب با فضای مورداستفاده و شرایط آب و هوایی محل ( از لحاظ دما و رطوبت) انتخاب شود.

    کولرهای بزرگتر از حد نیاز تنها باعث مصرف بی مورد انرژی الکتریکی می شوند نوع کولر را متناسب با مناطق آب و هوایی انتخاب کنید. از کولرهای گازی برای مناطق گرم و مرطوب و از کولرهای آبی برای مناطق معتدل استفاده کنید.

    حتی الامکان کانال کشی کولر از کوتاه ترین مسیر انجام شود. چنانچه کانالهای کولر خارج از ساختمان قرار دارند. حتماً باید بوسیله عایق کاری با پشم شیشه یا عایق های دیگر از گرم شدن کانالها و هدر رفتن سرما در اثر تابش مستقیم نور خورشید بر آنها جلوگیری شود . در این مورد حتی نصب یک سایبان ساده بر روی کولر و کانالها هم موثر است.

    هر چه مسیر کانال کشی کولرهای آبی پرپیچ و خم و طولانی تر باشد. فشار هوا در مسیر کانالها افت پیدا کرده و جبران آن به انرژی بیشتری نیاز دارد و سرمای حاصل شده نیز کمتر می شود. لذا باید حتی الامکان کوتاهترین مسیر کانال کشی در نظر گرفته شود.

     

    کلید بادزن (فن) در کولرهای گازی به شما امکان می دهد هنگام شب از دستگاه فقط برای تهویه استفاده کنید و هزینه برق دستگاه را به میزان زیادی کاهش می دهد.
    حتی الامکان هر ساله نسبت به تعویض پوشالهای کولر اقدام نمایید. تمیز کردن و رفع اشکالات کولر پیش از شروع به کار آن در فصل گرما؛ کارکرد کولر را بهبود بخشیده؛ مصرف انرژی آن را کاهش می دهد و از هدر رفتن سرما نیز جلوگیری می کند.
    استفاده بی مورد و یا همزمان از وسایل خانگی گرمازا مانند: اجاق ؛ سماور؛ لامپهای متعدد و .. باعث افزایش گرمای محل کار و سکونت می شود و نیاز به استفاده از کولر را افزایش می دهد.

    چنانچه امکان پذیر باشد باید از سیستم سرمایش موضعی استفاده گردد. به این معنی که تنها به اتاقهایی که مورد استفاده قرار می گیرد هوای سرد را منتقل کنیم. به این منظور می توان دریچه های ورودی هوا به سایر اتاقها را مسدود کرد. سرمایش موضعی در مورد فضاهای بزرگتر به ویژه سالنهای کار مانند سالن مونتاژ به معنی سرمایش محدوده کار کارگر می باشد؛ به این ترتیب نیازی به سرمایش کل فضا نخواهد بود.

    در حد امکان از روشن نگه داشتن مداوم کولر در طول روز پرهیز کنید و به ویژه تا حد امکان سعی کنید از دور آهسته کولر استفاده کنید تا فشار کمتری را دستگاه متحمل شود.

    - کولرهای گازی از جمله پرمصرف ترین وسایل خانگی هستند.

    - بنابراین در صورتی که ضرورتی با استفاده از این نوع کولرها وجود ندارد از استفاده از آنها خودداری کنید. در صورت ضرورت استفاده از این نوع کولرها که هزینه سنگینی را نیز در بردارند؛ باید سعی شود تا از استفاده در ساعت پیک مصرف برق ( از نیم ساعت قبل از اذان مغرب تا 5/2 ساعت بعد از آن) که مصرف انرژی الکتریکی در شبکه برق کشور به حداکثر می رسد؛ خودداری کرد.

     

    - هنگام خرید دستگاهی را انتخاب کنید که دارای علامت استاندارد و بر چسب انرژی باشد و با توجه به برچسب انرژی دارای بالاترین درجه کارایی و بازدهی باشد.
    - کولرهای گازی معمولاًً دارای درجه تنظیم دما (ترموستات) هستند. تنظیم دما بر روی دمای مناسب فصل گرما که بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتیگراد است؛ باعث می شود تا هنگام رسیدن دمای اتاق به درجه دمای تنظیم شده؛ کولر به طور خودکار خاموش شود و بنابراین انرژی کمتری مصرف کند. در مورد کولرهای آبی نیز؛ نصب یک ترموستات ساده در اتاقها ؛ می تواند مقدار زیادی از مصرف انرژی را کاهش دهد.
    - برای جلوگیری از خروج سرما ؛ اطراف پنجره ها و درها را با نوارهای درزگیری عایق بندی کنید. استفاده از تهویه طبیعی بخصوص در شب و درز بندی منازل در طول روزهای گرم بسیار موثر خواهد بود.

    - بهترین درجه حرارت منزل در تابستان بین 18 تا 22 درجه سانتیگراد است . از سردکردن بیش از حد محل سکونت خود خودداری کنید.

    - در شهرهای جنوبی کشور که دارای آب و هوای بسیار گرم و مرطوبی در تابستانها هستند وعموماً از کولرهای گازی برای خنک کردن محیط استفاده می شود؛ کاشتن یک اصله درخت در نزدیک کولر گازی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موجب کاهش مصرف انرژی خواهد شد. به دلیل اینکه سایه درخت اولاً خود مانعی در برابر تابش نور مستقیم خورشید می باشد و ثانیاً هوای تازه ای که توسط درخت ایجاد می شود باعث می گردد تا در واقع هوای پشت کولر گازی تهویه شود.

    - نصب کندانسورهای کولر گازی در سایه باعث جلوگیری از اتلاف میزان قابل توجهی از انرژی مصرف خواهد شد.

     

    - در صورت امکان کولر گازی خود را در مسیر باد نصب کنید. زیرا این کار بعلت کاهش فشار بر کولر باعث افزایش بازدهی آن و کاهش مصرف انرژی می شود.
    - موارد دیگر که در افزایش کارآیی سیستم سرمایش محل سکونت و کار ما مؤثر هستند را می توان به شرح زیر بیان کرد:

    - هنگامی که درجه حرارت بیرون ساختمان از دمای داخل کمتر است. با بازکردن پنجره ها به تهویه طبیعی ساختمان کمک کنید.

    - در روزهای خیلی گرم ؛ با بستن در و پنجره و کشیدن پرده ها از ورود انرژی گرمایی بیشتر به داخل ساختمان جلوگیری کنید.

    - سیستمهای سرمایش خود را به طور منظم تمیز کرده و به ویژه گرد و خاک روی کویل ها و فن ها را پاک کنید.

    - اتاقهای نشیمن و خواب را کمتر از ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد سرد نکنید.  

      وسایل صوتی و تصویری

    تلویزیون یکی از وسایل صوتی و تصویری است که مانند یخچال دستگاه های خانگی است که به اکثر خانواده های ایرانی راه یافته است. بیش از 95 درصد خانوارهای شهری و حدود 60 درصد خانوارهای روستایی ایرانی از این دستگاه استفاده می کنند. هر چند مصرف برق تلویزیونهای جدید نسبتاً کم است ( حدود 150 وات در ساعت) اما بطور کلی مردم به تماشای هر چه بیشتر تلویزیون گرایش دارند. طبق برآوردهای انجام گرفته تلویزیون در خانوارهای شهری؛ روزانه بطور متوسط ۶ ساعت روشن است. در بسیاری از خانه های ایرانی ؛ تلویزیون چاشنی میهمانی ها و نشستهای خانوادگی به شمار می رود. از این گذشته؛ استفاده از ویدئو و بازیهای ویدئویی (میکرو ؛ سگا؛ پلی استیشن و ... ) نیز بر ساعات مصرف تلویزیون می افزاید

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله استفاده بهینه از وسائل خانگی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله استفاده بهینه از وسائل خانگی , مقاله در مورد تحقیق مقاله استفاده بهینه از وسائل خانگی , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله استفاده بهینه از وسائل خانگی , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله استفاده بهینه از وسائل خانگی , تحقیق درباره تحقیق مقاله استفاده بهینه از وسائل خانگی , مقاله درباره تحقیق مقاله استفاده بهینه از وسائل خانگی , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله استفاده بهینه از وسائل خانگی , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله استفاده بهینه از وسائل خانگی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله استفاده بهینه از وسائل خانگی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت