تحقیق مقاله مدیریت منابع انسانی در عصر امروز

تعداد صفحات: 11 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 23487
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مدیریت منابع انسانی در عصر امروز

    چکیده: با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و افزایش بکارگیری اینترنت، رایانه و نرم افزارهای سازمانی، واحد مدیریت منابع انسانی هم باید هم گام با سایر علوم پیش رود و فناوری نوین را جایگزین روشهای سنتی کند و در حقیقت مدیریت این واحد باید توسعه منابع انسانی را بر محور فناوری اطلاعات به سمت پیشرفت سوق دهد. و بزودی شاهد خواهیم بود اگر سازمانی خود را با این تغییرات همراه نسازد ادامه رقابت در دنیای فعلی را نخواهند داشت. در این مقاله سعی شده با توجه به اهداف و وظایف واحد مدیریت منابع انسانی راهکارهای را جهت بکارگیری علوم نوین الکترونیکی برای دو بخش ((جذب و استخدام)) و ((آموزش و بهسازی)) ارائه دهم و امیدوارم که صاحب نظران و دانشجویان رشته مدیریت منابع انسانی برای ارتقاء جایگاه این واحد مدیریتی در سازمان با بکار گیری علوم نوین و فناوری اطلاعات کوشش کنند و بتوانند الگوی اداری جدیدی را در سازمانها پیاده سازی کنند که همراه با افزایش کارآئی نیروی انسانی و صرفه جوئی در منابع مالی باشد و همچنین امکان دسترسی سریعتر به نیازهای نیروی انسانی سازمان را مهیا کند.

     

    1- الگوهای سنتی و مدرن در مدیریت منابع انسانی

    دپارتمان منابع انسانی، و مدیریت این واحد باید با استفاده از سیستم های الکترونیکی بتواند کلیه امور اداری مرتبط با نیروی انسانی سازمان را با ایجاد الگوهای جدید در این واحد مدیریتی انجام دهد به نحوی که کمترین میزان اتلاف وقت و همچنین تحرک را برای نیروی انسانی داشته باشد یعنی الگوهای جدید نوعی طراحی شوند تا نیروی انسانی بدون ترک محل کار خود و با استفاده از رایانه کلیه عملیات اداری خود را انجام دهد و از مقررات، دستورالعملها، بخشنامه ها و برنامه های آموزشی و سایر اخبار سازمان مطلع شود و همچنین بتواند توانائی های علمی، فنی و تخصوصی خود را افزایش دهد. در روش سنتی نیروی انسانی برای انجام کلیه امور پرسنلی از قبیل دریافت فیش حقوق ماهیانه، ارائه درخواست مرخصی، اطلاع از احکام سازمانی، بخشنامه ها و شرکت در کلاسهای آموزشی ضمن خدمت میبایست محل کار خود را ترک و مستقیماً با مراجعه به واحد منابع انسانی اقدام به انجام امور می نمودند که موجب اتلاف وقت و پایین آمدن کارآئی بویژه در سازمانهای بزرگ را در بر داشت.

    لذا ضرورت دارد مدیریت منابع انسانی با بکار گیری از سیستم های الکترونیکی و رایانه و شبکه های داخل سازمانی و سایر امکانات نرم افزاری و سخت افزاری به اهداف سازمانی خود برسد.

     

    2- مدیریت منابع انسانی ( فرایند - اهداف - وظایف )

    مدیریت منابع انسانی به معنای درک اهمیت منابع انسانی یک سازمان است که به برتری سازمان، توجه به مشتری، کارآفرینی، کیفیت و نظایر آن شکل و معنا میبخشد. در حقیقت رشد و پرورش و افزایش سطح توانائی های و سازماندهی نیروی انسانی یک سازمان جهت رسیدن به اهداف سازمان در دیدگاه و سطح فکری مدیریت منابع انسانی خلاصه شده است و این سطح مدیریتی در شکست و پیروزی سازمان سهم بسزائی دارد.

     

    2-1- فرایند مدیریت منابع انسانی :

    بطور کلی می توان گفت مدیریت منابع انسانی عبارتست از :

    * جذب و استخدام

    * آموزش و بهسازی

    * بکارگیری و انتصاب

    * نگهداشت منابع انسانی در جهت تحقق اهداف سازمانی

    این چهار فرایند، فرایندهای اساسی مدیریت منابع انسانی می باشد که باید الگوها، سیستم ها و روشها برپایه این فرایندها طراحی شود.

     

     

    2-2- وظایف مدیریت منابع انسانی :

    حال باید بدانیم وظایف مدیر منابع انسانی در یک سازمان چیست ؟

    این وظایف عبارتند از :

    * تجزیه و تحلیل شغل

    * طراحی شغل و طبقه بندی مشاغل

    * برنامه ریزی منابع انسانی

    * جذب و استخدام

    * سیستم اطلاعات منابع انسانی

    * تنظیم روابط کار

    * اجتماعی سازی

    * ارزیابی عملکرد

    * حقوق و دستمزد

    * انضباط

    * پژوهش در مشاغل نیروی انسانی

    * ایمنی و بهداشت

    * پاداش

    هر یک از موارد بالا به تنهائی میتواند موضوعی برای تحقیق و مطالعه باشد که ما در این مقاله بصورت فهرست وار جهت یادآوری وظایف مدیریت منابع انسانی بیان کردیم تا بتوانیم در خصوص طراحی الگوهای جدید و مدرن این موارد را بکار گیریم.

     

    2-3- اهداف مدیریت منابع انسانی :

    تمام فعالیتهای مدیریت منابع انسانی برای رسیدن به اهداف زیر است :

    * بهره وری بیشتر

    * رضایت شغلی بیشتر

    * بهبود کیفیت زندگی کاری

    * افزایش انگیزه

    * تحقق اهداف سازمان

    اهداف اساسی مدیریت منابع انسانی حصول نتایج مطلوب از تلاش‌های جمعی کارکنان سازمان است که می‌تواند سازمان را به اهداف اساسی سازمان برساند.

    پس از بررسی کلیاتی در خصوص اهداف و وظائف مدیریت مابع انسانی میخواهیم نحوه ارتباط این اهداف و وظائف را با علوم نوین سیستم های الکترونیکی و رایانه ای بررسی کنیم.

     

    3- نگاهی مختصر به مراحل اولیه ایجاد و پیدایش یک سازمان :

    در هر سازمانی پس از انجام امور حقوقی و اولیه، هیئت مدیره سازمان اقدام به طراحی چارت سازمانی می کند و در این چارت سازمانی ارتباط بین واحدها، بخش ها و واحدهای مدیریتی مشخص میشود، سپس مدیریت منابع انسانی با توجه به اهداف سازمان و نوع تولید و خدمات سازمان شرح وظایف نیروهای خود را مشخص می کند و بعد از آن با محاسبه حجم کار، خدمات یا تولید اقدام به استخدام و جذب نیرو جهت واحدهای سازمان می کنند، که از این مرحله نیاز به تامل بیشتر بین مدیریت منابع انسانی و نیروی انسانی احساس می شود و در سازمانهای بزرگ و پیچیده که نیروی انسانی آنها در نقاط مختلف در حال انجام وظیفه هستند و پراکندگی سازمان همراه با بعد مسافت همراه است و یا حجم نیروی انسانی بالا است این نیاز یعنی تامل مداوم بیشتر احساس می شود که بکار گیری سیستمهای الکترونیکی، رایانه ای و نرم افزاری و شبکه های الکترونیکی سازمانی این احساس نیاز را تا حد زیادی برطرف خواهد کرد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مدیریت منابع انسانی در عصر امروز

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مدیریت منابع انسانی در عصر امروز, مقاله در مورد تحقیق مقاله مدیریت منابع انسانی در عصر امروز, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مدیریت منابع انسانی در عصر امروز, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مدیریت منابع انسانی در عصر امروز, تحقیق درباره تحقیق مقاله مدیریت منابع انسانی در عصر امروز, مقاله درباره تحقیق مقاله مدیریت منابع انسانی در عصر امروز, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مدیریت منابع انسانی در عصر امروز, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مدیریت منابع انسانی در عصر امروز ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مدیریت منابع انسانی در عصر امروز
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت