تحقیق مقاله نگاهی برساختمان فرهنگ سرای نیاوران

تعداد صفحات: 19 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 23494
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی معماری
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نگاهی برساختمان فرهنگ سرای نیاوران

    فرهنگ سرای نیاوران

    این فرهنگسرا در سال 1357 با مساحت تقریبی 3500 متر مربع در شمال شرقی تهران در محله نیاوران ایجاد شد و دارای کتابخانه , نگارخانه و نمایش خانه بود . پس از پیروزی انقلاب اسلامی , این فرهنگسرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد و تا سال 1364 علاوه بر فعالیتهای هنری به انتشار کتاب و تفسیر و ترجمه قرآن نیز پرداخت . در سال 1364 مرکز آموزش هنر در این فرهنگسرا پایه گذاری شد . از سال 1370 فعالیتهای فرهنگسرا چنین بوده است : برگزاری سمینار , کنفرانس و نمایشگاه.

    معماری فرهنگسرای نیاوران

    برگزیدگان طرح جایزه ملی نخستین مسابقه بین‌المللی معماری فرهنگسرای نیاوران معرفی می‌شوند.

    برگزیدگان طرح جایزه ملی نخستین مسابقه بین‌المللی معماری فرهنگسرای نیاوران معرفی می‌شوند.

    به گزارش سرویس معماری پایگاه خبری هنر ایران مرتضی اسماعیلی، مدیر طرح جایزه ملی با اعلام این خبر گفت: گروه صنعتی ملی با هدف رشد فرهنگ معماری، طرح این جایزه را به اجرا درآورد.

    از شهریور 85 پس از انتشار فراخوان این مسابقه 120 طراح معمار و گروههای معماری از 36 کشور دنیا 103 طرح به دبیرخانه مسابقه ارسال کردندکه گویای یک استقبال بی‌نظیر از این رویداد است.

    از میان آثار رسیده به دبیرخانه 87 طرح به مرحله داوری راه یافتند که پنجم اردیبهشت 10 طرح برتر و 10 طرح تقدیرشده جوایز خود را دریافت می‌کنند.

    مدیر طرح جایزه ملی مهندس ایرج کلانتری را رییس هیأت داوران و محمدرضا جودت، دکتر علی اکبر صارمی، مهندس کامران صفا منش و دکتر محمود گلابچی را اعضای هیأت داوران این جایزه معرفی نمود و گفت: ارزش‌های هنری طرح‌ها و نیز توجه به زیباشناسی مبلمان شهری از شاخصه‌های مورد نظر هیأت داوران در انتخاب آثار بود.

    اسماعیلی همچنین اعلام کرد: 87 طرح راه یافته به مرحله داوری از سه شنبه چهارم اردیبهشت در نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران در معرض دید و قضاوت عموم قرارمی‌گیرد.

    کتابخانه تخصصی هنر نیاوران از اجزای ساختمان فرهنگسرا

     

    تاریخچه :

     کتابخانه فرهنگسرای نیاوران از سال 1357 در مساحت 250 متر مربع و هم زمان با افتتاح این مرکز شروع به کار کرده است. این کتابخانه که از همان ابتدا دارای منابع بسیار غنی در حوزه ی هنر و شرق شناسی بوده است، با گذشت زمان به کتابخانه ای برای استفاده دانشجویان و کارشناسان وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی مبدل شد. در کنار این افراد هنرمندان، محققان و پژوهشگران نیز از منابع آن بهره می جسته اند. به مرور زمان، ضرورت تغییر کاربری این کتابخانه از «عمومی»  به «تخصصی هنر» سبب شد تصمیم هایی در جهت ایجاد تغییرات کیفی در مجموعه گرفته شود. به همین سبب در اسفند ماه 1380 مجموعه ی این کتابخانه وجین شد و تنها منابع هنر و منابعی از متون قدیمی تاریخ و ادبیات در قفسه ها باقی ماند. پس از تغییر سیستم دستی به مکانیزه کتابخانه ی فرهنگسرای نیاوران از اردیبهشت 1382 دوران تازه ای از حیات خود را آغاز نمود.

    این کتابخانه در حال حاضر مجموعه ی قابل توجهی کتاب فارسی و لاتین در کلیه حوزه های هنر فارسی و لاتین از جمله معماری، مجسمه سازی، موسیقی، نقاشی، سینما و … حتی شعر و نمایشنامه، نشریات صحافی شده و نیز کتابهای مرجع را داراست .

    پس از بازگشایی در سال 82 به مدت 2 سال این کتابخانه از امانت دادن منابع خود معذور بود اما با توجه به نیازهای مبرم مراجعین و نیز کمبود چنین کتابخانه ای با این موجودی در سطح تهران از تیر ماه 84 سیستم امانت کتابخانه نیز فعال گردیده و امکان امانت بردن کتاب ها در مدت زمان معین و برابر دستورالعمل اجرایی امانت کتابخانه برای اعضاء محترم مهیا شد.

    طی حکمی از سوی دکتر ایمانی، ‌معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی آئینه‌ساز رئیس فرهنگسرای نیاوران شد.

    آئینه‌ساز عضو هیات علمی جهاددانشگاهی که دو سال است رئیس تالار وحدت می‌باشد پیشتر رئیس گروه گرافیک دانشگاه هنر، رئیس گروه سینما تآتر دانشگاه هنر، ‌رئیس گروه عکسای دانشگاه هنر، دبیر سه دوره جشنواره موسیقی فجر (77 تا 80)،‌ رئیس خانه فرهنگ ایران در کراچی پاکستان، عضو هیات امناء موزه پست ایران و ... بوده است.

    در مراسمی با حضور دکتر ایمانی معاون هنری وزیر ارشاد و آیت پیمان مشاور اجرایی معاونت هنری، آیینه ساز به عنوان رئیس جدید فرهنگسرای نیاوران معرفی و از خدمات دکتر سیدمحمد فدوی تقدیر شد.

    ادغام فرهنگسراى نیاوران، زمین فوتبال، کاخ و پارک نیاوران

    ایسنا: در طرح کلان چهارساله اى، ایجاد شهرک علمى هنرى تدارک دیده شد که با تصویب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى،  در سه فاز به بهره بردارى مى رسد. این طرح توسط شوراى متخصصان هنرى در فرهنگسراى نیاوران برنامه ریزى شده است و بر اساس آن ایجاد آتلیه هاى عمومى، تولید آثار هنرى،  ارتباط منسجم با بخش صنعت و تولید کشور و همچنین تعبیه برنامه هایى براى سیستم هنر آموزش و پرورش، دبیرستان ها، دانشگاه ها و مدیران فرهنگى هنرى وزارتخانه ها، برنامه کلان براى هنر کشور ایجاد خواهد شد. دکتر اصغر کفچیان مقدم عضو هیات علمى دانشکده هنرهاى زیباى دانشگاه تهران و یکى از برنامه ریزان طرح توضیح داد: نقشه این شهرک آماده شده است و فرهنگسراى نیاوران، زمین مقابل فرهنگسرا که در حال حاضر زمین فوتبال بچه هاى محل است، کاخ و پارک نیاوران را شامل مى شود. به گفته وى طرح یادشده آماده و قرار است از سوى سیدمحمد فدوى به مرکز هنرهاى تجسمى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى تسلیم شود و با تصویب آن در سه فاز، در مدت چهارسال به بهره بردارى برسد.

    بازگشایى کوشک احمدشاهى در کاخ نیاوران در کنار ساختمان فرهنگسرا

    ایسنا: همزمان با روز جهانى موزه و هفته میراث فرهنگى عمارت کوشک احمدشاهى براى بازدید عموم بازگشایى مى شود. کوشک احمدشاهى به مساحت بالغ بر ۸۰۰ متر مربع در فضاى شمالى کاخ صاحبقرانیه ساخته شده است. این عمارت با خصوصیت منحصر به فرد و جاذبه و آراستگى خاص خود در دو طبقه با پوششى از سقف شیب دار فلزى ساخته شده که ترکیبى از معمارى نوکلاسیک اروپایى و تاثیر کمرنگ از معمارى ایرانى دوران قاجار را تداعى مى کند. این بنا در دوران رضاخان جهت اقامت پسرش محمدرضا و همسر اول وى فوزیه تغییراتى یافت، در دوران کوتاهى کاخ احمد شاهى به صورت دفتر کار محمدرضا پهلوى به شکل فضاى ادارى مورد استفاده قرار گرفت و بازسازى کاخ صاحبقرانیه این ساختمان به دفتر کار آجودانى اختصاص یافت، سپس با اعمال آخرین تعمیرات داخلى در دوران حکومت پهلوى به عنوان اقامتگاه اصلى رضا پهلوى فرزند بزرگ محمدرضا به بهره بردارى رسید. بعد از پیروزى انقلاب اسلامى کوشک احمدشاهى بلااستفاده باقى ماند، تا سال  ۷۹ با تعمیرات مختصر و ایجاد تغییراتى چند به عنوان کاخ موزه احمدشاهى از آن استفاده مى شد. از دى ماه سال  ۸۲ به بعد این عمارت جهت بازسازى و مرمت بهینه براى کاربرى موزه اى تعطیل شد اما هم اینک همزمان با روز جهانى موزه و بزرگداشت میراث فرهنگى براى بازدید عموم بازگشایى مى شود.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نگاهی برساختمان فرهنگ سرای نیاوران

    فهرست:

    فرهنگسرای نیاوران

     معماری فرهنگسرای نیاوران

    کتابخانه تخصصی هنر نیاوران از اجزای ساختمان فرهنگسرا

    ادغام فرهنگسراى نیاوران، زمین فوتبال، کاخ و پارک نیاوران

    بازگشایى کوشک احمدشاهى در کاخ نیاوران در کنار ساختمان فرهنگسرا

    بازگشایى کتابخانه تاریخى کاخ نیاوران وابسته به فرهنگسرا

    نمایش طرح‌های مبلمان شهری36 کشور در فرهنگسرای نیاوران

    منبع:

     

     

    http://www.sharghnewspaper.com/feedback.htm

     

    www. iraneconomist.com

     

    www.niavaranfarhangsara.ir

    www.maghamianmemary.com

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نگاهی برساختمان فرهنگ سرای نیاوران, مقاله در مورد تحقیق مقاله نگاهی برساختمان فرهنگ سرای نیاوران, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نگاهی برساختمان فرهنگ سرای نیاوران, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نگاهی برساختمان فرهنگ سرای نیاوران, تحقیق درباره تحقیق مقاله نگاهی برساختمان فرهنگ سرای نیاوران, مقاله درباره تحقیق مقاله نگاهی برساختمان فرهنگ سرای نیاوران, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نگاهی برساختمان فرهنگ سرای نیاوران, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نگاهی برساختمان فرهنگ سرای نیاوران ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نگاهی برساختمان فرهنگ سرای نیاوران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت