تحقیق مقاله تأثیر پول الکترونیکی بر عرضه و تقاضای پول

تعداد صفحات: 20 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 23554
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: اقتصاد
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تأثیر پول الکترونیکی بر عرضه و تقاضای پول

    مقدمه

    در سالهای اخیر، فناوری ارتباطات و اطلاعات از پیشرفتهای چشمگیری برخوردار شده و به تدریج بخشهای مختلف اقتصادی را در سراسر جهان، تحت تأثیر قرار داده است. پرداخت الکترونیکی یکی از پیامدهای اصلی انقلاب ICT است که با گسترش اینترنت و تجارت الکترونیکی بر اهمیت آن افزوده شده است. بازارهای مالی الکترونیکی از بهترین کاربردهای تجارت الکترونیکی به شمار می‌روند؛ زیرا خدمات مالی اطلاعات- بر هستند و در بیشتر موارد به تحویل فیزیکی نیاز ندارند. با استفاده از فناوری ارتباطات  و اطلاعات، دسترسی دقیق‌تر، سریع‌تر و بیشتر به اطلاعات که لازمه فعالیت در بازارهای مالی است ممکن می‌شود. همچنین استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات موجب کاهش هزینه‌های مبادلاتی، افزایش بهره‌وری و کشف و ازبین رفتن سریع فرصتهای آربیتراژ می‌شود. افزون بر این، استفاده از شبکه‌های الکترونیکی به تقویت ویژگیهای اصلی بازارهای مالی(واکنش سریع و اتصال بازارهای مالی) می‌انجامد.

     پول الکترونیکی تقاضای متعارف پول را متأثر ساخته است. افراد به تدریج روشهای پرداخت الکترونیکی را در کنار پول متعارف مورد استفاده قرار می‌دهند.بنابراین، تعریف تقاضای پول دگرگون شده است. تغییر مفهوم تقاضای پول از یک سو و انتشار پول الکترونیکی توسط مؤسسات غیربانکی و غیرمالی از سوی دیگر، کارکرد عرضه پول را متأثر ساخته است. در نتیجه، چالشهای جدیدی در تأثیرگذاری سیاست پولی و جایگاه بانک مرکزی به وجود آمده است. دیدگاههای مختلفی درباره تأثیر پول الکترونیکی بر عرضه و تقاضای پول و نیز مؤثر بودن سیاست پولی بانک مرکزی وجود دارد. در این راستا، دور جدیدی از مباحثات در ادبیات موضوعی و محافل سیاستی شکل گرفته است.

    در این مقاله، پس از مقدمه در بخش دوم، پول الکترونیکی بررسی خواهد شد. آنگاه در بخش سوم، تقاضای پول و تأثیر پول الکترونیکی بر آن مرور شده است. در بخش چهارم، سیاست پولی و تأثیر پول الکترونیکی بر آن بحث می‌شود. در بخش پایانی نیز جمع‌بندی ارائه شده است.

    1 پول الکترونیکی

    بشر برای توسعه تولید، ناگزیر از تقسیم کار و مبادله شد و برای این منظور از نظام تهاتری استفاده کرد؛ ولی مشکلات این نظام باعث شد تا انسان در جست‌وجوی تسهیل‌گر تجاری باشد. در این راستا، برای انجام آسان مبادلات، از پول کالایی و سپس پول کاغذی استفاده شد و در ادامه تحولات بانکداری، روشهای مختلف و متنوعی در پرداخت و تأمین مالی مبادلات معرفی گردید. با پیشرفت فناوری، انواع دیگر پول در کنار پول کاغذی مورد استفاده قرار گرفت. پیشرفت فناوری ارتباطات و اطلاعات نیز تحولی شگرف در روشهای پرداخت به وجود آورد.

     با وجود پیشرفتهای به عمل آمده در روشهای پرداخت الکترونیکی، پول نقد[1] تا به امروز مهمترین روش پرداخت در مبادلات سنتی و الکترونیکی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است.گمنامی، سهولت استفاده،کاربری وسیع، عدم اعتماد به مقامات دولتی و بانکی، و تمایل به فرار مالیاتی از جمله دلایل جذابیت استفاده از نقد در کشورهای مختلف است. با وجود این، نقد مشکلاتی؛ مانند هزینه‌های انتشار و نگهداری اسکناس و مسکوک، جعل، سرقت، فرار مالیاتی و پول‌شویی را به‌همراه دارد. [2]

    به رغم اهمیت نقد در مبادلات خرد،پرداخت الکترونیکی به تدریج گسترش یافته و فرایندها و عملیات سنتی بانکی و مالی را متحول کرده است. همچنین فرصتهای جدیدی را برای بازیگران بخشهای مالی و بانکی ایجاد کرده[3] و باعث  ارتقای رقابت و بهره‌وری، و کاهش هزینه‌های عملیاتی شده است.

    پول الکترونیکی ارزش پولی  است بر عهده منتشرکننده آن که برای پرداخت معادل ارزش پولی بر روی یک وسیله الکترونیکی، ذخیره ارزش شده ومورد پذیرش همگان به عنوان وسیله پرداخت است.روشهای اصلی پرداخت الکترونیکی[4]: عبارت‌اند از: کارت بدهی،کارت اعتباری ، چک الکترونیکی[5] ، نقد الکترونیکی[6]، کارت هوشمند[7]،کیف الکترونیکی[8] و کارت اعتباری مجازی[9] .در مجموع، پول الکترونیکی به دو گروه طبقه‌بندی می‌شود: (1) کارت با ذخیره ارزش و کارت هوشمند؛ (2) پول شبکه یا سایبر[10]. (لین،گنگ و وینستون2001).

    باوجود پیشرفتهای فناوری، کارتهای اعتباری و بدهی، و شبکه‌ها و رویه‌های پرداخت موجود آنها کماکان مهمترین ابزار پرداخت برای مبادلات B2C است.البته سیستم کارت اعتباری با مشکلاتی؛ چون هزینه بالا ، تقلب و جعل ، مناسب نبودن برای پرداختهای خرد فرد به فرد و گمنام نبودن روبرو هستند.(آنکتاد،2002).

     یکی از تفاوتهای مهم پول الکترونیکی و پول متعارف این است که در انتشار پول الکترونیکی، محدودیتهای انتشار پول متعارف وجود ندارد. به طوری که پول الکترونیکی علاوه بر بانکها و  مؤسسات مالی، از سوی شرکتهای ارتباط راه دور و شرکتهای فناوری اطلاعات نیز منتشر می‌شود.[11] این امر تحولی در کنترل عرضه پول از سوی بانک مرکزی است و نگرانیهایی را در بین سیاستگذاران پولی به وجود آورده است.[12]

    2 تقاضای پول

    در این بخش نظریات مختلف تقاضای پول مرور و سپس تأثیر پول الکترونیکی بر تقاضای پول بررسی می‌شود.نظریات نوین تقاضای پول از اواسط قرن هجدهم با نسخه کلاسیک نظریه مقداری پول[13] شروع شد. وجه غالب این نظریه به سرعت گردش مبادلاتی پول تأکید داشت و نه به تقاضای پول. فیشر(1911) بیانی دقیق از این چارچوب ارائه کرد. وی نشان داد که مقدار پول مورد نیاز اقتصاد، برای انجام میزان معین مبادلات به کدام عوامل بستگی دارد.ولی اقتصاددانان کمبریج (چون مارشال، پیگو و رابرتسون)این رویه را دنبال نکردند.روش آنها مبتنی بر انتخاب فرد برای نگهداری پول برای انجام مبادلات، با توجه به محدودیت ثروت و هزینه فرصت بود.در این مکتب، تقاضای پول با درآمد ملی متناسب است و آنها به سرعت گردش درآمدی پول تأکید داشتند.در این نظریه نیز همانند نظریه فیشر، مبادلات بیشتر به پول بیشتر نیاز دارد.تفاوت این دونظریه در این است که در مکتب کمبریج،  بر انتخاب پول تأکید می‌شود و نه به اجبار نگهداری پول.

    فیشر بر ویژگی دارایی پول تأکید کرد، و مکتب کمبریج نشان داد که از بین همه دارایی‌ها صرفاً پول قابلیت پذیرش همگانی به عنوان وسیله مبادله را دارد.کینز(1936) انگیزه مبادلاتی پول را مهم تلقی کرد؛ ولی آن را تنها عامل مؤثر بر تقاضای پول فرض نکرد.کینز نشان داد تقاضای پول، ناشی از انگیزه‌های مبادلاتی، احتیاطی و سفته بازی است.در این چارچوب، تقاضای پول، تابعی از درآمد و نرخ بهره شد.کینز با معرفی مفهوم دام نقدینگی[14]، تأثیرگذاری سیاست پولی را به چالش کشید، و این بحث مبنایی برای مجادلات بعدی درباره تأثیرگذاری سیاست پولی و مالی شد.

    فریدمن(1956) نظریه مقداری پول جدید را بنا نهاد. وی پول را همانند کالای بادوام درنظر گرفت و تقاضا برای پول را در این چارچوب شکل داد.فریدمن با این فرض شروع کرد که پول همانند هر دارایی دیگر، جریان خدمتی را برای دارنده آن در پی دارد. البته با این تأکید که پول جایگاه موقتی برای قدرت خرید است. وی تقاضای پول را تابعی از درآمد، نرخ بهره، ثروت، نسبت سرمایه انسانی به فیزیکی و قیمت ارائه کرد. فریدمن ثروت را به عنوان محدودیت نگهداری دارایی در نظر گرفت و نرخهای بازدهی دارایی‌های دیگر به جز پول را به عنوان هزینه فرصت، مد نظر قرار داد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تأثیر پول الکترونیکی بر عرضه و تقاضای پول

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    Attanasio O., T. Jappelli and L. Guiso  (1998), The Demand for Money, Financial Innovation, and the Welfare Cost of Inflation: An Analysis With Households Data, NBER working papers, 6593.

    Baumol, J. (1952), “The Transaction Demand for cash: an Inventory-theoretic Approach”, Quarterly Journal of Economics, vol. 66, pp. 545–56.

    Bank For International Settlements. (1999), “Retail Payments in Selected Countries: a Comparative Study”, (September), Basle: Committee For Payment Settlement Systems.

     Blanchflower D.G., D.S. Evans, and A.J. Oswald (1998), Credit cards and Consumers, NERA Working Papers, December.

     Boeschoten W. (1992), Currency Use and Payment Patterns, Financial and Monetary Policy Studies, 23, Kluwer Academic Publishers, Norwell, MA, the US.

     Cecchetti, S. G.(2002), “The New Economy and the Challenges for Macroeconomic Policy”, NBER Working Paper, 8935.

       Cram ,C(2001), E-commerce Concepts ,Thompson Learning.

      De Grauwe P., E. Buyst and L. Rinaldi (2000), The costs of cash and cards compared, The cases of Iceland and Belgium, mimeo.

     Duca J. V. and W.C. Whitesell (1995), “Credit Cards and Money Demand: A Crosssectional Study”, Journal of Money, Credit, and Banking, 27, 2, May, 604-23.

    Fischer, I.(1911), The Purchasing Power of Money. New York: Macmillan.

    Freedman, C. (2000), “Monetary Policy Implementation: Past, Present and Future — Will Electronic Money Lead to the Eventual Demise of Central Banking?”, International Finance 3: 211-227.

    Friedman, M. (1956), “ The Quantity Theory of Money, In M. Friedman (ed.), Studies in the Quantity Theory of  Money. Chicago: University of Chicago Press.

    Friedman, B. M. (1999), “The Future of Monetary Policy: The Central Bank as an Army with Only a Signal Corps?”, International Finance 2: 321-338 .  

    Goodhart, Charles A.E. (2000), “Can Central Banking Survive the IT Revolution?”, International Finance 3: 66 :189-209 .

    Hawkins, J.(2001), “Electronic Finance and Monetary Policy”,  In BIS Papers No 7  Electronic Finance: A New Perspective and Challenges.

     Humphrey D., Pulley L. and J. Vesala (1996), “Cash, Paper and Electronic Payments:A Cross-Country Analysis”, Journal of Money, Credit, and Banking, 28, 4, November.

    Keynes, J. M. (1936), The General Theory of Employment, Interest, and Money. London and New York: Macmillan.

    King, Mervyn,( 1999), “Challenges for Monetary Policy: New and Old,” in New Challenges for Monetary Policy, Kansas City: Federal Reserve Bank of Kansas City.

    Laidler, D.(1993), “Demand for Money”, Harper Collins College Publishers.

     Lin, l, Xianjun Geng and Andrew Whinston (2001), A new perspective to Finance and Competition and Challenges for Financial Institutions in the Internet era, In BIS Papers No 7  Electronic finance: a new perspective and challenges.

    Markose S, and Y. Loke(2003), “Network Effect on Cash-card Substitution in Transactions and low Interest Rate Regimes”, The Economic Journal,113,456-476.

    Orr, D. (1970), “Cash Management and the Demand for Money”, New York and London: Praeger.

    Palley, T.I.(2002), “The E-Money Revolution :Challenges and Implications for Monetary Policy”, Journal of Post Keynesian Economics, 24(2):217-233.

    Patinkin, D(1965), “Money, Interest and Prices”, 2d ed. New York: Harper Collins.

    Prescott, E. (1987), “A Multiple means of Payment Model”, in (W. Barnett and K. Singleton, eds.), New Approaches to Monetary Economics: Proceedings of the 2nd International Symposium in Economics Theory and Econometrics, pp. 42–51, Cambridge: Cambridge University Press.

     Rinaldi, L(2001), Payment Cards and Money Demand in Belgium, University of Leuven.

    Santomero, A.M. and J.J. Seater, (1996), “Alternative Monies and the Demand for Media of Exchange,” Journal of Money, Credit and Banking, vol. 28, no. 4, pp. 942–64.

     Snellman J., J. Vesala and D. Humphrey(2000), Substitution of Noncash Payments Instruments for Cash in Europe, Bank of Finland Discussion Papers 01/2000, Helsinki.

     Snellman J. and J. Vesala, (1999), Forecasting the Electronification of Payments with Learning Curves: The Case of Finland, Bank of Finland Discussion Paper 8/99, Helsinki.

     Spencer,P(2001),  Regulation of the Payments Market and the Prospect for Digital Money, In BIS Papers No 7  Electronic Finance: a new Perspective and Challenges.

    Tobin, J. (1958), “Liquidity Preferences as Behavior Towards Risk”, Review of Economic Studies,  25:65-86.

     Tobin, J. (1956), “The Interest-elasticity of Transactions Demand for cash”, Review of Economic Studies, vol. 38, pp. 241–7.

     UNCTAD (2002), E-Commerce and Development Report 2002, United Nations publication ,Geneva and New York.

      Word Bank (2001), Electronic finance, World Bank Discussion Paper No.431.

    Wallace, N. (1988), “A Suggestion for Oversimplifying the Theory of Money”, Conference Papers, Supplement to Economic Journal ,98:25-36.

     Woodford ,M(2002), Monetary Policy in the Information Economy. in Bai,C,E. and Yuen, C,W.(ed.), Technology and the New Economy, The MIT Press. 

تحقیق در مورد تحقیق مقاله تأثیر پول الکترونیکی بر عرضه و تقاضای پول, مقاله در مورد تحقیق مقاله تأثیر پول الکترونیکی بر عرضه و تقاضای پول, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تأثیر پول الکترونیکی بر عرضه و تقاضای پول, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تأثیر پول الکترونیکی بر عرضه و تقاضای پول, تحقیق درباره تحقیق مقاله تأثیر پول الکترونیکی بر عرضه و تقاضای پول, مقاله درباره تحقیق مقاله تأثیر پول الکترونیکی بر عرضه و تقاضای پول, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تأثیر پول الکترونیکی بر عرضه و تقاضای پول, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تأثیر پول الکترونیکی بر عرضه و تقاضای پول ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله تأثیر پول الکترونیکی بر عرضه و تقاضای پول
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت