تحقیق مقاله مذاکره سیاسی اقتصادی

تعداد صفحات: 15 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 23563
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: اقتصاد
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مذاکره سیاسی اقتصادی

    مذاکرات سیاسی اقتصادی ایران و اروپا

    در حال حاضر، ایران و اتحادیه اروپا با توجه به وضعیت نوین جهانی، شرایط حساسی را در روابط دو جانبه پس از سال‎های متمادی تجربه می‎کنند. این روند‎ گذار که به صورت مذاکرات دو جانبه و در ابعاد اقتصادی و سیاسی تجلی یافته به نظر می‎رسد زمینه‎ساز دورانی جدید در روابط دو جانبه ‎باشد. بعد اصلی مذاکرات حول محور توافق‎نامه‎ تجاری و همکاری اقتصادی است که اتحادیه اروپا با برخی از کشورها و سازمان‎های منطقه‎ای به امضا رسانده است. با توجه به اهمیت موضوع، معاونت سیاست خارجی و روابط بین‎الملل طی نشستی با حضور صاحبنظران به بررسی این مذاکرات و اهمیت آن برای دو طرف پرداخته است. در این نشست جناب آقای دکتر امیدبخش سرپرست دفتر نمایندگی تام‎الاختیار تجاری جمهوری اسلامی ایران دیدگاه‎های خود را در این خصوص بیان کردند و سپس موضوع توسط مدعوین به بحث گذاشته شد. متن حاضر جمع‎بندی مباحث مطرح شده در این نشست می‎باشد.

    الف – رویکرد کلی به مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا

    مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در ماه‎های اخیر وارد مرحله جدیدی شده است. در این راستا برای تنظیم توافقنامه تجاری هیأت‎هایی بین دو طرف مبادله گردیده و کمیته‎ای مشترک در قالب تجارت و سرمایه‎گذاری تشکیل شده است. مسئولیت مذاکرات از طرف بخش اروپایی را بر عهده کمیسیون اروپا قرار دارد. در باب تجارت و سرمایه‎گذاری، تا قبل از مذاکرات مربوط به توافق‎نامه بازرگانی، سه دور مذاکره صورت گرفته که آخرین بار آن در تهران بوده است.

    مذاکره در زمینه موافقت‎نامه بازرگانی میان ایران واروپا، پس از تأیید شورای وزیران اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی عملاً و به طور رسمی آغاز گردید و تاکنون دو طرف در چهار اجلاس بروکسل (آذرماه)، تهران (بهمن ماه)، بروکسل (فروردین ماه 1382) و تهران (خرداد ماه 82) در این زمینه مذاکره کرده‎اند.

    انعقاد این گونه موافقت‎نامه‎ها از سوی اتحادیه اروپا با کشورها امری مرسوم است. در واقع، اتحادیه اروپا در سال‎های اخیر موافقت‏نامه‎هایی با کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپای شرقی، کشورهای شمال آفریقا (تونس، مراکش، الجزایر و مصر)، مکزیک و ترکیه امضاء کرده است که بسیار تعهدآورتر و گسترده‎‎تر از توافق احتمالی با ایران می‎باشد. براساس توافقاتی که قبلاً بین اتحادیه اروپا و کشورهایی نظیر ترکیه در قالب موافقت‎نامه‎های تجارت آزاد به امضاء رسیده، طرفین متعهد گردیده‎اند تا تعرفه‎های گمرکی را در یک دوره مشخص زمانی به صفر برسانند. کشور تونس نیز متعهد گردیده است تا آخر سال 2007 تعرفه تمام واردات صنعتی از اروپا را به صفر برساند و متقابلاً امتیاز مشابهی برای دسترسی تونس به بازارهای اروپایی در نظر گرفته شده است.

     

    مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا در شرایط کنونی درباره کاهش تعرفه‎های تجاری یا موافقت‎نامه تجارت آزاد نمی‎باشد. ایران در طول یک سده گذشته با هیچ کشوری براساس نرخ تعرفه ترجیحی معامله نکرده است. هر چند در سال‎های 1992 – 1991 بین سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه نرخ تعرفه ترجیحی به امضا رسید و یا در سفر اخیر جناب‎ آقای خاتمی به سوریه توسط وزرای بازرگانی دو طرف قراردادی با این مضنون امضاء شد، اما عملاً این سیستم تاکنون به اجرا در نیامده است. بنابراین، اگر ایران با اروپا درباره تعرفه‎های ترجیحی مذاکره کند، این برای اولین بار است که در سطح گسترده و وسیع به چنین توافقی دست می‎یابد و تأثیراتش در اقتصاد کشور می‎تواند قابل ملاحظه باشد.
    نکته قابل توجه دیگر در این زمینه پیوستگی مذاکرات اقتصادی و تجاری با مذاکرات سیاسی و بحث مبارزه با تروریسم می‎باشد. ابعاد سیاسی و بحث تروریسم صرفاً محدود به ایران نیست و اتحادیه اروپا با کشورهای مختلف از جمله پاکستان این موارد را دنبال می‎کند. بنابراین، یکی از شروط موفقیت مذاکرات اقتصادی و تجاری اتحادیه اروپا با ایران، موفقیت مذاکرات سیاسی از جمله موضوع مبارزه با تروریسم می‎باشد. شرطی که مقامات اروپایی آن را بارها اعلام داشته‎اند و به نظر هم جدی است. با این حال، در روند مذاکرات سیاسی هم گشایش‎هایی صورت گرفته است، به گونه‎ای که آقای خرازی وزیر امور خارجه ایران، برای اولین بار در پارلمان اروپا به ایراد سخنرانی پرداختند. علاوه بر این، در طول چند ماه گذشته مذاکرات سیاسی مانعی برای مذاکرات اقتصادی ایجاد نکرده است.

    موافقت‎نامه اقتصادی تجارت و همکاری Trade and Cooperation Agreement (TCA) دو قسمت دارد. بحث تجارت(trade) عملاً برای طرفین ایجاد تعهد می‎کند. اما قسمت همکاری (cooperation) ماهیت تعهدآور ندارد و شامل همکاری‎های زیست محیطی، آوارگان، ارتباطات علمی، مبارزه با مواد مخدر و ... می‎باشد.

    بنابراین، با توجه به تجربه کشورهایی که با اتحادیه اروپا موافقت‎نامه‎های اقتصادی و تجاری امضا کرده‎اند، این موافقت‎نامه تقریباً چارچوبی یکسان دارد و ایران نمی‎تواند موافقت‎نامه‎ای فراتر یا متفاوت از سایر توافقات به امضا رساند. البته جزئیات و ویژگی‎هایی که در روابط تجاری واقتصادی ایران و اتحادیه اروپا وجود دارد قابل بحث و تعدیل می‎باشد.

    در حال حاضر، در ایران کمیته‎ای با مشارکت وزارتخانه‎های بازرگانی، اقتصاد و دارایی، نفت، صنایع و معادن، جهاد، کشاورزی وغیره تشکیل گردیده است که به ترتیب موضوعات تجارت و تعرفه، سرمایه‎گذاری و امور مالی، انرژی و حمل و نقل را پیگیری می‎نماید. براساس هماهنگی‎های به عمل آمده 24 موضوع یا محور از سوی طرف ایرانی برای مذاکره مشخص گردیده است. اتحادیه اروپا نیز محورهای مذاکرات را تعیین کرده‎اند و قرار است براساس محورهای تعیین شده مشترک و مورد توافق، مذاکرات اقتصادی و تجاری همپای مذاکرات سیاسی به طور اخص آغاز گردد.

     

    در آخرین دور مذاکرات ایران و اروپا که روزهای 12 و 13 خرداد ماه جاری درتهران برگزار شد محور اصلی مذاکرات به بحث درخصوص تعرفه‎های گمرکی ایران اختصاص داشت. نمایندگان اتحادیه اروپا تعرفه‎های گمرکی ایران در بخش‎های کشاورزی، منسوجات، پتروشیمی، فلزات و قطعات خودرو را در مقایسه با استانداردهای جهانی و به ویژه کشورهای در حال توسعه عضو سازمان تجارت جهانی بسیار بالا ارزیابی می‎کردند و تأکید داشتند که ایران براساس یک درصد معین نسبت به کاهش تعرفه‎های وارداتی خود در این بخش‎ها اقدام کند.
     
    ب - نگاه اتحادیه اروپا به ایران

    اعضای اتحادیه اروپا نسبت به ایران ونوع رابطه اتحادیه با این کشور موضع هماهنگ و واحدی ندارند و هر کدام کمیت و کیفیت متفاوتی برای رابطه با ایران قائل هستند.

    برخی عمدتاً اهداف سیاسی را در مذاکره با ایران دنبال می‎کنند و برخی به اهداف اقتصادی اولویت می‎دهند. به این دلیل، مسیر مذاکرات اقتصادی و سیاسی ایران با اتحادیه اروپا مسیری دشوار و ناهموار می‎باشد و به متغیرهای داخلی، تحولات منطقه‎ای و بین‎المللی بستگی خواهد داشت. بنابراین، چشم‎انداز روشنی در این زمینه‎ نمی‏توان تصور کرد.

    با وجود این، کریس پاتن کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا در گزارشی، تصویر خاصی از ایران و مذاکرات اتحادیه اروپایی با آن ارائه می‎دهد که عمدتاً نگاه اتحادیه اروپایی است و نه لزوماً نگاه کشورهای عضو . در این گزارش، روابط ایران با اتحادیه اروپا در سال‎های اخیر در حال گسترش توصیف شده است و اعلام گردیده است که اتحادیه اروپا به طور جدی درصدد فراهم کردن امکان همکاری با ایران در زمینه انرژی، تجارت، سرمایه‎گذاری مشترک، مسأله پناهندگان و مواد مخدر است.

    با این حال، از دید پاتن، پیشرفت در سه بعد سیاسی، مبارزه با تروریسم و اقتصادی مشروط به یکدیگر می‎باشند. از دید کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا، ایران دارای مزیت‎های اقتصادی مازاد تجاری، پایین بودن قرضه‎های خارجی و ذخیره ارزی قابل توجه می‎باشد. این سه عامل مثبت که اقتصاد ایران را در برابر بحران‎های اقتصادی پس از یازده سپتامبر حفظ کرده است، عاملی برای جذب اتحادیه اروپا شده است. البته این جذابیت مشروط به تداوم اصلاحات اقتصادی، ایجاد اشتغال و گسترش اقتصاد بازار و سرمایه‎گذاری است.

    در گزارش کریس پاتن به مسائلی همچون مبارزه جدی ایران با مواد مخدر، جمعیت 65 میلیونی و رشد 4/1 درصدی جمعیت، میزان بالای با سوادی، رشد تولید ناخالص داخلی 1/5 درصدی، بدهی خارجی 11 میلیارد دلاری و حجم بسیار بالای پذیرش آوارگان خارجی اشاره شده که تا حدودی برای این اتحادیه مثبت ارزیابی می‎شوند. علاوه بر این، با توجه به اینکه اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری ایران است، بر اهمیت و تقویت این روابط و فراهم کردن زمینه عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی تأکید شده است.

    از نظر پاتن، مشکل اساسی اتحادیه اروپا با ایران در قضیه صلح خاورمیانه و اسرائیل است. در مورد مبارزه با تروریسم، از نظر پاتن، ایران پس از 11 سپتامبر نقش فعال و مثبتی در مبارزه با تروریسم و صلح در منطقه ایفا کرده است. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مذاکره سیاسی اقتصادی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مذاکره سیاسی اقتصادی, مقاله در مورد تحقیق مقاله مذاکره سیاسی اقتصادی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مذاکره سیاسی اقتصادی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مذاکره سیاسی اقتصادی, تحقیق درباره تحقیق مقاله مذاکره سیاسی اقتصادی, مقاله درباره تحقیق مقاله مذاکره سیاسی اقتصادی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مذاکره سیاسی اقتصادی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مذاکره سیاسی اقتصادی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مذاکره سیاسی اقتصادی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت