تحقیق مقاله رایگان آنتی‌ بیوتیک

تعداد صفحات: 4 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 23592
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پیراپزشکی
قیمت: ۰ تومان
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان آنتی‌ بیوتیک

    آنتی‌بیوتیک ماده‌ای  شیمیایی است که جانداران ذره‌‌بینی یا میکروب‌ها مانند باکتری،قارچ یا آغازی (پروتوزوآ) را از بین می‌برد یا رشد آنها را متوقف می‌کند.

    بنابراین از آنتی‌‌بیوتیک‌ها می‌توان برای درمان بیماری‌هایی که میکروب‌ها در بدن به وجود می‌آورند استفاده کرد.

    مواد طبیعی با خاصیت ضد میکروبی - موادی از شیر ترش گرفته تا لاک لاک پشت -  از هزاران سال قبل مورد استفاده بوده‌اند، اما عصر آنتی‌بیوتیک‌ های مدرن از سال 1926 آغاز شد که آلکساندر فلمینگ کشف کرد که یک قارچ کپکی از جنس پنی‌ سیلیوم ماده‌ای تولید می‌کند که می‌تواند برخی از انواع باکتری را از بین ببرد.

    از آن هنگام تاکنون تعداد زیادی از آنتی‌بیوتیک ‌- که برخی مانند پنی‌سیلین منشاء طبیعی دارند و برخی دیگر به طور مصنوعی ساخته شده‌اند، برای درمان بیماری‌های میکروبی از گلودرد چرکی گرفته تا سل و سوزاک مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.

    آنتی‌‌بیوتیک‌ها بر خلاف درمان‌های قدیمی برای درمان عفونت‌ها که معمولا حاوی موادی شیمیایی مانند استرکنین یا آرسنیک بودند و خود دارای سمیت زیادی بودند، عوارض جانبی نسبتا کمی دارند و به طور کارآمدی میکروب‌ها را از بین‌می‌برند.

    اولین آنتی‌‌‌بیوتیک‌ها از جانداران زنده به دست می‌آمدند، مانند پنی‌سیلین که از قارچ پنی‌سیلیوم به دست می‌‌آید یا استرپتومایسین که از باکتری جنس استرپتومایسس آن را تولید می‌‌کند اما با  پیشرفت شیمی آلی امروزه بسیاری از آنتی‌‌بیوتیک‌ها به صورت مصنوعی ساخته می‌شوند مانند داروهای سولفونامیدی.

     

      

    مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک، آسم می‌آورد

     

     

    تحقیقات- گروه سلامت:
    این فرضیه که زندگی‌تر و تمیز امروزی باعث شیوع بیشتر انواع آلرژی‌ها در جامعه شده، این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده‌است.

    کارشناسان می‌گویند زمانی بیماری‌ های عفونی قاتل مهم انسان‌ها بود، اما با کشف آنتی‌بیوتیک‌ها و رواج مصرف آنها، امروزه با خطر دیگری مواجهیم و آن شیوع آلرژی‌ های گوناگون مثل آسم است.

    گمانه‌زنی‌های زیادی در این باره صورت گرفته، اما این بار یک مطالعه جدید سعی کرده این فرضیه را به صورت علمی‌تری بررسی کند. در این مطالعه که در دانشگاه «مک‌گیل» کانادا انجام شده، گروهی از کودکان، بیش از 13 هزار نفر، بررسی شده‌اند که در سن زیر یک سالگی، به دلایل مختلف مثل انواع عفونت‌های تنفسی، آنتی‌بیوتیک‌های رنگارنگ مصرف کرده‌اند.

    رویترز گزارش می‌دهد پیگیری این کودکان تا سن 7 سالگی و مقایسه آنها با سایرکودکان نشان داد که احتمال ابتلا به آسم با مصرف آنتی‌بیوتیک، تا 2 برابر بیشتر می‌شود. به گفته کارشناسان، سن زیر یک سال، محدوده‌ای است که در آن مصرف آنتی‌‌بیوتیک باید با احتیاط بیشتری صورت گیرد، چون خطر ابتلا به آسم در سال‌های بعدی را، همین دوره تعیین می‌کند.

    توجیه احتمالی این نتایج این است که مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک‌ها باعث از بین رفتن باکتری‌هایی می‌شوند که ساکن بی‌ضرر قسمت‌های مختلف بدن به شمار می‌روند.

    باکتری‌هایی که نه تنها باعث بروز هیچ بیماری‌ای نمی‌شوند، بلکه با تحریک جزئی و مداوم دستگاه ایمنی، باعث تکامل بهتر آن و قوی شدنش می‌شوند. به این ترتیب حساسیت‌های اضافه بر سازمان را در کودک از بین می‌برند. از آن طرف کشته شدن این باکتری‌ها می‌تواند زمینه را برای بروز این حساسیت‌ها آماده کند.

    البته وجود سگ در خانه هم یکی دیگر از عوامل محیطی بود که این مطالعه آن را از علل افزایش احتمال ابتلا به آسم دانسته است. این مطالعه در آخرین شماره نشریه CHEST  چاپ شده است.

    اما خطر بیشتر آسم، تنها یکی از نتایج نامطلوب مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌هاست. موضوع باز هم به همان باکتری‌های بی‌ضرر و گاه مفید ساکن بدن بر می‌گردد. به عنوان مثال باکتری‌هایی که در روده بزرگ ساکنند، می‌توانند باعث جذب انواعی از ویتامین‌ها شوند.

    بنابراین کشته شدن آنها باعث کمبود ویتامین و مشکلات بعدی می‌شود که به خصوص در کودکان در حال رشد اهمیت زیادی دارد.مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، غیر از عوارض جانبی‌ای که هر دارویی با خود به همراه می‌آورد، عوارض خاصی هم ممکن است داشته باشد.

    یکی از این عوارض، که به طور غیرمستقیم نتیجه کشته شدن همان باکتری‌های مفید است، ابتلا به بیماری‌های عفونی است و این تعجب‌آور نیست. وقتی باکتری‌های سالم محیط روده، که به آن «فلور نرمال» گفته می‌شود، از بین بروند، فرصت و میدان برای باکتری‌های بیماری‌زای دیگر خالی می‌ماند و همین موجب نوعی بیماری عفونی نادر می‌شود.

    متهم ردیف یک در این پرونده، نوعی باکتری است به نام «کلستریدیوم دیفیسیل». درمان این بیماری، با توجه به این که عامل ایجاد آن آنتی‌بیوتیک است، بسیار سخت و پیچیده است.

    در سایر نقاط بدن هم ممکن است این سناریو تکرار شود؛ هرجایی که تعدادی باکتری بی‌ضرر، زیر همان نام فلور نرمال، به طور مسالمت‌آمیز ساکن شده‌اند و زندگی می‌کنند.

    مثلاً مصرف آنتی‌بیوتیک باعث می‌شود باکتری‌های معمول ناحیه واژن خانم‌ها از بین برود و زمینه رشد انواع دیگر باکتری‌ ها، یا حتی قارچ‌ها، فراهم شود.

    این نکته به خصوص در بیماران دیابتی اهمیت زیادی دارد. بیمارانی که در حالت عادی هم، به دلیل قند بالا و ایمنی پایین، مستعد انواع عفونت‌ها هستند. به همین علت در این بیماران هم باید مصرف آنتی‌بیوتیک با احتیاط و دقت انجام شود.

    البته همه اینها باعث نمی‌شود که مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را بالکل کنار بگذاریم. بدون آنتی‌بیوتیک‌ها در دنیایی پر از باکتری، که ما در آن اقلیت به شمار می‌آییم، زیاد دوام نمی‌آوریم.

    اما مثل هر موهبت پیشرفت و ترقی، نیاز داریم که فرهنگ مصرف آن را هم یاد بگیریم و این، در مورد آنتی‌بیوتیک‌ها، چیزی نیست جز خودداری جدی از مصرف بی‌رویه و سرخود آنها، به تجویز خودمان یا دوست و آشنا.

     

    نکته بهداشتی روز: چه وقت آنتی بیوتیک‌ها موثرند

     

     

    آنتی بیوتیک‌ها در مقابل عفونت‌های باکتریایی موثر هستند, اما نمی‌توانند عفونت های ناشی از ویروس‌ها را از بین ببرند.

    پزشکان بر اساس اصول زیر برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند:

    اغلب سرماخوردگی‌ها و آنفلوانزاها ناشی از ویروس‌ها هستند، و به آنتی بیوتیک‌ها پاسخ نمی‌دهند.

    برونشیت و سرفه نیز اغلب ناشی از ویروس‌ها است، اما اگر ادامه پیدا کند،ممکن است عفونت باکتریایی هم به آن اضافه شده باشد که به آنتی‌بیوتیک‌ها پاسخ می‌‌دهد.

    با وجود اینکه گلودردها معمولا ناشی از ویروس‌ها هستند، گلودرد استرپتوکوکی یک  عفونت باکتریایی است که نیاز به درمان آنتی‌بیوتیکی دارد.

    برخی از عفونت‌های گوش ویروسی هستند، و برخی باکتریایی. دکتر شما تصمیم خواهد گرفت که آیا آنتی بیوتیک به شما کمک می‌کند یا نه.

    عفونت‌ های سینوس معمولا باکتریایی هستند، و نیاز به درمان آنتی‌بیوتیکی دارند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان آنتی‌ بیوتیک

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان آنتی‌ بیوتیک , مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان آنتی‌ بیوتیک , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان آنتی‌ بیوتیک , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان آنتی‌ بیوتیک , تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان آنتی‌ بیوتیک , مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان آنتی‌ بیوتیک , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان آنتی‌ بیوتیک , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان آنتی‌ بیوتیک ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان آنتی‌ بیوتیک
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت