تحقیق مقاله سلجوقیان

تعداد صفحات: 15 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 23627
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تاریخ
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله سلجوقیان

    سلجوقیان که بودند؟

    سلجوقیان شعبه اى از ترکان غز بودند این ایل که از ترکستان گذشته و وارد ماوراءالنهر شد درحقیقت گله بان و بیابانگرد بود. اما طى مدت بسیارکوتاه با درهم کوبیدن قدرت غزنویان و سایر قدرتهاى ملوک الطوایفى، از ترکستان در شرق تا سواحل مدیترانه در غرب را به تصرف درآوردند.

    سلجوقیان قبیله‌اى از نژاد ترکان اُغوز بودند و نام خود را از سلجوق یکى از رؤساى خود گرفتند. آنها پس از گرایش به اسلام از اُغوزها جدا شدند و به خدمت سامانیان در آمدند و در حومهٔ سمرقند سکنیٰ گزیدند. سپس سلطان محمود غزنوى به سلجوقیان اجازهٔ سکونت در منطقهٔ خراسان را در این اسکان نخستین هستهٔ مرکزى سلطنت آنان را که در عرض نیم قرن امپراتورى منسجم ولى مستعجلى بود، تشکیل داد. این امپراتورى به‌تدریج گسترش یافت و شامل همهٔ آسیاى صغیر نیز شد و تحولات نژادى و زبانى وسیعى در مناطق مختلف به‌وجود آورد. از این زمان به بعد ترکان سرتاسر آناتولى را گرفته و زبان و نژاد خود را تحمیل نمودند. در منطقهٔ آذربایجان نیز تحولاتى از این دست صورت گرفت؛ اما مرکز ایران با جذب ترکان و ایرانى کردن آنها روش متفاوتى را در پیش گرفت.

    سلجوقیان در سال ۴۳۱ صاحب کل خراسان شدند و به طرف مرکز ایران روى آوردند و شهر رى و اصفهان را تصرف کردند. طغرل رهبر آنها در سال ۴۴۷ وارد بغداد شد و از خلیفه وقت لقب سلطان دریافت نمود و بازوى نظامى خلافت عباسى گردید. سپس جانشین او الب‌ ارسلان، آذربایجان، شمال بین‌النهرین و سوریه را تصرف کرد و سپس بر امپراتور بیزانس غلبه نمود و راه نفوذ سلجوقیان به آناتولى گشوده شد. سپس ملک‌شاه پسر او، نظام‌الملک را که یکى از فرهیختگان ایرانى بود و سیاستمدارى بزرگ و توانا و نماینده طبقهٔ حاکم ایرانى و مشاور پدرش به‌شمار مى‌آمد، به وزارت خود برگزید.

    ارکان امپراتورى سلجوقى علیرغم شکوه و جلال ظاهریش، سست و رو به نابودى بود. این قوم صحرانشین فاقد مفهوم ملت و حکومت بودند و سرزمین‌هاى مفتوحه را ملک شخصى خانوادهٔ خان مى‌پنداشتند.

    تا زمان مرگ سنجر در سال ۵۵۲ سلطنت سلجوقیان، در خراسان و ماوراءالنهر ادامه یافت. این مناطق بعداً تحت سلطهٔ یک سلسلهٔ ترک نژاد دیگر یعنى خوارزمشاهیان قرار گرفت. تا این‌که این سلسله در مقابل تهاجم مغولان در سال ۶۱۶ از پاى درآمد.

     

    قدرت نظامى سلجوقیان

    قدرت نظامى سلجوقیان در زمان آلپ ارسلان به اوج خود رسید. او با سپاهى عظیم ابتدا با عبور از بین النهرین با نیروهاى فاطمیان درگیر شد و پس ازچند جنگ خونین آنها را کاملاً از سوریه، فلسطین و سپس مکه و مدینه بیرون کرد. اما انرژى سلاجقه بیش از آن بود که متوقف شوند. بنابراین داخل قلمرو امپراتورى بیزانس به پیشروى پرداختند.

     

    اسارت امپراتور

    بیزانس که در این زمان داراى قدرتى قابل توجه شده بود براى نجات خود سپاهى عظیم به فرماندهى امپراتور «دیوژن رومانوس» بسیج کرد این سپاه درغرب آسیاى صغیر در منطقه اى به نام ملازگرد روبه روى خود سپاه بزرگ آلپ ارسلان را دید. نبردى سنگین بین دو سپاه درگرفت و درعین ناباورى سپاه رومانوس کاملاً منهدم شد.

     

    به این ترتیب رومانوس نیز اسیر گشت و وسعت بیزانس به نصف کاهش یافت.
     

    نتیجه نبرد

    نبرد ملازگرد سبب ایجاد یک امپراتورى یکپارچه درایران، آسیاى میانه، ماوراءالنهر، شامات و عربستان و آسیاى صغیر شد و این قدرت عظیم براى اولین بار دنیاى مسیحیت را به فکر بسیج علیه مسلمانان انداخت. چرا که بیزانس به عنوان کشور مقدس مسیحیت درخطر بود. مضافاً آنکه ترکان شهرهاى مقدس مسیحیان نظیر بیت المقدس (اورشلیم) را نیز تسخیر کرده بودند. به همین دلیل مورخان نبرد ملازگرد را از دلایل آغاز جنگهاى صلیبى مى دانند.

    دومین اثر مهم نبرد، شمارش معکوس براى نابودى روم شرقى بود. اگرچه بیزانس تا ۴ قرن بعد از نبرد ملازگرد نیز دوام آورد اما بشدت ضعیف گشت و از کلیه محاسبات نظامى کنار گذاشته شد. سومین و مهمترین اثر نبرد ملازگرد بازشدن پاى ترکان به آناتولى و آسیاى صغیر و تماس آنها با اروپاییان بود. این تماس سبب شد تا آنها ۲ قرن بعد به صورت برنامه ریزى شده و متوالى حملات گسترده اى را علیه جنوب و شرق اروپا آغاز کنند و در ۱۴۵۳ قسطنطنیه را فتح کنند

    مسجد جامع اردبیل یادگاری بی نظیر از سلجوقیان

    مسجد جامع اردبیل باقی مانده یک بنای بزرگ از دوره سلجوقیان است که در محله پیرشمس‌الدین ، میان گورستانی قرار گرفته و از سه قسمت تشکیل شده است.

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) شعبه آذربایجان‌غربی،اولین قسمت بنا پایه‌ مناره‌ای است که در فاصله اندکی از مسجد به چشم می‌خورد. این مناره شیوه سلجوقی را دارد و از دو قسمت پایه هشت ضلعی (هر ضلع ۱۰/۲ متر) و بدنه استوانه‌ای به قطر ۵ متر تشکیل شده است. در بدنه مناره، دو سنگ نبشته باقی مانده که عبارت است از فرمان اوزون حسن آق قویونلو و کتیبه‌ای که تاریخ ۸۷۸ هجری را دارد و در اداره فرهنگ و هنر سابق حفاظت می‌شود.

    دومین قسمت اصلی بنا، مسجد تیر پوش است به ابعاد ۸۰/۹ × ۵۰/۱۲ متر که روی نه ستون چوبی قررا گرفته است و ستون‌ها هم بر پایه‌های سنگی غیرمنتظم استوار شده‌اند. در ورودی چوبی تکه کوب شده، میخ‌های آهنی برجسته‌ای دارد و بالای یک لنگه آن نوشته‌ای، کنده‌کاری شده است.

    سومین قسمت بنا، مسجد قدیم است که بنایی مرکب از چهار تاق و گنبد است. تمام بنا آجری و به مقدار خیلی کم در تزئینات آن کاشی به کار رفته است. بسیاری از نمای تقریباً از بین رفته و تنها مقداری از آن باقی مانده است. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله سلجوقیان

    فهرست:

    سلجوقیان که بودند؟

    قدرت نظامى سلجوقیان

    اسارت امپراتور

    نتیجه نبرد

    مسجد جامع اردبیل یادگاری بی نظیر از سلجوقیان

    سلجوقیان و هنر

    سفالگرى و فلزکارى

    نگارگرى

     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله سلجوقیان, مقاله در مورد تحقیق مقاله سلجوقیان, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سلجوقیان, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سلجوقیان, تحقیق درباره تحقیق مقاله سلجوقیان, مقاله درباره تحقیق مقاله سلجوقیان, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سلجوقیان, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سلجوقیان ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله سلجوقیان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت