تحقیق مقاله آشنایی با دیدگاه مولوی در ارتباط با تعلیم و تربیت

تعداد صفحات: 19 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 23671
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آشنایی با دیدگاه مولوی در ارتباط با تعلیم و تربیت

    خلاصه شرح حال مولانا

    عالم عامل و عارف کامل صاحب علم الیقین مولانا جلال الدین محمد بن محمد بن الحسین البلخی قدس سره مولود شریفش در قبه الاسلام بلخ از بلاد خراسان در ششم ربیع الاول سنه 604 هجری روی نمود. پدران آنجانب از علما و فضلای کبار آن دیار بوده اند. گویند مولانا در کودکی به هر سه یا چهار روز یک بار افطار می نمود و در سن شش سالگی با والد خود مولانا بهاالدین محمد ملقب به سلطان العلما او را اتفاق سفر افتاد . مولانا بهاالدین در نیشابور با جناب شیخ فریدالدین عطار قدس سره ملاقات نموده جناب شیخ کتاب اسرار نامه را که یکی از مولفات خود بود به مولانا جلال الدین عنایت فرمود و به مولانا بهاالدین گفت که این فرزند را گرامی بدار زود باشد که از نفس گرم آتش به سوختگان عالم بزند. سپس مولانا بهاالدین جناب شیخ را وداع کرده عازم بیت الله الحرام گردید و به بغداد آمد و در بغداد بزرگان و دانشمندان لوازم احترام نسبت به آن جناب به جای آوردند مولانا بهاالدین در آنجا مدت یک ماه تفسیر بسم الله فرمود چنانکه تقریر روز اول به ثانی نسبت نداشت . جمعی که طرف سلطان علاالدین کیقباد سلجوقی از کشور روم به دارالخلافه بغداد آمده و آن تقریر دلپذیر را استماع نموده بودند چون به روم بازگشتند از مناقب مولانا آنچه مشاهده کرده بر سلطان عرضه داشتند. سلطان را در غیاب اعتقادی راسخ در حق وی پدید آمد و تمنای ملاقات مولانا را داشت. تا اتفاقا مولانا را عزیمت حجاز افتاد و از آنجا به طرف شام عبور فرمود و در آنجا مولانا سید برهان ترمذی که از مریدان و همراهان وی بود رحلت نمود و در حین وفات به مولانا بهاالدین وصیت کرد که شما به طرف روم عزیمت فرمایید که جهت شما در آنجا فتوحی باشد . مولانا قبول نموده به مدینه ارزنجان آمده در خانقاه عصمتیه تاج ملک خاتون عمه سلطان علاالدین نزول فرمود و پس از مدتی اقامت به طرف روم رهسپار گردید. چون به صحرای قونیه رسید سلطان با جمیع اکابر و ارکان دولت مولانا را استقبال نموده به شهر درآورند و به منزلی که در خور آنجناب بود در آورده و خدمات به جای آوردند. در آن اوان مولانا جلال الدین به سن 14 سالگی بود و در آن صغر سن از علمای بزرگ به شمار می آمد . چون والد بزرگوارش در سنه 631 رحلت نمود مولانا به موجب وصیت والد بر مسند افاده قدمت گذاشت و لوای نشر علوم و درس فنون و امر معروف و نهی از منکر برافراشت و ذات ملک صفات او را از ریاضات و مجاهدات و مکاشفات روی داد و به صحبت حضرت خضر (علی نبینا و آله السلام) رسیده و جمعی کثیر از عرفای عصر را ملاقات نمود آخرالامر نمود به خدمت تاج العارفین مولانا شمس الدین تبریزی رسیده و ارادت او را از  جان و دل برگزید وبا یکدیگر در خلوت صحبت داشتند . مولانا طریقه سماع و فرجی و وضع دستار به مثابه ایشان ساخت و همین ترتیب او علم معرفت بر سر عالم بر افراشت جنانکه خود می فرماید :

     هزاران درج و در آرد بناگوش ضمیر من    از آن الفاظ وحی آسای شکر بار شمس الدین

      ز عقل و روح ها بگذر حجاب عقل بر هم در    دو سه منزل از آنسوتر ببین بازار

    مهرورزی در تعلیم وتربیت از دیدگاه مولوی

    محبت و مهرورزی یکی از نیازهای طبیعی و اساسی انسان است .کودک خردسال می خواهداو را درآغوش گرفته این سو و آنسو ببرند . وی مایل است با کسی بازی کند و کسی او را دوست  بدارد و با او حرف بزند . اینها همه احتیاجاتی است که باید ارضا شود . مولوی شیوه مهرورزی و محبت را شیوه ای نافذ و ثمر بخش دانسته است که آدمی را از درون دگرگون می سازد و مربی با مهرورزی می تواند متربی را دلبسته خویش گرداند و زمینه تربیت پذیری او را هموار نماید و از این طریق اعتماد متربی را جلب کند تا او همه رازهای درون خود را با مربی باز گوید . مهرورزی آدمی را آماده می سازد که به تکالیف شاق تن در دهد .

    اینک برخی از اشعار مولوی را در مورد محبت و مهرورزی در پی می آوریم :

    از محبت تلخها شیرین شود      از محبت مسها زرین شود 

    از محبت دردها صافی شود       ازمحبت دردها شافی  شود                      

    از محبت مرده زنده می کنند      از محبت شاه بنده می کنند   

    این محبت هم نتیجه دانش است   کی گزافه برچنین تختی نشست    

    مولوی تنها به نقش وثیق و عمیق محبت در دلبسته کردن دیگران و بنده نمودن آنان اکتفا نکرده بلکه رابطه متربی را با مربی رابطه جزء و کل دانسته است که با بریده شدن جزء از کل دیگر حیاتی برای جزء باقی نمی ماند :

    گفت پیغمبر: شما را ای مهان     چون پدر هستم شفیق و مهربان

    زان سبب که جمله اجزای مفید    جزو را از کل چرا برمی کنید        

    جزو از کل فطع شد بیکار شد       عضو از تن قطع شد مردار شد

    مثنوی کتابی تربیتی

    مثنوی در واقع یک کتاب تعلیمی است که غرض مولوی از بیان آن شعرها، راهنمایی و راهبری مخاطب به سمت ارزشهای اخلاقی و انسانی و در نهایت به سوی یک زندگی بهتر و برتر است. یکی از مولفه های مهم و حیاتی برای داشتن زندگی بهتر، وجود آرامش است. آرامش گوهری است که بدون آن ، زندگی انسان جهنم می شود؛ به طوری که ذره ذره هستی آدمی را اضطراب و تشویش در بر می گیرد. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آشنایی با دیدگاه مولوی در ارتباط با تعلیم و تربیت

    فهرست:

    خلاصه شرح حال مولانا

    مهرورزی در تعلیم وتربیت از دیدگاه مولوی

    مثنوی کتابی تربیتی

    بررسی دیدگاه مولوی در راتباط با تعلیم و تربیت

     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آشنایی با دیدگاه مولوی در ارتباط با تعلیم و تربیت, مقاله در مورد تحقیق مقاله آشنایی با دیدگاه مولوی در ارتباط با تعلیم و تربیت, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با دیدگاه مولوی در ارتباط با تعلیم و تربیت, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با دیدگاه مولوی در ارتباط با تعلیم و تربیت, تحقیق درباره تحقیق مقاله آشنایی با دیدگاه مولوی در ارتباط با تعلیم و تربیت, مقاله درباره تحقیق مقاله آشنایی با دیدگاه مولوی در ارتباط با تعلیم و تربیت, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با دیدگاه مولوی در ارتباط با تعلیم و تربیت, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با دیدگاه مولوی در ارتباط با تعلیم و تربیت ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آشنایی با دیدگاه مولوی در ارتباط با تعلیم و تربیت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت