تحقیق مقاله مقدمه ای بر سفال و سفالگری

تعداد صفحات: 28 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 23672
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: هنر
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مقدمه ای بر سفال و سفالگری

    خاک دستمایه خداوند برای آفرینش انسان است . همه از خاک به وجود آمده ایم و به خاک برمی گردیم. آنچه خداوند ما را از آن آفریده پاکترین عناصر طبیعت می باشد. آب و خاک یکی از برترین هنرهای انسانی که از مظاهر خداوند بر روی زمین است هنر شکل دادن به گل یا همان سفال است. انسان از همان ابتدای خلقت به این هنر روی آورد. انسان غارنشین برای تهیه و نگهداری غذا از گل شکل گرفته استفاده می کرد، آنها برای این کار گل را به شکل ظروف مورد نیاز خود در آورده و آن را در مقابل نور   و حرارت خورشید قرار می دادند تا خشک شود. این بار 27000 سال پیش در منطقه Dolni Vestonice یا همان چک و اسلواکی امروزی مردم از آتش برای سخت کردن ظروف گلی استفاده کردند. برای پخت سفال بدون شکستگی آنها گل را در هوا کاملاً خشک می کردند و سپس آن را به راحتی در یک آتش    باز قرار می دادند و با دمایی حدود   c650 تا  c 750 می پختند. در این منطقه بقایای تعداد زیادی از سفالینه های ساخت دست بشر که مجسمه هایی از انسانها و حیوانات است یافت شده.

    اولین بار چرخ سفال در هزاره چهارم قبل از میلاد (00 35سال قبل از میلاد مسیح) ساخته شد. این چرخ شامل یک صفحه صاف بود که به طور افقی به دور محور خود می چرخید. این چرخ که چرخ  دستی نامیده می شد توسط دستیار سفالگر به حرکت درمی آمد. و سفالگر با دستهای خود به راحتی  گل را شکل می داد. در قرن شانزدهم در اروپا با کمک چرخ دنده های سنگین کارایی چرخهای دستی افزایش یافت. در قرن نوزدهم چرخهایی به بازار آمد که با نیروی پای سفالگر به چرخش در می آمد. در قرن بیستم چرخهایی با قدرت موتور الکتریکی به وجود آمد.

    اولین بار در قرن ششم قبل از میلاد کوره سفالگری ساخته شد. این کوره با سوخت چوب گرم می شد. بعدها کوره هایی با سوختهای زغال سنگ، نفت و گاز به وجود آمد و پس از آن نیز کوره های الکتریکی کم حجم و کوچک به بازار آمد که توانایی پخت سفالینه های سخت و چینی را نیز دارد.

    باز هم برای اولین بار لعاب توسط رومی ها با چینی ها و سفالگران اروپایی در قرون وسطی به سفال اضافه شد. این لعاب عملاً سفالینه را نسبت به آب نفوذناپذیر می کرد. لعاب نازک شفاف و سفید اولین بار توسط سفالگران مسلمان و بعد در اسپانیا و ایتالیا استفاده شد. چینی ها و ژاپنی ها بعدها لعاب مشابهی برای بازارهای اروپایی ساختند. اولین بار در قرن هجدهم چاپ دستی ، لیتو گرافی و عکس روی سفال انجام شد. امروزه سفالینه هایی با طرحها و رنگهای مختلف با لعاب و نقش و نگار زیبا در بازارها یافت می شود که اغلب به روشهای جدیدتر مثل روش قالب گیری تهیه می شوند. در بازار امروزی دیگر کار با  چرخ سفال کارآیی چندانی ندارد.

     

    آنچه شما در فروشگاهها می بینید ، اغلب به روش قالبگیری تهیه می شود که این روش نیز خود نکات ارزشمند و

    ریزه کاری هایی دارد. بر آنیم تا در این مجال کوتاه به معرفی بخش کوچکی از طرز تهیه سفالینه های قالبی و لعاب کاری آنها بپردازیم و معرفی کوتاهی از هنر غنی و زیبای سفالگری به شکل امروزی بپردازیم.

    فصل اول

    معرفی سفالگری به روش قالب گیری

     

     

    کارآگاه سفالگری و وسایل آن :

    1 - کارگاه سفالگری دارای 2 سالن می باشد که سالن اولیه کارگاه قالب و قالبگیری و همچنین دارای دوغاب و کوره می باشد.

    سالن دوم،‌سالنی است که در آن کار نقاشی و کار لعاب  و ما در قالب در آن وجود دارد.

     

    قالب ها :

    ابتدا شکل سفالینه ای که در نظر داریم طراحی می کنیم، سپس مدل گلی آنرا تهیه می کنیم و بعد از خشک شدن مدل از آن قالب می گیریم. این قالب تماماً از گچ می باشد به علت اینکه گچ یک سطح آبکشی دارد که آب دوغاب را جذب خود کرده و یک پوسته از دوغاب به قالب می نشیند.

     

     

    تهیه دوغاب :

    دوغاب در اصل مخلوطی از خاک و آب است ، که این خاک از چند نوع می باشد:

    1 - خاک رس

    2 - خاک کائولن

    3 - خاک فلرسپات

    4 - خاک بال کلی .

    1 - خاک رس : قدیمی ترین خاکی که در سفالگری به کار رفته می شد، خاک رس است. این خاک در همه جای زمین وجود دارد، کافی است که حدود 2 متر از زمین را کنده و به خاک رس طبیعی دست پیدا کنیم. ولی یک نوع خاک رس دیگر وجود دارد، که این خاک مصنوعی می باشد که از انواع فضولات حیوانی که بر روی هم انباشته شده به دست می آید.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مقدمه ای بر سفال و سفالگری

    فهرست:

    مقدمه ای بر سفال و سفالگری

    فصل اول (معرفی سفالگری به روش قالبگیری)

    کارگاه سفالگری و وسایل آن

    طرز تهیه دوغاب

    قالبگیری

    خط گیری و پولیش کاری

    پخت در کوره های سنتی و الکتریکی

    نقاشی و لعاب کاری

    فصل دوم (گزارش کار عملی در کارگاه سفالگری مارلیک)

    مشخصات کارگاه سفالگری مارلیک

    بیوگرافی استاد سعید فخر موسوی

    شرح تهیه سفالینه در کارگاه سفالگری مارلیک

    نتیجه گیری و تقدیر

    فهرست منابع و مآخذ

    منبع:

     

    Microsoft Encarta Encycleopedia

    انتشارات Microsoft

    سال 2001

    2-                                                 Ceramic Creations

    مولف : By Rober L.Fournier

    انتشارات و تصحیح :    Bonanza

    چاپ : Crown

    صفحه آرایی : Sterling

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مقدمه ای بر سفال و سفالگری, مقاله در مورد تحقیق مقاله مقدمه ای بر سفال و سفالگری, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مقدمه ای بر سفال و سفالگری, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مقدمه ای بر سفال و سفالگری, تحقیق درباره تحقیق مقاله مقدمه ای بر سفال و سفالگری, مقاله درباره تحقیق مقاله مقدمه ای بر سفال و سفالگری, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مقدمه ای بر سفال و سفالگری, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مقدمه ای بر سفال و سفالگری ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مقدمه ای بر سفال و سفالگری
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت