تحقیق مقاله استاندارد AI SI - SAE

تعداد صفحات: 18 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 23706
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله استاندارد AI SI - SAE

    مقدمه

    در جهان صنعتی امروز که کشورها، دولتها، شرکتها و موسسات صنعتی و تجاری تحت تاثیر رقابتهای تنگاتنگ قرار دارند، توجه به کیفیت محصول و بهبود مستمر آن از اهمیتی خاص و ویژه برخوردار است. افزایش کیفیت تولید فرآورده های مختلف صنعتی، خدمات ارائه شده و پویایی علوم و فنون در صنایع تنها در شناخت واستفاده بهتر از قواعد و چهارچوبهای تعیین شده پیرامون انتخاب، تولید و آزمون مواد و قطعات به عنوان راهکار اساسی در جهت نیل به فن آوری و ارتقاء صنعتی، میسر است. به بیان دیگر، با بهره گیری مناسب از استانداردهای تدوین شده و معتبر بین المللی و ملی برای طراحی، انتخاب و کنترل قطعات و مواد، زمینه برای نهادینه کردن کاربرد استاندارد و حرکت به سوی تولیدات با کیفیت بالا و بهبود مستمر کیفیت فراهم می آید. بدیهی است با اعمال این رویه و به کارگیری استانداردهای معتبر، قابلیت لازم برای توسعه بازارهای داخلی و زمینه رقابت در بازارهای بین المللی برای محصولات صنعتی هر کشوری پدید خواهد آمد. به علاوه با توجه به تغییر و تحولات کنونی در تجارت جهانی، که از یک طرف با ایجاد سازمان تجارت جهانی (WTO) روابط اقتصادی کشورهای جهان به سمتی غیر از آنچه که در گذشته بوده است، پیش می رود و از طرفی دیگر، خروجی های حاصل از جلسات متعدد و تصمیم گیری های اینگونه سازمانها اثری بسیار سریع در روند فعالیتهای تجاری به وجود می آورد، لزوم به کارگیری استانداردها ملموس تر و قوی تر شده است.

    استاندارد چیست؟ استاندارد نظمی است مبتنی بر نتایج استوار علوم ، فنون وتجارب بشری در رشته ای از فعالیتهای عمومی که به صورت قواعد، مقررات و نظامنامه و به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه، توسعه تفاهم، تسهیل ارتباطات، صرفه جویی در اقتصاد، حفظ سلامت و گسترش مبادلات بازرگانی داخلی و خارجی به کار می رود. به طور کلی استاندارد به معنای قانون، قاعده، اصل و ضابطه می باشد. حرکت در جهت ارتقاء امور فنی، صنعتی و اقتصادی در جوامع بشری نیازمند استاندارد است. تدوین و تنظیم استانداردها در سراسر جهان توسط موسسات و مراکزی تحت عنوان “موسسات و مجامع استاندارد” و امور مربوط به استانداردکردن توسط گروهی از افراد ذینفع و علاقه مند و با در نظر گرفتن موارد عمومی و یا فنی مورد نظر به صورت تدوین یک یا چند استاندارد صورت می پذیرد. البته ممکن است تدوین استاندارد ها در سطح ملی توسط موسسات دولتی و یا با همکاری بخشهای خصوصی صورت پذیرد.

    تعریف استاندارد

     واژه استاندارد، هشت قرن پیش از زبان فرانسه با عنوان اتاندارد (Etandard) وارد زبان انگلیسی شد و از نظر ریشه لغت، به فعل اکستند (Extend) لاتینی به معنی گستره کردن و برافراشتن باز می گردد. اما واژه استاندارد در زبان انگلیسی، از نظر علمی و فنی دارای دو معنی کاملا متفاوت می باشد. الف) مقیاس اندازه گیری که در فرانسه امروزی آن را اتالون Etalon)) می نامند.ب) به معنای کتابچه حاوی مقررات و اصول برای تنظیم امور فنی، علمی و تجاری که در فرانسه به آن نرم (la norm) گفته و در آلمان به معنای (Norm) و در ریشه لاتین آن (Normn) یعنی گونیا به کار می رود.

    نکته 1: در ایران واژه استاندارد به معنی تثبیت شده، توسط مرحوم غلامحسین مصاحب پیشنهاد شد که این کلمه هرگز رواج نیافت.

    تعاریف دیگر استاندارد: استاندارد بیان شرایطی است که باید برای دستیابی به یک هدف معین رعایت شود و قابل استفاده مکرر است. همچنین به معنای هر نوع نظم ثابتی که در مجاری امور پدیده ها جاری می باشد و نیز استاندارد به معنای هر معیار و مقیاسی است که با آن بتوان کیفیت و کمیت اموری را مورد سنجش قرار داد.

    انواع استانداردهای عمومی و اساسی

    به طور کلی استانداردها به چهار دسته به شرح زیر تقسیم می شوند:

    - استاندارد کارخانه ای Factory Standard))

    - استاندارد ملی (National Standard)

    - استاندارد منطقه ای (Local Standard)

    - استاندارد بین المللی (International Standard)

    1- استاندارد کارخانه ای : استاندارد کارخانه ای حاصل و شامل اتفاق نظرات بخشهای مختلف یک کارخانه تولیدی در زمینه طراحی، تولید، کنترل و سایر عملکردها می باشد. تدوین و اجرای استاندارد کارخانه ای توسسط موسسات و کارخانجات صنعتی به عنوان یک موضوع مهم و اصلی مورد توجه قرار گرفته است.

    علاوه بر مزایای فراوان تدوین این اسناد، اجرای سیستم به روز رسانی و بازنگری استانداردهای کارخانه ای همگام با توسعه و پیشرفتهای فنی عملأ زمینه همراه بودن هر سند را با آخرین فن آوریهای موجود فراهم می سازد. از جمله استانداردهای کارخانه ای، می توان استانداردهای STD شرکت ولوو، استاندارد SIA شرکت ساکایی ژاپن، استاندارد مهندسی EDS شرکت دوو، استانداردهای کارخانه ای کمپانی بنز و دهها نمونه دیگر را نام برد که بسیاری از آنها مورد تایید موسسات استاندارد کشورهای متبوع قرار گرفته و به عنوان مبنا و بخشی از استانداردهای ملی هر کشور مطرح شده اند. استانداردهای کارخانه ای خود به دو دسته یعنی استانداردهای فنی و تکنیکی و استانداردهای اجرایی و مدیریتی تقسیم می شوند.

    2- استاندارد های ملی: این استاندارد پس از بررسی و مشورت، توسط متخصصان و کارشناسان فنی صنایع و بازرگانی به منظور حفظ منافع ملی (منافع تولید کننده و مصرف کننده) در هر کشوری تدوین می شود که البته وظیفه اصلی تدوین استانداردهای ملی در هر کشور به عهده سازمانها و موسسات استاندارد کشور می باشد، بدیهی است ممکن است این گونه سازمانها دولتی،‌ نیمه دولتی و یا خصوصی باشند. از جمله استانداردهای ملی می توان به استاندارد ملی ایران با علامت اختصاری ISIRI، استاندارد ملی آلمان (DIN)، استاندارد ملی ژاپن ( JIS)، استاندارد ملی آمریکا ( ANSI)، استاندارد ملی انگلستان (BSI)، استاندارد ملی روسیه سابق (GOST)، استاندارد ملی فرانسه (AFNOR) و … اشاره نمود.

    نکته 2: در کشور ما موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران متولی تهیه و تدوین استانداردهای ملی می باشد که عمدتأ از استانداردهای ملی کشورهای ژاپن، آلمان و انگلیس و استاندارد بین المللی ISO کمک گرفته می شود.

    3- استاندارد منطقه ای: این استاندارد توسط گروهی از افراد ذینفع در دو یا چند کشور همجوار که در صنایع مشترکند و یا دارای داد و ستد بارزگانی هستند، تدوین می گردد. اجرای این استاندارد باعث تسهیل در ارتباطات فنی و بازرگانی با یکدیگر و حتی با سایر کشورها می شود. از جمله این استانداردها می توان به استاندارد EN (Europaisches Komitee fur Norming) که با همکاری 15 کشور اروپایی متحد تدوین شده است و یا استاندارد COPANT که ویژه کشورهای پان امریکن (سازمان کشورهای آمریکایی) می باشد، اشاره کرد.

    4- استاندارد بین المللی : این استاندارد حاصل توافق نظرات کارشناسان ذیربط ممالک عضو سازمان بین المللی استاندارد است، که البته در ابتدا ممکن است تصور شود که اهداف استانداردهای ملی و منطقه ای با استانداردهای بین المللی مشترک باشد. برای تعیین این موضوع باید اشاره کرد که هدف نهایی این استانداردها چنین بیان می شود “توانایی عملکرد در تمام سطوح “و هدف از استاندارد کردن در سه سطح قبلی نیز مشابه تعریف ارتقاء فعالیت در مورد انواع استانداردهای جهانی و یا تعمیم استانداردهای بین المللی در زمینه های علمی، فن آوری و اقتصادی می باشد. از جمله استاندارد های بین المللی می توان به استانداردهای (ISO) و استاندارد (IEC) اشاره نمود.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله استاندارد AI SI - SAE

    فهرست:

    مقدمه

    تعریف استاندارد

    انواع استاندارد های عمومی و اساسی

    اصول و فواید استاندارد کردن

    مشخصات یک استاندارد

    معرفی تعدادی از استانداردها

    پوشش پودر ی پلی اتیلن با مقاومت مکانیکی و شیمیائی بالا روی فولاد کربنی با روش بستر سیال

    اثر مشترک فسفر- استرانسیم بر ساختار آلیاژهای هیپریوتکتیک AI-SI

    سیستم کدگذاری در فولاد ها

    سیستم AI SI – SAE :

    سیستم شماره کد گذاری بر اساس AI SI

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله استاندارد AI SI - SAE, مقاله در مورد تحقیق مقاله استاندارد AI SI - SAE, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله استاندارد AI SI - SAE, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله استاندارد AI SI - SAE, تحقیق درباره تحقیق مقاله استاندارد AI SI - SAE, مقاله درباره تحقیق مقاله استاندارد AI SI - SAE, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله استاندارد AI SI - SAE, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله استاندارد AI SI - SAE ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله استاندارد AI SI - SAE
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت