تحقیق مقاله دوستی و قوانین آن

تعداد صفحات: 18 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 23714
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله دوستی و قوانین آن

    خانه دوست کجاست؟

     

    در بسیاری از کتاب ها، حکایت ها و اشعار گذشتگان، روزنامه ها و برنامه های رادیو و تلویزیون امروز، از دوستی و ضرورت آن نکته ها می توان یافت. دوست داشتن و با دوستان بودن نیاز حیاتی انسان است و زندگی بدون دیگران امکان پذیر نیست، چون هیچ کس به تنهایی نمی تواند تمام نیازهای مادی و معنوی خویش را جوابگو باشد. زندگی بدون پدر، مادر، دوستان و آشنایان ، زندگی مطلوب و شادی بخشی نخواهد بود. تنهایی و غربت برای انسان غیرقابل تحمل است و فقط با دیگران بودن و با محبت و عشق ورزیدن است که زندگی انسان نشاط آمیز خواهد بود. «دوستی» نزدیک ترین راه برای تسکین قلب هاست.
    «دوستی» اعتماد به نفس می آورد و آینده را اطمینان بخش می کند. در تمام دوران ها و در همه فرهنگ ها، همواره انس و الفتی که در زندگی اجتماعی وجود داشته، مایه آرامش و کامیابی انسان ها بوده است. «دوستی» یک ضرورت است، اما مهم این است که پایه و اساس دوستی ها بر ارزش های معنوی استوار باشد. چه بسا مشکلات و گرفتاری هایی که به خاطر ارتباط و همنشینی با افراد فاسد و گاه نادان، دامنگیر جوانان می شود. بسیاری از جرایم و بزهکاری ها در جامعه ناشی از همنشین بد و افتادن در دام دشمنان دوست نماست.
    برای همین است که پدران و مادران نباید در این زمینه فرزندان خود را تنها بگذارند. این وظیفه آنها است که با هوشیاری و توجه به دوستی ها و عواقب آن، سلامت و امنیت فرزندان خود را در جامعه تضمین کنند. راستی، ویژگی های یک دوست خوب چیست؟ و چه کسانی دوستان واقعی ما هستند؟ خانه دوست کجاست؟ و راز و رمز دوستی ها در چیست؟

     

    دین مبین اسلام و فرهنگ غنی و کهن ایران زمین، سرشار از راهکارها و راهنمایی های بسیار برای دستیابی به پاسخی روشن به این سوالات است.
    سخن گهربار امام «علی» (ع) که فرمود:

    ناتوان ترین مردم کسی است که نتواند دوستی بیابد و از او ناتوان تر کسی که دوستان به دست آمده را رها سازد.» و شعر «سعدی» که می گوید:

    «با بدان کم نشین که صحبت بد گرچه پاکی ، تو را پلید کند» و صدها و هزاران نمونه دیگر که در متون و نوشته های بزرگان و اندیشمندان یافت می شود، راهی است برای شناختن دوست واقعی و هشداری است برای یافتن راهی درست تا یک زندگی سالم، زیبا و روح افزا داشته باشیم.

    زندگی؛ تجربه کوتاهی است که تکرار نمی شود: چه خوب که ما در این فرصت کوتاه با دوستان واقعی خود در راهی درست گام بگذاریم.

     

     

    دوستی چیست؟

    اگر اندکی دقت کنید، متوجه خواهید شد که شما آگاهانه و یا ناخود آگاه به دنبال دوست هستید. اما آیا تا کنون فکر کرده اید که دوستی چیست و دوستی حقیقی کدام است؟ از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است، صرف نظر از اینکه در چه جامعه ای زندگی می کند طبعاً به دنبال یافتن یاران و دوستان و همراهانی برای خود است . البته چون این گزینش در میان اقوام و ملل مختلف، شکل های متنوعی پیدا می کند و با انگیزه های گوناگون یا بر اساس احساسات متفاوت عقلانی، عاطفی و غیر از آن به وجود می آید ، تعاریف مختلفی نیز از این واژه ارائه شده است. گروهی دوستی را صرفاً به معنای " معاشرت" دانسته اند. گروهی دیگربراین باورند که دوستی عبارت است از یک نوع ارتباط خاص که درمقاطع مختلف و یا در زمانی خاص، میان افراد پیدا می شود. برخی دیگر نیز معتقدند که دوستی یک نوع قرار داد اخلاقی است که با انگیزه های خاص دنیوی و اخروی بین افراد به وجود می آید.

    دوستی یعنی چه ؟

    درتفسیرالمیزان درتوضیح کلمه " أَخِلاّء" دوستی چنین تعریف شده است: " کلمه أخلاّء جمع خلیل به معنای دوست است. و اگر دوست را خلیل گفته اند بدان جهت است که آدمی، خُلّت یعنی حاجت خود را به او می گوید. و ظاهراً مراد از اخلاّء، مطلق کسانی است که به یکدیگر محبت می کنند. چه متقین و اهل آخرت که دوستی شان با یکدیگر به خاطر خداست( نه به خاطر منافع مادی) و چه اهل دنیا که دوستی هایشان به منظور منافع مادی است . "

    در کتاب " المحجّه البیضاء " ، دوستی چنین تعریف شده است: " دوستی یعنی همنشینی، معاشرت و گفتگوی انسان با افرادی که به آنها علاقه و محبت دارد، زیرا با غیر دوست معمولاً کسی قصد معاشرت ندارد. این دوستی و ارادت و محبت ، یا لِذاته است (یعنی به خودی خود مطلوب است )  و یا مجازی و واسطه ای است که انسان به وسیله آن به دوست حقیقی برسد."

    بنابراین دوستی ها ممکن است براساس منافع مادی وخواهش های نفسانی و اغراض و احساسات باشد و یا بر اساس یک انگیزه صحیح . با استفاده از آنچه گذشت، دوستی صحیح بر اساس معیارهای دینی را این چنین تعریف می شود :

    محبت، علاقه، ارتباط روحی، حسن معاشرت و گفتگو میان دو فرد و یا بین افراد جامعه با ملاک صحیح و انگیزه های الهی ، به طوری که دوستان بر اساس آن بتوانند نیازهای فردی و اجتماعی و احتیاجات دنیوی و اخروی خود را تأمین کنند.

     

    دوستی حقیقی

    این نوع از دوستی مخصوص اولیاء و مؤمنان واقعی است که تمام ارادت و انس و محبت خود را نسبت به خداوند تبارک و تعالی و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام صرف نموده اند. آری اینان نخبگان عالم و کسانی هستند که از غیر دوست رسته ، و به دوست پیوسته اند و آنچنان لذت این دوستی را چشیده اند که حاضر نیستند دنیا و آنچه در آن است را با لحظه ای انس و محبت و مناجات با خدای تعالی و ارادت به ساحت معصومین علیهم السلام عوض کنند. زیرا آنها خود مصداق واقعی این آیه هستند :

    (" والّذینَ آمَنوُا أَشَدُّ حُبًّا لِلّه"( سوره بقره آیه 165

    آنان که ایمان دارند بیشترین محبت و عشقشان به خداست .

    دوستی مجازی

    برپایه آنچه تا بدین جا درتعریف دوستی گفته شد روشن می شود که هرعلاقه و محبتی که انسان به غیرازخداوند تبارک و تعالی و ائمه معصومین علیهم السلام دارد، دوستی مجازی است. حال اگر این دوستی برخاسته از خواهش های نفسانی و شر و فساد باشد ، رهزن آدمی است و انسان را به منجلاب فساد می کشد و اصولاً چنین دوستی هایی ناپایدار خواهد بود.

    اما اگر این دوستی، دارای معیار صحیح بوده و از انگیزه الهی و فطرت انسانی نشأت گرفته باشد، ضمن آنکه پایدار می ماند، سرانجام انسان را به سعادت رهنمون خواهد شد.

    بی شک یک مسلمان که با نگاه دینی، روش زندگی خود را ترسیم می کند و تمام مراحل و ابعاد آن را حرکت به سوی کمال می داند؛ درانتخاب دوست- که سهم عظیمی درسعادت وشقاوت دارد ونقش مهمی در زندگی بایفا می کند- دقت کامل را به عمل می آورد و دوستانی را جهت معاشرت و زندگی برمی گزیند که در این مسیر یار و مددکار او باشند. در این صورت است که این نوع دوستی و محبت مجازی، به بستر و واسطه ای برای رسیدن به آن حقیقت مطلق تبدیل می شود.

    آنچه دراین مجمل، با استفاده از رهنمودهای انسان ساز پیشوایان معصوم علیهم السلام بیشتر به آن خواهیم پرداخت، این نوع از دوستی است.

    بهترین دوستان

    نخستین نکته ای که در اینجا باید بر آن تأکید شود این است که دوستی و محبت دارای مراتب و درجاتی است. نباید تصور کرد که دوستی بین افراد، یکسان است. حقیقت این است که دوستان مراتب مختلفی دارند؛ بعضی به عنوان دوست کامل شناخته می شوند ؛ زیرا از همه ی ویژگی ها و شرایط یک دوست کامل برخوردارند و بعضی شرایط کمتری را در خود جمع کرده اند. با مطالعه احادیث و روایات هم به این مطلب پی می بریم که دوستان به چند نوع تقسیم شده اند. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله دوستی و قوانین آن

    فهرست:

    خانه دوست کجاست؟

    دوستی چیست؟

    دوستی حقیقی

    دوستی مجازی

    بهترین دوستان

    معیار دوستی

    جوان و دوستی افراطی

    « با دوستیهای افراطی چگونه برخورد کنیم ؟»

    « علل دوستیهای افراطی »

     

     

    منبع:

     

    www.aeen.com

     

    www.wikipedia.com

     

    www.hamshahrionline.com

تحقیق در مورد تحقیق مقاله دوستی و قوانین آن, مقاله در مورد تحقیق مقاله دوستی و قوانین آن, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دوستی و قوانین آن, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دوستی و قوانین آن, تحقیق درباره تحقیق مقاله دوستی و قوانین آن, مقاله درباره تحقیق مقاله دوستی و قوانین آن, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دوستی و قوانین آن, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دوستی و قوانین آن ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله دوستی و قوانین آن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت