تحقیق مقاله بررسی رشد هیجانی و جسمانی کودکان

تعداد صفحات: 23 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 23741
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بررسی رشد هیجانی و جسمانی کودکان

    رشد و رفتار در پزشکی کودکان

    رشد به افزایش دراندازه بدن به منزله یک کل واحدیاافزایش قسمتهای جداگانه آن اطلاق می شود؛در حالیکه نموبه تغییرات درکارکردهایی اختصاص می یابد که ازمحیط هیجانی واجتماعی تاثیر می پذیرند .مسیر رشد ونمو هرفرد درچرخه زندگی منحصر به فردبوده وباطیفی ازتغییرات پیچیده وهمبسته همراه است. برای هریک ازکودکان الگوهای رشد می توانند بسیار متفاوت باشند. یکی ازاهداف پزشکی کودکان کمک به تمامی کودکان برای دستیابی به توان فردیشان برای رشدونمو؛وسرانجام تبدیل به فردبزرگسال رسیده است.برای بررسی رشد یک کودک اندازه گیریهای مکرر درفواصل زمانی مشخص لازم است .مثلا اگرصدک وزن افزاینده بوده وهمزمان صدک قد کاهش یابد احتمال هیپوتیروئیدی (کمبود هورمون تیروئید )مطرح می باشد.ویابرای اندازه گیری مکرردورسر؛دانستن اندازه دورسروالدین الزامی است.نسبت اعضای بدن اززندگی جنینی تابزرگسالی تغییرمی کند.سرعت رشد دستگاههای متعددبدن نسبت به هم ؛الگوهای متمایزی دارندکه بستگی به اعمال آنها دارد.رشددستگاه عصبی دردوسال اول زندگی سریعتر است ؛درحالیکه سرعت رشد بافت لنفاوی در دوازده سالگی به اوج می رسد.قلب درهنگام تولد نسبتا بزرگ است.تعداد نبض وفشارخون باافزایش سن رشد ونیزدرپاسخ به بسیاری ازتغییرات سوخت وسازی وتغذیه ای فرق می کنند.

    نمو :درمورد نمو نظریه های زیادی عنوان شده است .پیاژه می گوید شناخت عبارتست ازفرایند دانستن دروسیع ترین معنای آن؛که شامل ادراک؛ حافظه ؛قضاوت واستدلال می شود وذهن کودک درهرمرحله ای به گونه متفاوت عمل می کندوانتظارات غیرواقع گرایانه والدین ناشی ازعدم درک آنها ازتفاوتهای منطق کودک بامنطق بزرگسال است.اگربه والدین کمک کنیم که ازدیدگاه کودک به یک مشکل رفتاری نگاه کنند؛غالبا مشکل رفتاری بهبود می یابد.درمورد محرکها نیز می گوید محرکهای تازه کودکان راجذب می کند؛ولی اگر ناهماهنگی شناختی بیش ازحدشدید باشد آنهاراوحشت زده یا سرخورده می کندوبه تعادل تازه ای (رشدشناختی )نخواهند رسید. فروید می گوید مفایم اخلاقی ؛ذهن کودک وآرزوهای آرمانی اوراتشکیل می دهند.واضطراب خودبخودهنگامی ایجاد می شودکه روان کودک براثر هجوم شدیدمحرکهایی که خارج از حدتوانایی کودک درکنترل یاتخلیه آنها باشد؛ازپادرآید.این محرکها می توانند خارجی باشند ولی بیشتر آنها درونی بوده وازنهاد منشا می گیرند.مکانیسمهای واپس زنی هنگامی ایجاد می شود که من ؛راه ورود تکانه ناخواسته نهاد را به خودآگاه سد می کند.سرکوب ؛معادل واپس زنی ولی درسطح خودآگاه است.واکنش سازی ؛هنگامی ایجاد می شودکه ازیک جفت واکنشهای دوسو گرا؛یکی به سطح ناخودآگاه فرستاده شده وباتاکید افراطی بردیگری درهمین سطح نگه داشته می شودمثل عشق دربرابرنفرت؛ستمکاری دربرابرمهربانی ولجاجت دربرابراطاعت. واکنش کودک نسبت به خواهر یابرادرتازه متولدشده ؛می تواندبه صورت مکانیسمهای دفاعی مانندواپس زنی (احساس خصومت آمیزنسبت به خواهریابرادر)و واکنش سازی (علاقه به جای تنفر)ونیزسایرفرایندهای من ؛مثل همانندسازی بامادر(تقلیدمراقبت) باشد.سایرمکانیسمهای دفاعی رایج عباتند از انکار؛ یعن انکار قسمتی ناخوشایندیاناخواسته ازواقعیت خارجی ؛وفرافکنی یعنی نسبت دادن تمایلات یاخواسته خودفردبه شخصی دیگر(مثل دوست خیالی دراوایل دوران کودکی).مکانیسمهای دفاعی می توانند هم نشانه روشهای انطباق طبیعی وهم ناشی ازاضطراب باشند.

    دلبستگی یک طرفه ودلبستگی متقابل واژه هایی هستندکه روابط عاطفی بین والدین وشیرخوار راتوصیف می کنند.دلبستگی یک طرفه بلافاصله یامدت کوتاهی پس ازتولد ایجادشدهواحساسات والدین رابه نوزاد منعکس می کند؛دلبستگی متقابل شامل احساسات دوسویه بین والدین وشیرخواراست که بتدریج درطی سال اول زندگی تکوین می یابد.دلبستگی به یک چهره خاص وپایدارمادرانه برای رشدطبیعی ؛روانی وجسمی کودک نقش تعیین کننده دارد.بطورطبیعی کودکان درسنین 9 تا18 ماهگی نسبت به جدایی ازمادردچاراحساس ناامنی می شوند.مهارتهای حرکتی تازه کودک وجاذبه تازگی برای اوممکنست ماجراهایی راپیش آوردکه منجربه وحشت یادردودرپی آن تلاش دیوانه واربرای یافتن وپناه بردن به مادر(مراقب اصلی)شود.این مسئله غالبامنجربه تغییرات نوسانی شدیددرحالات کودک؛ازاستقلال لجاجت آمیزتاوابستگی افراطی شده ومی تواندبرای والدین باسرخوردگی وگیجی همراه باشد.دلبستگی توأم بااحساس ایمنی باعث کوتاهترشدن دوره پرآشوب دوسوگرایی می شود.

    برطبق نظریه یادگیری رفتاراساساً فراورده عوامل تعیین کننده محیطی است ومی توان بادستکاری وتغییرفرایندهای محیطی وپی آمدهای رفتاری؛رفتارناسازگارراتعدیل کرده ورفتاردلخواه راافزایش داد. شرطی شدن فرایندی است که درآن بادستکاریهای محیطی رفتارراتغییرمی دهند.حساسیت زدایی عبارتست ازآموزش تکنیکهای آرامبخش(RELAXATION ) وسپس ارئه تدریجی محرکهایی که مرحله به مرحله به محرک ترس آورنزدیکترمی شوند.اثربخش ترین درمان موجودبرای شب ادراری پاسخ شرطی شدن است.درشرطی شدن عاملی؛ ازطریق دستکاری پیشایندهایاپیامدهای رفتارموجب تغییررفتارمی شود.چهارروش عمده شرطی شدن عاملی عباتندازتقویت مثبت ؛تقویت منفی؛خاموشی وتنبیه. بااین روشهامی توان به بسیاری ازمشکلات رفتاری رایج کودک کمک کرد.تقویت مثبت هنگامی رخ می دهدکه به دلیل وقوع رویدادی مطلوب درپی یک رفتار؛دفعات انجام آن رفتار افزایش یابد؛مثلا وقتی که کودک برای دریافت پاداشِ دسر؛ دفعات بیشتر سبزیجات بخورد.تقویت منفی هنگامی ایجادمی شودکه دفعات یک رفتار به منظوراجتناب یاحذف یک واقعه ناخوشایندبیشترشود؛مثلابادورشدن ازچراغ خوراک پزی ازخشم والدین اجتناب می شود.تقویت ممکنست بصورت غیرعمدی بوده ودفعات یک رفتارغیرمطلوب راافزایش دهد. خاموش شدن هنگامی رخ می دهدکه دفعات رفتارتقویت شده قبلی کاهش یابدچون ازتقویت آن خودداری می شود. این پند رایج که بایدرفتارهایی ازقبیل گریه دروقت خواب یاقشقرق رانادیده گرفت مبتنی برهمین اصل است؛زیرا توجه وتسلی بخشی ازسوی والدین ممکنست ناخواسته سبب تقویت این رفتارهاشود.تنبیه هنگامی اطلاق می شودکه دفعات یک رفتار روبه کاهش به دلیل پیامد ناخوشایندکاسته شود.

    تفاوت های فردی ورفتاری درکودکان طبیعی بسیار متفاوت است.عدم درک این حقیقت ممکنست سبب شود برخی رفتارها راغیرطبیعی یامرضی بدانیم درحالیکه مشکل آنهاصرفا‏ًَ عدم انطباق بامعیارهای بسیارمحدود والدین است.باوجودی که مزاج وطرزرفتار هرکودک تادرجاتی مربوط به طبیعت وذات فرد است ؛محیطی که کودک درآن پرورش می یابدنیزاثرقابل توجهی برروی تطبیق وسازش کودک دارد.عوامل اجتماعی وفرهنگی اثرات قابل ملاحظه ای بر روی کودک دارند.جنبه های مختلف عوامل محیطی بوضوح نقش مهمی درسبب شناسی واداره ودرمان بسیاری ازمشکلات رفتاری درکودکان دارد.

    دوران نوجوانی: دراوایل ؛اواسط؛واواخردوران نوجوانی مسائل رفتاری ورشدی مختلفی وجوددارندوزمان بروز هریک ازاین مسائل واهمیت آنهاونیزمیزان رشدشناختی؛روانی-جنسی؛روانی-اجتماعی یاجسمی تفاوتهای چشمگیری درافراد مختلف دارد.دراوایل نوجوانی رشدبدنی وجنسی نوجوان به حداکثر می رسد.افکار وی روی زمان حال وگروه همسالان متمرکزاست.هویت شخصی بیشتربرتغییرات جسمی متمرکزاست؛وپیرامون طبیعی بودن آنهانگران است.رفتارجنسی کاوشگرانه وتمایزنیافته که سبب تماس باهمسالان همجنس می شوددراوایل نوجوانی طبیعی محسوب می شود؛هرچند که علاقه به سن مخالف نیزپدیدارشود .تلاش نوجوان برای استقلال بااحساس دوسوگرایانه همراه است.

    اواسط نوجوانی برای نوجوانان وبزرگسالانی که باآنهاتماس دارندمی توانددشوارترین زمان باشد.فرایندهای شناختی پیچیدگی بیشتری می یابند. این نوجوانان می توانندبااندیشه قبلی دست به تجربه بزنند،چیزهاراآنطورکه هستنددرنظرآورند،به بصیرت برسندواحساسات خودودیگران رامنعکس کنند.بتدریج این جوانان ازلحاظ شناختی ورورانی- اجتماعی پخته می شوند وتوجه آنهابه مسائلی ازهویت که فراترازجنبه های جسمی است معطوف می شود.آنها ضمن معاشرت باهمسالان وشرکت دررفتارهای مخاطره آمیز،ممکنست به اعتیاد داروئی ،تصادفات رانندگی و……دچارشوند.تقلای نوجوان برای کسب استقلال ،آزمودن توانائی هاونیزبه خودمختاری دراین دوره حداکثراست وغالباً اسباب ناراحتی خانواده ،معلم وسایرمسئولان اجتماع می شود. اواخر نوجوانی معمولاباتفکرعملیاتی صوری کامل مشخص می شود،که شامل اندیشه درباره آینده(آموزشی،حرفه ای وجنسی)است. نوجوانان دراین دوره معمولاً بیش ازاواسط نوجوانی نسبت به دوست خود احساس تعهدمی کنند.اضطراب جدایی حل نشده درمراحل رشدی قبلی ممکنست تدریجاً که جوان برای رفتن به کالج،آموزشگاه حرفه ای یاخدمت نظام وظیفه ویااشتغال به کار،خانواده راترک می کندباردیگردراین زمان بروزکند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بررسی رشد هیجانی و جسمانی کودکان

    فهرست:

    رشد ورفتار در پزشکی کودکان

    رشد ناکافی (FTT )

    رشد هیجانی واجتماعی کودک

    منبع:

     

    www.IranianPsychologicalAssocation.ir

     

    www.mahdekodakFredos.com

     

    www.Childdokters.com

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بررسی رشد هیجانی و جسمانی کودکان, مقاله در مورد تحقیق مقاله بررسی رشد هیجانی و جسمانی کودکان, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بررسی رشد هیجانی و جسمانی کودکان, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بررسی رشد هیجانی و جسمانی کودکان, تحقیق درباره تحقیق مقاله بررسی رشد هیجانی و جسمانی کودکان, مقاله درباره تحقیق مقاله بررسی رشد هیجانی و جسمانی کودکان, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بررسی رشد هیجانی و جسمانی کودکان, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بررسی رشد هیجانی و جسمانی کودکان ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بررسی رشد هیجانی و جسمانی کودکان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت