تحقیق مقاله آشنایی با افراد دمدمی مزاج

تعداد صفحات: 23 فرمت فایل: word کد فایل: 23753
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آشنایی با افراد دمدمی مزاج

    پیش درآمد

    تأثیر الگوی مناسب در پیشگیری از وقوع دمدمی مزاج شدن جوانان  :

    الگوها ( دیگران نوعی و مهم ) تاثیر بی نظیری در ارتقاء و تکامل شخصیت نسل جوان دارند و در تمرکز نیروهای پنهان و آشکار جوانان نقش بسزایی دارند . وجود الگوها همانند ، قله های بلند و رفیعی است که روح را به صعود و اوج بر می کشد و اهتزاز روح الگو ، ما را از مرداب روزمرگی و ابتذال و پوچی به رستگاری فرا می خواند.چنانچه کسی بتواند  الگوی ثابت و تغییرناپذیر شخصیتی مناسبی برای خویش برگزیند می تواند با توجه به آن ایده آل خود نیز دچار ثبات شخصیتی شده و از دمدمی مزاج شدن اخلاق خویش جلوگیری کند.

    ˜  مقدمه :

    مسئله موردتبیین در این مقاله بررسی علل تردید جوانان در انتخاب الگوهای مناسب ، دیگران ( نوعی و مهم ) ( دوری از دمدمی مزاجی) است .

    جوانان بارها و بارها ممکن است الگویی را برگزینند و سپس شروع به همانندسازی با آنها کرده اما بعد از مدتی احساس می کنند که نمی توانند مانند آنها بشوند و مجددا به الگویی دیگر دل می بندند و این امر باعث می شود تا تصویر آنان در نزد دیگران تثبیت نشود و دیگران آنها را دمدمی مزاج و متلوّن و غیراعتماد به حساب آورند و این امر نیز در بی ثباتی فرد موثر است و نمره ای منفی برای وی به حساب آید . بر اساس این مسئله سئوال تحقیق تحت عنوان «چه کسانی می توانند الگوهای مناسبی برای جوانان باشند ؟ » بیان شده است .

    در پاسخ به این سئوال و در مقام حل مسئله چارچوب نظری با ساختار مفهومی اینگونه بیان گردیده است اگر  جوانان در انتخاب دیگری مهم یا نوعی واقع بینانه عمل کنند  و الگوهایشان با شرایط و امکاناتشان تناسب بیشتری داشته باشد آنگاه در انتخاب کمتر دچار تردید می شوند و در زندگی به جهت استفاده بیشتر از فرصتها ، تثبیت خود ، اعتماد به نفس و در نتیجه کسب اعتماد بیشتر دیگران موفق ترند .

    ˜   روش تحقیق :

    جامعه آماری این تحقیق یکی از دانش آموزان دبیرستان اندیشه اداره آموزش و پرورش منطقه نوخندان است که در زمینه انتخاب الگوها ( دیگری مهم و دیگری نوعی )  دچار تردید شدید بوده و دیگران او را دمدمی مزاج و متلوّن و غیرقابل اعتماد به حساب می آورند . به گونه ای که این امر نمره ای منفی برای او به حساب می آید . گردآوری داده ها در این تحقیق به شیوه اقدام پژوهی یا پژوهش در عمل انجام شده است .

    اقدام پژوهی یا پژوهش در عمل نوعی تحقیق است که توسط خود افراد درگیر در یک مسئله و برای حل و یا کاهش آن انجام می گیرد . عمل محور اساسی در این نوع تحقیق است در این روش هم پژوهشگر درگیر موضوع پژوهش است و هم موضوع پژوهش مربوطه به عمل فعلی پژوهشگر است .

    اقدام پژوهی رویکردی سازنده است در جهت گسترش توانمندیهای معلمان در عرصه های مختلف شغلی است . در این رویکرد معلمان می توانند در مورد مسائلی که در کلاس درس یا مدرسه با آن مواجه هستند می توانند به پژوهش بپردازند .

    ˜  تعاریف

           ˜ دیگری مهم

    انسان متناسب با رشد و توانایی هایش در تعامل با دیگران قرار می گیرد . و از میان آنها کسانی که بیشتر او را تحت تاثیر قرار می دهند برایش مهم می شوند . افرادی که فرد آنها را مهم تلقی می کند «دیگری مهم »  می نامند دیگران مهم کسانی هستند که فرد سعی می کند خود را شبیه و همانند آنها بسازد و تغییر دهد .

    در کودکی پدر و یا مادر برای کودک دیگری مهم هستند و در مدرسه معلم و در جامعه ستاره های سینما ، ورزشکاران معروف  ، افراد موفق در کسب و کار ، قهرمانان ورزشی و شخصیت های علمی ، فرهنگی ، سیاسی و مذهبی دیگران مهم تلقی می شوند .  (دکتر احمد رجب زاده : 1382 )

    ˜  دیگری نوعی:

    گاهی به جای اینکه فرد خاصی دیگری مهم یک نفر باشد «دیگران »  به صورت نامشخص الگوی او قرار می گیرند . هنگامی که در پی آن است که ویژگیها و رفتار ورزشکاران ، پهلوانان  ، تحصیل کردگان ، رزمندگان ، انقلابی ها ، غربی ها و..... را به صورت کلی در خود ایجاد  کند و نمی خواهد از شخص خاصی پیروی نماید در این مورد هم الگوی او کلی و نامشخص است . در اینگونه موارد به این دیگری نامشخص که برای فرد مهم تلقی می شود . و فرد می کوشد خود را شبیه و همانند او سازد « دیگری نوعی »  می گویند .          (دکتر احمد رجب زاده : 1382 )

    ˜  خودشیفتگی :

    خودشیفتگی همان حالت رضایت بخش از حد و به عبارت معمول «ممنون بودن از خود » است . در این حالت ، افراد به دلیل شیفتگی بیش از حد به خود از تغییر دادن خویش و توجه به الگوها سرباز می زند . این امر سبب می شود تا «  خود » از رشد بازماند  و به تدریج رابطه واقعی آن باجهان سست شود و به جای آن نوعی تخیل گرایی بنشیند که مخرب زندگی است (دکتر احمد رجب زاده : 1382 )

    ˜  خود باختگی و ازخودبیگانگی :

    دیگران مهم به جهت تاثیری که بر ما می گذارد  در ما جاذبه و شیفتگی پدید می آورند .

    همین شیفتگی به صورت انگیزه در می آید . و ما را وادار می کند خود را تغییر دهیم .  گاهی میزان شیفتگی به حدی است که فرد وضع کنونی خود را فراموش می کند و فقط به آن دیگری می اندیشد . چنین حالتی نه تنها موجب رشد خود نمی شود بلکه نوعی اختلال هم به حساب می آید که از آن با عناوینی چون «ازخودبیگانگی» ،  «خود باختگی »  و  «گم کردن »  یاد می کنند . (دکتر احمد رجب زاده : 1382 )

    ˜  یافته های تحقیق :

    چه کسانی می توانند  الگوهای مناسبی برای جوانان باشند ؟

    همانگونه که هنرمند برای طرح و خلق یک اثر هنری نیاز به الگو و نمونه ای مشخص دارد ، و یک خوشنویس برای نوشتن سطوری زیبا احتیاج به سرمشق و نمونه دارد یک انسان نیز برای شکل دادن به شخصیت خویش احتیاج به الگویی دارد تا ساختمان اخلاقی و فکری خود را مطابق آن بسازد و پی ریزی نماید ، جوانان بیش از دیگران به الگوها می اندیشند چون به کمال بیشتر علاقمند ولی بحث در این است که معیارهای مناسب برای یک الگو کدام است ؟ آیا هر فردی شایستگی آن را دارد که الگوی دیگری قرار گیرد .( دکتر محمد رضا شرفی : 1381 )

    دوره جوانای یکی از دوره  های مهم زندگی است که در آن فرد با گرایشی که نسبت به استقلال از خانواده و بزرگسالان در او پدید می آید ، با این سئوال مواجه است :  « خوب است چه کسی باشم ؟ »  یک معلم ، یک نقاش ، یک ورزشکار ، یک سیاستمدار و ... او بارها و بارها ممکن است در این موارد تامل کند و یکی از این الگوها را برگزیند  یا شروع به همانند سازی خود با آنها کند و بعد از مدتی احساس کند که نمی تواند خود را با الگویش شبیه سازی کند و مجددا به الگوی دیگری دل بندد علت این تردیدها آن است که فرد بیش از آنکه به امکان تحقیق آنها بیندیشد شیفته ویژگی های مثبت این الگوها و دیگران مهم  و نوعی شده است .

    البته این تردید و آزمایش و خطا در دوره نوجوانی و جوانی تا حدی طبیعی است اما اگر طولانی شود ، ضمن اینکه فرصتهای بسیار خودسازی را از بین می برد . موجب عدم تثبیت خود یا تاخیر در آن می شود که با نوعی بی اطمینانی  به خود ، عدم اعتماد به نفس و حتی احساس کهتری همراه است . زیرا هر آزمایش و عدم توفیق در آن میزان اعتماد به نفس را کاهش می دهد و سبب می شود تا تصویر ما در نزد دیگران تثبیت نشود و دیگران ما را دمدمی مزاج و متلوّن و غیرقابل اعتماد به حساب آورند . (دکتراحمد رجب زاده : 1383 )

    به همین جهت  ، می توان انتظارات داشت جوانانی که در انتخاب الگو ( دیگری مهم یا نوعی ) واقع بین هستند ، و الگوهایشان با شرایط و امکاناتشان تناسب بیشتری دارند و در انتخاب کمتر دچار تردید می شوند در زندگی به جهت استفاده بیشتر از فرصتها ، تثبیت خود ، اعتماد به نفس و در نتیجه کسب اعتماد بیشتر به دیگران موفق ترند . در فرهنگ اسلامی کهکشانی از الگوهای اخلاقی  ، معنوی وجود دارد که هر یک  برای تحول جامعه بشری کفایت می کند ، در حالی که در فرهنگ غربی ، اگر چه دانشمندان زیادی ظهور یافتند . ولی از لحاظ الگوهای اخلاقی هیچیک از آنان انسان کامل و آینه تمام نمای فضایل اخلاقی به شمار نمی آیند . در سیستمهای نامطمئن ، انتخاب الگوهای نامطلوب موجب احساس پوچی  و از درون تهی شدن و بی اعتمادی به فرهنگ خودی و فقر معنوی و نظایر اینها  گشته و فرد را در معرض آسیبهای اخلاقی و اجتماعی قرار می دهد . نسل جوان که  تصویر روشنی از هویت خویش ندارد و به درستی نمی داند کیست و در چه مرحله ای از زندگی به سر می برد . و با ارزشها  ، مفاخر ، باورها و امتیازات خویش ، آشنایی نداردوبافرهنگ بیگانه احساس خودی دارد،معمولا از الگوهای غربی پیروی می کنند.(دکتر محمد رضا شرفی : 1381 )

    ˜  معیارهای مناسب برای یک الگو عبارتند از :

    1-متانت ، وقار و آرامش روحی افراد معیاری برای الگو قرار گرفتن است .

    2-انطباق حرف و عمل و یا به عبارت دیگر منطبق شدن ظاهر و باطن از ویژگیهای یک الگوی قابل اعتماد است .

    -یک الگوی مناسب بایدازیک دست بودن رفتارو شخصیت باثبات و استواری برخوردار باشند 

    4-حوزه اطلاعاتی و علمی مناسب موجب می شود تا فرد به عنوان یک راهنمایی موثر در زندگی الگوی جوانان قرار گیرد 

    5-ویژگیهای رفتاری و شخصیتی دیگری نیز می تواند منشور شخصیتی یک الگو را کامل نموده و به عنوان زیبایی و جلوه خاصی ببخشد .

    نتیجه گیری :

    جوانانی که با توجه به شرایط و امکاناتشان الگوهای مناسبی را انتخاب می کنند ، در زندگی به جهت استفاده بیشتر از فرصتها ، تثبیت خود ، اعتماد به نفس و در نتیجه کسب اعتماد بیشتر دیگران موفق ترند و جوانانی که الگوهای نامناسبی انتخاب می کنند موجب احساس پوچی و از درون تهی شدن و بی اعتمادی به فرهنگ خودی و فقر معنویت و نظایر اینها گشته و فرد را در معرض آسیبهای اخلاقی و اجتماعی قرار می دهد .

    هورمون دمدمی ‌مزاج

    به نقل رویترز، محققان مرکز پزشکی دانشگاه ایالتی نیویورک گزارش دادند که بدن در پاسخ به اضطراب، هورمونی ترشح می‌کند که به طور معمول باعث ایجاد آرامش در نوجوان می‌شود و اگر آنچه که دانشمندان حدس می‌زنند درست باشد، این پدیده پاسخی برای تغییر حالات و رفتار در نوجوانان خواهد بود.محققان اعلام کرده اند ، چون نوجوان از یک حالت آرام به حالتی عصبانی و خشمگین بدل می‌شود، پژوهشگران نام این هورمون را هورمون طغیان کننده گذاشته‌اند و تصریح می کنند که نوسانات عاطفی و احساسی همیشه خوب نیست. به گفته محققان پاسخ‌هایی که به مواقع استرس زا داده می‌شود بسیار قوی هستند و اضطراب و دلواپسی نخستین بار در این مرحله پدیدار می‌شود و در دختران دوبرابر پسران است.برغم استفاده از راه‌کارهای پزشکی در خصوص نوجوانان، آمار خودکشی در این سنین رو به افزایش است. این هورمون نه فقط زمان استرس، بلکه چند دقیقه بعد از این حالت ترشح شده و فعالیت‌های عصبی را آرام کرده و اضطراب را کاهش می‌دهد.

    آنزیم‌ها بوالهوس و دمدمی مزاج هستند !

    تازه‌ترین تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد آنریم‌ها براحتی مولکولهایی را که با آنها کار می‌کنند ترک می‌کنند و به سراغ مولکولهای دیگر می‌روند.

    آنتونی دین و همکارانش از دانشگاه مینه سوتا در بررسی خود نشان داده‌اند که شمار کوچکی از جهش‌ها می‌تواند به نحوی اساسی و ریشه‌ای کارکرد آنزیمها را که انواعی از پروتئین‌ها به شمار می‌آیند تغییر دهد.

    این توانایی به آنزیمها امکان می‌دهد تا با سرعت قابلیتهای تازه‌ای به دست آورند بی‌آنکه کسب این توانایی تاثیر نامطلوبی بر آنزیم برجای بگذارد.

    به نوشته هفته نامه ساینس محققان دانشگاه مینه سوتا آنزیمی موسوم به ایزوپروپلیمالیت دی هایدروجنیز ‪ isopropylmalate dehydrogenase)که با عنوان اختصاری آی ام دی اچ ‪ IMDHنامیده می‌شود مورد بررسی قرار دادند.

    این آنزیم به مولکول دیگری موسوم به ان آ د کمک می‌کند تا بتواند کار خود را بخوبی انجام دهد.

    این محققان با انجام آزمایش در بدن باکتریها مشاهده کردند که با تغییر تنها پنج اسید آمینه در ساختار ژنتیکی آنزیم ام آی دی اچ در بدن باکتریها ، این آنزیم توجه خود را از مولکول ان آ دی به مولکول دیگری به نام "ان آ دی پ" معطوف کرده و به کمک به آن سرگرم شده است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آشنایی با افراد دمدمی مزاج

    فهرست:

    تأثیر الگوی مناسب در پیشگیری از وقوع دمدمی مزاج شدن جوانان 

    مقدمه

      تحقیق

    تعاریف

    چه کسانی می توانند  الگوهای مناسبی برای جوانان باشند ؟

    ملاک انتخاب الگو

    نتیجه گیری

    هورمون دمدمی ‌مزاج

    آنزیم‌ها بوالهوس و دمدمی مزاج هستند !

    نظریات هاروکس در ارتباط با شروع سن دمدمی مزاجی در افراد

    منبع:

     

    www.turkmen.com

     

    www.hormondan.com

     

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آشنایی با افراد دمدمی مزاج, مقاله در مورد تحقیق مقاله آشنایی با افراد دمدمی مزاج, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با افراد دمدمی مزاج, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با افراد دمدمی مزاج, تحقیق درباره تحقیق مقاله آشنایی با افراد دمدمی مزاج, مقاله درباره تحقیق مقاله آشنایی با افراد دمدمی مزاج, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با افراد دمدمی مزاج, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با افراد دمدمی مزاج ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آشنایی با افراد دمدمی مزاج
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت