تحقیق مقاله هسته روستا

تعداد صفحات: 9 فرمت فایل: word کد فایل: 23893
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله هسته روستا

    هسته روستا:

    قدمت روستایی سنبل آباد با پرسشهایی که از اهالی روستا و معتمدین به عمل آمد قدمت آن به 400 سال قبل برمی گردد که بیشتر مهاجرین از انگوران و کردستان بوده که روستا را تشکیل دادند نام اولیه روستا سنبل آباد بوده و هیچ گونه تغییری نکرده و به همان نام باقی مانده است و به خاطر کشاورزی مهاجر پذیر بوده چون دارای بارش خوب و آب و هوای خوب بوده و عمده محصولات سنبل آباد گوجه فرنگی،گندم،جو،یونجه،سیب زمینی،عدس بوده و مهاجرت از این روستا ادامه داشته که بیشتر به شهرهای اطراف و یا به تهران نیز مهاجرت داشته و جمعیت کاهش می یابد که دلایل مختلف است که عمده ترین دلایل آن را می توان کم بودن امکانات و اشتغال به کار و عدم درآمد دانست.

    جمعیت روستا:جمعیت روستای سنبل آباد طبق گزارش از دهدار روستا به شرح زیر است:

    از سال 65 تا 75       816 نفر

    از سال 75 تا 81       1000 نفر

    تعداد خانوار:از سال 65 تا 75 ،140 خانوار از سال 75 تا 81 175 خانوار.

    شغل روستای سنبل آباد:شغل روستای سنبل آباد عمدتاً کشاورزی می باشد.و عده کمی از آنان به مشاغل دیگری مانند رانندگی – دامداری – تجاری(آرایشگر، خیاطی،بقالی،قهوه خانه)مشغول می باشند.

    بررسی مصالح ساختمانی موجود و کاربرد آنها:

    روستای سنبل آباد جز روستاهای خشت و گلی از نظر مصالح ساختمانی به کار رفته.اگرچه در حال حاضر استفاده از مصالح امروزی و با دوام برای ساختمان خانه ها رواج بیشتری یافته است لیکن هنوز همانند روستاهای دیگر استان و کشور عمده مصالح به کار گرفته شده برای ساختمانها.مصالح سنتی مانند خشت و گل و چوب و کاه می باشد به همین دلیل عمر خانه ها نیز کم بوده و دوام چندامی ندارند،از نظر اصول مهندسی نیز این خانه ها در سطح پایینی قرار دارند و در روستای سنبل آباد ساخت و ساز واحدهای مسکونی با مصالح امروزی روند رو به گسترش را دارد.اما موضوع اساسی اینکه هر چند استفاده از مسالح امروزی و با دوام در ساخت خانه ها رو به گسترش می باشد ولی هنوز هیچ کدام از ساخت و سازها از اصول پیروی نمی کند.

    فاضلاب:

    روستا در حال حاضر فاقد شبکه فاضلاب است اهالی فاضلاب توالت خود را از طریق چاه خانگی دفع و پساب منازلنیز به معابر عمومی هدایت می شود.چاههای موجود به دلیل عمق کم مشکل زا بوده و خیلی سریع پر می شوند و با توجه به نبود لجن کش در منطقه استقرار یک لجن کش در منطقه ضروری می باشد در صورت امکان ایجاد یک کانال فاضلاب در محور اصلی و انتقال معابر فرعی از طریق لوله پلاستیکی با هزینه محدود امکان پذیر است.

    محدوده شهرستان – محدوده شهرستان ابهر از سمت شرق تا روستای قروه،از سمت شمال به روستای آور و دهستان سنبل آباد – از غرب به سلطانیه – از جنوب به آغور و نیکی کند محدود است.

    رودها – شامل ابهررود است که از زنجان رود سرچشمه گرفته و به دریاچه نمک واقع در قم می ریزد.

    کوههای ابهر - شامل در سمت شمال ابهر – کوههای البرز – و از سمت جنوب کوه ملا قرار دارد.

    راههای ارتباطی – راههای ارتباطی شهرستان ابهر در بهترین موقعیت کشور قرار دارد بدلیل اینکه در راه ارتباطی بین المللی آن که از سمت شرق به تهران،از غرب به زنجان و تبریز – ترکیه از سمت جنوب به شهرستان قیدار- بیجار و جدیداً هم از شمال به شمال کشور راه پیدا می کند.

    جمعیت شهرستان ابهر – جمعیت شهرستان ابهر تا سال 80 در حدود 343/130 نفر بوده و جمعیت نقاط شهری 71591 نفر - جمعیت نقاط روستایی 58752 نفر می باشد.

    باد- طبق گزارش به عمل آمده دو نوع باد در ناحیه ابهر و روستای سنبل آباد به عنوان باد غالب شناخته شده است.

    1.باد سرد و مه – یکی از بادهای غالب منطقه که اهمیت بیشتری را دارد باد سرد و مه می باشد و علت وزش این باد اختلاف فشار هوا در دو سوی رشته کوه البرز بوده و جهت وزش آن از سکمت شمال غرب به جنوب شرق می باشد.

    از نظر موقع وزش،دارای فصل مشخصی نمی باشد.بطور کلی هر چند وقت یک بار در فصل های مختل سال شروع به وزیدن می کند و چند روزی ادامه می یابد.هنگام وزش این باد درجه حرارت منطقه به سرعت کاهش یافته و از علائم آن وجود مه غلیظ بر بالای کوههای شمالی و افت شدید دما در تابستان می باشد.

    2.باد گرم و شره – نامهای دیگر این باد در منطقه باد راز و اصفهان می باشد و جهت وزش آن در سمت عکس جهت وزش باد مه یعنی از سمت جنوب و جنوب شرق به سمت شمال و شمالغرب می باشد.فصل وزش این باد اواخر بهار و تابستان است.این باد موجب افزایش درجه حرارت شده و میزان تبخیر را بالا برده و موجب کاهش و در نتیجه باعث خشکی آب و هوا و آسیب به مزارع و علفزارها و محصولات کشاورزی می باشد.

    بارندگی – بارندگی در روستای سنبل آباد از اوایل فصل پاییز بصورت بارش پراکنده باران پروع می شود و از آبان ماه با بارش کلی باران مواجه می شویم و از آذر ماه تا اواسط فروردین ماه بصورت برف و یخبندان می باشد.و متوسط بارندگی سالانه 322 میلی متر بوده که در این فصل بیشترین بارندگی دارد و از اوسط فروردین ماه به صورت پراکنده برف و باران هماره به باریدن می کند و از اردیبهشت ماه بارندگی باران تا اواسط خرداد ماه ادامه دارد.

    موقعیت روستای سنبل آباد – روستای سنبل آباد در شهرستان ابهر بخش سلطانیه دهستان سنبل آباد در فاصله 10 کیلومتری شهر سلطانیه و 45 کیلومتری شهر زنجان ابهر و 45 کیلومتری شهر زنجان مرکز استان قرار دارد.روستای سنبل آباد از سمت شمال با کوههای البرز و روستای والایش از شرق با روستای عمید آباد از غرب با دهستان سلطانیه – از سمت جنوب با روستای حسین آباد همجوار می باشد.

    موقعیت جغرافیایی روستای سنبل آباد – روستای سنبل آباد در 26/36 درجه عرض شمالی و 52/48 درجه طول شرقی واقع شده و ارتفاع آن در سطح دریاهای آزاد 1800 متر می باشد.

    اقلیم روستا – وضعیت اقلیمی روستای سنبل آباد از آمارهای اقلیمی ایستگاه هواشناسی خرمدره که نزدیکترین ایستگاه هواشناسی به روستا بوده حدود 30 کیلومتر از آن فاصله دارد.طبق داده های اقلیمی این ایستگاه وضعیت اقلیمی منطقه به شرزح زیر می باشد:

    الف – رطوبت – بر اساس آمار و گزارشات این ایستگاه بارندگی و وقوع آن به تبعیت از تغییرات اقلیمی منطقه است و دو عامل بر اقلیم اثر می گذارد:

    1.نحوه ورود جبهه های عظیم رطوبتی و حرارتی 2.وضعیت توپوگرافی و ارتفاع از سطح دریا می باشد و مهمترین جبهه هوایی که حدود 8 ماه از سال منطقه را تحت تأثیر خود قرار می دهد و باعث ریزش های جوی به همراه افت شدید دمای هوا می گردد.توده هوای سرد و مرطوب مدیترانه ای است که از سمت دریای مدیترانه و اقیانوس اطلاس به این منطقه وارد می شود.رطوبت نسبی ایستگاه در طول سال بطور متوسط در این ناحیه 25/68% بوده و حداکثر رطوبت مربوط به فروردین ماه می باشد که رقم 100% را نشان می دهد و حداقل رطوبت نسبی نیز 5% در اواسط تابستان می باشد.

    بررسی اجمالی منابع طبیعی و خصوصاً آب در حوزه نفوذ:

    با توجه به شرایط طبیعی در اوایل بهار درجه حرارت برای رشد نباتات کوهستان منتسب بوده و رطوبت کافی در خاک وجود دارد.ولی پس از قطع بارندگی های بهار نباتات به تدریج خشک می شود هر آبادای محدوده عرض و قانونی مشخص برای چرای دام دارد که توسط دامداران اهالی مورد استفاده قرار می گیرد.

    نژاد:

    روستای سنبل آباد از اقوامی چون،زلفی،محمدی،عزیزی،رحیمی تشیل شده است.

    زبان:

    زبان اهالی روستای سنبل آباد به زبان ترکی تکلم دارند.

    دهستان سنبل آباد جزء بخش سلطانیه می باشد و با دههای دوسنگان،والایش، بوئین،حسین آباد،اسدآباد،تیاسیه،ویر،شلوار،ویک،ترکاندره حوزه نفوذ دارد.

    درختان:

    گیاهانی که مصرف صنعتی دارند عبارتند از:

    تبریزی – چنار – سپیدار – بید – زبان گنجشک – نارون.

    بارش:

    بارندگی این ناحیه از اوایل فصل پاییز شروع و تا آخر آبان ماه بصورت باران می باشد و از اواخر آبان اوایل آذرماه تا اواسط بهمن و فروردین بارندگی به صورت برف می باشد.متوسط بارندگی سالانه 322 میلی متر بوده و بطور کلی فصل زمستان دارای بیشترین بارندگی می باشد.

    دین:

    دین مردم روستا همگی شیعه اثنی عشری می باشد(مسلمان)می باشد.

    ویژگی های قومی:

    در روستای مورد نظر آداب و رسوم خاصی حکمفرماست.مثلاً در ایام نزدیک به عید خانه تکانی و چهارشنبه سوری به پختن شیر برنج مشغول می شوند و در این روز به رفتگانشان فاتحه می فرستند.

    در شب عید از پشت بامها عیدی می گیرند به این طریق که شالی از پشت بام به حیاط آویزان می کنند و عیدی خود را از این طریق می گیرند و یا در سوگواری عاشورا و تاسوعای حسینی به سینه زنی و دسته عزاداری مشغول می شوند.

    در فصل درو و اتمام مراحل کاشت گندم و (برداشت محصول)مراسم جشن گندم به پا می کنند.

    زلزله:

    بر اساس مطالعات صورت گرفته از روی نقشه نواحی زلزله خیز ایران که توسط سازمان زمین شناسی و مؤسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تهیه گردیده است این منطقه در داخل مناطق زلزله خیز با درجه متوسط پائین واقع گردیده است.

    استان:

    از نظر تقسیمات اداری استان زنجان به انضمام شهرستانهای ابهر و خدابنده دارای 7 نقطه شهری به شرح زیر می باشد:

    زنجان(مرکز استان):ابهر،خرمدره،سلطانیه،هیدج،صائین قلعه که روی هم دارای 7 بخش،زنجان بخش ماهنشان،بخش طارم علیا و شهرستان ابهر بخش حومه بخش سلطانیه و شهرستان خدابنده شامل بخش حومه،بخش افشار تقسیم گردیده و مجموعاً دارای 31 دهستان و 1024 آبادی است.

    الف – معرفی اجمالی شهرستان:

    1.شهرستان:موقعیت شهر ابهر و موقعیت جغرافیایی

    شهرستان ابهر یکی از شهرستانهای 7 گانه استان زنجان است که در شرق استان واقع شده و مرکز آن شهر ابهر می باشد این شهرستان از شمال به شهرستان طارم و از شرق و جنوب به استان قزوین و از غرب به شهرستان خدابنده محدود می شود مساحت شهرستان بالغ بر 2993 کیلومتر می باشد که در 48و35 دقیقه تا 49و25 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینیویچ و 35و50 دقیقه تا 36و45 دقیقه عرض شمالی از خط استوا قرار دارد.

    2.پوشش گیاهی

    از نظر درجه بندی مراتع موجود در منطقه ابهر جزء مراتع خوب و متوسط به حساب می آید که ارتاع 2000 متری قرار دارند مراتع ییلاقی نامیده می شوند که در حدود 25 درصد از کل مراتع استان را تشکیل می دهند.رویش مراتع از اوایل خرداد ماه شروع شده و تا آخر شهریور ماه ادامه دارد.اما به علت کمی ریزش باران و بالا بودن تبخیر تجدید حیات گونه های مرغوب مرتعی با مشکلات مواجه است و چون شغل عمده ساکنین اطراف روستا دامداری است،چرای بی رویه باعث از بین رفتن گونه ها شده است.

    گیاهان داروئی غذائی منطقه عبارتند از:

    ریم اس،چیدان،گل آقا،زراعتهای معمول در اکثر مناطق شامل گندم،جو،نباتات علوفه ای است که عمدتاً در دشتهای دامنه ای به صورت آبی و در فلاتها مناسب بودن شرایط بصورت دیم به عمل می آید عبارتند از:غلات – حبوبات – سیب زمینی و پیاز – انواع صیفی جات و میوه های گوناگون

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله هسته روستا

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله هسته روستا, مقاله در مورد تحقیق مقاله هسته روستا, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله هسته روستا, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله هسته روستا, تحقیق درباره تحقیق مقاله هسته روستا, مقاله درباره تحقیق مقاله هسته روستا, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله هسته روستا, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله هسته روستا ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله هسته روستا
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت