تحقیق مقاله رایگان شگفتی های نهج البلاغه

تعداد صفحات: 4 فرمت فایل: word کد فایل: 24147
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان شگفتی های نهج البلاغه

    شگفتی های نهج البلاغه

    پیامبر اکرم (ص) از زبان علی (ع)

    نهج البلاغه قسمتی از سخنان مولی الموحدین ا میر المومنین علی (ع ) است که چه به لحاظ صنعت و چه از جهت محتوا و بلاغت جایگاه رفیعی در فرهنگ اسلام و عرب دارد .

    نهج الباغه کتابی است که از آن استشمام عطر محمدی می کنیم و علی (ع) را سر مست از جوشش چشمه سار تربیت نبوی می یابیم ؛ کتابی است شگفت که به فرموده یکی از اندیشمندان بنام شیعه ، معجزه قوی است ، و بر خلاف معجزه ی فعلی با دوام و خاص غیر عوام .

    در این مقاله برآنم که حضرت خاتم النبیاء (ص) را از منظر علی مرتضی (ع بنگریم ؛ از دیدگاه کسی که همه حوادث تلخ و شیرین تاریخ بعثت با پیامبر(ص) بود و حضرتش هر چه را با احدی نگفت با او در میان گذاشت و بر هر کاری که لایق نمی یافت او را می گماشت تا انجا که در روز مبالغه او را نفس خویش انگاشت و هر دو فرقه این حادثه را یکسان نگاشت .

    پیامبر شناسی امام (ع) وقتی چشم هار ا به خود خیره می کند که که با پیامبر شناسی بعضی از فرق اسلامی مقایسه شود .

    حال ببینیم رسول خدا (ص) در نهج البلاغه چگونه است . در خطبه قاصعه که بلند ترین خطبه امیر المومنین (ع) در این کتاب است ، پیرامون کمالات و فضائل پیامبر بزرگ اسلام (ص) و توجه خاص خداوند به ایشان در طول مراحل تربیت و رشد ، چنین می خوانیم :

    هنگامی که از شیر گرفته شد خداوند بزرگ ترین فرشته از فرشتگان را شب و روز همنشین او نمود تا راههای بزرگواری را پیمود و مکارم اخلاق جهان را کسب نمود .

    در ادامه خطبه امام (ع) مباهات می کند که با فردی که این گونه برخوردار از تربیت الهی است ، ملازم و همراه بوده و این ملازمت را به ( رفتن بچه شتر از پی مادر خود ) تشبیه می نماید و ابراز می دارد که رسول خدا (ص ) هر روز شمه ای از این اخلاق کریمه را بر وی عرضه می داشت و او را به کسب آن فضائل می گماشت .

    به فرموده امیر المومنین علی (ع) خداوند تمام آن که را چه لازمه ره یافتگی بشر است ، به نام قر آن کریم بر رسولش نازل فرمود و چیزی از دین خود را مخفی ننمود و تصریح می کند و شهادت می دهد که پیامبر (ص) نیز همه آنها را به مردم ابلاغ ننمود جانش گرفته نشد ، چنان که می فرماید :

    خداوند متعال در حالی حضرتش را مبعوث نمود که مردم از راه حق بیرون شده بودند و در فطنه و فساد غوطه ور و سر گردان ؛ نفس اماره و کبره و نخوت آنان را فرا گرفته بود ، و از شدت جهل و نادانی خفت می کشیدند ؛ پریشان حال بودند و در کار خویش وامانده و نگران جای دیگر . برای آن که نقش زحمات پیامبر (ص) معلومشان گردد ؛ دوران جاهلیت قبل از بعثت را یاد آورشان می کند که در چه حالی بودند ؛ می فرماید : در آن زمان شما بدتری آئین را داشتید و بد ترین جایگاه ؛ در میان سنگلاخ ها و مارهای زهر آلود و بی باک می زیستید ، آب لجن شیاه می اشامیدید ، خو.راکهای خشن می خوردید ، خون یکدیگر را مباح می دانستید ؛ از خویشاوندان می گریختید ، بت ها را برافراشته بودید و به گناه اشتغال داشتید .

    در چنین شرایطی او همچون پزشک دوره گردی راه افتاد ، مرهم های شفا بخش خود را بر زخم های چرکین خلق آماده کرد ، تا دلهای کور ، گوشهای نا شنوا و زبانهای بسته شان را درمان کند :

    این طبیب قلوب و التیام بخش جراحات نفوس ، در میدان های رزم و نبرد علیه باطل هم یگانه دوران بود و نفس شریف خویش را برای نجات جسم و روح امت خود از تیر رس نامردمان و مشرکان به مهلکه انداخت ؛ او پیشاپیش لشکر و در خط مقدم جبهه ، برقلب دشمن می زد اصحاب به او پناه می بردند و تحت حمایتش به جنگ وارد می شدند .

    بدینگونه 23 سال مرارت کشید و خود جراحت ها دید و خون دلها کشید ، تا اینکه درخت هدایت ، به دست مبارکش ، به ثمر رسید و تاریکی ها جای خود را به روشنایی داد. نهج البلاغه شرایط را بعد از این تلاشها چنین توصیف کرد : دلهای نیکو کاران شیفته او گشت ، چشم ها به صورت او خیره شد ؛ خداوند به وسیله آن حضرت ، کینه های دیرینه را بزدود و آتش دشمنی ها را خاموش کرد و میان برادران ایمانی الفت و دوستی انداخت ... ذلت و بیچارگی مومنین را به عزت و سروری مبدل ساخت و برتری کفار را به نکبت و بد بختی بدل نمود . از اینروست که علی (ع) دست قدرشناس خود را به دعا برای پیامبر خدا بلند کرده می گوید :

    پروردگارا ! بهترین درودها و افزونترین برکاتت را بر پیامبرت قرار ده، چه او خاتم پیامبران پیشین بود ، همو که را بسته شده سعادت را بازگشود ، و حق را با برهان و علم آشکار نمود ... آنگاه حاجت خود آن می داند که خدایش در سرای جاوید با محمدش محشور کند و از نعمات برخوردار .

    باز هم این علی (ع) است که در غم از دست دادن رهبر و مقتدای خود ، سوزناک ترین ناله ها را سر می دهد ، به دور از هیاهوی سقیفه و عطش قدرت ، با قلبی مطمئن و دلی قدر دان ؛ به غسل و کفن رسول خدا (ص) می پردازد و اینگونه به عزا می نشیند :

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان شگفتی های نهج البلاغه

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه ، آیه الله حسن حسن زاده آملی

    برای مطالعه در این زمینه ، به تحقیقات و تالیفات گسترده علامه مرتضی عسگری ، از جمله نقش ائمه ، مراجعه شود .

    نهج البلا غه فیض – خطبه 192

    همان – خطبه 182

    همان – خطبه 94

    همان – خطبه 26

    همان – خطبه107

    همان – خطبه95

    همان – خطبه71

    همان – کلام  226

    الدلیل علی  موضوعات نهج البلاغه ، علی انصاریان ، ص 226 ، حدیث 9

    تهیه کننده : زهرا حاجی حسنی

    دبیر مدارس عصمت و امامت 

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان شگفتی های نهج البلاغه, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان شگفتی های نهج البلاغه, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان شگفتی های نهج البلاغه, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان شگفتی های نهج البلاغه, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان شگفتی های نهج البلاغه, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان شگفتی های نهج البلاغه, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان شگفتی های نهج البلاغه, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان شگفتی های نهج البلاغه ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان شگفتی های نهج البلاغه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت