تحقیق مقاله نهنگ ها

تعداد صفحات: 9 فرمت فایل: word کد فایل: 24150
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: زیست شناسی
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نهنگ ها

    عنوان تحقیق : نهنگ ها

    مقدمه

    دریا آرام بود خورشید می درخشید . موجها ، بازی کنان ، روی کول هم سوار می شدند  و تا ساحل پیش می آمدند .

    موجها از دور نقره ای رنگ بودند و مثل پولکهای ماهی برق می زدند . اما وقتی به ساحل می خوردند سفید و کف آلود می شدند .

    خورشید هنوز وسط آسمان نرسیده بود که « نهنگ آبی » و بچه هایش به نزدیکی صخره ها رسیدند . بچه های نهنگ آبی تا آن موقع شیر دریایی ندیده بودند برای همین خیلی به شوق آمده بودند . دلشان می خواست روی صخره ها بروند و با آنها بازی کنند اما می دانستند که نمی توانند . آنها فقط             می توانستند در کنار مادرشان شنا کنند و با دم بزرگشان آب را به آسمان فواره کنند .

    هیولای عظیم دریا

    این هیولای عظیم دریا را مشاهده می کنید او با هر نفس فواره ای از بخار آب به بلندی چهار متر در سطح اقیانوس را به هوا می فرستد .

    این هیولا نهنگ گوژ پشت یا ژوبار است که این چنین هوا را با سر و صدای زیاد از شش های خود خارج می کند و پس از یک نفس عمیق دوباره در آب شیرجه می رود .

    خصوصیات نهنگ

    نهنگ گوژ پشت سی تن وزن دارد . طول آن به سیزده تا چهاده متر می رسد . چشمان سر زنده و خوش حالت این حیوان عظیم و الجثه فقط به اندازه یک لیمو ترش است با شیتت می درخشد . بدن یک پارچه و پوست نرم این حیوان محیط نا مناسبی برای زندگی انگل ها و موجودات ریز دریایی است . به همین دلیل سطح بدن نهنگ سفره پر نعمتی برای محسوب می شود .

    چگونگی محل زندگی نهنگ

    نهنگ هر تابستان برای رسیدن آبهای قطبی پنج کیلو متر شنا می کند . ژوبار این سفر بیست و یک روزه را با خوردن موجودات ریز دریایی که به آنها پلانگتون می گویند را طی می کند . برای این منظور حیوان مقدار بسیار زیادی آب دریا را می بلعد . سپس در حالی که زبان بزرگش را بیرون نگه داشته آب بلعیده را از میان تیغه های شن گش مانندش بیرون می دهد و غذای موجود در آب پشت دهانش باقی می ماند و نهنگ هر روز در حدود دو هزار کیلو میگوی ریز می خورد .

     

    خصوصیات و محل زندگی برخی نهنگ ها

    نهنگ ها موجودات پستانداری و خونگرم هستند که به بچه های خود شیر می دهند . اما جالب و عجیب این است که در دریا تنها چند موجود پستاندار وجود دارد . این جانوران شامل والها گراژ ماهی و دلفین ها می شود . اجداد این جانوران در ابتدا بر روی خشکی زندگی می کرده اند و سپس به دلایلی که به درستی برای ما روشن نیست به دریا نقل مکان کردند . در این مرحله نرم بدن به تدریج تغییر کرده و برای زندگی در آب شکل یافت موهای بدنشان از بین رفت و پوستشان صاف شد پاهای عقب به دمهای  مسطح و قوی تغییر شکل یافت و دستهای جلو به شکل باله هایی پارو مانند در آمدند .نهنگ بر خلاف تمام ماهی ها که برای تنفس آبشش دارند با شش تنفس می کنند و به همین دلیل هر نیم ساعت یک بار به سطح آب می آیند تا اکسیژن را بر روی ریه های خود بکند و هوای مصرف شده را از سوراخ بینی خارج می کنند . بینی این جانوران مستقیماً با نای ارتباط دارد . بنابراین نهنگ می تواند با دهان شنا کند بدون آنکه آب وارد شده او را دچار خفگی سازد .

    به دنیا آمدن نهنگ

    بعد از به دنیا آمدن بچه نهنگ مادرش او را به پوزه می گیرد و به سرعت به سطح آب می رساند . به این ترتیب بچه نهنگ در کمتر از 10 ثانیه ششهای خود را از هوا پر می کند . بچه نهنگ چهار متر طول و دو تن وزن دارد .

    شیر دادن نهنگ

    نهنگ مادر ، برای شیر دادن به نوزادش به پهلو می خوابد . بچه نهنگ هر روز چهل و پنج لیتر شیر می نوشد . این شیر که چربی فراوان دارد غلیظ و بسیار مقوی است . نوزاد در یک هفته وزن خود را به دو برابر می رساند بچه نهنگ از پشت مادرش بالا می رود و روی دم او سرسره بازی می کند . مادرش او را در میان بازوهای بزرگ و سفیدش می گیرد و نوازش می کند و گویی با او حرف می زند .    

    انواع نهنگ ها

    1- نهنگ آبی : جانوری است غول پیکر ولی بسیار آرام و صلح جو . بدنش در هنگام تولد به اندازه یک اتوبوس است و وزن او در بزرگی برابر با وزن دو هزار انسان بزرگسال است . نهنگ آبی دندان ندارد و غذایش میگو و دیگر جانوران ریز دریایی است .

    2- نهنگ قاتل : بدنش از نهنگ آبی بسیار کوچکتر ولی آرواره هایش پر از دندانهای تیز و خطرناک است . این نهنگ در پشت خود باله ای به طول 5/2 متر دارد که مانند پرچمی ترسناک در حال اهتزاز است . نهنگ قاتل و دوستانش قربانیان خود را محاصره می کنند و آنها را از پا در می آورند . 

    3- نهنگ قطب شمال : این نهنگ دندانی دارد که به اندازه دو متر از دهانش بیرون زده است . هنگامی که نهنگ قطب شمال در زیر یخهای قطبی گرفتار  می شود با این دندان یخ را سوراخ و هوای تنفس خود را تهیه می کند .

    4- نهنگهای دندان دار : هفتاد نوع هستند اسامی محلی یا علمی نامیده می شوند . تیره نهنگها تیغه ای ده گونه مختلف دارد ونهنگ آبی که به خاطر رنگ ، بدنش به این نام خوانده می شود بزرگترین حیوان روی کره زمین است .

    نغمه سرایی نهنگ ها

    نهنگ آواز خوان ژوبار را اعماق دریاها هم می دانند . نغمه هایی بین هفت تا سی دقیقه طول می کشد . گویا نهنگ ها با این نغمه ها با یکدیگر نهنگها برقرار می کنند . این غولها برای نشان دادن هیجان خود از آب بیرون می جهند و با هیاهوی کر کننده ای به پهلو یا شکم می افتند . در گذشته نهنگ را برای استفاده از روغن آن شکار می کردند .

    دشمن نهنگ

    دشمن نهنگ گوژ پشت کوسه سفید و به ویجه نهنگ سفید است که به صورت گروهی به آن حمله می کنند و از شکم یا از دهان  حیواناتی که از گله جدا مانده و یا بیمار است می گیرند . ژوبار چهل و پنج تا پنجاه سال عمر می کند .

    کوچ نهنگ ها

    نهنگ ها در زمستان به آبهای گرم استوایی باز می گردند و مدت شش ماه فقط با مصرف چربی ذخیره شده در بدنشان زندگی می کنند . دم غول آسای نهنگ کرکننده ای به سطح کوفته می شود . یک سال بعد نهنگ مادر به جستجوی محل آرام و مناسبی برای به دنیا آوردن نوزادش می پردازد 

    نتیجه گیری

    هیولای عظیم و افسانه ای دریا که نغمه سرایی می کند و در اقیانوسها زندگی می کند چشمان سر زنده و خوش حالت این حیوان عظیم الجثه به نسبت هیکل خیلی ریز است ودر هر تابستان کوچ می کند . این موجود بر خلاف تمام ماهی ها که برای تنفس آبشش دارند با شش تنفس می کند و به همین دلیل هر نیم ساعت یک بار به سطح آب می آیند تا اکسیژن بگیرد . این حیوان قوی پستاندار است و به فرزند خود شیر می دهد البته او برای شیر دادن رو به پهلو می خوابد .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نهنگ ها

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    کتاب به من بگو چرا ؟، نویسنده : آرکدی لئوکوم ، مترجم : ف . جعفری نمیتی

    کتاب قصه نهنگ ها ، نویسنده : داوود غفارزادگان

    کتاب نهنگ ، نویسنده : نادین سونی یر ، مترجم : دکتر سید رضا معینی

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نهنگ ها, مقاله در مورد تحقیق مقاله نهنگ ها, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نهنگ ها, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نهنگ ها, تحقیق درباره تحقیق مقاله نهنگ ها, مقاله درباره تحقیق مقاله نهنگ ها, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نهنگ ها, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نهنگ ها ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نهنگ ها
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت