تحقیق مقاله چگونه می توان مواد را باردار کرد ؟

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: word کد فایل: 24155
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: فیزیک
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله چگونه می توان مواد را باردار کرد ؟

    چگونه می توان مواد را باردار کرد ؟

    روش های باردار کرن ماده همان روشهای تولید الکتریسیته است به عبارت دیگر می توان با استفاده از این روها الکتریسیته تولید کرد . ساده ترین این روش ها مالش دو ماه به هم است که باعث می شود الکترونا از یک ماده به ماده ی دیگر بروند و در نتیجه اختلاف بار بین دو ماده ایجاد شود . مثلاً مالش یک میله شیشیه ای به یک پارچه پشمی سبب باردار شدن هر دو ماده می شود که یکی بار مثبت ( کمبود الکترون ) و دیگری بار منفی ( ازدیاد الکترون می یابد . )

    نیروی الکتریکی چیست ؟

    بین بارهای الکتریکی اعم از مثبت و منفی نیروی الکتریکی وجود دارد این نیرو به مقدار بار الکتریکی و فاصله آنها از هم بستگی دارد .مطابق قانون کولن مقدار نیرو از حاصل ضرب بارها در ضریب ثابتی که به جنس محیط بستگی دارد تقسیم بر مجذور فاصله بین دو باربدست می آید . اما در تحلیل ساده تر هر چه مقدار بارها بیشتر باشد مقدار نیرو نیز بیشتر و هر چه فاصله آنها بیشتر شود مقدار نیرو نیز کمتر می شود .

    اساس کار فیوز چیست ؟

    فیوز یک عنصر حفاظتی در مدار است که هر گونه اضافه جریانی را که بیشتر از مقدار نوشته شده روی فیوز باشد تشخیص داده و آن را سریع قطع می کند . بدین صورت که جریان اضافه سبب تولید گرما در فیوز شده سیم حساس به حرارت را که در مسیرعبور جریان و در داخل فیوز قرار دارد ذوب می کند و در نتیجه مسیرعبور جریان قطع شده و اتصال کوتاه بطور موقت بر طرف می شود اما تا زمانی که عامل ایجاد کننده اتصال کوتاه مرتفع نگردد عوض کردن فیوز فایده ای ندارد .

    خطرات ناشی از برق کدامند ؟

    خطراتی که از برق گرفتگی ناشی می شوند عموماً به دو دسته خطرات آتش سوزی و خطرات برق گرفتگی تقسیم می شوند . در صورتیکه در یک مدار الکتریکی اتصال کوتاه پیش آید و بر طرف نشود جریان مدار به شدت افزایش یافته و حرارت زیادی تولید می کند . این حرارت سبب آتش گرفتن عایق سیم ها و گسترش آن به مواد آتش گیر دیگر است . خطر ناشی از برق گرفتگی مستقیماً شخص را تهدید می کند .

    منظور از برق گرفتگی چیست ؟

    اگر جریان برق از بدن انسان یا حیوان بگذرد برق گرفتگی ایجاد می شود . ممکن است اندازه جریان عبوری از بدن محسوس نباشد که در این صورت برق گرفتگی قابل تشخیص نیست .اما در صورتیکه میزان جریان عبوری زیاد شود ابتدا شوک به بدن وارد می شود و در صورت زیادتر شدن جریان سبب ثطع ضربان قلب – ایست تنفس و در نهایت مرگ مغزی می شود .

    چگونه با لمس کنتور به برق دار بودن آن پی ببریم ؟

    زمانی که برق به کنتور وصل باشد و در سیم پیچ ولتاژ آن جریان ایجاد می شود . این جریان همانطور که قبلاً گفتم ارتباطی به مصرف کننده ندارد . این جریان میدان مغناطیسی را در کنتور ایجاد می کند که سبب لرزش خفیف آن می شود . پس اگر در کف دست را روی شیشه کنتور بگذاریم با احساس این لرزش متوجه بر قرار بودن آن می شویم .

     در کنار بعضی از کنتورهای صدای وزوز ناشی از چیشت ؟

     این صدا که شبیه جلیز ولیز است ارتباطی به خود کنتور ندارد بلکه مربوط به فیوز است که معمولاً در کنار کنتور نصب می شود . اگر اتصال فیوز از نظر الکتریکی درست نباشد ( وجود فاصله هوایی در محل تماس ) و جریان زیادی از فیوز کشیده شود در این حالت قوسهای الکتریکی کوچکی در محل تماس ایجاد می شود که باعث ایجاد این صدا می شود . این قوسها سبب ذوب سطحی محل تماس شده و مقاومت و حرارت محل تماس را افزایش می دهد . در نتیجه باعث افت ولتاژ و در نهایت قطع و وصل جریان می شود . برای از بین بردن این ایراد باید فیوز را محکم کرد ( برای فیوزهای پیچی ) یا در نوع مینیاتوری پیچهایی را که سیم زیر آن قرار دارد سفت نمود . در آخر  اگر رفع نشد فیوز را عوض کرد .

    در صورت افزایش افت ولتاژ چه تاثیری در کارکرد مدار و شبکه ایجاد می شود ؟

    ولتاژی که به دو سر مصرف کننده می رسد همان ولتاژ خط است که افت ولتاژ از آن کم شده . هر چقدر افت ولتاژ بیشتر باشد ولتاژی که مصرف کننده می رسد کمتر خواهد بود . برخی دستگاه ها در برابر کاهش ولتاژ که مصرف کننده می رسد کمتر خواهد بود . برخی دستگاه ها در برابر کاهش ولتاژ کار زیاد حساس نیستند . مانند تلویزیون یا سایر دستگاه ها الکتریکی زیرا این دستگاه ها در داخل مجهز به مدارات تثبیت کننده ولتاژ هستند که به آن رگولاتور می گویند اما برخی دیگر به کاهش ولتاژ بسیار حساس اند . مثلاً موتورها به لامپها که نقطه کارشان تغییر می کند و همین امر در راندمان دستگاه تاثیر مستقیم می گذارد بنابراین در طراحی شبکه باید افت ولتاژ مورد نظر قرار بگیرد .

    ایمنی در برق :

    از بکار گیری وسایل معیوب مانند کلید و پریز شکسته ، سیمهای با پوشش نا مناسب و وسایلی که پوشش عایق مطمئن ندارند جداً اجتناب نمایید .

    در صورت نیاز به تعمیر وسایل برقی و اصلاح و بازبینی سیم کشی منزل مسکونی به افراد آگاه ، مجرب و با تخصص کافی مراجعه نمایید .

    جهت ایمنی بیشتر و احتمال برق گرفتگی با دست خیس و پای برهنه هیچگاه به لوازن برقی دست نزنید .

    در موقع کار با برق ، وسایل فلزی مانند سرعت ، دستبند و انگشتر را از خود دور نمایید .

    از دست زدن به بدنه فلزی تاسیسات برقی نظیر پایه فلزی چراغهای معابر ، تابلوهای برق ، تسمه های متصل به بدنه ها و سیمهای مهار جداً اجتناب نمایید .

    صعود از پایه برق خطر سقوط و همچنین خطر برق گرفتگی دارد ، به هیچ عنوان از پایه برق بالا نروید ، در صورت مشاهده کودکانی که به این کار مبادرت می کنند ، آنها را راهنمایی نمایید . از پرتاب اشیاء فلزی به شبکه های برق خودداری نمایید زیرا این عامل باعث پارگی سیمها و قطع برق و احتمال برق گرفتگی خواهد شد .

    در صورت مشاهده جوشکاری و استفاده غیر مجاز از شبکه برق به نزدیکترین اداره اتفاقات برق اطلاع  دهید .

    در صورتی که درب تابلو برق به هر دلیل باز شد مراتب را به اداره برق اطلاع دهید و از دست زدن به تجهیزات داخلی تابلو اکیداً خودداری نمایید .

    به منظور جلوگیری از برق گرفتگی هنگام احداث ساختمان رعایت حریم قانونی شبکه های برق الزامی است جت کسب اطلاعات بیشتر به اموربرق مراجعه نمایید . جهت جلوگیری از اتلاف منابع اقتصادی ، از پرتاب سنگ و شکستن مقره و لامپ روشنایی معابر توسط کودکان و سایرافراد جلوگیری نمایید .

    امکان برقرار شدن پایه های فلزی روشنایی معابر وجود دارد .

    از لوازم برقی در حمام به صورت موقت و غیر استاندارد استفاده ننمایید .

    اشتباهی کوچک می تواند موجب حادثه ای بزرگ شود .

    قبل ازشروع هر کاری به ایمنی آن فکر کنید .

    کار خود را با توجه به مقررات ایمنی انجام دهید .

    خطر را ناچیز نشمارید .

    آیا می دانید که لوازم برقی را نباید با آب شستشو داد .

    هنگام تمیز نمودن لوازم برقی منازل آنها را از مدار برق جدا سازید .

    با دست مرطوب کلیدهای برق را قطع ووصل ننمایید .

    از نزدیک نمودن آنتن تلویزیون به شبکه هوایی برق خودداری نمایید .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله چگونه می توان مواد را باردار کرد ؟

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

    Hhtp://nakissa.persianblog .com

     

    http://www.eslamy.blogfa.com

     

    www.golha.net/sabevar

تحقیق در مورد تحقیق مقاله چگونه می توان مواد را باردار کرد ؟, مقاله در مورد تحقیق مقاله چگونه می توان مواد را باردار کرد ؟, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله چگونه می توان مواد را باردار کرد ؟, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله چگونه می توان مواد را باردار کرد ؟, تحقیق درباره تحقیق مقاله چگونه می توان مواد را باردار کرد ؟, مقاله درباره تحقیق مقاله چگونه می توان مواد را باردار کرد ؟, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله چگونه می توان مواد را باردار کرد ؟, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله چگونه می توان مواد را باردار کرد ؟ ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله چگونه می توان مواد را باردار کرد ؟
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت