تحقیق مقاله روی

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: word کد فایل: 24368
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم تغذیه
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله روی

    روی

    قابل دسترس ترین شکل روی در گوشت حیوانات بخصوص گوشت قرمز و ماکیان وجود دارد.مصرف گوشت در میان کودکان پیش دبستانی غالبا کم است ، گاهی به دلیل سلیقه شخصی یا دلایل اقتصادی اجتماعی ، اما معمولا به دلیل اینکه کودکان ترجیح می دهند شیر و محصولات لبنی و غلات را جایگزین گوشت ها کنند. برای مثال در مطالعه کلاسیک Hambidge در دنور مشاهده شد.بعضی از کودکان پیش دبستانی فقط 30 گرم گوشت در روز مصرف می کردند.این یافته سبب شد غذاهای کودکان و شیر خواران بخصوص غلات با روی غنی شوند .شیر منبع خوب روی است ، اما دریافت زیاد کلسیم از آن ممکن است با جذب آهن و روی مداخله کند.(به بخش تداخل عمل مواد معدنی نگاه کنید).اگر چه فیتات غلات کامل در نان های تخمیر نشده ممکن است جذب روی را در ساکنین خاورمیانه محدود کند ، اما در جوامع غربی که نان ها ، مواد غذایی صبحانه و دیگر غذاهای غله اغی اساسا از دانه های تصفیه شده و غنی شده تهیه می شود این مشکل کمتر پیش می آید .

    ارزیابی وضعیت تغذیه ، شامل اندازه گیرهای بیو شیمیایی برای تشخیص وجود کمبود خفیف روی در کودکان خردسال که قد کوتاه هستند(قد کمتر از پرسنتایل پنجم در منحنی رشد شیرخواران) ضروری است .پاسخ کودکان کوتاه قامت (بصورت افزایش میزان رشد)به مکمل یاری روی ، کمبود روی را تایید می کند.

    از زمان مطالعات کلاسیک کمبود روی در ایران و مصر در اوایل دهه 1960 ، روی فقط برای انسان ضروری شناخته شده است.بیماری کمبود شدید روی در جوامع با تغذیه نامناسب مثل مردم خاورمیانه مشخص شده است ، اما شکل حاشیه ای کمبود بین کودکان پیش دبستانی خانواده های کم در آمد دنورو شهرهای دیگر امریکا نیز دیده شده است .این کمبود حاشیه ای در طی دو دهه اخیر ، با غنی سازی مواد غذایی تا حد زیادی بر طرف شده است (به دیدگاه بالینی : نقش روی در سلامت کودکان نگاه کنید).

    روی به فراوانی در سراسر بدن انسان توزیع شده است و در میان عناصر جزیی پس از آهن قرار دارد.بدن انسان 2 تا 3 گرم روی دارد که بالاترین غلظت آن در کبد ، پانکراس ، کلیه ، استخوان و ماهیچه ها قرار دارد.بافت های دیگری که حاوی غلظت های بالای روی هستند شامل بخش های گوناگون چشم ، غده پروستات ، اسپرماتوزوئید ،پوست ، مو و ناخن ها می باشند .روی عمدتا یک یون درون سلولی است که همراه با بیش از 300 آنزیم مختلف عمل می کند .اگر چه روی در سیتوزول فراوان است و تمام آن به پروتئین متصل است؛اما با بخش کوچک یونی در تعادل قرار دارد.

    اولین مطالعاتی که روی را به رشضد ارتباط می دهد تقریبا در سه دهه قبل در ایران و مصر انجام شد.پسران مبتلا به کوتاه قدی تغذیه ای با مشخصات قامت کوتاه ، کم خونی فقر آهن و تاخیر در بلوغ جنسی،با مکمل یاری روی بهبودی قابل ملاحضه ای یافتند .بعضی از آنها در سال پنج اینچ رشد کردند و همزمان تکامل گنادها در آنها بهبود یافت.علت اصلی کمبود روی در این پسران رژیم غذایی فقیر بود که به طور عمده از نان تخمیر نشده پر فیبر تشکیل شده بود .اگر چه غلات کامل مورد استفاده برای تهیه نان روی نسبتا زیادی داشت ،اما دارای فیتات نیز بود که با روی و آهن کمپلکس های نا محلول تشکیل می دهد.

    در آن زمان ، عقیده بر این بود که نارسایی رشد ثانویه به دلیل کمبود روی منحصر به کشورهای توسعه یافته است .اما مطالعات در مورد کودکان پیش دبستانی متعلق به خانواده های ظاهرا خوب تغذیه شده در شهر دنور نشان داد بین کوتاهی قد و سطوح کم روی در مو همبستگی وجود دارد.سایر مطالعات نیز این یافته ها را تایید کردند.

    کمبود خفیف روی علاوه بر مهار رشد احتمالا با کاهش  مقاومت به عفونت در کودکان همراه است اما ثابت کردن این رابطه مشکل بوده است.کودکان مبتلا به کمبود شدید روی کخ با اندازه گیری غلظت روی پلاسما تشخیص داده شده بودند در خطر بالای اسهال و عفونت های تنفسی قرار داشتند.بنابراین وضعیت مکفی روی نه تنها در رشد و ارتقاء سلامتی بلکه در پیشگیری از بیماری های نیز نقش اصلی دارد.

    عملکرد

    روی که اساسا یک یون داخل سلولی است ،همراه یا بیش از 300 آنزیم مختلف عمل می کند.روی در واکنش هایی که مستلزم سنتز یا تغییر متابولیت های عمده مانند کربوهیدرات ها ، لیپیدها ،پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک است ، شرکت دارد.این ماده معدنی جزئی به عنوان بخشی از چندین پروتئین نقش های ساختمانی مهمی دارد و به صورت پیام داخل سلولی در سلول های مغزی عمل می کند .هم چنین در تثبیت ساختمان پروتئین و اسید نوکلئیک و تمامیت اندامک های سلولی و نیثز فرایندهای انتقال ، عملکرد ایمنی و بیان اطلاعات ژنتیکی شرکت دارد.

    متالوتیونئین فراوان ترین پروتئین غیر آنزیمی حاوی روی است که تا کنون شناخته شده است .این پروتئین با وزن ملکولی پایین غنی از سیستئین است و به طور استثنایی فلزات زیادی دارد ، از جمله روی و تا حد کمتری مس ، آهن ، کادمیوم و جیوه .اگر چه نقش بیولوژیکی متالوتیونئین به طور کامل تعیین نشده است اما در جذب روی موثر است.متالوتیونئین ممکن است به صورت ذخیره داخل سلولی عمل کند که می تواند یون های روی را به پروتتئین های دیگر بدهد، یا ممکن است نقش احیا کننده داشته باشد که استرس اکسیداتیو را به خصوص در سلول های پر استرس ، کم میکند.

    اگر چه برای درمان یا پیشگیری از سرما خوردگی از قرص های مکیدنی روی به طور وسیعی استفاده می شود ،اما موثر بودن آن در یک کار آزمایی بالینی تصادفی در کودکان و نوجوانان و نیز در بزرگسالان ثابت نشده است .حتی به نظر میرسد اسپری های بینی نیز تاثیری نداشته باشند.

    روی در ساختمان کریستالی ، آنزیم ها و ناحیه متمایز سازی استخوان وجود دارد.تصور میشود برای فعالیت کافی استخوان سازی تشکیل آنزیم های استخوان مثل آلکالین فسفاتاز و کلسیفیکاسیون به روی نیاز باشد.

    روی استخوان تا زمان برداشت استخوانی در دسترس نیست.

    منابع غذایی و دریافت

    گوشت ، ماهی ، ماکیان، غلات آماده مصرف صبحانه که با روی غنی شده اند ، شیر و محصولات لبنی80 % دریافت روزنه ای روی را در امریکا تشکیل می دهند .صدف (که بسیار غنی از روی است) و سایر سخت پوستان دریایی ، جگر ، غلات کامل ، لوبیاهای خشک (حبوبات) و مغزها منابع خوب روی هستند (جدول 11-4) محصولات سویا نیز از منابع خوب روی می باشند .به طور کلی دریافت روی ، با دریافت پروتئین همبستگی قوی دارد.

    کمبود

    نشانه های بالینی کمبود روی که اولین بار در پسران جوان ایرانی و مصری شرح داده شد ، شامل کوتاهی قد ، هیپوگنادیسم ، کم خونی خفیف و سطح کم روی در پلاسما می باشد (به دیدگاه بالینی : نقش روی در سلامت کودکان نگاه کنید).رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد غلات تصفیه نشده و نان های تخمیر نشده که فیبروفیتات زیادی دارند سبب کمبود روی می شوند.فیبروفیتات در روده با روی کیلات تشکیل داده و مانع جذب آن می شوند.کم خونی در جوانان نیز ممکن است نشان دهنده وجود همزمان کمبود آهن به همان دلایل باشد.نشانگان دیگر کمبود روی عبارتست از کاهش حس چشایی ، تاخیر در التیام زخم ، ریزش مو و اشکال متفاوت زخم های پوستی .کمبود اکتسابی (ثانویه) روی ممکن است در نتیجه سوء جذب ، گرسنگی مزمن ، یا افزایش دفع از طریق ادرار یا پانکراس یا سایر ترشحات ایجاد شود.

    متابولیسم روی در بیماران مبتلا به الکلیسم ممکن است تغییر کند.زنان باردار و سالمندان نیز در خطر بالای کمبود روی قرار دارند. در یک مطالعه نشان داده شد که مکمل یاری با میزان کم روی تا حدودی وضعیت تغذیه ای ضعیف روی را در سالمندان بهبود می بخشد.

    بیماری اتوزومال مغلوب آکرودرماتیت انتروپاتیک که سوء جذب روی مشخصه آن است ، منجر به جراحات پوستی شبیه اگزما ،ریزش مو ، اسهال ، عفونت های همراه باکتریایی و قارچی و مرگ (در صورت عدم درمان) می شود(تصویر12 -4).نشانگان کمبود به طور کلی ابتدا در زمان از شیر گیری کودک و جایگزینی شیر مادر با شیر گاو پدید می آید.تداخل عمل بالقوه خطرناک بین آهن و روی ممکن است در آکرودرماتیت انتروپاتیک دخیل باشد

    کمبود روی منجر به اختلالات گوناگون ایمونولوژیکی می شود .کمبود شدید روی با آتروفی تیموس،لنفوپنی ،کاهش پاسخ تکثیری لنفوسیت ها به میتوژن ها ،کاهش انتخابی سلولد های t4-helper کاهش فعالیت سلول های nk ، فقدان انرژی ، و کمبود فعالیت هورمون تیموسی همراه است.حتی کمبود خفیف روی نیز می تواند عملکرد ایمنی را ضعیف کرده و موجب نقص در تولید اینترلوکین شود.مکمل یاری با روی ممکن است وضعیت ایمنی را بهبود بخشد ، اما به مطالعات بیشتری برای اثبات این موضوع نیاز است .کمبود متوسط روی با فقدان انرژی و کاهش فعالیت سلول nkهمراه است اما بر آتروفی تیموس و لنفوپنی اثر ندارد.در کادر 2-4  تظاهرات بالینی کمبود روی در انسان خلاصه شده است.شباهت های بین بیماران مبتلا به کم خونی داسی شکل و مبتلایان به کمبود روی نشانگر احتمال کمبود ثانویه روی در این بیماران است.

    دریافت کم روی با کاهش غلظت فاکتور رشد شبه انسولین-1 در زمان پس از یائسگی همراه است ، اما مفهوم این یافته هنوز روشن نیست. مصرف مکمل کلسیم توسط زنان یائسه ممکن است جذب روی را متوقف کند و فاکتور رشد شبه انسولین-1 را که به طور طبیعی رشد بافت را حمایت می کند ، کاهش دهد. به نظر میرسد در حال افزایش بودن مشکلات ناشی از دریافت ناکافی روی تا حدودی به دلیل زیست دسترسی پایین روی باشد.

    ورزشکاران نیز در خطر افزایش بروز کمبود روی هستند.فعالیت بدنی ممکن است برای تامین نیازهای سلولی (مثلا برای سنتز متاآنزیم های روی) حرکت روی از ذخایر استخوانی را افزایش دهد.

    مسمومیت

    مصرف خوراکی مقادیر سمی روی (100 تا 300 میلیگرم در روز) به ندرت اتفاق می افتد ، اما بالاترین میزان قابل تحمل روی در بزرگسالان 40 میلی گرم در روز تعیین شده است.مکمل یاری زیاد با روی و به مدت طولانی در جذب مس تداخل ایجاد میکند.شکل  عمده مسمومیت با روی در بیمارانی به وجود می آید که به خاطر نارسایی کلیه تحت همودیالیز قرار می گیرند.

    آلودگی مایعات دیالیز ناشی از پلاستیک چسبنده ای که در مارپیچ دیالیز استفاده میشود یا از لوله های آبکاری شده ،گزارش شده است.سندرم مسمومیت در این بیماران با کم خونی، تب و اختلالات سیستم عصبی مرکزی مشخص میشود.سولفات روی به مقدار 2گرم در روز یا بیشتر ممکن است سبب تحریک دستگاه گوارش و استفراغ شود.استشمام بخارهای روی در حین جوشکاری ممکن است سمی باشد، اما با انجام احتیاط های مناسب قابل پیشگیری است.

    کادر2-4 نشانگان کمبود روی

    عقب ماندن از رشد

    تأخیر در بلوغ جنسی

    هایپوگنادیسم و هایپواسپرمی

    ریزش مو

    تأخیر در التیام زخم

    جراحات پوسنی

    اختلال اشتها

    ضعف ایمنی

    اختلالات رفتاری

    جراحات چشمی شامل ترس از نور و شبکوری

    اختلال چشایی

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله روی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله روی, مقاله در مورد تحقیق مقاله روی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله روی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله روی, تحقیق درباره تحقیق مقاله روی, مقاله درباره تحقیق مقاله روی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله روی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله روی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله روی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت