تحقیق مقاله بصیرت و حفظ ارزش های انقلاب اسلامی

تعداد صفحات: 8 فرمت فایل: word کد فایل: 24373
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تاریخ
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بصیرت و حفظ ارزش های انقلاب اسلامی

    بصیرت و حفظ ارزش های انقلاب اسلامی

    مدرسه راهنمایی شهید شقاقی جداقیه

    امام کبیر ما عصر جدیدی را آغاز کرد از این پس دنیا شاهد شکوفایی روز افزون خمینی کبیر خواهد بود.

    مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)

     انقلاب اسلامی ایران، همانطور که انفجار نوربود در ظلمتهای جهان مادی وکانون بیداری و امید و انگیزش برای رَستن از ظلمتها و پیوستن به عدالت، مرکز عدالتها و دشمنیها و بعض وکینه دشمنان بشریت – که جهان را در ظلمت ماده می خواستند و خوی درندگی و دروغگویی و شرارت و در یک کلمه شیطانی در همه آنها وجود دارد، امّا برخی در درون نظام جمهوری اسلامی به شیطنت مشغولند و بعضی در کسوت کشورهای آزاده و دمکراتیک و طرفدار حقوق بشر در جهت استحاله و براندازی این نظام دینی ومردمی که در حفظ ارزش های انقلاب اسلامی تلاش می کنند دارند.

     بطور طبیعی همه اقشار ملت ایران به ویژه مسئولان، بایستی شناخت درستی از دشمنان و راههای مقابله ونقاط آسیب داشته باشند وهمّت خود را مصروف نمایند تا راههای نفوذ بسته و انقلاب محفوظ بماند.

     بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) که همگان به ذکاوت، هوشیاری، دقّت، شناخت، شجاعت واسلام شناسی وخصوصیات ممتاز دیگر و نیز تقوا و ایمان و خداترسی و توکّل و تمّسک به ولایت در کنار آن خصوصیات، در معظم له اذعان دارند – در بسیاری از رهنمودهای گرانسنگ خود، به معرفی و شناساندن دشمنان و شیوه های دشمنی آنان و حفظ ارزش های اسلامی پرداخته و راهکارهای مقابله را نیز برشمرده اند.

     تعابیری چون خطر، آفت، نگرانی، خوف، دغدغه وامثال آنها، در جهت نمایاندن اهمیت موضوع و حساس نمودن ملّت، نسبت به این دشمنی هاست.ملتی که می خواهد راه امام را پشت سر رهبر معظم انقلاب اسلامی  

     با قاطعیت بپیماید و نام و یاد و راه آن قائد عظیم الشأن را همواره پاس بدارد، نمی تواند نسبت به دغدغه ها و نگرانیهای آن بزرگوار کم توجه و بی اعتنا باشد.

     باید در نقش تربیت دینی و احیاء ارزشهای الهی و اسلامی بکوشیم آموزه های دینی نه تنها در تربیت فردی کارکرد موثر دارد، بلکه روابط اجتماعی افراد را هم بهبود می بخشد.

    انسان وقتی سعی می کند در مقابل خواسته های دینی تسلیم باشد و در نتیجه خود را به صفات و کرامت های انسانی و الهی مزین کند، در امور و تعامل های اجتماعی هم موفق خواهد بود، زیرا انسان ها به هر جامعه ای که متعلق باشند، در متقابل افراد خود ساخته و بهره مند از کمالات اخلاقی، خاضع هستند وبا آنان رفتاری محترمانه دارند. از این رو، بهترین و نزدیکترین راه گسترش اخلاق در سطح جامعه، اهتمام به خود سازی و اصلاح فرد در سایه معارف دینی و ارزشهای الهی و اسلامی است.

     انسان موجودی دوبعدی است که هم باید برای رفع نیازهای مادی خود تلاش کند و هم باید به فکر نیازهای معنوی و اخروی و ارزشهای الهی خود باشد از این رو، اسلام به هر دو جنبه توجه کرده است. از دیدگاه اسلام، انسان نباید برای دنیا، از آخرت دست بردارد و یا برای آخرت، از دنیا دست بکشد، بلکه باید به هرکدام به اندازه خود ارزش و بها دهد. براساس آموزه های دین اسلام، دنیا و مادیات را نباید به کناری نهاد، بلکه باید از دنیای حرام پرهیز کرد و به جای آن از دنیای حلال و پاک بهره مند شد.

     بنابراین اگر انسان بکوشد مو به مو به دستورهای دین اسلام عمل کند و زندگی مادی و اجتماعی خود را براساس آن پی بریزد نه تنها آخرت خود را آباد می کند، بلکه دنیای او هم لذت بخش و شیرین خواهد شد. دنیای همراه با بصیرت و تدبیر و تعقل همراه با ارزشهای انسانی و اسلامی و انقلابی همان احیاء دین اسلام و قرآن که رسول الله برای آن مردم را هشدار و بیدار می نمود. که در ولایت عشق حسینی پیروان حقیقی رسول خدا حضرت محمد (ص) باشیم.

     خداوند از روی لطف وکرم، به انسان نعمت های زیادی می دهد نعمت های خدا همه در یک سطح نیست، بلکه بعضی مادی و فقط وسیله ای برای گذران زندگی و پلکانی برای ترقی است و برخی دیگر، معنوی و منشاء سعادت و هدایت است، بزرگ ترین نعمتی که خداوند به انسان داده است نعمت معرفت و دانش و بصیرت است. اگر آدمی از این نعمت محروم گردد یا در مورد آن غفلت کند، انسانیت او در خطر می افتد و زندگی اش تا حد حیوان نزول می کند و حتی از حیوان هم پست تر می گردد. زیرا علم و معرفت سبب می شود تا آدمی مسیر زندگی خود را به درستی بیابد و تمام امکانات خود را به سوی کمال و رشد انسانی، بسیج کند.

     اما اگر علم و معرفت نداشته باشد، غرایز و هوای ها نفسانی، رهبری او را به عهده می گیرند که پایانی جز سقوط به دره های عمیق گمراهی نخواهد داشت.

     در روایت معروفی از پیغمبر گرامی اسلام (ص) آمده است : که من برانگیخته شدم تا مایه ی ارجمندی و بزرگواری انسان را به حد کمال رسانم

    انقلاب اسلامی نیز پیرو فرمایش پیامبر اسلام (ص) است.

    در حفظ و نگهداری ارزشهای انقلاب اسلامی برای همه مردم باید روشن باشد احیاء ارزش های فردی چون رشد ، عفت ، تقوا ، صبر ، کمال جویی ، ولایت مداری ، اعتماد به نفس ، عزت نفس و...

    ارزشهای اخلاقی چون پاکدامنی ، عفو ، گذشت ، توبه و بازگشت از خطا ، جوانمردی و استقامت و رعایت حق . ارزشهای اجتماعی چون تساوی در انسانیت ، صفا و صمیمیت ، عدالت اجتماعی ، امر به معروف و نهی از منکر ، ایثار ، احساس مسئولیت و...

    ارزش های فرهنگی مثل دانایی ، بصیرت داری ، حفظ شعائر ، حق دوستی ، ارزیابی اندیشه ...

    ارزش های سیاسی چون آزادی ، استقلال ،ولایت مداری و قانون مداری ، صدق اجرا ، جهاد ، شهادت ، تلاش برای پاداری حکومت حق ، مقاومت و غیره

    ارزش های معنوی چون عبد بودن ، عبادت کار کردن برای خدا ، ایمان داری ، فضیلت خواهی ، رضا به قضای الهی ، پاکسازی و تطهیر درون ، آماده سازی برای ملاقات رب ، دوستی خدا ، اخلاص در راه خدا ، بذل سر و جان در را او و ....

    از صفات ارزش های انقلاب اسلامی است که ما برای احیاء آن ارزشها بصیرت لازم و کافی را از فرمایش پیامبر اعظم (ص) و امامان معصوم علیه السلام و پیروان حقیقی ولایت فقیه باشیم و از آنان باید درس بگیریم .

     با پیروزی انقلاب اسلامی ایران پیام های الهی و معنوی امام خمینی (ره) در سراسر جهان، طنین افکن گردید. ایشان با تأسی به آموزه های ناب محمدی (ص) بسیاری از مناسبات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جهان معاصر را عمیقاً متحول ساخت و نظام مادی و الحادی را به چالش کشاند و الگوی تازه ای به جهانیان ارائه کرد و میلیون ها انسان سرگشته در برهوت الحاد و بی دینی و گرفتار در دام جاهلیت عصر مدون را با دعوت به ارزش های دین و معنویت رهایی بخشید و عصر جدیدی را آغاز نمود.

     ارتقای سطح معرفت و بصیرت مردم درباره شخصیت عظیم حضرت امام خمینی (ره) و آگاهی به تحولات شگفتی که وی در عرصه جهانی، پدید آورد، عامل استمرار همدلی و همراهی و همگامی با آرمان متعالی امام راحل »ره« تلقی می گردد.

     تأکید مکرر مقام معظم رهبری و هدایت سالم آن با بصیرت و در حفظ و در نگهداری ارزش های انقلاب اسلامی است.

     ارزش های اخلاقی و اسلامی ناشی از انقلاب اسلامی ایران با وجود تبلیغات سوء رسانه های جمعی غرب حقیقتی است که حتی در کشورهای غربی انکارناپذیر است.

     امام راحل با ارائه کامل ترین تعریف و جامع ترین تفسیر از اسلام ناب محمدی، غبار تحریف و جهل و خرافه را از چهره اسلام زدودند و بطلان القائات مسموم روشن فکران غرب زده و متحجران کج فهم در زمینه نفی جامعیت دین اسلام را به اثبات رساندند.

     اکنون این نظریه که اسلام آئینی است جامع و شامل همه شئون زندگی بشر و در عین این کد مکتبی است اخلاقی و تهذیبی، سیستمی است اجتماعی و سیاسی به باور عمیق بسیاری از اندیشه ورزان و صاحب نظران عصر حاضر مبدّل گشته است.

    تحولات جاری در عرصه بین المللی و رویکرد دینی و معنوی بشر معاصر و امواج وسیع اسلام خواهی و بیداری اسلامی در جهان، به وی‍ژه دنیای غرب موید این واقعیت است که حضرت امام با رهبری بزرگ ترین انقلاب مردمی آغازگر عصر تجدید حیات دینی و معنوی بشر عصر حاضر گردیدند عصری که به حق باید آن را عصر امام خمینی »ره« نامید. چرا که همه ما پیروان اویم.

     از نگاه امام خمینی «ره» این عصر، عصری است که در آن : « اسلام ابر قدرت ها را به خاک مذّلت می نشاند، اسلام موانع بزرگ داخل و خارج محدوده خود را یکی پس از دیگری برطرف و سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد.

     این عصر، در کلام خمینی کبیر «ره» عصری است که « با صدر انقلابمان که در حقیقت صدور انقلاب راستین و بیان احکام محمدی است، سیطره و ظلم جهان خواران را خاتمه می دهیم و به یاری خدا راه برای ظهور منجی و مصلح کل امامت مطلق حق امام زمان – ارواحنا فداء- هموار می کنیم. چرا که انقلاب اسلامی ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام و ارزشهای انسانی و اسلامی و احیاء آن به پرچم داری حضرت حجت – ارواحنا فداء – است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و فرحبش را در عصر حاضر قرار دهد.

     استکبار جهانی از اقتدار و نفوذ روزافزون و جهانی فرهنگ و اندیشه ای به شدت نگران است که انقلاب اسلامی از دل آن برآمده است، فرهنگی که با قوای نظامی نمی توان بر آن چیره شد و فرهنگی که پایه های نظام سلطه را در جهان به لرزه درآورده است انقلاب اسلامی ایران علی رغم مواجهه با توطئه های پی در پی در مقابل چشمان بهت زده، تحلیل گرانی که رکود زودرس انقلاب اسلامی پیش بینی می نمودند، ضمن غلبه بر بحران های داخلی و مهار دسیسه های خارجی به کانون الهام بخشی آزادی خواهان خداجوی جهان تبدیل گردید. آنچه در این میان تحلیل گران و رهبران غرب را به شدت غافل گیر و نگران نموده و جهش بلند حرکت فرهنگی انقلاب اسلامی به سمت کانون ترویج الحاد و بی دینی در جهان معاصر است. پدیده ای که ولی امر مسلمین حضرت آیه الله خامنه ای با عنوان جریان سازنده فرهنگ اسلامی به سمت غرب، از آن یاد نمودند.

     انقلاب اسلامی با احیای ارزش های دینی و آرمان های مذهبی در جهان، تحولات شگرف و غیر منتظره ای ایجاد کرده است برای حفظ ارزش های انقلاب اسلامی باید به حقیقت امام خمینی «ره» جان ها را حیات بخشید و قیام الهی را در بصیرت او جویا شد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بصیرت و حفظ ارزش های انقلاب اسلامی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بصیرت و حفظ ارزش های انقلاب اسلامی, مقاله در مورد تحقیق مقاله بصیرت و حفظ ارزش های انقلاب اسلامی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بصیرت و حفظ ارزش های انقلاب اسلامی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بصیرت و حفظ ارزش های انقلاب اسلامی, تحقیق درباره تحقیق مقاله بصیرت و حفظ ارزش های انقلاب اسلامی, مقاله درباره تحقیق مقاله بصیرت و حفظ ارزش های انقلاب اسلامی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بصیرت و حفظ ارزش های انقلاب اسلامی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بصیرت و حفظ ارزش های انقلاب اسلامی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بصیرت و حفظ ارزش های انقلاب اسلامی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت