تحقیق مقاله ورزش رزمی تکواندو

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: word کد فایل: 24724
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تربیت بدنی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله ورزش رزمی تکواندو

    ورزش رزمی تکواندو

    تاریخچه:

    در باره تاریخچه ورزش رزمی تکواندو آنچه از نقوش آرمگاه های سلسله ( کورگوریو ) که زمانی برکره و منچوری تسلط داشته بر می آید نوعی ورزش رزمی در آن زمان تمرین می شده است در سلسله شیلا که همزمان با کورگوریو بر قسمتی از کره حکومت می کرده نیز هنری رزمی به نام سویاک تمرین می شده و حتی گروهی از شاهزادگان سازمانی به نام هوا رانگ تشکیل داده بودند و وظیفه ایشان حراست از حدود کشور بوده است . سویاک یکی از تعلیمات ایشان بود . در معبد سوکورام در شهر کیونگ جو تندیسهای دو راهب بودایی در حال اجرای  تکنیک پیشرفته تکواندو ( کومگانگ ماکی وجود دارد که سند محکمی بر وجود هنرهای رزمی در آن زمان است . مدارک تاریخی فراوانی از این گونه در نقاط مخلف کره وجود دارد و هنرهای رزمی مختلفی تحت نامهای سوبیک تا کوان بک ، تاگ یوک و خوصا بی گاک سول که هنر مبارزه با پا ها بوده موجود است .

    سلسه کوریو که در سال 918 میلادی تاسیس شد موفق به اتحاد کره گردید و زمان را جهت رشد هنرهای رزمی مناسب ساخت در این زمان هنر رزمی سوباکی بوجود آمد البته در این دوران هنرهای رزمی بیشتر در اختیار طبقات بالا قرار داشت پس از انقراض سلسله کوریو سلسله یی به روی کار آمد در این زمان هنرهای رزمی کاملا فراگیر شده بود تا جاییکه برای تصدی امور دولتی داوطلبین میبایست حداقل سه نفر را در مبارزه شکست دهد در این دوره شخصی بنام یی دوک مو از طرف سلطان وقت مامور تالیف کتابی در زمینه آموزش هنرهای رزمی آن زمان شد کتاب مذکور که مویه دو بو تونگ جی نام داشت به عنوان یک سند تاریخی و ملی حفظ و نگهداری میشود طبق یک سند تاریخی در زمان حمله ژاپن به کره 700 تن از رزمی کاران کره با دست خالی در مقابل مهاجمین مقاومت کردند .

    پس از جنگ جهانی دوم در سال 1955 انجمن بنام ت سو دو مرکب از اساتید تکواندو و تاریخ دانان مامور احیای هنرهای رزمی شدند و با پیشنهاد استاد چوی هونگ هی نام تکواندو بر هنر رزمی کره اطلاق شد. ده سال بعد از اتحاد کره انحمن تکواندو کره بوجود آمد و سال بعد(1966) فدراسیون بین المللی تکواندو به ریاست استاد ژنرال چوی هونگ هی به وجود آمد .

    فدراسیون بین المللی تکواندو با اعزام اساتید مجرب و تیمهای نمایش به کشورهای مختلف بذر تکواندو را در سراسر جهان کاشت در سال 1973 پس از انتقال فدراسیون بین المللی تکواندو به تورنتو کانادا اساتید مقیم کره اقدام به تاسیس فدراسیون جهانی تکواندو و بریاست دکتر اون یونگ کیم نمودند.درسال 1973 گوکی وان مرکز تکواندو جهان بر فراز تپه ای در سئول پایتخت کره جنوبی بنا شد و رهبر فنی تکواندو کاران جهان را برعهده گرفت .

    ازآنجا که احساس میشد اختلافات سبکی باعث رکود تکواندو گردد ، لذا در سال 1977 سبکهای نه گانه تکواندو متحد گردید، نام پوم سه بر آن نهاده شد                  .

    در اثر کوششهای مجدانه دکتر اون یونگ کیم تکواندو در سال 1980 در خلال المپیک مسکو بعنوان یک ورزش المپیکی شناخته شد و طبق مقررات المپیک بایستی طی دو دوره بعنوان ورزش نمایشی در مسابقات جهانی المپیک شرکت نمایند .

    در المپیک 1988 سئول برای اولین بار و در المپیک 1992 بارسلونا برای دومین بار در المپیک شرکت نمود.
    درحال حاضر فدراسیون جهانی تکواندو رهبری تکواندوکاران را در بیش از 150 کشور بر عهده داردو دکتر اون یونگ کیم ریاست سازمان فدراسیونهای بین المللی ورزشهارا برعهده داشته همدوش آقای سامارانش در امر گسترش ورزش گام برمی دارد .

     معنی پوم سه :

    پوم سه از دو کلمه پوم به معنی نتیجه و سه به معنی عمل تشکلیل شده است .انسان درهر زمان نتیجه اعمال خود را می بیند و این اعمال و رفتار انسان است که سرنوشت و آینده اورا مشخص میکند. بنابر این باید در اعمال و رفتار خود دقت داشت تا آینده ای روشن و مطمئن ساخت .
    تکواندو و هدفاگر به دنبال لغتی جهت تعریف هنر رزمی تکواندو بگردیم چیزی جز کانون یا مرکز نمی یابیم ، چرا که تکواندو مانند یک عدسی انسان را به مرکز هدایت میکند . تکواندو معنی و مفهوم انسان بودن را روشن و ضعفهای او را تقویت و روانش را توانا و منزه میسازد . انتخاب هدف چیزی است که باید توسط هر تکواندو کاری انجام گیرد. اگر هدفی نباشد ،تکواندوکار نیرویش را در سطح وسیعی و بین فاکتورها ی گوناگونی پخش میکند ، بدون اینکه به نقطه با ارزشی در هر یک دست یابد . هدف نیروی فرد را متمرکز مینماید . هرتکواندوکاری میداند که بایستی تمام حواس و توان خود را در یک هدف و آنهم در یک نقطه کوچک متمرکز کند . بنابر این باید در همه امور کوشش خود را متمرکز نماید . یک ضربالمثل کره ای میگوید هر کس بیش از آنچه در دست دارد ، توانایی دارد. این ضرب المثل هیچ جا به اندازه تکواندومصداق ندارد . مبتدیان هدف های گوناگونی دارند که غالبآ دفاع از خود و تناسب اندام میباشد . اگر چه این اهداف خوب است ولی شاگردان باید بدانند که به سادگی بدست نمی آیند .

    بچه ای که بدنیا می آید نمیتواند راه برود وقتی راه رفتن را آموخت دویدن را یاد می گیرد و پس از آن روی راه رفتن و دویدن تمرکز ی ندارد بلکه به آموختن مهارتهای دیگری می پردازد . مبتدیانی که هدفشان دریافت کمربند سبز است ، با زنده اند مگر اینکه بدانند هدفی موقتی است و باید قبل از رسیدن به آن رها گردد .

    کسب کمربند مشکی هدف بسیاری از مبتدیان است . با اینکه کمربند مشکی ارزش والایی دارد ولی نمیتواند هدف واقعی باشد . بسیاری از شاگردان اجازه میدهند تا بی صبری بر ایشان چیره گردد . برخی نیز توقع دارند در مقابل آنچه انجام میدهند بی درنگ پاداش بگیرند اینگونه شاگردان باید بر تنبلی خود چیره شوند و از لحاظ روحی و روانی خود را منظم نمیابند و درک کنند که تکامل نیازمند زمان است . ارزش هدفی را که فقط با جمع کردن انگشتان دست به دست آورده اید با هدفی که در اثر کاری که تمام عمر به آن مشغول بوده اید مقایسه کنید . هدف کمربند مشکی تنها دست یابی به قدرت و توان فوق العاده فیزیکی نیست

    مبتدیان باید کمربند مشکی را هدف خود قرار دهند ولی بایستی بدانند که کمربد مشکی فقط یک نقطه شروع دیگر است . دارنده کمربند مشکی موجودی عجیب و خارقالعاده نیست بلکه فقط انسانی است که تلاش و نیروی خود را در یک نقطه متمرکز کرده و سعی دارد تا بیش از آنچه در دست دارد بدست آورد و هدفش تکامل فیزیکی ، فکری و روانی میبااشد . آن عده از شاگردان که مایلند به روحتکواندودست یابند بایستی چندین سال از عمر خویش را صرف تمرینات نمایند و آزمایشات متعددی را با موفقیت پشت سر گذارند . آنگاه ، زمانی که این آزمایشات به پایان رسید ، استاد دریچه پرواز هنرمند را به سوی حد اعلا ی تکواندو باز خواهد نمود

    اطلاعات عمومی :

    تکواندو به معنای پریدن و شکستن سریعترین راه ممکن به وسیله دست و پا می باشد . از خصوصیات این ورزش سرعت ، دقت عمل ، هماهنگی در فعالیت ، انعطاف بدن ، درک و یاد گیری سریع فنون می باشد . تکواندوروح نظم و ترتیب را در شخص القا می کند و بطور کلی تکنیک دفاع از خود را به انسان می آموزد . در این ورزش فنون استفاده از حرکات خاص برای بکار گیری پاها و وارد نمودن ضربه های موثر آموخته می شود و لذا ممکن است ضربات سهمگین به حریف مقابل وارد نمود . بطور کلی حملات بر روی سه نقطه اصلب بدن متمرکز می گردد : صورت (الگول) ، تنه(مومتونگ) ، و قسمت نیم تنه یا پایین تنه (آرا) .

    ضربات فنی فقط در نقاط تعیین شده مجاز زده می شود . استفاده ازمشت با روشهای مختلفی انجام می شود و دفاع به وسیله تمام قسمتهای دور مچ انجام می گیرد . در ضربات پا از قسمتهای مختلف پاشنه و کف پا استفاده می شود . شکستن تخته و یا آجر از جمله آموزشهایی است که به منظور آزمایش قدرت و سرعت عمل کار آموزان به کار می رود . در این آموزش ، تسلط بر چرخش مفاصل در هنگام شکستن تخته و … ضروری است مسابقات تکواندو در وزنهای مختلف برگزار می شود و وزن کشی ورزشکاران در روز مسابقه صورت می گیرد . مسابقه در سه راند سه دقیقه ای با یک استراحت یک دقیقه ای بین راند ها انجام می شود .

    محوطه مبارزه ورزش تکواندو فضای مربع شکل با ابعاد 8 × 8 متر می باشد که در داخل یک تشک 12 × 12 متر قرار می گیرد . به این ترتیب یک محوطه به عرض 2 متر در اطراف منطقه مبارزه به وجود می آید که موسوم به منطقه قرمز یا محوطه خطر می باشد . در صورت لزوم محوطه مسابقه را ممکن است بر روی سکویی به ارتفاع 50 الی 60 سانتیمتر مستقر نمود و برای جلوگیری از آسیب مبارزین باید لبه خارجی محوطه مسابقه را با شیب کمتر از 30 درجه به کف سالن متصل نمود .
    در سالن تکواندو محل استقرار تماشاچیان ممکن است در چهار سوی محوطه مسابقه در نظر گرفته شود ، اگرچه بهترین موقعیت دید در طرفین طولی محوطه بازی میسر است . فاصله تماشاچیان از محوطه بازی باید حد اقل 4 الی 5 متر پیش بینی شود .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله ورزش رزمی تکواندو

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله ورزش رزمی تکواندو, مقاله در مورد تحقیق مقاله ورزش رزمی تکواندو, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ورزش رزمی تکواندو, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ورزش رزمی تکواندو, تحقیق درباره تحقیق مقاله ورزش رزمی تکواندو, مقاله درباره تحقیق مقاله ورزش رزمی تکواندو, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ورزش رزمی تکواندو, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ورزش رزمی تکواندو ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله ورزش رزمی تکواندو
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت