تحقیق مقاله تئوری تهیه آسپرین

تعداد صفحات: 8 فرمت فایل: word کد فایل: 24745
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی شیمی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تئوری تهیه آسپرین

    تئوری تهیه آسپرین

    تئوری :

    ترکیبهای شیمیاایکه از واکنش الکل ها با اسیدهای معدنی و آلی به دست می آیند . فرآیند استر کردن پیوسته با تولید آب همراه می باشد . به عنوان مثال از استر کردن استیک اسید و الکل نام می بریم :بیشتر استرها مایع و یا بلورین بوده و بوی مطبوع دارند . واکنش عمده ی استرها عبارتند از صابونی شدن (وارون استری شدن) , تشکیل اسید آمید (آمونولیز) هیدروژن دار شدن (کاهش بووبلان) , تولید الکلهای نوع سوم (واکنش گرینیارد) و تبدیا استری (الکولیز). بهترین روشها برای تهیه ی استرها عبارتند از :

    1- روش معمول برای تهیه ی استر , ترکیب اسد و الکل می باشد , مثل ترکیب استیک اسید با اتانول که تولید اتیل استات و آب می کند .

    2- از ترکیب نمک های کربوکسیلی اسید به ویژه نمک های نقره با الکیل یدید , استر به دست می آید.

    3- از ترکیب انیدریدها با الکلها , استر تولید میشود . این واکنش بهره خوبی داشته و سرعت آن توسط پیریدین افزایش میابد .

     

    4- روش ویژه برای تهیه استرهای متیل , واکنش اسیدها با دیازومتان در محلول اتری میباشد .

     

    کاربرد استرها :

    چربی ها , مومها و روغنها از اهمیت ویژه ای برخوردارند . استر ها به عنوان حلال کاربرد وسیعی داشته و از استر های فسفریک اسید به عنوان حشره کش و سلاح شیمیایی استافاده میشود . از استر های نیترو اسید برای تسریع اشتعال در موتورهای دیزلی و نیز در پزشکی برای مدارای آهژین (ایزو آمین نیتریک) بهره میگیرند . استرهای نیتریک اسید , به ویژه گلیسیرین تری نیترات , اغلب به عنوان ماده منفجره کاربرد دارند .

    آسپیرین :

    جسمی با فرمول شیمیایی : که آن را استیل سالیسیلیک اسی نیز گویند . آسپیرین به صورت قرص برای تسکین درد و کاهش تب , به کار میرود .

    سنتز اسپرین

    آسپرین نام تجاری اسید استیل سالیسیلیک است که به صورت قرص های سفید یا بلور های سوزنی شکل یا به صورت پودرهای بلورین موجود می باشد، آسپرین یک مسکن موقتی و آنی خوبی است که تداوم افزایش تولید و فروش آن در طول 20 سال گذشته قابل توجه بوده است و بخاطر فوایدش از سایر مسکن ها به طور چشم گیری پیشی گرفته است.

    خصوصیات

    1) آسپرین نام تجاری اسید استیل سالیسیلیک است.

    2) وزن مولکولی آن 180 می باشد.

    3) نقطه ذوب آن ما بین 135 تا 137 درجه سلسیوس می باشد.

    4) نقطه جوش آن 140 درجه سلسیوس است که در این درجه حرارت تجزیه می گردد.

    5) آسپرین دارای بلورهای سوزنی شکل است.

    6) آسپرین در آب به مقدار کم و در الکل به مقدار زیاد محلول می باشد.

    کاربرد و مصارف

    1) آسپرین در داروهای برطرف کننده سردرد (مسکن ها) استفاده می شود.

    2) اسپرین در داروهایی که فقط با مجوز پزشک فروخته می شوند استفاده می شود.

    3) آسپرین در تولید قرص های APC مصرف می شود.

    آسپرین از ترکیب اسید سالیسیلیک و انیدرید استیک در حضور مقدار کمی سولفوریک اسید غلیظ تولید می شود

    تاریخچه ی آسپرین

    کینین که از پوست درخت سین کونا بدست می‌‌آید یک از قدیمی‌ترین داروهایی است که جهت درمان درد وتب بکار می‌رفته است. پوست درخت بید نیز سالها به عنوان یک داروی عامیانه برای همین موارد بکار می‌‌رفت .در سال 1763 رورند ادموند استون موفقیت خود را در درمان تب با استفاده از پودر پوست درخت بید اظهار داشت.او متوجه شد که تلخی مزه پوست بید شبیه مزه پوست سین کونا ،که منبع کینین است ،می باشد. جزء فعال پوست بید ،سالیسین است که با هیدرولیز آن اسید سالیسیلیک بدست می‌‌آید. بعدها از منابع طبیعی دیگر نیز سالیسیلین تهیه شد .اسیدسالیسیلیک در سال 1853 ساخته شد ولی تا 1899 مورد استفاده قرار نگرفت .در این زمان بود که متوجه شدند این دارو در درمان آرتریت مؤثر بوده و بخوبی توسط بیماران تحمل می‌شود .نام آسپرین از نام آلمانی این ترکیب یعنی Acetylspirsaure گرفته شده است. آسپرین بخاطر قیمت ارزانتر وتأثیر بیشتر به سرعت جانشین فراوردههای طبیعی مورد استفاده در آن هنگام شد وبرای بیش از 90 سال به عنوان یکی از رایجترین داروهای مورد استفاده باقی ماند .

     

     

    سازنده اولین قرص آسپرین فردریک بایر (Fredrich Bayer) در سال ۱۸۲۵ بدنیا آمد. پدر او یک نساج و رنگرز پارچه بود و طبق عادت آن زمان وی در ابتدا شغل و حرفه پدر را برای کار انتخاب کرد و پس از مدتی فعالیت با پدر، در سال ۱۸۴۸ تشکیلاتی مشابه برای خود راه اندازی کرد و در آن حرفه بسیار هم موفق شد. 
    تا قبل از ۱۸۵۶ برای رنگرزی از مواد رنگی طبیعی استفاده می شد اما با کشف و صنعتی شدن ساخت رنگهای حاصل از مواد نفتی، بایر که پتانسیل موجود در این کشف را بخوبی احساس کرده بود با کمک شخصی بنام فردریک وسکوت کمپانی Bayer را راه اندازی کرد. 
    بایر در ماه می سال ۱۸۸۰ در گذشت و تا آن زمان کمپانی هنوز در فعالیت رنگرزی مشغول بود، اما شرکت تصمیم گرفت با استخدام تعدادی شیمیدان نوآوری هایی در این صنعت بوجود آورد و این اتفاق هم افتاد اما نه در صنعت رنگرزی. 
    هنگامی که فلیکس هوفمن (Felix Hoffmann) در حال انجام آزمایش با یکسری از ضایعات رنگی بود تا شاید بتواند دارویی برای درمان درد ناشی از بیماری پدرش بدست آورد توانست به پودری دسترسی پیدا کند که امروزه شما آنرا به نام آسپرین می شناسید.


    تهیه ی آسپرین

    برای تهیه آسپرین از: سالیسیلیک اسید، استیک انیدرید، سولفوریک اسید، و کمی آب و نشاسته استفاده می کنیم.

    روش کار: سالیسیلیک اسید را با استیک انیدرید مخلوط می کنیم سپس سولفوریک اسید را به آن اضافه می کنیم مخلوط را خوب بهم می زنیم و آن را به مدت 15 دقیقه در آب 60 درجه قرار می دهیم سپس مخلوط را خنک کرده و مقدار 75 میلی لیتر آب سرد به آن اضافه می کنیم. سپس مخلوط را از صافی عبور می دهیم.

    روش خالص سازی: ماده ی بدست آمده را در 15 میلی لیتر الکل حل کرده و سپس 35 میلی لیتر آب گرم قرار می دهیم تا کاملا حلا لیت صورت گیرد. سپس محلول را به آرامی خنک کرده و رها می کنیم تا کریستال های آسپرین تشکیل شوند. کریستالها را صاف می کنیم و بعد آنها را در هوا خشک کرده و نقطه ذوب را تعیین می کنیم.

    اسید استیک‌ سالیسیلیک (آ اس آ)‌ [نام شناخته‌شدهٔ تجاری آن آسپیرین است] یک داروی رایج است که بدون نسخه پزشک قابل تهیه است. این دارو یک مسکن غیرمخدر برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط نظیر سردرد، دندان‌درد، و دردهای هنگام عادت ماهانه است‌. آسپیرین تب را کاهش می‌دهد و التهاب را در موارد رماتیسمی کاهش می‌دهد. این دارو خشکی‌، تورم و درد مفاصل را درد آرتریت می‌کاهد ولی بیماران را درمان نمی‌کند. از این دارو همچنین در پیشگیری از لخته شدن خون‌، کاهش خطر حمله قلبی و مغزی‌، و موارد دیگر استفاده می‌شود. البته این خاصیت آسپیرین ممکن است موجب افزایش احتمال خطر خونریزی شود.

     

    مکانیسم اثر آسپیرین

    اثر آسپرین بخشی به علت توانایی آن در مهارآنزیم سیکلو اکسیژناز بوده وبخش دیگر ناشی از اثر متابولیت آن، سالیسیلات، می‌‌باشد. سالیسیلات با مهار سیکلواکسیژناز وهم از راههای دیگر مثل زدودن رادیکال اکسیژن به اثربخشی آسپرین کمک می‌‌کند. این اثر با مسدود نمودن غیر قابل بازگشت آنزیم سیکلواکسیژناز صورت میگیرد .آسپرین در مقادیر مناسب سنتز پروستاگلندینهاونیز ترومباکسان A2 را کاهش میدهد ولی لکوترینها راکم نمی‌کند.

    تبلورآسپرین

    از مدت ها پیش شیمی دان ها به دنبال پاسخ این سؤال هستند که آسپرین چگونه متبلور می شود و آیا شکل بلوری دیگری غیر از ساختار شناخته شده فعلی وجود دارد یا نه؟ به نظر می رسد تیمی از دانشمندان دانمارکی، آلمانی و هندی این مشکل بحث انگیز را حل کرده اند. آن ها توانسته اند ساختار دومی را برای بلور آسپرین پیدا کنند که به شکل خالص وجود ندارد. 
    تحقیقی بر اساس محاسبات کامپیوتری در سال 2004 نشان داد علاوه بر ساختار بلوری پایدار و شناخته شده آسپرین، شکل دیگری ممکن است وجود داشته باشد که به همان اندازه پایدار است، که تا آن زمان هنوز شناخته نشده بود که این امر خود چالشی را برای دانشمندان به وجود آورد. در سال 2005 دانشمندان امریکایی کشف ساختار پیش بینی شده بلور دوم را اعلام کردند اما این سؤال مطرح بود که آیا این ترکیب صرفاً یک محصول ساختگی است؟ اکنون مطالعات و آزمایش های دقیقی بر روی ساختار آسپرین انجام شده است. به نظر می رسد آسپرین تمایل دارد به صورت یک ساختار رشد هم زمان (intergrown) غیر معمول متبلور شود. در حالی که بلور نوع (I) خالص جداسازی شده است اما محققان توانسته اند بلور شکل (II) را تنها با 85% خلوص تهیه کنند. در مورد اخیر نسبت دو حوزه درون بلور تولید شده، در شرایط یکسان تقریباً ثابت است. با این کشف اصول بنیادی و پایه گذاری شده نیازمند مفاهیم تازه خواهد بود. پیش تر گفته می شد که چند ریختی (polymorphism) به این معنا است که یک مولکول در حالت بلوری، یک ترتیب متراکم خاص و یا سایر چینش های ممکن برای آن ترکیب را دارا است. بنابراین یک بلور منفرد از یک ترکیب شیمیایی ویژه، یک چند ریختی یا نوع دیگری را دارد اما آسپرین تنها موردی است که دو ساختار چند ریختی در یک تک بلور وجود دارد. در این صورت آیا آسپرین یک چند ریخت است؟ و یا باید تعریف چند ریختی به روز شود؟

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تئوری تهیه آسپرین

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله تئوری تهیه آسپرین, مقاله در مورد تحقیق مقاله تئوری تهیه آسپرین, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تئوری تهیه آسپرین, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تئوری تهیه آسپرین, تحقیق درباره تحقیق مقاله تئوری تهیه آسپرین, مقاله درباره تحقیق مقاله تئوری تهیه آسپرین, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تئوری تهیه آسپرین, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تئوری تهیه آسپرین ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله تئوری تهیه آسپرین
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت