تحقیق مقاله روان‎شناسی تربیتی

تعداد صفحات: 33 فرمت فایل: word کد فایل: 25157
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله روان‎شناسی تربیتی

    1- روان‎شناسی در صنعت

    روان‎شناسان بیش از آنچه ما تصور می‎کنیم می‎توانند در کارخانجات مثمرثمر واقع شوند. فعالیت و راهنماییهای آن فقط به تست و آزمون‎های روانی منتهی نمی‎شود بلکه در موارد روابط،  روحیه و طرز فکر، عادات، شخصیت و بهبود زدگی افراد نیز اظهارنظر می‎نمایند. شغل روان‎شناسان صنعتی بیشتر جنبه‎ی مشورتی دارد و علاوه بر حل مشکلات فری از فکر و تجربه‎ی او در موارد مختلف صنعتی، برنامه‎های آموزشی و پیش‎گیری سوانح استفاده می‎نمایند.

    2- تاریخچه‎ی روان‎شناسی صنعتی

    اولین روان‎شناس صنعتی توماس ک بالمر است. تاریخچه‎ی روان‎شناسی صنعتی به قرار زیر است: روان‎شناسی در جنگ جهانی اول،‌ دوره‎ی روان‎شناسی صنعتی اجتماعی،‌ روان شناسی در عصر جدید، روان‎شناسی در جنگ دوم جهانی، روان‎شناسی در زمان حال.

    3- روان‎شناسی اجتماعی صنعتی

    عبارت از پژوهش و مطالعه روابط انسانی در کارخانجات و محیط‎های صنعتی بوده و وضع کارگران را از نظر سازش به محیط، سازش به کار و سازش به همکاران مورد بررسی قرار می‎دهد.

    4- عامل انسانی و رابطه‎ی آن با تولید

    استفاده از عامل انسانی در محیط‎های صنعتی و اداری بستگی به علاقه‎ی فردی و رضایت حرفه‎ای کارگران دارد، اگرچه دو شرط تأمین شود شاید م دیران به موفقیت بزرگی نایل یند و اجتماعی را از دگرگونی رهایی بخشند. روان‎شناسان ارضای انگیزه‎های فردی و برقراری روابط انسانی را عامل مؤثر رشد دستگاهها و رمز موفقیت کارخانجات می‎دانند.

    5- فلسفه و روان‎شناسی کار

    رشد انسانی بزرگترین عاملی است که انسان را به کار واداشته و انگیزه‎ی تحرک را در نهاد بشر به وجود می‎آورد. اگر باور کنیم که عوامل شکست در مراحل مختلف زندگی ما بیشتر متوجه نابسامانی‎ها بوده است اغراق نگفته‎ایم چون شرایط رشد طبیعی را که عقلی، جسمی، عاطفی، اجتماعی و معنوی می‎باشد و فعالیتهای بشری بر آن استوار است را رعایت ننموده و خود را با اکتشافات و اختراعات مفید همزمان نکرده‎ایم و در پذیرش راهنمایی‎ها قصور ورزیده‎ایم.

    6- کار و استراحت

    کار نکردن، از کار فرار کردن و غیبت زیاد، نتیجه‎ی نارضایتی مداوم است. از جمله مسائلی که نارضایتی را در افراد بوجود می‎آورد و کارگران را کار دلسرد می‎کند،‌ مشکل خستگی و نداشتن استراحت کافی می‎باشد. انجام هر کار تقاضای استراحت را می‎طلبد. خستگی نتیجه‎ی فعالیت مداومی است که تنوع در پی داشته است.

    7- روابط انسانی در صنعت

    هر یک از افراد بشر که نقطه نظر مدیریت وسیله‎ای برای نیل به هدف اداری تلقی می‎شوند برای خود شخصیتی متمایز بوده و دارای صفاتی موروثی و اکتسابی هستند و به خصوص در ا میال و آرزوها، بیم و امیدها و خشم و شفقتها با هم متفاوتند. هر فردی در هر شغلی که هست قسمتی از وقت و نیرو و توجه خود را صرف آن می‎کند. علایق خارجی متعدد و گوناگونی در طرز فکر و اعمال افراد مؤثرند.

    8- سنجش شایستگی

    معمولاً هر کارفرما روی کارمندان یا کارگر خود به طرزی قضاوت می‎کند و علاقمند است که قضاوت او بر مبنای صحیح علمی استوار باشد. اغلب سنجش شایستگی را براساس ارزشی که کارمزد ما برای کارمند یا کارگر خود جهت تکمیل پرونده و یا گزارش خود قائل است انجام می‎دهند. ارزش یک فرد بستگی به استعداد، مهارت، میزان غیبت و یا طرز رفتار و علاقمندی او نسبت به کار و همکارانش دارد.

    9- رضایت حرفه‎ای و روحیه‎ی صنعتی

    احتیاج کارگر سیری‎ناپذیرو عواطفش تسکین‎ناپذیر است. کارگر احتیاج مبرم به ایمنی،‌تضمین شغلی و حس تعلق دارد. می‎خواهد که مورد پذیرش کارخانه بوده و قادر به بیان و آزادی کلام خود باشد و به طوری که محسوس است هیچ‎یک از عوامل گفته شده به خودی خود جلب رضایت او را نمی‎کند.

    10- زنان در کارخانجات

    ازدیاد زنان کارگر اعم از مجردو متأهل تحصیل کرده و بیسواد در کارخانجات و دستگاه‎های اداری هم تسهیلاتی را فراهم کرده است. به تحقیق ثابت شده است که زنان مسن بعد از آنکه مسئولیت خانوادگی آنها کمتر شد و اطفال آنها به سن رشد رسیدند بیشتر به کارخانجات روی می‎آورند.

    11- ارزیابی مشاغل

    ارزیابی مشاغل بستگی مستقیم با مسئولیتها، شرایط مؤسسه‎ها و مهارتهای شغلی دارد. ارزیابی مشاغل سنجش یک شغل نسبت به شغل دیگر است و معمولاً شامل تمام مشاغل کارمندان و کارگران کارخانه می‎شود. اصولاً ارزیابی مشاغل عبارت است از تجزیه و تحلیل وظایف که آن هم از تنظیم مشاغل گروه‎بندی آنها و شرایط احراز آن بدست می‎آید.

    12- آموزش در صنعت

    با جهش عظیمی که کشورها از نظر صنعتی شدن در پیش دارند ایجاب می‎کند که برای پیشبرد مقاصد علمی خود افراد ورزیده و متخصص تربیت نموده و از خود آنان در سطوح مختلف استفاده نمایند و این کار میسر نمی‎شود مگر با آموزش و تجهیز افراد مجرب و کاردان.

    13- آزمونهای روانی

    معمولاً مدیران به دو روش به استعداد و مهارت کارگران و کارمندان خود پی می‎برند یکی آنکه کسانی را که درخواست شغل کرده‎اند استخدام می‎کنند و ماهها و سالها منتظر می‎شوند تا چگونگی و میزان استعداد و مهارت آنان مشخص شود و بعد آنها را به جای مناسب خود بگذارند که در این فاصله بعضی شغل خود را رها کرده و تعدادی نیز در شغل خود باقی می‎مانند روش دوم انتخاب افراد از طریق آزمایشهای روانی و نظارت بر مهارت و استعداد کارگران است که از روی آن تا اندازه‎ای می‎توان پی به تجربه، مهارت و نیروی انسانی افراد برد.

    14- سوانح و ایمنی در کارخانجات

    بی‎شک هیچ علتی بدون معلول نیست و سوانح نیز خود به خود به وجود نمی‎آیند بلکه زاییده‎ی عللی هستند که آن علل ممکن است خود انسان و یا ابزار و آلات ساخته شده‎ی دست انسان باشند. مراقبتهای صنعتی و مراعات اصول اولیه آن بی‎نهایت حایز اهمیت است چون به طوری که بررسی شده با هر حادثه چه بسا افرادی طعمه‎ی مرگ شده و یا یکی از اعضای بدن آنها ناقص شده است. سوانح بیشتر به علل بی‎تجربه‎گی‎ها، نابسامانیها و ناایمنی‎های محیطی و اشتباه‎کاریها به وقوع می‎پیوندند و می‎توان بی‎تربیتی ماشین‎آلات، فقدان وسایل کار، نور ضعیف، عدم توجه به ماشینهایی که اطراف آن‎ها باز هستند، عدم توجه به زمینهایی که آلوده به روغن و گریس هستند و بالاتر از همه ناراحتی‎های روانی افراد و نداشتن تضمین زندگی را به آنها اضافه نمود.

     

    روان‎کاوی و دین

    اثر: اریک فروم

    ترجمه‎ی: آرسن نظریان

    فهرست مطالب:

    فصل اول: طرح مسأله

    فصل دوم: تجزیه و تحلیل برخی از انواع تجربه‎ی دینی

    فصل سوم: روان‎کاوی به مثابه «پزشکی روح»

    فصل چهارم: آیا روان‎کاوی تهدیدی برای دین به شمار می‎آید؟

     

    طرح مسأله

    انسان هرگز مثل امروز به متحقق ساختن امیدها و آرزوهای خویش نزدیک نشده است و با ملاحظه‎ی آفریده‎ی خویش به راستی می‎تواند آن را مطلوب قلمداد کند. آنهایی که می‎کوشند از طریق بازگشت به ادیان سنتی راه‎حلی بیابند تحت تأثیر نظری قرار گرفته‎اند که اغلب از طرف مذهبیون ابراز می‎شود بر طبق این نظرها ناگزیر از انتخاب بین دین و یک طریق زندگی هستیم که فقط ارضای نیازهای غریزی‎ ما و آسایش عادی مورد توجه آن است و چنانچه به خدا اعتقاد نداشته باشیم هیچ دلیلی و هیچ حقی نداریم که به روح و نیازهایآن معتقد باشیم.

    تجزیه و تحلیل برخی از انواع تجربه‎ی دینی

    هر بحث درباره دین با توجه به دشواریهای جدی اصطلاحی عقیم خواهد ماند. درحالیکه می‎دانیم در خ ارج از قلمرو یکتاپرستی ادیان و مذاهب بی‎شماری وجود داشته و دارند. مفهوم دین را با نظامی که خدا و نیروهای ماوراء طبیعی در کانون آن قرار دارند تداعی می‎کنیم و میل داریم که ادیان توحیدی را معیار رجوعی شناخت و ارزیابی سایر ادیان قرار دهیم. یکی از بهترین نمونه‎های ادیان نوع‎دوست بوداییسم اولیه است. بودا معلمی بزرگ و فردی «بیدار» است که حقیقت مربوط به هستی انسان را دریافته است. زن بودائیسم که شعبه‎ای جدید از بوداییسم است یک طرز فکر خودکامه‎ی بسیار انقلابی‎تری را ادامه می‎دهد. زن معتقد است که هیچ دانشی ارزش و اعتبار ندارد مگر اینکه منشأ آن در خود ما باشد هیچ مرجع و معلمی به درستی نمی‎تواند چیزی غیر از آنچه در م ا شک و تردید ایجاد می‎کند به ما تعلیم دهد ک ه موضوع مسیحیت خود دینی بشردوست و غیرخودکامه بوده است از روح کلیه‎ی تعلیماته مسیح و نیز متن آن هویداست حکم مسیح دایر بر اینکه «بهشت خدا در خود شماست» بیان ساده و روشنی از طرز فکر غیرخودکامه است.

    روان‎کاوی به مثابه «پزشکی روح»

    امروز مکاتب مختلفی در روان‎کاوی به وجود آمده است که از پیروان کمابیش استوار نظریه‎ی فروید تا «تجدیدنظر طلبانی» که همه از نظر میزان دگرگون ساختن مفاهیم او با هم اختلاف دارند توسعه دارد معذلک این اختلافها با توجه به منظوری که ما داریم بسیار کم‎اهمیت‎تر از اختلافی است که بین دو نوع روان‎کاوی وجود  دارد: یعنی روان‎کاوی‎ای که هدفش اساساً همسازی اجتماعی است و روان‎کاوی‎ای که هدفش درمان روح است، روان‎کاوی در آغاز توسعه، خود شعبه‎ای از طب به شمار می‎رفت.

    آیا روان‎کاوی تهدیدی برای دین به شمار می‎آید؟

    تا اینجا من کوشیده‎ام این نکته را روشن سازم که تنها در صورتی که بین ادیان خودکامه و ادیان نوع‎خواهانه و همچنین «توسعه‎های همسازی» و «مداوای روح» فرق قایل شویم می‎توانیم به این سوال پاسخ دهیم. لیکن هنوز به بحث درباره‎ی جنبه‎های متعدد دین نپرداخته‎ایم. برای اینکه معلوم شود که کدامیک از این جنبه‎ها در معرض تهدید روان‎کاوی و سایر عوامل فرهنگ نو قرار دا رد و کدامیک از چنین خطری مصون است. لازم است این جنبه‎ها را از هم تغییر داد. جنبه‎های ویژه‎ای که بایستی از این دیدگاه تحت بررسی قرار  گیرند عبارتند از: جنبه‎ی عملی، جنبه‎ی علمی‎- جادویی، جنبه‎ی آیینی و شعایری و جنبه‎ی معنی‎شناسی. مقصود من از جنبه‎ی علمی احساس و ایمان دینی است. اصول مشترک در تعالیم بنیادگذاران کلیه‎ی ادیان بزرگ شرق و غرب اصلی است که در کانون آن عالی‎ترین هدف زندگی، علاقه به روح انسان و گشایش نیروی عشق و خود قرار دارد.

     

    روان‎شناسی اضطراب

    اثر: روبرت هندلی و پالین نف

    مترجم: مهدی قراچه‎داغی

    فصل 1- بهای گزاف اضطراب

    فصل 2- مشکل من چیست؟

    فصل 3- نظریه‎ی بشکه‎ی آب باران

    فصل 4- اصل اساسی اول: رئیس شما

    فصل 5- چگونه برای رئیس خود پیام می‎فرستیم

    فصل 6- اصل اساسی دوم: استفاده از تلقین و تصویر ذهنی

    فصل 7- اصل اساسی سوم: به تلقین آقای منفی جواب ندهید

    فصل 8- اصل اساسی چهارم: نقش قربانی

    فصل 9- اصل اساسی پنجم: نقشه‎ی گنج

    فصل 10- هدف تندرستی

    فصل 11- هدفهای جسمانی: غذای مناسب و کنترل وزن

    فصل 12- هدفهای جسمانی: کاستن اضطراب در شرایط بیماریهای جدی

    فصل 13- هدفهای ذهنی: ترک سیگار، الکل و مواد مخدر

    فصل 14- هدف معنوی: نیرویی که از آن بی‎خبرید

    فصل 15- هدف ذهنی و معنوی: مناسبات بهتر

    فصل 16- زندگی به علاوه

     

    فصل 1- بهای گزاف اضطراب

    با خود می‎گوید: چقدر دلم شور می‎زند، چقدر مشوش هستم، حواسم جمع نیست، اگر نوبت به صحبت من برسد آبرویم می‎رود، چه باید بگویم، همه چیز از یادم رفته است، چقدر معده‎ایم درد می‎کند.

    و یا دانشجویی که سرجلسه برگه سؤالات را که چند لحظه قبل گرفته با عصبانیت زیر و رو می‎کند. ابداً سر در نمی‎آورم، من که مطالعه کردم، خوب هم خواندم، اما حالا حتی به یک سوال هم نمی‎توانم جواب دهم.

    فصل 2- مشکل من چیست؟

    اضطاب شما می‎تواند به همان شدت اضطراب من یا خفیف‎تر باشد.

    با ج واب به سؤالات می‎تواند از اضطراب داشتن یا نداشتن خود مطمئن شوید:

    1- با آنکه شب را خوب می‎خوابم اغلب احساس خستگی می‎کنم.

    2- گاهی اوقات قلبم بی‎اختیار تپش پیدا می‎کند و پزشک معتقد است که من ناراحتی قلبی دارم.

    3- اغلب شبها بی‎خواب می‎شوم.

    4- بدون دلیل کمردرد پیدا می‎کنم.

    5- به خاطر سوء هاضمه،‌ اسهال، یا سردرد اغلب نمی‎توانم کارهایم را آن طور که مایلم انجام دهم.

    6- می‎توانم بدون اینکه نفسهای عمیق بکشم یا تنگی نفس پیدا کنم با یک قرص آرام‎بخش یا مصرف الکل با موقعیتهای دشوار روبرو شوم.

    7- گاهی اوقات به خاطر روابطم با دیگران احساس عصبیت می‎کنم.

    8- اغلب بیش از همکارانم کار می‎کنم و بعضی از کارهای اداره را در منزل انجام می‎دهم.

    9- دست کم یک عادت بد دارم که نتوانسته‎ام آن را رفع کنم.

    10- معتقدم که در حد و اندازه‎ی دیگران نیستم.

    اگر به اغلب عبادات فوق جواب آری داده‎اید ممکن است در مرحله‎ی آغازین اختلال اضطراب باشید به عنوان نخستین قدم برای رهانیدن خود باید ن یاز به تغییر را باور کنید.

     

    فصل 3- نظریه‎ی شبکه‎ی آب باران

    در جریان برانگیختگی، رگهای سطح بدن تنگ و منقبض می‎شوند تا خون بیشتری به عمق بدن و به عضلات رسید، آنها را تقویت کند. قلب با سرعت بیشتری کار می‎کند تا خون اکسیژن بیشتری را به سلولها برساند غدد بزاقی خشک می‎شوند تا آب بیشتری برای تنفس که سریع می‎شود فراهم باشد. سایر فعالیتهای بدن و از جمله هضم غذا که در «جنگ یا گریز» شرکت ندارند متوقف می‎شود تا انرژی بیشتری ذخیره گردد.

    فصل 4- اصل اساسی اول: رئیس شما

    اگر ذهن ناهوشیار تا این حد قدرت دارد،‌چرا آن را در جهت مصالح و راحتی خود به کار نگیریم؟ چرا می‎گذاریم که بر ضد منافع ما کار کند؟ و این دقیقاً موضوع اولین اصل اساسی من است:

    اصل اساسی اول: از قدرتهای خلاق ذهن ناهوشیار خود کمک بگیرد و تغییر کنید.

    فصل 5- چگونه برای رئیس خود پیام می‎فرستیم

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله روان‎شناسی تربیتی

    فهرست:

     

    1- روان‎شناسی در صنعت

    2- تاریخچه‎ی روان‎شناسی صنعتی

    3- روان‎شناسی اجتماعی صنعتی

    4- عامل انسانی و رابطه‎ی آن با تولید

    5- فلسفه و روان‎شناسی کار

    6- کار و استراحت

    7- روابط انسانی در صنعت

    8- سنجش شایستگی

    9- رضایت حرفه‎ای و روحیه‎ی صنعتی

    10- زنان در کارخانجات

    11- ارزیابی مشاغل

    12- آموزش در صنعت

    13- آزمونهای روانی

    14- سوانح و ایمنی در کارخانجات 

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله روان‎شناسی تربیتی, مقاله در مورد تحقیق مقاله روان‎شناسی تربیتی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله روان‎شناسی تربیتی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله روان‎شناسی تربیتی, تحقیق درباره تحقیق مقاله روان‎شناسی تربیتی, مقاله درباره تحقیق مقاله روان‎شناسی تربیتی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله روان‎شناسی تربیتی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله روان‎شناسی تربیتی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله روان‎شناسی تربیتی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت