تحقیق مقاله عراق

تعداد صفحات: 39 فرمت فایل: word کد فایل: 3264
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تاریخ
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله عراق

    چکیده

     

    عراق در دوره های گوناگون از نظر تاریخی ، باستان شناسی ، اقتصادی دارای اهمیت جهانی بوده است. مراودات میان ایران و عراق در خصوص روابط دو جانبه منطقه ای و حتی بین المللی دارای فراز و نشیب بسیاری بوده و بیش از آن که این روابط بر پایه حسن هم جواری مبتنی باشد . بر اساس تنش و تخاصم بر سر موضوعات مختلف شکل گرفته است . توصیف تشکیل احزاب مختلف در عراق ، اهداف سیاسی و نظامی عراق ، ریشه های اختلاف بین ایران و عراق ، جنگ عراق و ایران و کاربرد

    سلاح های شیمیایی مورد استفاده عراق در جنگ تحمیلی که این کاربرد سلاح های شیمیایی در

    جنگ ها فجایع انسانی جبران ناپذیری را پدید می آورد .

     پیدایش و اهمیت شهر نجف و موقعیت جغرافیایی این شهر ،  همچنین زندگانی امام علی (ع) موضوعات مورد بررسی در این تحقیق می باشد .

     

     

    مقدمه

    توجهی که عراق سابقاً از لحاظ تاریخی ، باستانشناسی ، استراتژی ، اقتصادی و شالوده اجتماعی در سطح جهان دارای اهمیت جهانی بوده است . در طی آخرین نسل نه تنها کمتر نشده ، بلکه بیشتر از پیش شده است . عراق سال 1951 کشوری است که با رشد روزافزون اما هنوز ناقص ، مفهوم وحدت و ملیت نه ادعاها و شکایتهای منطقی در قبال کشور دیگری دارد . نه خود این کشور موضوع درخواستهای دیگر کشورهاست مرزهایش تثبیت شده اند ، آب و هوای سالم دارد ، مردمش در حال افزایش و پیشرفت اند . زمینهای حاصلخیز فراوان و آب قابل کنترل دارد و به تعیین این دو با هم به گونه ای که در قرون اولیه عمل کردند می توانند ثروت مادی زیادی تولید کنند و منابع معدنی توسعه یافته ای با غنایی استثنایی دارد که می تواند برای کارهای توسعه و خدمات اجتماعی سرمایه فراهم کند . کمتر سرزمینی وجود دارد که از امکانات مادی برای ایجاد یک زندگی خوب برای اثباتش بیش از عراق از مواهب طبیعت برخوردار باشد ، اثباتی که خودشان فوق العاده باهوش و لایق پیشرفت اند و برای ترقی آنها فضای لازم و حتی بیش از آنچه لازم است در دسترس است اگر مردم عراق و دوستان خارجی شان که صادق و فراوانند بیشترین امید را درباره این کشور در سر داشته باشند راهی به خطا نرفته اند . بغداد به سبب شهرت قدیمی ، موقعیت استراتژیک و ابعاد کنونی اش همیشه برتری ویژه ای نسبت به دو شهر دیگر عراق یعنی موصل و بصره دارد 

     

    موقعیت عراق

    نام رسمی : جمهوری دموکراتیک خلق عراق

    نام بین المللی : ایراک   IRAQ

    نام محلی : الجمهوریه العراقیه الدیمقراطیه الشعبیه

    اسامی قدیمی : عراق عرب ، عراقان ، عراقین ، سواد ، سورستان

    « عراق با 438466 کیلومتر مربع وسعت ( پنجاه و دومین ) کشور جهان در نیم کره شمال و نیم کره شرقی ،در جنوب غربی قارۀ آسیا در منطقه خاورمیانه ، بر کناره شمال غربی خلیج فارس واقع شده است . این کشور، همسایه کشورهای ایران ( در شرق ) ترکیه ( در شمال ) سوریه و اردن ( در غرب ) و عربستان سعودی و کویت ( در جنوب ) است . عراق کشوری نسبتاً کم ارتفاع است . کوههای آن تماماً در نواحی شمال و شمال غربی آن ( هم مرز با ایران و ترکیه ) واقع شده اند . نژاد مردم آن 71% عرب 18%  کرد 1% آریا ( ایرانی ) 2/1 % ترک و 5% آشوری است .

     

    دین 95% مردم آن اسلام و (   2  شیعه و  1  سنی ) و 3% مسیحی است . زبان رسمی عربی است اما کردی نیز رایج است که به خط عربی نوشته می شود . پایتخت این کشور شهر بغداد و از پرجمعیت ترین شهرهای آن موصل ، بصره ، کرکوک و کربلا می باشند . بندر مهم عراق بصره است که در کنار اروند رود (شط العرب ) در شمال غربی خلیج فارس واقع شده است .»

     

    حکومت این کشور جمهوری و رئیس جمهوری آن ژنرال صدام حسین است که در سال 1979 میلادی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ، حسن البکر رئیس جمهوری سابق ، تحت فشار معاونش صدام حسین استعفا داد و او به قدرت رسید . البکر خواستار شناسایی انقلاب اسلامی و نزدیکی بیشتر با ایران بود که از کار برکنار شد . وی رئیس حزب سوسیالیستی عرب بعث و همچنین رئیس شورای انقلاب

    می باشد . عراق یک مجلس ملی با 250نفر عضو دارد ولی قدرت اصلی در دست صدام حسین است . قانون اساسی این کشور در سال 1970 تدوین شد و در سال 1971 اصلاحاتی بر آن افزوده شده است . بر اساس آخرین تقسیمات کشوری عراق از 16 استان تشکیل شده که زیر نظر فرماندار دولت مرکزی اداره می شوند .

    آب و هوای عراق در نواحی شمالی معتدل کوهستانی ، در نواحی مرکزی ، گرم و مرطوب و در نواحی غربی ، گرم و خشک است و رودهای دجله و فرات طولانی ترین رودهای آن هستند . واحد پول این کشور دینار عراقی است ! ( امانی زاده ، 1382 : 50-49 )

     

    موقعیت جغرافیایی

     

     شاید در هیچ نقطه ای از جهان نفوذ جغرافیا بر تاریخ آشکارتر از مجموعه کشورهایی نباشد که در میان دریای مدیترانه و فلات ایران قرار دارند و ما آنها را به نام خاور نزدیک می شناسیم انسان در بیابان های وسیع جنگل های استوایی یا در مناطق قطبی خود را با طبیعتی خصومت آمیز روبرو می بیند که موجودیتش را تهدید می کند از سوی دیگر انسان در مناطق معتدل تقریباً در همه جا در محیطی مساعد در خانه خودش قرار دارد اما در خاور نزدیک خشک و شبه استوایی موازنه انسانی و طبیعت پیچیده تر است . انسان می تواند در آنجا زیست و حتی پیشرفت کند هر چند فعالیتهای گوناگون او تا حد زیادی به اوضاع اقلیمی ، طبیعت خاک ، میزان بارندگی تقسیم چشمه ها و چاه ها و مسیر و مقدار آب رودخانه بستگی دارد عوامل یاد شده بر او نفوذی ژرف می گذارند . راه های بازرگانی و مسیرهای لشکر کشی او را تعیین می کند او را متمایل به ساکن شدن به عنوان کشاورز یا محکوم به سرگردان و صحرانوردی

    می سازند به کیفیات بدنی و اخلاقی او کمک می کنند و بر افکار و معتقدات دینی تا او اندازه ای اثر

    می گذارند . بنابراین تاریخ هر یک از کشورهای خاور نزدیک را باید به مطالعه نقشه جغرافیا آغاز کرد و سرزمین باستان عراق نیز از این قاعده مستثنی نیست . (ژرژرو ، 1381 : 7)

     

     

    رودخانه های دوقلو

     جمله مشهور هرودوت را که می گویند مصر هدیه نیل است همه شنیده ایم در مورد بین النهرین نیز از بسیاری جهات می توان گفت که هدیه رودخانه های دوقلوست دجله و فرات در زمانهای بسیار کهن لایه های خود را بستری که از صخره های رسوبی تشکیل شده است میان زمین های پست عربستان مرتفع ایران به جای گذاشته و در وسط صحرا دشتی به وجود آورده اند که از نظر وسعت و حاصلخیزی در 3680 کیلومتر بیابان های بایر گسترده میان سند و نیل تنظیم شده است . ( همان منبع : 10-8 )

    تنوع منطقه ای

    بیابان در شمال کوهستانی در مرکز به وسیله وادی های عمیق پاره پاره در جنوب مسطح و فاقد علامت مشخص و از قبل می رود به سراسر مسیر فرات است و تا صدها کیلومتر در غرب عربستان پیش می رود با وجود این بیابان بزرگ سوریه و عربستان برای مردم بین النهرین باستان ناشناس بوده است و خط مستقیمی که آن را از دره فرات جدا می کند حدود مهاجر نشینهای پیش از اسلام را مشخص می ساخته. سامری ها و بابلی ها اصولاً مردمانی کشاورز بودند و بر عکس اعراب پشتشان را به بیابان می کردند و به زمین خودشان که از رسوب رودخانه های حاصلخیز بود ، سرسختانه چسبیده بودند ، اما می بایست صحرانوردان ویرانگر را به حساب آورند که به کاورانهایشان دستبرد می زند ، به شهرها و روستاهایشان حمله می کردند و حتی کشورشان را مورد تجاوز قرار می دادند . ( همان منبع : 16)

    مناطق بزرگ عراق از لحاظ طبیعی

    خصوصیات عمده جغرافیایی عراق

     سرزمینی با رودخانه های پهناور ، نسبتاً ساده است . این خطه در واقع از گسترۀ خاکی بسیار وسیع و همواری پدید آمده است . از جانب مشرق در پناه چنبرۀ عظیم زاگرس قرار دارد . در صورتی که از طرف غرب با شیبی ملایم به سوی شام بالا می رود . در ژرف ترین بخش زمین ناودیسی که بدین گونه مرز بندی شده دو شط بسیار عظیم روان است .

     

    یکی فرات و دیگری دجله که ریزشهای پراکنده بر کوهستانهای زاگرس را گرد می آورد . با این حال وضع طبیعی این ناو زمین از ابتدا تا انتها متغیّر است . با این که کمی بیشتر از بخش جنوبی عراق باران دارد میزان بارندگی بسیار کم و مانع از آن است که فلات از صورت خشک و شکل یکنواخت ملال آور بیرون آید . چهره خاک بین النهرین از بغداد تا خلیج فارس شگفت آور متفاوت است و آب در آن بر خلاف جزیره نقشی عمده دارد .   علاوه بر این مناظر طبیعی اش تنوع بیشتری دارد . در پای زاگرس مخروط ها یا پنجه های آبرفتی عظیمی در کنار هم قرار دارند . خطه ای که دجله و فرات در میان جلگه های ان روان است و منطقه ای نیمه خاکی و نیمه آبی است که در آن سرازیر طغیانها به مناطق پست

    « هور » که خود سراسر دریاچه و مرداب است فرو  می ریزد . در واقع زمانی که فرات و دجله با هم از طغیان لبریز می شوند قادرند اطراف خود را به شعاع دهها کیلومتر غرقه سازند . بیرون از این مواضع خاص و ممتاز که از لحاظ مساحت محدود است خاک این کشور غیر قابل سکونت است زیرا به سبب نبودن آب برای آبیاری ، یا بدین سبب که بیش از حد در معرض سیلابهای ناشی از طغیان این

    رودخانه های عظیم غیر قابل کشت است . ( دوری ، 1375 : 78-76 )

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله عراق

    فهرست:

     

    ندارد.

     

    منبع:

    ابوغزاله ، عبدالحلیم ، 1380 ، جنگ عراق و ایران ( از نگاه دیگران ) ، مترجم : نادر نوروزشاد ، چاپ اول .

    امانی زاده ، علی اصغر ، 1382 ، بررسی وضعیت اسرای ایرانی در اردوگاههای عراق ، انتشارات صدا و سیما تهران سروش .

    دوری ، عبدالعزیز و دیگران ، 75 ، بغداد ( چند مقاله در تاریخ و جغرافیای تاریخی )، بنیاد دایره المعارف اسلامی ، مترجم : اسماعیل دولتشاهی و ایرج پروشانی .

    دهشیار ، حسین و دیگران ،1382  ، مسائل ایران و عراق ، انتشارات موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر ، تهران .

    ژرژرو ، 1381 ، سرگذشت عراق باستان ، نشر پیکان ، مترجم : عبدالرضا (هوشنگ ) مهدوی .

    گلابگیر ، سید محمود و دیگران ،1383 ، نجف کانون تشیع ، انتشارات موسسه چاپ آستان قدس رضوی .

    لانگریک ، استیون ، 1376 ، تاریخ سیاسی و اجتماعی ، اقتصادی عراق ، انتشارات آستان قدس رضوی  ، مترجم : علی درویش ، چاپ اول .

     

    مار ، فب ، 1380 ، تاریخ نوین عراق ، انتشارات بنیاد پژوهشهای اسلامی ، مترجم : محمد

    عباس پور ، مشهد ، چاپ اول .

    ناظمیان،رضا،1381 ، جریانهای سیاسی معاصر عراق ، انتشارات موسسه فرهنگی کتاب و عترت .

    10-وزارت آموزش و پرورش ، 1377 ، جغرافیای سیاسی و اقتصادی ، انتشارات شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران . 

تحقیق در مورد تحقیق مقاله عراق, مقاله در مورد تحقیق مقاله عراق, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله عراق, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله عراق, تحقیق درباره تحقیق مقاله عراق, مقاله درباره تحقیق مقاله عراق, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله عراق, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله عراق ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله عراق
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت