تحقیق مقاله خوراک دام و طیور و آبزیان - اکسید منیزیم مورد مصرف در مکمل های معدنی - ویژگی ها و روش های آزمون

تعداد صفحات: 27 فرمت فایل: word کد فایل: 7414
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم دامی - دامپروری - دام و طیور
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله خوراک دام و طیور و آبزیان - اکسید منیزیم مورد مصرف در مکمل های معدنی - ویژگی ها و روش های آزمون

    آشنایی با مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران

    مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به موجب قانون، تنها مرجع رسمی کشور است که عهده دار وظیفه تعیین، تدوین و نشر استانداردهای ملی (رسمی) میباشد.

    تدوین استاندارد در رشته های مختلف توسط کمیسیون های فنی مرکب از کارشناسان مؤسسه، صاحبنظران مراکز و مؤسسات علمی، پژوهشی، تولیدی واقتصادی آگاه ومرتبط با موضوع صورت میگیرد. سعی بر این است که استانداردهای ملی، در جهت مطلوبیت ها و مصالح ملی وبا توجه به شرایط تولیدی، فنی و فن آوری حاصل از مشارکت آگاهانه و منصفانه صاحبان حق و نفع شامل: تولیدکنندگان ،مصرف کنندگان، بازرگانان، مراکز علمی و تخصصی و نهادها و سازمانهای دولتی باشد.پیش نویس استانداردهای ملی جهت نظرخواهی برای مراجع ذینفع واعضای کمیسیون های فنی مربوط ارسال میشود و پس از دریافت نظرات وپیشنهادها در کمیته ملی مرتبط با آن رشته طرح ودر صورت تصویب به عنوان استاندارد ملی (رسمی) چاپ و منتشر می شود.

    پیش نویس استانداردهایی که توسط مؤسسات و سازمانهای علاقمند و ذیصلاح و با رعایت ضوابط تعیین شده تهیه می شود نیز پس از طرح و بررسی در کمیته ملی مربوط و در صورت تصویب، به عنوان استاندارد ملی چاپ ومنتشرمی گردد. بدین ترتیب استانداردهایی ملی تلقی می شود که بر اساس مفاد مندرج در استاندارد ملی شماره ((5)) تدوین و در کمیته ملی مربوط که توسط مؤسسه تشکیل میگردد به تصویب رسیده باشد.

    مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از اعضای اصلی سازمان بین المللی استاندارد میباشد که در تدوین استانداردهای ملی ضمن توجه به شرایط کلی ونیازمندیهای خاص کشور، از آخرین پیشرفتهای علمی، فنی و صنعتی جهان و استانداردهای بین المللی استفاده می نماید.

    مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می تواند با رعایت موازین پیش بینی شده در قانون به منظور حمایت از مصرف کنندگان، حفظ سلامت و ایمنی فردی وعمومی، حصول اطمینان از کیفیت محصولات و ملاحظات زیست محیطی و اقتصادی، اجرای بعضی از استانداردها را با تصویب شورای عالی استاندارد اجباری نماید. مؤسسه می تواند به منظور حفظ بازارهای بین المللی برای محصولات کشور، اجرای استاندارد کالاهای صادراتی و درجه بندی آنرا اجباری نماید.

    همچنین بمنظور اطمینان بخشیدن به استفاده کنندگان از خدمات سازمانها و مؤسسات فعال در زمینه مشاوره، آموزش، بازرسی، ممیزی و گواهی کنندکان سیستم های مدیریت کیفیت ومدیریت زیست محیطی، آزمایشگاهها و کالیبره کنندگان وسایل سنجش، مؤسسه استاندارد اینگونه سازمانها و مؤسسات را بر اساس ضوابط نظام تأیید صلاحیت ایران مورد ارزیابی قرار داده و در صورت احراز شرایط لازم، گواهینامه تأیید صلاحیت به آنها اعطا نموده و بر عملکرد آنها نظارت می نماید. ترویج سیستم بین المللی یکاها ، کالیبراسیون وسایل سنجش تعیین عیار فلزات گرانبها و انجام تحقیقات کاربردی برای ارتقای سطح استانداردهای ملی از دیگر وظایف این مؤسسه می باشد.

    پیشگفتار

            استاندارد ویژگی ها و روش های آزمون اکسید منیزیم در خوراک دام و طیور و آبزیان  که توسط کمیسیون های فنی مربوط تهیه و تدوین شده و در سیصد و نود و ششمین جلسه کمیته ملی استاندارد خوراک و فرآورده های کشاورزی مورخ 12/7/1382 مورد تصویب قرار گرفته است . اینک به استناد بند 1 ماده 3 قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب بهمن ماه 1371 به عنوان استاندارد ملی ایران منتشر می شود .

    برای حفظ همگامی و هماهنگی با تحولات و پیشرفت های ملی و جهانی در زمینه صنایع ، علوم و خدمات استانداردهای ملی ایران در مواقع لزوم تجدید نظر خواهد شد و هرگونه پیشنهادی که برای اصلاح یا تکمیل این استانداردها ارایه شود , در هنگام تجدید نظر در کمیسیون فنی , مربوط مورد توجه قرار خواهد گرفت . بنابراین برای مراجعه به استانداردهای ایران باید همواره از آخرین تجدید نظر آنها استفاده کرد .

    در تهیه و تجدید نظر این استاندارد سعی شده است که ضمن توجه به شرایط موجود و نیازهای جامعه ، در حد امکان بین این استاندارد و استاندارد ملی کشورهای صنعتی و پیشرفته هماهنگی ایجاد شود .

    منابع و مآخذی که برای تهیه این استاندارد به کار رفته به شرح زیر است :

    مقدمه

           مواد معدنی بخش کوچکی از جیره حیوانات را تشکیل می دهند ولی وجود آنها بسیار حیاتی است . مواد معدنی در بدن حیوانات در حال رشد نقش مهمی را به عهده داشته و در فعالیت های حیاتی اعضای دیگر دخالت دارند . یکی از این مواد عنصر منیزیم است که رابطه نزدیکی با عنصرهای کلسیم و فسفر دارد و حدود 70 درصد کل منیزیم در استخوان ها و بقیه در بافتهای نرم و مایعات بدن حیوان پراکنده است . منیزیم فلزی است از خانواده فلزات قلیایی خاکی که نقش ساختمانی در غضروف ها , استخوان ها و دندان ها دارد . منیزیم در ترکیب ( MgO ) با اکسیژن در ردیف مکمل های معدنی خوراک دام و طیور و آبزیان دسته بندی شده که شماره خوراک بین المللی آن 16-02-756 با ویژگی های خاص خود که در این استاندارد آورده شده است می باشد . منیزیم معمول ترین فعال کننده بعضی آنزیم ها بوده و بعنوان یک ماده تسریع کننده درسوخت وساز کربوهیدرات ها وچربی ها اثر می گذارد و جهت فعالیت مناسب و تنظیم کار بعضی از آنزیم ها دخالت دارد . کاهش غلظت منیزیم در رژیم غذایی و پس از آن کاهش سطح آن در خون سبب کزاز عضلانی می شود و همچنین باعث کاهش قابلیت دسترسی زیستی2 و سایر مواد مغذی و در نهایت کاهش رشد می شود. در شرایط بروز اختلالات ناشی از کمبود منیزیم اضافه کردن یونهای منیزیم با غلظت های بیشتر در جیره غذایی سبب بهبود بیماری می شود . بطوری که شایعترین بیماری ناشی از کمبود منیزیم خون , در حیوانات بالغ کزاز مرتعی ( کزاز شیرواری3 ) می باشد . منیزیم بصورت ترکیبات مختلف از جمله اکسید منیزیم ،سولفات منیزیم،کلرید منیزیم،کربنات منیزیم واستات منیزیم می تواند درمکمل های معدنی مورد مصرف در خوراک دام و طیور و آبزیان اضافه گردیده و یا بصورت متراکم بشکل آجرلیسیدنی مورد استفاده قرار گیرد .

    خوراک دام و طیور و آبزیان-اکسید منیزیم مورد مصرف در مکمل های معدنی

    ویژگی ها و روش های آزمون

    1              هدف

    هدف ازتدوین این استاندارد تعیین ویژگی های فیزیکی ، شیمیایی ، نمونه برداری ، روش های آزمون، بسته بندی ، نشانه گذاری و شرایط نگهداری و انبارداری اکسید منیزیم است .

     

    2              دامنه کاربرد

    این استاندارد در مورد اکسید منیزیم برای مصرف در مکمل های معدنی خوراک دام و طیور و آبزیان بسته بندی شده کاربرد دارد .

     

    3              مراجع الزامی

    مدارک الزامی زیر حاوی مقرراتی است که در متن این استاندارد به آنها ارجاع شده است. بدین ترتیب آن مقررات جزئی از این استاندارد محسوب می شود. در این مورد مراجع دارای تاریخ چاپ و یا تجدید نظر اصلاحیه ها و تجدید نظرهای بعدی این مدارک مورد نظر نیست. معهذا بهتر است کاربران ذینفع این استاندارد امکان کاربرد آخرین اصلاحیه ها و تجدید نظرها ی الزامی زیر را مورد بررسی قرار دهند. در مورد مراجع بدون تاریخ چاپ و یا تجدید نظر آخرین چاپ و یا تجدیدنظر آن مدارک الزامی ارجاع داده شده مورد نظر است.

    استفاده از مراجع زیر برای کاربران این استاندارد الزامی است.

    1- ISO 6497.2 2001 Animal feeding stuffs – sampling .

    2- ISO 5515.1979 De composition of organic matter prior to analysis - wetmethod

    3- استاندارد ملی ایران 6275 : سال 1381 ویژگیها وروشهای آزمون زئولیت درخوراک دام و طیور و آبزیان

    4- استاندارد ملی ایران 1320 : سال 1372 ویژگیها و روشهای آزمون اکسید منیزیم جهت مصرف در صنایع آرایشی

    5- استاندارد ملی ایران 1728 : سال 1356 ویژگیها و روشهای آزمون آب برای مصارف آزمایشگاهی

    4              اصطلاحات و تعاریف

    در این استاندارد اصطلاحات و/یا واژه ها با تعاریف زیر به کار می رود :

    مکمل معدنی 

    مجموعه ای از املاح معدنی و افزودنی های مجاز است که به دلیل کمبود آنها در جیره غذایی دام و طیور و آبزیان , اضافه نمودن آنها به جیره باتوجه به احتیاجات دام ضروری است .

    افزودنی های مجاز

    به موادی گفته می شود که شامل مواد اشتهاآور ، رنگهای خوراکی مجاز ، طعم دهنده های مجاز ، اسیدهای آمینه ، آنزیم ها ، داروهای ضد باکتریایی ، انگلی ، قارچی ، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد افزودنی مجاز می باشد .

    قابلیت دسترسی زیستی مکمل ها

    بخشی است از مواد مکمل خوراک دام که می تواند برای نگهداری , تولید و تولید مثل مورد استفاده دام قرار گیرد .

    افت حرارتی1 ( L.O.I )

    تغییر وزن نمونه خشک شده پس از عمل سوزاندن افت حرارتی نامیده می شود که شامل کاهش آب پیوسته ، دی اکسید کربن به شکل کربنات های فرار ، کربن و مواد آلی ، اکسیدهای سولفور و ترکیبات قلیایی فرار است . قبل از گذاشتن نمونه در کوره بایستی آنرا در دمای 2±110 درجه سلسیوس خشک نموده و پس از قرار دادن در خشکانه توزین نمود . دو گرم از نمونه خشک توسط کوره الکتریکی ودر دمای 25±1000 درجه سلسیوس سوزانده و L.O.I محاسبه می شود.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله خوراک دام و طیور و آبزیان - اکسید منیزیم مورد مصرف در مکمل های معدنی - ویژگی ها و روش های آزمون

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    1- استاندارد ملی ایران 2387 : سال 1363 ویژگی های مکمل های معدنی و ویتامینی درخوراک طیور

    2- شماع - مروارید - ساعدی - اصول تغذیه دام و طیور- چاپ سوم سال 1370

    3- گلیان - ابوالقاسم ( مترجم ) - اسیس لیون - چی دی سامرز -  تغذیه دام وطیور سال 1380

    4- مجتمع کارخانجات خوراک دام و طیور کشتزار - راهنمای مصرف خوراک دام وطیور

    5- ISO 10058:1992 Magnesites and dolomites – chemical analysis .

    الف

    6- Clarence B.Ammerman David Baker Austin tewis- Bioavailabitily of nutrients for animal  (1995) .

    7- Lee Russell Mc Dowell . Minerals in animal and human nutrition academic press sandiego Newyork , Boston , London , Sjdnej , Tokyo , Toronto ( 1999 ).

    8-Mineral processing technology–middle east technical university Ankara (1985).

    9- Nutrient requirements of poultry ( N.R.C ) . National academy press (1990 ) .

    10- Nutrient requirement of dairy cattle ( N.R.C) National academy press ( 2001 ) .

    11- Unerwood and N.F sattle, Mineral nutrition of livestock 3 Ed – CABI, Publishing ( 1990 ) .

تحقیق در مورد تحقیق مقاله خوراک دام و طیور و آبزیان - اکسید منیزیم مورد مصرف در مکمل های معدنی - ویژگی ها و روش های آزمون, مقاله در مورد تحقیق مقاله خوراک دام و طیور و آبزیان - اکسید منیزیم مورد مصرف در مکمل های معدنی - ویژگی ها و روش های آزمون, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله خوراک دام و طیور و آبزیان - اکسید منیزیم مورد مصرف در مکمل های معدنی - ویژگی ها و روش های آزمون, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله خوراک دام و طیور و آبزیان - اکسید منیزیم مورد مصرف در مکمل های معدنی - ویژگی ها و روش های آزمون, تحقیق درباره تحقیق مقاله خوراک دام و طیور و آبزیان - اکسید منیزیم مورد مصرف در مکمل های معدنی - ویژگی ها و روش های آزمون, مقاله درباره تحقیق مقاله خوراک دام و طیور و آبزیان - اکسید منیزیم مورد مصرف در مکمل های معدنی - ویژگی ها و روش های آزمون, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله خوراک دام و طیور و آبزیان - اکسید منیزیم مورد مصرف در مکمل های معدنی - ویژگی ها و روش های آزمون, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله خوراک دام و طیور و آبزیان - اکسید منیزیم مورد مصرف در مکمل های معدنی - ویژگی ها و روش های آزمون ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله خوراک دام و طیور و آبزیان - اکسید منیزیم مورد مصرف در مکمل های معدنی - ویژگی ها و روش های آزمون
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت