تحقیق مقاله مکزیک

تعداد صفحات: 26 فرمت فایل: word کد فایل: 8233
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم سیاسی
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مکزیک

    ایالات متحده مکزیک در آمریکاى مرکزى واقع و از شمال به ایالات متحده آمریکا، جنوب به گواتمالا و بلیز و از شرق به خلیج مکزیک و دریاى کارائیب و از طرف غرب به اقیانوس کبیر و خلیج کالیفرنیا محدود مى‌شود.

    مکزیک در شمال قاره آمریکا واقع، با ایالات متحده آمریکا، آمریکاى مرکزی، خلیج مکزیک، دریاى کارائیب و اقیانوس آرام هم مرز مى‌باشد که این موقعیت جغرافیایى به این کشور اهمیت سوق‌الجیشى و استراتژیک ویژه‌اى بخشیده است. ثبات این کشور با توجه به حد فاصل بودن بین منطقه پرآشوب آمریکاى مرکزى و ایالات متحده آمریکا بر اهمیت استراتژیک مکزیک افزوده است.

     مکزیک در قرن ۱۶ میلادى توسط هران کورتس (Heran Cortes) کشف و تا جنگ‌هاى استقلال ۲۱-۱۸۱۰ تحت تسلط اسپانیا اداره مى‌شد. جمعیت مکزیک را اکثرا نژادهاى سرخ ۳۰%، سفید ۹%، و دورگه سرخ و سفید ۶۰% تشکیل داده‌اند. مکزیک با حدود ۲،۰۰۰،۰۰۰ کیلومتر مربع، سیزدهمین کشور جهان از لحاظ وسعت، یازدهمین از لحاظ جمعیت، و سیزدهمین کشور از نقطه نظر G.D.P به حساب مى‌آید. این کشور داراى منابع مختلف شامل مناطق حاصل‌خیز، مناطق تورپیکال، مناطق جنگل و بیابان مى‌باشد. اگر چه موقعیت خوب کشاورزى تنها در بخش کوچکى از کشور وجود دارد، اما با افزایش و توسعه سیستم آبیاری، مکزیک در حال حاضر در شمار ۱۰ کشور بزرگ تولید کننده غلات به حساب مى‌آید.

     

    سیاست

    قانون اساسی، تحولات و ویژگی‌های آن

    تشکیلات حکومتی

    تقسیمات کشوری و اداری

    ساختار سیاسی

    چگونگی شکل گیری اراده سیاسی

    احزاب غیرقانونی

    احزاب قانونی

          گروه‌های ذینفع سندیکا ها

    صاحبان صنایع و شرکت‌های بزرگ

    سیستم انتخاباتی

    اطلاعات فردی و اجتماعی مقامات مملکتی           

    سیستم دفاعی

    جنگ‌های کشور

     

    قانون اساسی، تحولات و ویژگى‌هاى آن

    تشکیلات حکومتی

              قوه مجره

              قوه مقننه

              قوه قضائیه

    تقسیمات کشوری و اداری

    ساختار سیاسی

                قانون اساسى جدیدى که قانون اساسى ۱۸۵۸ را اصلاح مى‌کرد در ۵ فوریه ۱۹۱۷ تصویب و از ۱۹۲۹ تا ۱۹۵۳ اصلاحات دیگرى در آن، به عمل آمد. طبق این قانون اساسی، مکزیک، یک جمهورى فدرال است که از ۲۹ ایالت که هر کدام حق اداره امور محلى خود را دارند و یک منطقه فدرال که شامل شهر مکزیکو و دوازده بخش اطراف آن مى‌باشد و دو سرزمین کوئینستانارو (Quinstana Roo) و باجا کالیفرنیا (Baja California) تشکیل مى‌شود. در مکزیک، حکام، قانون‌گذاران و قضات از طرف مردم انتخاب مى‌شوند.     

                بین ایالات، گمرک وجود ندارد. رئیس جمهور، رؤساى سرزمین‌ها و رئیس بخش فدرال مکزیکو سیتى را انتخاب مى‌کند. حقوق افراد از جمله شامل حق راى دادن تمام اتباع بیش از ۱۸ سال که به کار شرافتمندانه‌اى مشغولند، مى‌باشد.            

                به زنان حق تساوى با مردان و حق راى دادن در سال‌هاى ۱۹۵۲ و ۱۹۵۳ داده شده است. طبق قانون اساسی، قدرت در دست دولت فدرال مى‌باشد و قواى مقننه، مجریه وقضائیه از یکدیگر تفکیک شده است. حکومت‌هاى ایالتى توسط فرماندارانى که به مدت ۶ سال انتخاب مى‌شوند، اداره مى‌گردد و در بعضى موارد از جمله در تدوین قوانین مالیاتى اختیار تام دارند.   

                قانون اساسى با تائید ۳/۲ اعضاى هر یک از مجلسین امکان‌پذیر است. لازم به ذکر است در حال حاضر، دو سرزمین کوئینستانارو و باجا کالیفرنیا به ایالت فدرال تبدیل شده و رؤساى آنها توسط مردم و با انتخابات آزاد انتخاب مى‌گردند.

    تشکیلات حکومتى

    قوه مجریه

                رئیس جمهور در راس قوه مجریه قرار دارد. وى از طریق آراى عمومى براى مدت ۶ سال انتخاب مى‌شود. رئیس جمهور، اعضاى کابینه، دادستان کل و فرمانده ناحیه فدرال را تعیین مى‌نماید. همچنین رئیس جمهور با تصویب سنا مقامات رسمى سیاسی، افسران ارشد و رؤساى دادگاه‌هاى عالى را منصوب مى‌کند.

                ضمنا حکومت‌هاى ایالتی، توسط فرماندارانى که به مدت ۶ سال انتخاب مى‌شوند اداره مى‌گردد و در بعضى موارد از جمله تدوین قوانین مالیاتى اختیار تام دراند.      

    قوه مقننه

                کنگره مکزیک، مرکب از مجلس نمایندگان و سنا مى‌باشد. اعضاى هر دو مجلس بر اساس آراى عمومى در ایالات و مناطق فدرال انتخاب مى‌شوند. اعضاى مجلس نمایندگان براى مدت سه سال انتخاب شده و به تعداد آنها بر اساس افزایش جمعیت، اضافه مى‌گردد. اعضاى سنا براى مدت شش سال انتخاب مى‌شوند و تعداد آنها دو نفر براى هر ایالت و بخش فدرال تعیین شده است که مجموعا ۶۴ کرسى مى‌باشد.

                تصویب قوانین، برقرارى مالیات، اعلام جنگ، قبول یا رد بودجه، انتخاب قضات، قبول یا رد قراردادها و معاهداتى که با کشورهاى خارجى امضا مى‌شود و تصویب انتصابات در کادر دیپلماتیک از جمله اختیارات کنگره مى‌باشد.     

                مجلس نمایندگان مکزیک نیز جمعا داراى ۴۰۰ کرسى مى‌باشد. حزب پرى (Pri) از ۱۹۲۹ تاکنون همچنان اکثریت مطلق را در کنگره حفظ کرده و در تمامى انتخابات ریاست جمهورى به پیروزى رسیده است.         

    قوه قضائیه

                سیستم قضایى مکزیک به دو بخش تقسیم شده است: یکى فدرال جهت رسیدگى به قوانین فدرال و دیگرى ایالات که به قوانین هر یک از ایالات رسیدگى مى‌کند.  

                قضات براى مدت شش سال به وسیله کنگره انتخاب مى‌شوند. دادگاه‌ها شامل یک دادگاه عالى با ۲۱ قاضی، ۶ دادگاه استیناف هر کدام با عضویت ۳ قاضى و ۴۷ دادگاه بخش هر کدام با عضویت یک قاضى تشکیل مى‌گردند. به موجب قانون جزاى اول ژانویه ۱۹۳۰، مجازات اعدام براى غیرنظامیان حذف گردید.

    تقسیمات کشورى و ادارى

    مکزیک، یک جمهورى فدرال است که از ۳۱ ایالت و یک منطقه فدرال شامل شهر مکزیکو و دوازده بخش اطراف تشکیل مى‌گردد. پایتخت این کشور، مکزیکو سیتى نام دارد.

                هر ایالت، داراى حکمران ایالتى و مجلس ایالتى است که توسط مردم انتخاب مى‌شوند و تمام تشکیلات ایالتى تابع دولت هر ایالت مى‌باشد. بودجه هر ایالت، توسط بودجه کل کشور تعیین مى‌شود ولى نحوه اختصاص این بودجه و چگونگى بهره‌بردارى از آن در بخش‌هاى مختلف توسط فرماندار ایالتى و مجلس ایالتى تعیین مى‌گردد.         

                فرماندار به منظور اداره ایالت، تشکیلات سیاسی، امنیتى تحت عنوان کابیته ایالتی تشکیل داده و هر یک از اعضاى کابینه که از سوى فرماندار انتخاب مى‌شوند، در محدوده وظایف و مسئولیت‌هاى محول شده، انجام وظیفه مى‌نمایند.            

    ساختار سیاسى

                با توجه به اینکه بیش از ۷۰ سال قدرت سیاسى بدون هیچ گونه تغییرى در اختیار حزب پرى است، باید محورهاى سیاسى قدرت را عمدتا در رابطه با تشکیلات این حزب مورد بحث و بررسى قرار دهد. این حزب داراى ریشه‌هاى قوى و پیچیده اجتماعى در جامعه مکزیک بوده و به دلیل اینکه در اوایل سال‌‌هاى انقلاب به نام تنها حزب حامى دموکراسى در مکزیک فعالیت نموده، توانسته است یکه تاز صحنه سیاسى کشور باشد.    

                از طرفى ملت مکزیک که پس از سال‌ها کشتار و استعمار توسط خارجیان از انقلاب و مبارزات سخت و پیگیر خود نتیجه لازم را بدست نیاورده، به پذیرش وضعیت موجود عادت نموده است. همین امر کمک شایانى به حاکمیت طولانى حزب مذکور نموده است.         

                بعلاوه، رئیس جمهور که معمولا نماینده حزب حاکم است. در راس اهرم سیاسى قدرت قرار دارد و مجلسین سنا و نمایندگان عملا قدرت‌هاى خود را در اختیار وى قرار داده‌اند. افزون بر اینها، تشکیلات پیچیده و گسترده کنفدراسیون کارگرى که از سوى دولت در مراکز اقتصادى و کارخانه‌ها بنیان‌گذارى گردیده است، توانسته است فعالیت‌هاى دولت را در بین کارگران که بخش عظیم و تعیین کننده جامعه مکزیک را تشکیل مى‌دهند، مشروع جلوه داده و اهداف حزب را تامین نماید.

    چگونگى شکل گیرى اراده سیاسى

    ارنستو زدیلو پنس دى لین، رئیس جمهور1994

    احزاب قانونى

    حزب انقلابى ادارى (Partido Revolucinario Institucional)

                حزب پرى (حاکم بر مکزیک) یکى از قوى‌ترین و مهم‌ترین تشکیلات سیاسى در آمریکاى لاتین محسوب مى‌شود. این حزب به دلیل حاکمیت بیش از هفتاد ساله خود بر مکزیک، توانسته است علاوه بر تقویت تشکیلاتی، بر همه شئونات و امور جامعه مکزیک تسلط یابد و به دلیل اینکه در اوایل سال‌هاى انقلاب، تنها حزب دموکراتیک در مکزیک بوده و طى دهه‌هاى اخیر به عنوان تنها حزب میانه‌رو که از راستگرایى و چپگرایى در مواقع لزوم دورى جسته، توانسته است یکه‌تاز صحنه سیاسى کشور باقى بماند.

    حزب اتحاد سوسیالیست مکزیک (Partido Socialista Unificado de Mexico)

    این حزب از ائتلاف احزاب چپگرا در سال ۱۹۸۱ تاسى گردید و مهمترین حزب چپگراى مکزیک محسوب مى‌شود.            

                اعضاى این ائتلاف عبارت‌اند از: جنبش ملى MAP، جنبش اتحاد سوسیالیست MAUS، حزب کمونیست مکزیک PCM، حزب پوئبلو مکزیک PPM، حزب انقلابى سوسیالیست PSR.  

    حزب اقدام ملى (Partido Accion National)

                حزب اقدام ملی، حزب راستگراى دموکراتیک مکزیک بوده که در سال ۱۹۳۹ بنیانگذارى گردید. بر اساس آخرین آمار، این حزب داراى ۶۰۰،۰۰۰ نفر عضو مى‌باشد و یکى از احزاب مهم راستگراى مکزیک محسوب مى‌گردد.      

    حزب دموکرات مکزیک (Partido Democrata Mexicano)

                حزب دموکرات مسیحى PPM در سال ۱۹۷۵ تاسیس و در حال حاضر بالغ بر ۴۵۰،۰۰۰ نفر عضو دارد.       

    حزب سوسیالیست مکزیک (Partido Mexicano Socialista)

                حزب فوق از احزاب چپگراى مکزیک محسوب شده که در سال ۱۹۸۷ تاسیس و بالغ بر ۹۰۰،۰۰۰ عضو دارد.             

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مکزیک

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مکزیک , مقاله در مورد تحقیق مقاله مکزیک , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مکزیک , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مکزیک , تحقیق درباره تحقیق مقاله مکزیک , مقاله درباره تحقیق مقاله مکزیک , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مکزیک , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مکزیک ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مکزیک
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت