تحقیق مقاله معیارهای استاندارد شیر

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: word کد فایل: 8478
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم تغذیه
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله معیارهای استاندارد شیر

     

    تعریف استاندارد :

    استاندارد در لغت به معنی نظم ، قاعده و قانون است . لیکن در رابطه با مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، این واژه اینگونه تعبیر می شود : معیار و روشی که بر اساس آن کیفیت یک کالا و خدمت ، مورد مقایسه و سنجش قرار می گیرد .

    از جمله وظایف مؤسسه استاندارد ، انجام تحقیقات به منظور تدوین استاندارد در راستای ارتقاء محصولات تولید شده داخلی و کمک به بهبود روش های تولید و کارایی صنایع می‌باشد .

     

    تعاریف و اصطلاحات :

    پاستوریزاسیون : فرایندی است حرارتی ، بر مبنای استقامت مقاوم ترین میکروب بیماری زای شناخته شده در مدت زمان مشخص ، برای از بین بردن تمامی میکروبهای بیماری زای شیر و به حداقل رساندن میکروبهای غیر بیماری زا با حفظ حداکثر ارزش غذایی آن .

    هموژنیزاسیون : هموژن کردن ، عملی است مکانیکی برای یکنواخت کردن چربی در تمام شیر و جلوگیری از جدا شدن آن .

     

    خواص شیر :

    امروز شیر و فرآورده های آن اصلی ترین تامین کننده مواد مورد نیاز بدن و حاوی بسیاری از ریز مغذی ها و املاح است که مصرف مستمر آن برای رشد ، استحکام استخوان و دندان ، افزایش هوش و توان کاری ، طول عمر و .. همواره از سوی متخصصان تغذیه توصیه می‌گردد .

     

    ضرورت استفاده از شیر پاستوریزه و استاندارد :

    شیر علی رغم داشتن ویژیگی های ممتاز غذایی به سرعت در معرض آلودگی های گوناگون قرار می‌گیرد و اگر بهداشت آن در مراحل مختلف شیر دوشی ، جمع آوری،حمل ونقل ، تبدیل فرآوری در کارخانه ، توزیع و مصرف رعایت نشود ، می‌تواند بیماری و عوارض مختلفی را از حیوان به انسان و یا از انسان به انسان منتقل نماید . بنابراین برای مصون ماندن از بیماری ، استفاده از شیر و فرآورده های پاستوریزه و استاندارد توصیه می‌شود .

    شیر قبل از دریافت در کارخانه به لحاظ کیفی مورد آزمون قرار می گیرد و در صورت وجود اسیدیته بالا ، بار میکروبی بیش از حد ، مواد افزودنی ، آنتی بیوتیک و ... شیر خام عرضه شده تحویل گرفته نمی‌شود . بنابراین با افزایش میزان شیر خام تحویلی به واحدهای تولیدی تحت نظارت مراکز ذی صلاح ، بهداشت و تندرستی جامعه حفظ خواهد شد .

     

    ویژگی های حسی شیر پاستوریزه :

    رنگ : شیر پاستوریزه باید دارای رنگ طبیعی شیر گاو باشد .

    بو: شیر پاستوریزه باید دارای بوی طبیعی بوده و عاری از بوهای غیر عادی و نامطبوع باشد .

    طعم : طعم شیر پاستوریزه باید همان طعم مطبوع شیر و عاری از طعم های فلزی ، تندی ، تلخی ، ترشی و سایر طعم های غیر عادی باشد .

     

    ویژگی فیزیکی و شیمیایی :

    وزن مخصوص شیر پاستوریزه در دمای 15 درجه سلسیوس باید با میزان چربی متناسب بوده و مقادیر آن طبق جدول زیر باشد . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله معیارهای استاندارد شیر

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله معیارهای استاندارد شیر, مقاله در مورد تحقیق مقاله معیارهای استاندارد شیر, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله معیارهای استاندارد شیر, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله معیارهای استاندارد شیر, تحقیق درباره تحقیق مقاله معیارهای استاندارد شیر, مقاله درباره تحقیق مقاله معیارهای استاندارد شیر, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله معیارهای استاندارد شیر, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله معیارهای استاندارد شیر ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله معیارهای استاندارد شیر
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت