تحقیق مقاله شرکت سهامی نخریسی و نساجی خسروی خراسان

تعداد صفحات: 43 فرمت فایل: word کد فایل: 8609
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پروژه و طرح کارآفرینی
قیمت قدیم:۱۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله شرکت سهامی نخریسی و نساجی خسروی خراسان

    مقدمه

    شرکت سهامی نخریسی و نساجی خسروی خراسان به عنوان یکی از واحدهای تولیدی قدیمی خراسان محسوب می گردد. این شرکت در سال 1313 در شهر مقدس مشهد تأسیس و با 6 میلیون ریال سرمایه و ظرفیت 10120 دوک کار تولیدی آن آغاز شد. از بدو تأسیس تاکنون همواره آستان قدس رضوی به عنوان یکی از سهامداران مهم شرکت مطرح بوده است. به طوری که سهم آن از 17 درصد از زمان تأسیس به 38/66 درصد کنونی رسیده است. دیگر سهامداران شرکت: سازمان گسترش مالکیت، شرکت سرمایه گذاری ملی ایران و نیز سهامداران آزاد به ترتیب با 01، 21، 83/10، 78/1 درصد می باشند با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بررسی های جدی نسبت به برنامه ریزی، بازسازی و توسعه کارخانه توسط مدیریت وقت به عمل آمد و طرح هایی جهت اجرا در محل کارخانه مشهد تهیه گردید که در اولین اقدام ماشین آلاتی در سال های 1361، 63 و 65 خریداری و آخرین آن ها در سال 1367 در خط تولید و پس از دو پروژه در رابطه با مدنیزه ماشین آلات ریسندگی کارخانه و نیز طرح احداث یک واحد ریسندگی مدرن در شهرستان نیشابور با ظرفیت تولید 12 تن مورد ارزیابی قرار گرفت. بر این اساس موافقت اصولی پروژه نساجی نیشابور از مهرماه سال 1364 توسط اداره کل صنایع استان خراسان جهت احداث یک واحد کامل (ریسندگی، بافندگی، رنگرزی) با ظرفیت اسمی 12 میلیون متر انواع پارچه و اشتغال زایی 500 نفر صادر که متعاقب آن کارهای زیربنایی بر روی زمینی به وسعت 400 هزار متر مربع واقع در کیلومتر 17 جاده نیشابور به مشهد در ابتدای جاده خرو (موقعیت ضلی) آغاز و با پیگیری های همه جانبه در سال 1357 زمین مذکور از منابع طبیعی خریداری و سند آن به نام کارخانه صادر گردید. برای انجام این طرح بزرگ اقداماتی به انجام رسید که از آن جمله می توان به اخذ مجوزهای لازم از دوایر و سازمان های مربوطه در تهران، مشهد و نیشابور، طراحی و دیوارکشی اطراف زمین در متراژ حدود 7000 مترمربع، اخذ مجوز و احداث یک حلقه چاه عمیق به عمق 200 متر جهت برداشت 22 لیتر آب در ثانیه، عقد قرارداد با شرکت برق خراسان جهت نصب 6 مگاوات برق، انتخاب شاورین مربوطه (معماری، سازه، تأسیسات) و واگذاری آن به شرکت های باوند سانو و نیک نیرو تهیه و طراحی مرحله 1 طرح توسط شاورون با زیربنای 55 هزار متر مربع. عقد قرارداد با شرکت سولیدان جهت ساخت و مونتاژ 6 دستگاه سوله انبار مواد اولیه، انبار محصول، انبار ضایعات و سالن های ریسندگی، بافندگی، رنگرزی جمعاً به مساحت 37 هزار متر مربع اشاره کرد که بر این اساس کلیه سوله ها تا اوایل سال 1370 نصب و پوشش گردید. همچنین طی این سال ها خاکبرداری محل سایت در حدود 140 هزار متر مکعب. احداث رینگ شبکه آب از چاه به سایت به طور 1320 متر و دو ردیف نهال کاری در اطراف زمین انجام شده است. سطح کل زیربنا در حال حاضر حدود 43 هزار متر مربع شمال 14150 متر مربع سالن ریسندگی، 8100 متر مربع سالن بافندگی، 4950 متر مربع انواع مواد یدکی، 2900 متر مربع انبار محصول، 2900 متر مربع انبار مواد شیمیایی، 1150 متر مربع موتورخانه و پست برق و نیز 400 متر مربع ساختمان اداری و نگهبانی می باشد. که این میزان در طرح تکمیلی به 50 هزار متر مربع افزایش خواهد یافت. همچنین طی سال های اخیر حدود 4 هکتار فضای سبز و 120 هزار متر مربع محوطه سازی کل سایت به انجام رسیده است.

    مجموع نیروی انسانی لازم جهت فاز یک طرح 240 نفر و با تکمیل فازهای بعدی 500 نفر می باشد که پایه تحصیلات دیپلم و تحصیلات پرسنل فوق دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس خواهد بود. تولید خط ریسندگی 12 تن و قابل افزایش تا 14 تن می باشد و تولید خط بافندگی 15 میلیون متر مربع و خطوط رنگرزی و چاپ و تکمیل 20 میلیون متر مربع انواع پارچه در نظر گرفته شده است. این کارخانه قادر خواهد بود در سه شیفت کاری به فعالیت بپردازد. بهره برداری فاز اول این طرح بزرگ صنعتی در شهریور 1383 آغاز شد. سرمایه گذاری در این طرح تاکنون 12 میلیون دلار فانیانس و 60 میلیارد ریال می باشد. به منظور تکمیل فازهای بعدی (بافندگی، رنگرزی، چاپ و تکمیل) مبلغ 3/17 میلیون یورو به اضافه 5/9 میلیون فرانک سوئیس با نرخ شناور و حدود 40 میلیارد ریال بدون اقساب هزینه های ریالی جهت تأمین گشایش اعتبار ماشین آلات تخصیص یافته است. این طرح دارای توجیه اقتصادی مناسب بوده و با عنایت به قابلیت های خود می تواند وارد بازارهای جهانی شده و با صدور محصولات منشأ ورود ارز به کشور گردد.

    دفتر تولید:

    یکی از دفاتر اصلی و مهم در هر کارخانه ای دفتر تولید کارخانه می باشد که در کارخانه های نساجی این دفتر دارای اهمیت بالایی می باشد. یکی از وظایف دفتر تولید نظارت بر تولید می باشد.

    نظارت بر تولید:

    نظارت بر تولید با رعایت و اجرای مورد زیر میسر می گردد:

    1- نظم و انضباط در کار (حضور و ترک به موقع سال ریسندگی)

    2- نظارت دقیق بر اجرای کامل وظایف محموله بر پرسنل تولید

    3- اجرای کلیه برنامه های تولید با کمک پرسنل زیربط

    4- بالانس خط (ورودی و خروجی الیاف از هر دستگاه)

    5- ارائه گزارش کلیه اتفاقات مرتبط با تولید، تأسیسات برق، فنی و پرسنل سالن ریسندگی مربوط به شیفت کاری

    6- تأیید برگه های مرخصی، اضافه کاری و جابجایی

    7- اتخاذ تصمیم و صدور به موقع دستورات در مواقع بحران و اعلام به موقع

    8- ثبت گزارش تولید و توقفات دستگاه ها مربوط به شیفت کاری

    9- اتخاذ تصمیم و صدور به موقع دستورات در هنگام تغییر برنامه تولید و حرکت در جهت افزایش راندمان تولید و کاهش توقفات علی الخصوص در نقاط گلوگاهی تولید

    10- اعلام به موقع خرابی یا عیب دستگاه های تولید

    11- تشویق پرسنل نمونه و تنبیه پرسنل خاطی و ارائه گزارش

    12- اجرای کامل دستورات مافوق با حفظ و رعایت احترام متقابل

    مدیریت دفتر تولید بر عهده رئیس سالن ریسندگی و تولید می باشد.

    وظایف رئیس سالن ریسندگی و تولید:

    1- هماهنگ نمودن عملیات تولید

    2- افزایش بهره وری

    3- قابلیت سازماندهی و هدایت فاکتورهای تولید جهت دستیابی به تولید بهتر، سریع تر، ارزان تر

    4- سازماندهی سیستم نگهداری اطلاعات و صحت عملکرد سیستم

    5- آموزش پرسنل تولیدی

    6- هماهنگی با مدیر مهندسی صنعتی و مدیر فنی

    7- عملکرد بر اساس بودجه

    8- اجرای نظرات مدیریت و ابلاغ و نظارت بر حسن انجام آن

    9- انجام سایر وظایفی که از طرف مدیریت به او ارجاع می شود.

    دفتر فنی:

    یکی دیگر از دفاتر اصلی و مهم در کارخانجات دفتر فنی می باشد که در کارخانجات نساجی این امر نیز مورد اهمیت قرار دارد.

    وظایف کلی دفتر فنی:

    1- پیشگیری از به وجود آمدن مشکلات و معایب برای ماشین آلات و قسمت های مختلف

    2- انجام کامل برنامه سرویس و نگه داری و حفظ و نگهداری ماشین آلات در شرایط مطلوب

    3- اقدام هرچه سریع تر در جهت رفع عیب ماشین آلات در صورت بروز

    دفاتر زیر نظر دفتر فنی:

    1- دفتر برق و کارگاه الکترونیک

    2- دفتر تأسیسات

    3- دفتر مکانیک و گروه فنی مقدمات ریسندگی

    وظایف مدیر فنی:

    1- هماهنگ نمودن عملیات مختلف فنی

    2- افزایش بهره وری

    3- سازماندهی سیستم نگهداری اطلاعات و صحت عملکرد سیستم

    4- آموزش پرسنل فنی

    5- هماهنگ با مدیر مهندسی و ریسندگی

    6- اجرای برنامه تعمیر و نگهداری

    7- انجام تجزیه و تحلیل بلندمدت و میان مدت در خصوص مصرف قطعات یدکی و لوازم مصرفی

    8- مسئولیت ایمنی و آتش نشانی کارخانه

    9- عملکرد بر اساس بودجه

    10- اجرای نظارت مدیریت و ابلاغ و نظارت بر حسن انجام آن

    11- انجام سایر وظایفی از طرف مدیریت

    دفتر برق و کارگاه الکترونیک:

    وظیفه اصلی دفتر برق و کارگاه الکترونیک همانگونه که از اسمش مشخص است تعمیر و نگهداری قسمت های برقی کارخانه اعم از ماشین آلات، روشنایی می باشد. میزان توان الکتریکی (آمپرکشی) کل سالن ریسندگی کارخانه نخریسی خسروی اعم از روشنایی، موتورهای الکتریکی ماشین آلات 68/1 مگاوات می باشد.

    دفتر مکانیک و گروه فنی مقدمات ریسندگی:

    وظیفه اصلی این دفتر اجرای دستورات و برنامه های اعم از تعمیر و سرویس دستگاه ها می باشد که این دستورات و برنامه ها از طرف دفتر فنی به این دفتر ابلاغ می گردد. نحوه و زمان سرویس کاری ها و نوع آن از طریق نرم افزاری که توسط دفتر فنی که توضیحات آن را در صفحات بعدی می خوانید تنظیم شده مشخص می شود.

    سالن ریسندگی کارخانجات نساجی از تعداد متعدد و متنوعی دستگاه برخوردار هستند این تنوع و تعداد زیاد ماشین آلات سرویس و نگهداری منظم و خاصی را می طلبد. با علم به این موضوع و همچنین جهت رسیدن به اهداف:

    1- انجام به موقع و دقیق سرویس ها

    2- انجام به موقع روغن کاری ها و گریس کاری ها

    3- ثبت دقیق انجام شدن و یا انجام نشدن سرویس ها و علت انجام نشدن سرویس کاریها

    4- هماهنگی بین پرسنل فنی، تولید، مهندسی صننعتی کنترل کیفیت

    5- اطلاع رسانی به مدیران تمامی قسمت ها جهت اعلام زمان دقیق توقف ماشین آلات جهت سرویس کاری (حداقل یک هفته قبل)

    6- کنترل دقیق بر روی نحوه سرویس کاری ها

    و همچنین با توجه به این که برای هر ماشین طبق ساعت کارکرد آن یک برنامه مجزا تعریف شده است که طبق همان ساعت ذکر شده بایستی سرویس کاری بر روی ماشین انجام شود، نرم افزار سرویس و نگهداری ماشین آلات سالن ریسندگی کارخانه نخریسی و نساجی خسروی خراسان (نیشابور) توسط پرسنل این شرکت طراحی و اجرا گردید که به شرح مختصری در مورد آن می پردازیم.

    نرم افزار سرویس و نگهداری ماشین آلات سالن ریسندگی

    در این نرم افزار ابتدا نام دستگاه را در منوی مربوط به این قسمت انتخاب می کنیم. بعد از وارد کردن زمان و تعداد شیفت کاری زمان کارکرد ماشین را که بر روی کانتور ماشین است را وارد می کنیم.

    زمانی که ساعت کارکرد ماشین وارد گردید، گزینه OK را انتخاب می کنیم. بعد از زدن این دکمه تمامی سرویس هایی که بایستی هفته آینده بر روی ماشین انجام شود در لیستی ارائه می گردد. با بررسی این لیست توسط دفتر فنی زمان توقف ماشین در هفته آینده و مدت زمان مورد نیاز جهت انجام سرویس کاری به لیست اضافه شده و یک نمونه به تمامی قسمت ها جهت اطلاع آن ها ارسال می گردد. نمونه ای از این لیست به پیوست می باشد.

    لیست مذکور توسط پرسنل فنی سالن مورد اجرا قرار می گیرد و هر یک از سرویس کاری ها که به نحو مطلوب انجام شد توسط انتخاب گزینه "انجام شد" از سیکل اجرایی برنامه خارج می گردد.

    اگر به هر دلیلی هر یک از موارد ذکر شده جهت سرویس کاری انجام نگردید، پس از انتخاب گزینه "save" ابتدا نرم افزار از ما علت انجام نشدن تنظیمات را سوال می کند سپس در فایلی مربوط به همین ماشین این تنظیمات ذخیره می گردد و در زمان وارد کردن ساعت کارکرد بعدی ماشین این سرویس های انجام نشده به صورت آلارم در نرم افزار ظاهر می گردد و بیان گر این است که ابتدا بایستی سرویس های عقب افتاده را انجام داد.

    در این نرم افزار می توان گزارشی از تنظیمات انجام شده و یا انجام نشده یک قسمت ویا یک دستگاه را به صورت لیستی در هر زمان فراهم کرد برای این کار نرم افزار ابتدا بازه زمانی مورد نظر را از اپراتور سئوال می کند. پس از وارد کردن پریود زمانی لیستی از این تنظیمات در اختیار فرد گذاشته می شود تا مورد بررسی دفتر فنی قرار گیرد و اقدامات لازم در جهت انجام تمامی سرویس ها به عمل آید.

    تأسیسات:

    یکی از قسمت هایی که زیر نظر دفتر فنی می باشد قسمت تأسیسات می باشد که رسیدگی بر چندین قسمت بر عهده این قسمت می باشد. در صفحات بعدی به این قسمت ها اشاره شده است.

    وظایف روزمره و شیفتی قسمت تأسیسات:

    نظافت کانال های هوا، اتاق ها، بازدید از قسمت ها، هر شیفت تخلیه کیسه های داس کلکتور، تنظیم دما و رطوبت، روغن کاری و گریس کاری قسمت های مختلف، شستن صافی های داخل حوضچه، تعویض فیلترهای آب، تعویض لوله های رایزر، شستن افشانکها، منتاژ افشانکها، ثبت دما و رطوبت هر ساعت یک بار از روی رکوردر، تهیه برگه گزارش فنی از سیستم تا هر گاه ایستگاه ها بخوابند، چک کردن زاویه فن ها و شل نشدن آن ها.

    LTG:

    الیاف ورودی به کارخانه به صورت طبیعی به خصوص الیاف طبیعی (پنبه) دارای گرد و غبار و ضایعات مختلف و بسیاری می باشدکه وظیفه تمیز کردن و گرفتن ضایعات الیاف در قسمت حلاجی و کاردینگ به عهده قسمت LTG می باشد که این عمل را به وسیله عبور هوا از لابه لای دستگاهها و الیاف انجام می دهد البته عمل گرفتن گردو غبار و ضایعات به عهده دستگاهها می باشد وظیفه برداشت ضایعات و گردو غبار و جمع آوری آن از دستگاهها به عهده قسمت LTG می باشد. این قسمت نیز زیر نظر تأسیسات می باشد.

    نحوه عمل کرد این قسمت:

    ضایعات به وسیله لوله های LTG و توسط مکش هوا به فیلتر برده می شود. به این فیلتر، فیلتر اصلی گفته می شود. ضایعات trash توسط کمپترهای زیر فیلتر مکیده شده و توسط کمپرس فشرده  می گردند. ضایعات مخلوط و یا Dust از سطح فیلتر توسط مکش جارو شده و به کمپکتر مخلوط فرستاده می شود. هوای آلوده به گردو غبار که از سطح فیلتر عبور کرده به داخل فیلتر استوانه ای رفته از روی فیلتر جارو شده و به کیسه گردو غبار و خاک فرستاده می شود هوایی که از فیلتر عبور کرده  توسط فن AC مکیده می شود و به قسمت تهویه فرستاده می شود.

    انواع ضایعات موجود در خط:

    حال که بحث ضایعات پیش آمد بهتر است اشاره داشته باشیم که ضایعات جمع آوری شده در کل خط رسیدگی:

    1- خاک و پرز: اینها به داخلPrefilter مربوط بهLTGمنتقل می شود.

    2- ضایعات AC که مربوط به تهویه هستند.

    3- فیلتر باکس اُپن اند (O.E) .

    4- ضایعات روبات

    5- ضایعات زیر جین: زیر چاقویی کلیه دستگاه ها که پنبه دارند. این ها به داخل ماشین Press منتقل می شوند. در ضمن تمام ضایعات Compactor چهار برابر تولید یک ماشین Press است.

    6- ضایعات فیلتر باکس پاساژها.

    7- ضایعات Compactor

    8- ضایعات نیمچه نخ.

    9- ضایعات نخ رینگ.

    10- ضایعات سرنخ دستگاه بویین پیچ

    11- ضایعات فیلتر باکس

    تهویه:

             قسمت تهویه که در این کارخانه زیر نظر قسمت تأسیسات می باشد همان طور که از اسمش مشخص می باشد دارای وظایف زیر می باشد:

    مکش هوای بیرون و یا داخل سالن و دادن دما و رطوبت متناسب با ایستگاه های مورد نظر.

    یکی از عوامل بسیار مهم در کارکرد مطلوب و فنی در بعضی اوقات شروع به کار به دست آوردن رطوبت و دما مورد نظر هر دستگاه می باشد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله شرکت سهامی نخریسی و نساجی خسروی خراسان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله شرکت سهامی نخریسی و نساجی خسروی خراسان, مقاله در مورد تحقیق مقاله شرکت سهامی نخریسی و نساجی خسروی خراسان, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله شرکت سهامی نخریسی و نساجی خسروی خراسان, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله شرکت سهامی نخریسی و نساجی خسروی خراسان, تحقیق درباره تحقیق مقاله شرکت سهامی نخریسی و نساجی خسروی خراسان, مقاله درباره تحقیق مقاله شرکت سهامی نخریسی و نساجی خسروی خراسان, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله شرکت سهامی نخریسی و نساجی خسروی خراسان, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله شرکت سهامی نخریسی و نساجی خسروی خراسان ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله شرکت سهامی نخریسی و نساجی خسروی خراسان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت