تحقیق مقاله دلایل ظهور سیستم های Application Server

تعداد صفحات: 22 فرمت فایل: word کد فایل: 10049
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی فناوری اطلاعات IT
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله دلایل ظهور سیستم های Application Server

    دلایل ظهور سیستم های  Application server :

    دلیل توسعه و بسط این سیستم ها در پاسخگویی گروههای عظیمی از کاربران نهفته است. توسعه دهندگان احتیاج به ابزاری داشتند که بتواند کلیه منابع سطح پایین مورد استفاده برنامه های کاربردی اینترنت را در قالبی منسجم و قابل استفاده کپسوله کند. به گونه ایی که ایجاد برنامه های کاربردی محاوره ایی و کار آمد، برای اینترنت به راحتی ممکن شود.

    از این دیدگاه سیستم های Application  server شباهت بسیاری به سیستم عامل ها دارند چرا که سیستم عامل های امروزی با ارائه ابزارهای کار آمد خود امکانات مورد نیاز جهت انجام کارهای مختلف را در اختیار کاربران خود قرار می دهند.همان گونه که سیستم عاملها، مجموعه ایی از اسباب های سخت افزاری و سرویس های مورد استفاده جهت نمایش پنجره ها را کپسوله می کنند، سیستم های Application     server نیز انواع پروتکل ها و داده ها و همچنین مجموعه های مختلفی از سرویسهای مورد استفاده جهت برقراری ارتباط با کاربران را فراهم می کند. سیستم های Application  server همانند برنامه های دیگری که زیر بنای آنها دائما” از سوی توسعه دهندگان در حال تغییر و تحول است، ناچار به دگرگونی در مقابل نیازهای آنان هستند.

    همانند تغییراتی که در دهه گذشته به دلیل ظهور نیازهای جدید، سیستم عاملها پذیرای آنها بودند، محیطهای تجارت الکترونیکی و اینترنتی نسل آینده، موجب تحولی عظیم در سیستم های Application  server خواهد شد. برای درک بهتر اهمیت این سیستم ها بحث خود را بررسی تاریخچه این ابزارها بکار آمد پی می گیریم.

    تاریخچه سیستم های Application  server :

    توسعه نرم افزاری بر روی اینترنت از قدمت چندانی برخوردار نیست، با این وجود طی همین مدت کوتاه به دلایل رویدادهای مهمی که در زمینه اینترنت رخ داده است، توسعه نرم افزاری به توسعه دهندگان سایت کرده است.

    هدف توسعه دهندگان وب از تبدیل صفحات ایستای HTML به صفحات دینامیک، به توسعه برنامه های کاربردی کارآمد بر روی وب تکامل یافته است. به واسطه این تکامل به تدریج چار چوب های سیستمی که امروزه به سیستم های application serverمعروف شده،تعریف و به مرور زمان تکمیل شد. اما ابتدا به تکنولوژی وابزارهای مختلفی که موجب مطرح شدن این گونه سیستم ها شدند نگاهی کوتاه بیندازیم.

      CgIاولین تکنولوژی بود که امکان ایجاد صفحات html پویا را در اختیار طراحان قرارداد. متاسفانه بهره گیری از این تکنولوژی کارزیادی را از جانب توسعه دهندگان طلب میکرد، چرا که ایشان علاوه بر کد نوبسی قوانین کار در قالب صفحات HTMLمجبور بودند تا به منظور انجام کارهای ساده مانند ارتباط با یک بانک اطلاعاتی وقالب بندی نتایج به صورت HTMLو حفظ اطلاعات مابین جلسات (نوبت های مختلف برقراری ارتباط با سرور)راه حل منحصر به فردی را پیاده سازی کنند.

    از آنجایی که بیشتر کاربران با مسائل مشترکی دست به گریبان بودند، توسعه دهندگان به ایجاد کتابخانه هایی متشکل از کدهای قابل استفاده مجدد اقدام کردند که بدین ترتیب بسیاری از مسائل حل می شد. با وجود این با پیچیده ترشدن برنامه ها،سرهم بندی این قطعات (کدهای قابل استفاده مجدد)در قالب یک برنامه کاربردی کامل و قابل اعتماد به تدریج مشکل ومشکلتر می شد.در آن مقطع برخی از دست اندر کاران امرکامپیوتر متوجه این نکته مهم شدند و بدین ترتیب سیستم های Application Serverپا به عرصه ظهورگذاشتند. این پیشگامان درابتدا اقدام به تدوین مجموعه ایی از منابع مفیدوقابل استفاده مجدد کردندند و آنها را در اختیار توسعه دهندگان پیش از این از آنها استفاده می کردند بسیار مفید بودند. در ابتدای امر بیشتر این فرآوردها همانند ابزاری سودمند به توسعه دهندگان وب فروخته شد.همانند وضعیتی که پیش از این در مورد ابزارهای مورد استفاده جهت توسعه برنامه های کاربردی وجود داشت، در اینجا منابع مورد نیازحین اجرای برنامه از طریق یک زبان Scriptو یا به واسطه مجموعه ای از امکانات کپسوله شده (درقالب کلاس) فراهم می شد. نخستین پیشگامان در این عرصه از تکنولوژی، شرکت Allairبا نرم افزارColdfusion،شرکت Net Scapeبا نرم افزارLive Wireبودند.

    در این هنگام تب وب در میان کاریران عادی و تجاری همه گیرشده و به واسطه برنامه های کاربردی وب ، مجال بسیار مناسبی برای بهره گیری ازاین ابزارها فراهم شد. در نتیجه شمار بیشتری ازتوسعه دهندگان ، اقدام به توسعه برنامه هایی کردندکه قابلیتهای جامع تری را نسبت به آنچه که پیشتر تولید می کردند(صفحات پویای وب )در اختیار می گذاشتند. برای پاسخ به این نیازها تولید کنندگان نرم افزار شروع به گسترش محوده فعالیت های خود کردند.

    آنها برای گسترش زمینه کاری و افزایش کارایی نرم افزارهایشان از تکنولوژی TP monitorsنیز پیشیبانی کردند. برای تسهیل در استفاده از نرم افزارهای تولید شده به همراه سیستم های موجود ،ابزارهایی را جهت تطبیق با سیستم های E- mailو کاربا ORBها (جهت اتصال با برنامه های کاربردی موجود ) توسعه دادند. این گونه برنامه ها به واسطه دارا بودن ابزارهایی جهت اعتبار سنجی و رمز گذاری از امنیت بالایی برخوردار بودند. به موازات توسعه این قبیل برنامه های کاربردی ، اهمیت فوق العاده آنها در تجارت الکترونیکی بیش از بیش برای دست اندر کاران کامپیوتر مشهود می شد.

    همزمان با ظهور این گونه برنامه های کارآمد ، شرکتهای فعال در این زمینه ، به امر بهبود ابزارها و زبان برنامه نویسی که دسترسی به منابع مذکور را ممکن می ساخت، سرعت بخشیدند. با این هدف که کار توسعه برنامه ها پربارتر شود. نتیجه این فعالیت رشد فزاینده زبانهایScriptبود.

    با وجود اینکه هنوز اصطلاح سیستم های Application Serverوارد واژگان اینترنتی ما نشده بود هر یک از این سیستم های مسیر تکامل خود را به طور جداگانه طی می کردند ، تقریبا” در اواسط سال 1999بیشتر آنها برسر ساختار یکسان توافق کرده بودند. این ساختار شامل مجموعه ایی از سرویسهای حین اجرا و همچنین سرویس های مورد نیاز جهت اتصال به سایر سیستم ها و منابع (بانک های اطلاعاتی ، فایل سرورها، خدمات پست الکترونیکی ) و سایر برنامه های کاربردی می شد

    برای دسترسی به این منابع، توسعه دهندگان یک مدل دو لایه ایی در اختیار داشتند. لایه اول در این مدل که Application Layerنام داشت ، عهده دار نمایش اطلاعات به کاربران بود و دیگری با نام Business Logic Layer، فرایند دسترسی به داده ها و پردازش آنها را انجام می داد با همه گیر شدن تدریجی این مدل ، اصطلاح Application Serverنیز برسرزبانها افتاد.

    ضرورت ایجاد استانداردها :

    طی دوسال گذشته در اثر حرکت شرکتهای توسعه دهنده سیستم های Application Server به سمت استاندارد کردن ساختار آنها و نیز تدارک رابطهایی که از آن طریق ، سایر توسعه دهندگان بتوانند به منابع موجود بر روی سرورها، دسترسی پیدا کنند، این بخش از صنعت نرم افزار دستخوش تغییرات بسیاری شد .

    در ابتدا این استاندارها به صورت مجزا مطرح شدند. برای نمونه ابزار Java Server Pagesبه عنوان دو ابزار بسیار کار آمد جهت استفاده از جاوا در لایه اول از مدل دو لایه ایی ذکر شده در قسمت قبل مورد توجه بسیاری از توسعه دهندگان قرار گرفتند. از طرف مایکروسافت با ابزار Aspو شرکت All air با محصول cfmlابزارهای دیگری را جهت استفاده در این لایه معرفی کردند.

    به طور مشابه دو تکنولوژی Ejb از شرکت Sun MicroSystem و com /com +

    از شرکت مایکرو سافت به عنوان استانداردهایی به توسعه لایه دوم مطرح شدند.

    در گام بعدی SUNو سایراعضای جامه جاوا سعی کردند تا این استانداردهای مجزا را در قالبی همگن و مجموعه ی کاملی از API ها که هم اکنون آنرا با نام java 2EE میشناسیم ، گردآوری کنند.

    تا زمانی که حرکت به سمت استاندارد کردن مدلهای برنامه نویسی ادامه دارد، این وضعیت وفعالیت توسعه دهندگان دستخوش تغییرات شگرفی خواهد شد. مشابه حرکتی که در مورد استاندارد کردن WIN32 Apiصورت گرفت و موجب ظهور برنامه های کاربردی کارآمد تری شد، در اینجا نیز وجود مجموعه همگنی از ابزارهای برنامه نویسی این امکان را در برابر تولید کنندگان نرم افزار را مجبور خواهندکرد، هزینه حمل برنامه های کاربردی از یک سرور دیگر را کاهش دهند.

    با این وجود قابل حمل نبودن برنامه های کاربردی ، مزیت بزرگی برای توسعه دهندگان نرم افزارها قرار می دهد تا بتوانند بسته های نرم افزاری قابل حملی را بر روی سیستم هایApplication Serverمختلف ایجاد کنند. چنانچه ایده قابل حمل بودن برنامه ها برروی این سیستم های متفاوت کاملا تحقق نیابد، تولید کنندگان نرم افزار مجبور خواهند شد ، هزینه حمل برنامه های کاربردی ازیک سرور دیگر را کاهش دهند.

    با این وجود قابل حمل نبودن برنامه های کاربردی ، مزیت بزرگی برای توسعه دهندگان محسوب می شود . چرا که توسعه برنامه تحت سرورها و انواع سیستم های عامل را تجربه می کنند.

    متاسفانه استاندارد کردن نیز معایبی دارد. برای نمونه از آنجایی که تکنولوژی J2EEجزییات سیستم های عامل را پنهان نگاه می دارد. برنامه های کاربردی ساخته شده را با استفاده از این تکنولوژی اغلب از کلیه سرویسهای غنی ارائه شده توسط سیستم عامل ها ی امروزی بهره کافی نمی گیرد.

    علاوه براین تکنولوژی J2EE مدل پیچیده ایی برای توسعه دهندگان محسوب می شود. تسلط بر کلیه ابزارهای این تکنولوژی توسط تنها یک توسعه دهند اغلب مستلزم تلاش بسیاراست و این کار تنها از عهده توسعه دهندگان حرفه ایی بر می آمد. چنین می توان نتیجه گرفت که یکی از کارها ی مهمی که توسعه دهندگان سیستمهایApplication Server از ابتدای ظهورشان با آن مواجه بودند و قابلیت به کارگیری آنها به همراه سایر تکنولوژی هایی است که ابزارها به یک توسعه دهنده جهت توسعه برنامه ها محسوب می شوند.

    برای نمونه با متداول شدن روز افزون سیستم های قابل حمل (همانند تلفن همراه) و افزایش تصاعدی تعداد اتصا لات ، کاربران این ابزارها خواهان دسترسی به سرویسهایی هستند که درحال حاضر از طریق وب قابل استفاده است. با این وجود،آنهایی که این گونه سیستم ها دارای رابطهای کاربردی متفاوتی بوده و پهنای باند آنها به اندازه ایی نیست که بتوان از آنها در یک مرورگر وب استفاده کرد ، نیاز به تکنولوژی های مختلف در لایه Web Application S erverمطرح می شود .

    مزایای سیستم های Application Server

    صفحات سرویس دهنده فعال (Active Server Pages) جدید ترین تکنولوژی در زمینه سرویس دهنده می با شند، که توسط شرکت ماکروسافت برای ایجاد صفحات HTMLمحاوره ایی و پویا در سایت وب جهانی و شبکه های داخلی طراحی شده است.

    با استفاده از این تکنولوژی به راحتی می توانید با پایگاه داده هایی که در سرویس دهنده ها قرا ردارند ارتباط برقرار کنید. بنا به نیاز خود آنها را تغییر دهید: دادهای خود را با کاربران دیگر به اشتراک بگذارید.

    همچنین می توانید خود را به سایتهای گوناگون معرفی کرده، علایق خود را به آنها بشناسید و اطلاعات مورد نیاز خود را از آنها در یافت نمایید. ASP ها با شماری از اجزاء اکتیوایکس روی سرویس دهنده استاندارد دسته بندی شده. این اجزاءبه شما اجازه کارهایی مثل تصمیم گیری در مورد قابلیتهای مرورگر های مختلف یا گنجاندن یک شماره در صفحه وب را می دهد.

    شما نباید خود را فقط به اجزاء استاندارد اکتیوایکس محدود کنید، هر چند که این اجزاء بسیار مفید می باشند. شما می توانید اجزاء الحاقی اکتیوایکس را برای خود ایجاد کنید. این بدان معنا است که هیچ محدویتی در چگونگی توسعه ASP برای شما وجود ندارد.

    با استفاده از اشیاء تعبیه شده قابل دسترس دریک ASPشما می توانید اسکریپت های خود را بسیار قویتری کنید  دربین چیزهای دیگری این اشیاء به شما اجازه دریافت و ارسال اطلاعات به مرورگر یا از آن را میدهد. برای مثال با استفاده از شیءRequestمی توانید اطلاعاتی را یک کاربر با فرم HTMLارسال کرده دریافت و به آن اطلاعات توسط یک اسکریپت پاسخ دهید.

    همچنین با بکارگیری اسکریپتهای روی سریس دهنده یک ٍِ‍ شما می توانید صفحات وبی با اجزاءپویا ایجاد کنید. به عنوان یک نمونه بسیار ساده شما می توانید صفحه وب را ایجاد کنید که هریک پیغام جدید یا تاریخ آن روزرا نمایش دهد.

    می توان بدون توزیع بانک اطلاعاتی در سطح شبکه از طریق این صفحات و با استفاده از وب سرور با بانک اطلاعاتی محلی ارتباط برقرار نموده، وتحت کنترل ایستگاه سرویس دهند اطلاعات را در اختیار متقاضی قرار داد. برای این منظوربا استفاده از شیء کوکی می توان متقاضی صفحه ASPرا شناسایی نمود و براساس هویت وی سطح دسترسی به اطلاعات را مشخص نمود.

    این عمل در بانکهای توزیعی به سادگی قابل اجرا نیست. نکته قابل توجه در اینجاست که بانک اطلاعاتی کاملا به صورت محلی نصب می شود اما در عمل همانند بانک توزیعی دسترسی می گردد. گلوگاه دسترسی فرم ASPمی باشد.

    میتوان با استفاده از امکان هدایت تقاضای متقاضی های صفحاتASP ، تقاضای هر متقاضی را به ایستگاه مناسب انتقال داد. برای نمونه فرض کنید متقاضیان با یک سرویس دهنده وب به عنوان سرویس گیرنده در ارتباط می باشند. متقاضی خواهان مشاهده فیش حقوقی خویش است. فیشهای حقوقی در سرویس دهنده های متفاوت محاسبه میشوند. سرویس دهنده ها در سطح وب می بایست در یافت شود.

    به عبارت دیگر فرم اولیه که در آن مشخصات متقاضی فیش حقوقی قرار داده می شود. در داخل این فرم اطلاعات متاقضی شامل نوع فیش حقوقی و شماره کارمندی وارد شده و برای سرویس دهنده ارسال میشود. اکنون سرویس دهنده بر اساس نوع تقاضای متقاضی یک دستگاه کاری مشخص نموده و تقاضا را که دریافت فرم دوم جهت مشاهده فیش حقوقی است را ارسال می نماید. برای این منظور از دستور العملRedirect Response می توان استفاده نمود.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله دلایل ظهور سیستم های Application Server

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله دلایل ظهور سیستم های Application Server, مقاله در مورد تحقیق مقاله دلایل ظهور سیستم های Application Server, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دلایل ظهور سیستم های Application Server, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دلایل ظهور سیستم های Application Server, تحقیق درباره تحقیق مقاله دلایل ظهور سیستم های Application Server, مقاله درباره تحقیق مقاله دلایل ظهور سیستم های Application Server, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دلایل ظهور سیستم های Application Server, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دلایل ظهور سیستم های Application Server ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله دلایل ظهور سیستم های Application Server
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت