تحقیق مقاله فرهنگ اصیل یزد شناسی و جذب گردشگری

تعداد صفحات: 55 فرمت فایل: word کد فایل: 10155
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پروژه و طرح کارآفرینی
قیمت قدیم:۱۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله فرهنگ اصیل یزد شناسی و جذب گردشگری

    مقدمه :

    بافت تاریخی شهر ها آثار آثار گران بهایی که فرهنگ و دانش شهر سازی و معماری بومی کشورمان را در خود دارد امروزه این نواحی در شهر های قدیمی ما می روند که به کلی از زمینه و سیمای شهرها حذف شوند و با انهدام و فرسودگی آنها شهر های جدید فرهنگ جدید شهرسازی با تمام مشکلات خود جایگزین گردند .

    بافت تاریخی شهر های ما در بردارنده ظرافت – زیبایی و نیز خلاق مردمی است که طی سالیان دراز آنها را طبق سنت فرهنگ و نوع معشیت خود به وجود آورنده اند اما تا کنون شناخته نشده اند و بدین ترتیب هر روز رو به فراموشی می روند و توجه به آنها فقط در حد نوشتار ها – سخنرانی ها و شعارها خلاثه میشود .

    کشور ما در زمینه ذخایر کالبدی آثار و ابنیه تاریخی و نیز تجربیات معماری و شهر سازی از غنایی چشم گیر برخودار است و به همین جهت در حال حاضر نیز پذیرای اقدماتی است که بتواند به نحوی سازنده / جلوی تخریب و فرسودگی را گرفته و حفاظت و حراست از آنها را تضمین کند .

    در گذشته شهرها بیش تر به دلیل استفاده از موقعیت طبیعی خاص و انگیزه سیاسی – اقتصادی بوجود می آمدند و با تضیف یا از بین رفتن یک یا چند عامل که در شکل گیری آنان سازنده بود یکباره یا به تدریج از رونق می افتادند و متروکه می شدند .

    درکشوری ما شهر های نظامی و یایتختی بیشتر از این موضوع تبعیت کرده تا شهرهای دارای اقتصاد بازرگانی آن دسته از شهر های قدیمی ما مثل ( اصفهان – یزد – همدان – شیراز – قزوین و...) که از روابط اقتصادی – بر محیط طبیعی و توان اکولوژیک خود  داشته اند با ازدست رفتن انگیزهای سیاسی یا مذهبی که در دوران خاصی به آنها رونق بخشیده است توانسته اند به زندگی خود ادامه دهند .

    امروزه به دلیل هجوم فرهنگ های غیر بومی و الگوی مصرف جهان پیشرفته به کشور – فرهنگ شهر نشینی جدید در تضاد با فرهنگ سنتی قرار گرفته و فرهنگ نوگرایی و تجدد طلبی جای فرهنگ اصیل و سنتی را گرفته است که این امر سبب هجوم خانوارها به نواحی جدید و رها شدن نواحی تاریخی شده و از طرفی عدم حمایت بخش خای دولتی در سرمایه گذاری در این نواحی خود مزید بر علت گردیده است .

    شهر های حاشیه کویر جلوه ویژه ای برخوردارند از یک سو پایدار – پویا و سازگار با محیط طبیعی و اجتماعی در بخش تاریخی شهر و از سوی دیگر رشد شتابان فضاهای شهری در بخش جدید از خصوصیات بارز این شهرهاست .

    بافت تاریخی شهر یزد با دارا بودن مشکلاتی چون فرسودگی – عرض کم معابر – مهاجرت و... دارای نکات ظریف و مهمی است که مسله احیای آن بر سر دو راهی تخریب و مرمت قرار گرفته است .

    آن چه مهم است یافتن تعادل بین این دو گزینه است که بیانگر نو گرایی و سنت گرایی است .

    برای یافتن تعادل باید نارسایی ها و کاستی های ریشه ای را در زمینه های اجتماعی – اقتصادی عمل کردی و کالبدی بررسی کرد و برای آنها برنامه ریزی نمود .

    وضع موجود:

    شهر یزد از نظر تاریخی – اجتماعی – اقتصادی و دانشگاهی وظایف مهمی را در مقیاس ملی بر عهده دارد .

    موقعیت مکانی این شهر و همچنین نقش های فوق الذکر موجب شده که چند شریان ارتباطی مهم کشور از این شهر عبور کند خصوصیات کالبدی – اجتماعی – آن را تحت تاثیر قرار دهند

    روند توسعه و گسترش فعالیت ها در این شهر همواره تحولات توسعه کالبدی و افزایش جمعیت را به دنبال داشته است .

    بی شک بافت تاریخی شهر یزد از این تغییر و تحولات به دور نبوده و از آن ها تاثیر یافته است .

    از این رو شناخت بافت تاریخی شهر ضروری می باشد .

    برای شناخت بافت تاریخی – بررسی های در چند مبحث اصلی که به شناخت قابلیت ها مرمت کمک نماید . انجام پذیرفته است  

    ابتدا تاریخچه – سیر تحولات و توسعه آن بعنوان  یک گام ضروری از شناخت بررسی شده است .

    سپس ساختار مدیریت شهری مطالعه و برای شناخت دقیق تر ویژگی های طبیعی – اجتماعی  و کالبدی بافت تاریخی و محلات بررسی شده اند

    تاریخچه :

    استان یزد بخصوص شهر یزد با برخورداری از ارزش های معماری و سنتی شهرهای حاشیه کویری و نیز از آنجا که مجموعه ای از آثار و بناهای تاریخی را در خود جای داده است در بین شهر های ایران حائز اهمیت می باشد .

    در واقع یزد را می توان نماد شهر های کویری ایران دانست .

    اهمیت تاریخی این شهر با بررسی مشخصات کلی آن بیش تر روشن میشود .

    مدیریت بافت تاریخی

    سازمان های اداره کننده امور شهری متفاوت هستند و در سه بخش دولتی، نیمه دولتی و مردمی فعالیت دارند. سازمان های دولتی فعال در مدیریت امور شهری یزد شامل استانداری، سازمان مسکن و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نیمه دولتی شامل شهرداری و در بخش مردمی شورای اسلامی شهر است که نقش مؤثری در مدیریت شهری دارد.

    هدف این فصل شناخت سیستم مدیریت شهری در شهر و بافت تاریخی شهر یزد است تا در نهایت بتوان در تدوین اهداف و مشکلات از آن استفاده نمود.

    جهت بررسی مدیریت بافت تاریخی ، عاملین تصمیم گیری و اسناد و ابزار تصمیم گیری، مفاهیم مرتبط با سیستم مدیریت شهری، ویژگی های سیستم مدیریت شهری و اجزا این نظام مورد بررسی قرار می گیرد.

    عاملین تصمیم گیری

    عاملین تصمیم گیری در شهر یزد همان طور که اشاره شد ، عبارتند از : بخش دولتی، بخش نیمه دولتی و مردمی که مورد بررسی قرار می گیرد. (نمودار شماره 2)

    عاملین تصمیم گیری

    نمودار شماره 2 : عاملین تصمیم گیری(1)

    (نمودار در فایل اصلی موجود است)

    مأخذ : نگارندگان ، مصاحبه با مسئولان استانداری و شهرداری یزد ، سال 1378

    عاملین تصمیم گیری بخش دولتی

    عاملین تصمیم گیری شهری در بخش دولتی شامل استانداری، سازمان مسکن و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که مسئولیت هر یک مورد بررسی قرار می گیرد.

    الف) استانداری

    استانداری یزد از طریق شهرداری عهده دار اجرای سندهای مصوب مسکن و شهرسازی در توسعه و عمران شهری است. از جمله اقدامات استانداری که از طریق شهرداری اعمال می شود تقاضا به سازمان ملی و مسکن برای تهیه و تدوین طرح ، نظارت بر تهیه و اجرای طرح براساسی اولویت های تعیین شده است.

    ب) سازمان مسکن و شهرسازی

    اصلی ترین عامل و مرجع کنترل رشد و توسعه شهری، سازمان مسکن و شهرسازی است. عمده ترین وظایف این سازمان تعیین و تشخیص ضرورت تهیه طرح، برآورد هزینه و تأمین اعتبار تهیه طرح، انتخاب مشاور و عقد قرارداد تهیه طرح، برگزاری و اداره جلسات کارشناسی و نظارت بر تهیه طرح، بررسی نحوه مشارکت مردمی و تشکیل کمیته های هماهنگی اولیه و نهایی شورای عالی شهرسازی و معماری است.

    ج) سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

    وظیفه اصلی و عمده این سازمان، شناسایی، مرمت و حفاظت از کلیه آثارو ابنیه تاریخی است. حفاظت از آثار و ابنیه تاریخی با شرکت در کمیته های فنی نظارت بر تهیه طرح و شرکت در جلسات تصویب نهایی طرح عملی می شود.

    د) سازمان مدیریت و برنامه ریزی

    سازمان مدیریت و برنامه ریزی با هماهنگی اداره کل امور اقتصادی و دارایی ، تأمین اعتبار مالی طرح های توسعه شهری را به عهده دارد. تصویب صلاحیت فنی، تخصصی مشاور، تأیید و تصویب اعتبارات مالی و شرکت در جلسات تصویب نهایی طرح به عهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی است.

    عاملین تصمیم گیری بخش نیمه دولتی

    در بخش نیمه دولتی فقط شهرداری فعالیت دارد. وظایف عمده شهرداری ارائه خدمات عمرانی، بهداشتی و رفاهی به شهروندان ، کنترل رشد و توسعه شهر براساس سندهای مصوب توسعه و اجرای صحیح پیشنهادهای طرح می باشد.

    الف) شهرداری یزد

    شهرداری یزد در حال حاضر دارای 4 معاونت (فنی و شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک، اجرایی و خدمات شهری و اداری و مالی) و 6 مدیریت (روابط عمومی، طرح و برنامه، حقوقی و املاک، حراست، مدیریت ارزشیابی و بازرسی) می باشد که زیر نظر شهردار یزد فعالیت دارند. علاوه بر آن هر معاونت نیز دارای سه مدیریت است. (نمودار شماره 3) از وظایف عمده شهرداری، ارائه خدمات عمران شهری (توسعه تأسیسات فاضلاب شهری، عبور و مرور، توسعه تأسیسات آب آشامیدنی شهر، برنامه ایجاد اماکن و فضاهای ورزشی، تفریحی ، فرهنگی و توریستی)، ارائه خدمات اداری (درامد و نوسازی) و انجام خدمات شهری (رفت و روب، نگهداری و بهبود محیط شهری) توسعه فضای سبز، آتش نشانی و خدمات ایمنی و ... است.

    (نمودار در فایل اصلی موجود است)

    نمودار شماره 3 : نمودار سازمانی شهرداری یزد(2)

     

    مأخذ : نگارندگان ، با الهام از اسناد موجود در اداره روابط عمومی شهرداری یزد ، سال 1378

     

    ب) شهرداری ناحیه تاریخی

    شهرداری ناحیه تاریخی در حد مدیریتی منطقه بوده و دارای قسمت های فنی و اجرایی است که در امر ساخت و ساز و عمران بافت تاریخی فعالیت دارد. (نموداره شماره 4)

    (نمودار در فایل اصلی موجود است)

    نمودار شماره 4 : نمودار سازمانی شهرداری ناحیه تاریخی(3)

    مآخذ : نگارندگان ، با الهام از اسناد موجود در اداره روابط عمومی شهرداری یزد ، سال 1378

    عاملین تصمیم گیری بخش خصوصی

    مهم ترین عامل تصمیم گیری در این بخش شورای اسلامی شهر است که اعضاء آن با رأی مردم انتخاب می شوند. وظایف اصلی شورای شهر عبارت است از انتخاب شهردار، همکاری با مسئولان اجرایی، بررسی و شناخت کمبودهای عمرانی و رفاهی در حوزه شهر و ارائه پیشنهاد اصلاحی به مسئولان ، نظارت بر حسن اجرایی تصمیمات شورا، برنامه­ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام طرح ها و اقدامات مربوط به انجمن های اجتماعی، تصویب آیین نامه های پیشنهادی و صورت درآمد ، تصویب بودجه شهری، نظارت بر اجرا، حفظ و نگهداری سرمایه های دارایی شهرداری وتصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری، تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهری، نظارت بر بهداشت حوزه شهر و اماکن عمومی، نظارت طرح های مربوط به ایجاد، توسعه و نامگذاری معابر و تصویب الصاق هر نوشته بر دیوارهای شهر است.

    بررسی اسناد و ابزار تصمیم گیری

    برنامه های شهری به عنوان سند توسعه شهری بوده و سازمان های مختلفی در تهیه و اجرای این برنامه ها به عنوان نظام تصمیم گیری عمل می نمایند که این هادها در حقیقت به عنوان سیاست گذاران، هدایت کنندگان و مجریان برنامه های توسعه شهری شناخته شده اند. در ذیل به اسناد و ابزار تصمیم گیری که دررابطه با شهر یزد و بافت تاریخی آن تهیه شده اشاره می شود :

    سند جامع توسعه و عمران شهر یزد

    این سند در سال 1352 توسط دانشکده هنرهای زیبای دانشکده تهران تهیه شده است و به عنوان سند  اصلی برنامه توسعه شهری ملاک عمل شهرداری و سایر نهادهای برنامه ریزی قرار گرفته است. در تهیه این سند سازمان های مختلف دخیل بوده اند.(4) (نمودار شماره 5)

    (نمودار در فایل اصلی موجود است)

    نمودار شماره 5 : فرآیند برنامه ریزی تهیه سند جامع توسعه و عمران(5)

    سند تفصیلی شهر یزد

    این سند در سال 1361 توسط "مهندسان مشاور شهرید" براساس سند جامع توسعه و عمران تهیه شده و در شورای شهرسازی استان به تصویب رسیده است.(6)

    سند تفصیلی بافت تاریخی

    این سند در سال 1371 توسط "مهندسان مشاور جبارنیا و همکاران" تهیه شده است. هدف عمده این سند بالا بردن انگیره افامت در بافت تاریخی و رونق بخشیدن مجدد به فعالیت­های اجتماعی و فرهنگی بوده است.(7)

    اسناد دیگر

    براساس مطالعات سند جامع توسعه و عمران شهر یزد و سند تفصیلی بافت تاریخی، «شرکت مسکن سازان» حدود 127000 مترمربع از محدوده بافت تاریخی را مطالعه نموده و طرحی با عنوان «طرح تجمیع» ارائه نموده است که براساس طرح فوق بعضی از قسمت های بافت تاریخی تخریب و بازسازی خواهد شد.

    خلاصه

    مدیریت شهری در بافت تاریخی شهر یزد تأثیرپذیر از عاملان تصمیم گیری و اسناد و ابزار سیستم تصمیم گیری است. عاملان تصمیم گیری شامل بخش دولتی (استانداری، سازمان مسکن و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی)، نیمه دولتی (شهرداری یزد و بافت تاریخی) و خصوصی (شورای اسلامی شهر) است.

    اسناد و ابزار سیستم تصمیم گیری شامل سند توسعه شهر یزد، سند تفصیلی شهر یزد و سند تفصیلی بافت تاریخی است. همچنین مطالعات پراکنده که توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شرکت مسکن سازان انجام شده نیز دارای اهمیت است. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله فرهنگ اصیل یزد شناسی و جذب گردشگری

    فهرست:

     

    ندارد.
     

    منبع:

    - آیتی ، عبدالحسین ، تاریخ یزد ، چاپ اول ، انتشارات ، سال 1317

    2- ابن حوقل ، صوره الارض ، ترجمه دکتر جعفر شعار، انتشارات ، سال 1345.

    3- اصطخری ، المسالک و الممالک، به کوشش افشار سیستانی ، انتشارات ، سال 1347

    4- امیری ، منوچهر، سفرنامه و نیزیان در ایران ، انتشارات ، سال 1349

    5- بارتولد، تذکره جغرافیای تاریخی ایران ، انتشارت ، سال 1332

    6- توسلی، محمود، ساخت شهر و معماریدر اقلیم گرم و خشک ایران، انتشارات وزارت مسکن و شهرسازی ، سال 1360

    7- جبارنیا و همکاران ، طرح تفصیلی بافت تاریخی شهر یزد، وزارت مسکن و شهرسازی، سال 1379

    8- جعفری، جعفر بن محمد بن حسن، تاریخ یزد، بخ کوشش ایرج افشار ، انتشارات ، سال 1337

    9- جعفری ، عباس ، شناسنامه جغرفایای طبیعی ایران ، انتشارت گیتاشناسی ، سال 1366

    10- دانشپور، زهره ، تکنیک برنامه ریزی شهری، جزوه درسی دانشگاه شهیدبهشتی، سال 1375

    11- دانشگاه هنرهای زیبا دانشگاه تهران ، طرح جامع شهر یزد ، سال 1352

    12- سازمان ملی زمین و مسکن، بولتن اقتصادی مسکن، شماره 22 و 23 ، سال 1378

     

     

    13- سازمان ملی زمین و مکسن ، بولتن اقتصادی مسکن ، شماره 8 و 9 ، سال 1371

    14- سازمان هواشناسی کشور، سالنامه های آماری سال 95-1972

    15- سید حسینی ، محمدرضا، راهنمای جهانگردی استان یزد، انتشارات سزامان ایرانگردی و جهانگردی استان یزد، سال 1381

    16- شهرداری ناحیه تاریخی یزد، مصاحبه از شهردار، سال 1378

    17- شهرداری یزد ، آرشیو روابط عمومی ، سال 1378

    18- طاهری، ابولقاسم، تاریخی سیاسی و اجتماعی ایران ، چاپ اول، انتشارت ،       بی تا

    19- عبدی دانش پور، زهره ، تکنیک برنامه ریزی شهری (جزوه درسی)، دانشکده معماری و شهرسازی ، دانشگاه شهید بهشتی ، سال 1378

    20- قبادیان ، عطاءالله، سیمای طبیعی استان یزد در رابطه با مسائلکویری، انتشارت دانشگاه جندی شاپور، سال 1364

    21- کاتب، احمد، تاریخ جدید یزد، انتشارات ، سال 1335

    22- کلانتری خلیل آباد، حسین ف برنامه ریزی مرمت ناحیه تاریخی شهر ید ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی، سال 1378

     

     

    23- کلانتری خلیل آباد، حسین، ژئومرفولوژی اقلیمی حوزه مهریز یزد، پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا (گرایش اقلیم- هیدرولوژی)- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، سال 1375

    24- کلانتری خلیل آباد، حسین ، مصاحبه از مسئولان شهرداری ناحیه تاریخی و میراث فرهنگی، سال 1378

    25- کلانتری خلیل آباد، حسین ، بررسی جاذبه های توریستی و گردشگری استان یزد، چاپ شده در مجموعه مقالات سمینار ایرانگردی، جهانگردی و توسعه ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (معاونت سیاحتی و زیارتی)، سال 1375

    26- کلانتری خلیل آباد، حسین و پوراحمد، فنون و تجارب برنامه ریزی مرمت بافت تاریخی شهرها، انتشارات پژوهشکده علوم انسانی ، فرهنگ و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی، (چاپ اول) سال 1384

    27- مرکز آمار ایران ، سرشماری عمومی نفوس و مسکن ، سال 1355

    28- مرکز آمار ایران ، سرشماری عمومی نفوس و مسکن ، سال 1365

    29- مرکز آمار ایران ، سرشماری عمومی نفوس و مسکن ، سال 1375

    30- مرکز آمار ایران ، واحد کامپیوتر، آمارخام ، سال 1375

    31- مستوفی، حمدالله، نزهه القلوب، به کوشش محمد دبیرسیاقی، انتشارات ، سال 1366

    32- مهندسان مشاور جبارنیا و همکاران، طرح تفصیلی بافت قدیم شهر یزد، سال 1371

    33- مهندسان مشاور شهر برد، طرح جامع شهر یزد، وزارت مسکن و شهرسازی ، سال 1363

    34- نبوی، محمد حسن، زمین شناسی ایران، سازمان زمین شناسی کشور، سال 1365

     

     

    35- نگارندگان ، اطلاعات کامپیوتری خام، مرکز آمار ایران ، سال 1355

    36- نگارندگان ، اطلاعات کامپیوتری خام، مرکز آمار ایران ، سال 1365

    37- نگارندگان ، اطلاعات کامپیوتری خام، مرکز آمار ایران ، سال 1375

    38- نگارندگان ، تحقیق از سازمان میراث فرهنگی استان یزد ، سازمان مکسن و شهرسازی استان یزد و شهرداری ناحیه تاریخی یزد، سال 1377

    39- نگارندگان، تهیه شده براساس مصاحبه با مسئولان استانداری و شهرداری یزد، سال 1378

    40- نگارندگان ، تهیه شده براساس مصاحبه با مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مسکن و شهرسازی استان یزد، سال 1383

    41- نگارندگان ، توصیف براساس پرسشنامه های خانوار و کالبدی تکمیل شده در بافت قدیم شهر یزد، سال 1377

    42- نگارندگان، محاسبه شده از نقشه کاربردی اراضی ، سال 1378

    43- نگارندگان ، محاسبه شده براساس پرسشنامه های کالبدی و خانوار سال 1377

    44- واتسن، تاریخ ایران در دوره قاجاریه ، ترجمه وحید مازندرانی، چاپ چهارم، سال 1365 

تحقیق در مورد تحقیق مقاله فرهنگ اصیل یزد شناسی و جذب گردشگری, مقاله در مورد تحقیق مقاله فرهنگ اصیل یزد شناسی و جذب گردشگری, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فرهنگ اصیل یزد شناسی و جذب گردشگری, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فرهنگ اصیل یزد شناسی و جذب گردشگری, تحقیق درباره تحقیق مقاله فرهنگ اصیل یزد شناسی و جذب گردشگری, مقاله درباره تحقیق مقاله فرهنگ اصیل یزد شناسی و جذب گردشگری, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فرهنگ اصیل یزد شناسی و جذب گردشگری, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فرهنگ اصیل یزد شناسی و جذب گردشگری ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله فرهنگ اصیل یزد شناسی و جذب گردشگری
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت