تحقیق مقاله بتن

تعداد صفحات: 346 فرمت فایل: word کد فایل: 10290
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی عمران
قیمت قدیم:۲۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بتن

    بتن‌ های توانمند و ویژه:

    مقدمه

    سالهای زیادی است که از بتن بعنوان یک ماده ساختمانی مهم و با تحمل فشارهای بالا جهت ساخت و ساز انواع سازه‌ها استفاده می‌شود. ضعف این ماده مهم و پر مصرف ساختمانی در مقابل کشش با قرار دادن آرماتور تا حد زیادی جبران شده است. در سالهای اخیر و با بررسی دوام سازه‌های بتنی مسلح بویژه در مناطق خورنده و سخت برای بتن نظر اکثر کارشناسان و دست ‌اندرکاران کارهای بتنی به این مسأله جلب شده است که مقاومت به تنهایی نمی‌تواند جوابگوی کلیه خواص مربوط به بتن بخصوص دوام آن باشد و لازم است در طراحی بتن برای مناطق مختلف علاوه بر مسأله مقاومت و تحمل بارها در طول مدت بهره‌دهی، پایایی و دوام آن نیز مد نظر قرار گیرد. در حال حاضر با اضافه نمودن مواد مختلف بتن و تغییرات در طرح اختلاط می‌توان به بتن‌هایی دست یافت که بدون تغییر قابل ملاحظه در مقاومت آنها از نقطه نظر دوام به بتن‌هایی با دوام بالا دست یافت. مسأله محیط زیست و آلودگی آن نیز در سالهای اخیر نظر جهانیان را بخود معطوف ساخته است. کاربرد مواد و مصالحی که در ساخت آن آلودگی کمتری به محیط منتقل گردد و همچنین برداشت مصالح طبیعی که کمتر محیط را تخریب نماید، مورد توجه خاص قرار دارد. در این راستا محدودیت کاربرد سنگدانه‌ها، دستیابی به مواد جدید و نیز استفاده از مواد زائد کارخانه‌ها و آلاینده‌های محیط زیست در بتن در رأس برنامه‌های تحقیقاتی پاره‌ای از کشورهای جهان قرار گرفته است.

    علاوه بر خود بتن و مصالح تشکیل‌ دهنده آن در سالهای اخیر بر روی آرماتور مصرفی در سازه‌ های بتنی مسلح نیز تحولاتی صورت گرفته است. بعنوان مثال و برای پرهیز از خطر خوردگی آرماتور، از فولادهای ضد زنگ و نیز آرماتورهای ساخته شده با الیاف‌ مختلف پلاستیکی و پلیمری در محیط‌های بسیار خورنده استفاده می‌شود. کار بر روی عملکرد دراز مدت چنین موادی هنوز ادامه دارد.

    در مقاله اخیر به چند مورد از بتن‌های جدید که چند سالی است از آنها در صنعت ساخت و ساز برای سازه‌های بتنی استفاده می‌شود اشاره شده و مواد جدید مورد استفاده در بتن که تحقیقات روی آنها هنوز ادامه دارد، نیز بیان خواهد شد. بعنوان مثال بتن‌های با مقاومت زیاد و بتن‌های توانمند و با عملکرد بالا در این خصوص جایگاه ویژه‌ای دارند. کاربرد الیاف و مواد مختلف در بتن برای افزایش نرمی آن و مقاومت در مقابل بارهای ضربه‌ای و نیروهای ناشی از زلزله مورد دیگری از بتن‌های خاص می‌باشد. با نگرشی عمیق به مسأله دوام بتن و ضمن تأمین مقاومت لازم، کاربرد بتن‌های با کارایی بالا که اجرای آن را نیز آسان می‌سازد در برنامه کار مراکز بسیاری قرار گرفته و برخی از این بتن‌ها با اضافه کردن افزودنیهای مختلف به آنها،  اینک وارد صنعت بتن شده‌اند.

     

    بتن با مقاومت زیاد :

    امروزه بر اساس تکنولوژی رایج بتن، ساخت بتن‌های با مقاومت‌های فشاری زیاد و دور از انتظار که می‌تواند برای طراحی سازه‌های اجرایی رایج مورد استفاده قرار گیرند، امکان‌پذیر می‌باشد. اگر چه اغلب آیین‌نامه‌های بتن هنوز مقاومت بتن مورد استفاده در سازه‌ها را به MPa 60 محدود می‌کنند، اما آیین‌نامه‌های جدید اخیراً حدی بالاتر از MPa 105 را نیز در نظر گرفته‌‌اند ] 1 [. ساخت بتن‌های با مقاومت زیاد و در حد MPa 120 و کاربرد آن در ساختمان‌های بلند در کشورهای پیشرفته دنیا رواج یافته است. این مقاومت با اضافه نمودن مواد ریز و فعال به سیمان تا حدی افزایش یافته که بتن‌هایی با مقاومت‌های فشاری بین MPa 200 و MPa 800 و مقاومت‌های کششی بین MPa 30 و MPa 150 در نمونه‌های آزمایشگاهی بدست آمده است. برای دستیابی به چنین مقاومت‌هایی لازم است تغییراتی در طرح اختلاط داده و از مواد و افزودنی‌های جدیدی استفاده نمود.

    از عوامل مهم در رسیدن به چنین مقاومت‌هایی استفاده از سنگدانه‌های مقاوم و کاهش حداکثر اندازه سنگدانه در مخلوط بتنی برای همگنی بیشتر آن می‌باشد. همچنین با استفاده از مواد بسیار ریزدانه و با اندازه‌های کمتر از دهم میکرون می‌توان مجموعه‌ای متراکم‌تر و با تخلخل بسیار کم که بالاترین وزن مخصوص را خواهد داشت، تهیه نمود. در بتن‌های با مقاومت زیاد بایستی تا حد ممکن نسبت آب به سیمان (w/c) را کاهش داد (امروزه حتی نسبت 18/0 = w/c استفاده شده است) که در این حالت بعضی دانه‌های سیمان هیدراته نشده بصورت مواد ریزدانه پرکننده، دانسیته را افزایش داده و در نتیجه سبب افزایش مقاومت می‌شوند. بدیهی است برای تأمین کارایی چنین مخلوط‌هایی با آب بسیار کم لازم است از روان‌ کننده‌ ها، فوق ‌روان‌کننده‌ ها و پخش کننده ذرات ریز در بتن استفاده نمود. برای افزایش نرمی چنین بتن‌هایی (با افزایش مقاومت شکنندگی و تردی بتن افزایش می‌یابد) می‌توان به آنها الیاف‌های کوتاه اضافه نمود. در ساخت چنین بتن‌هایی (مقاومت در حد فولاد و بالاتر) از روشهای سخت شده تحت فشار و دما برای عمل آوری بتن و تأمین مقاومت اولیه زیاد استفاده می‌گردد.

    جدول 1- مشخصات بتن بکار رفته در یک ساختمان بلند در مونترال کانادا

     

    طرح اختلاط  خواص بتن 
    نسبت آب به سیمان   25/0  اسلامپ   250 میلی‌متر 
    آب   135 لیتر  درصد هوا    4/4 درصد 
    سیمان نوع 1، 500 کیلوگرم در متر مکعب  مقاومت فشاری 7 روزه   77 مگاپاسکال 
    دوده سیلیس 30 کیلوگرم در متر مکعب  مقاومت فشاری 28 روزه 3/92 مگاپاسکال 
    شن‌با‌حداکثر اندازه10میلیمتر ‌1100‌ کیلوگرم‌در مترمکعب  مقاومت فشاری 90 روزه  106 مگاپاسکال 
    ماسه طبیعی 700 کیلوگرم در متر مکعب  مقاومت فشاری یکساله  4/119 مگاپاسکال 
    دیرگیر کننده 8/1 لیتر در متر مکعب   
    فوق روان کننده 14 لیتر در متر مکعب   

    بتن های با کارایی بسیار زیاد (بتن خود متراکم) :

    امروزه در بعضی کشورهای جهان و بویژه در ژاپن بتن جدیدی با کارایی بسیار بالا که نیاز به لرزاندن نداشته و خودبخود متراکم می‌گردد ساخته شده و در برخی پروژه‌ها اجرا شده است. با داشتن کارایی بسیار زیاد این بتن در اجرا، خطر جدایی سنگدانه‌ها و خمیر را نداشته و در عین حال از مقاومت زیاد و دوام نسبتاً بالایی برخوردار است. در طرح اختلاط این بتن، موارد زیر در نظر گرفته شده است.

    میزان شن در این بتن حدود 50 درصد حجم مواد جامد بتن بوده و در آن ماسه به میزان 40 درصد حجم ملات استفاده شده است. نسبت آب به مواد ریزدانه و پودری بر اساس خواص مواد ریز بین9/0 تا 1 انتخاب می‌شود. برای تعیین میزان نسبت آب به سیمان و مقدار فوق روان کننده مخصوص مصرفی با استفاده از روش میز روانی، مقدار بهینه با آزمون و خطا تعیین می‌گردد ]2و3[.

     

    بتن با سنگدانه بازیافتی :

    امروزه با توجه به پیشرفت جمعیت و مشکل فضا در شهرهای بزرگ برای ساخت و ساز لازم است ساختمان‌های قدیمی بتنی تخریب و بجای آن ساختمان‌های بلند جدید احداث شوند. در کشور ژاپن و چند کشور اروپایی که زمین و فضای لازم برای ایجاد بنا ارزش ویژه‌ای دارد و همچنین برای جلوگیری از مسائل محیط‌زیستی که از تخریب ساختمانها ناشی می‌شود و کاربرد مصالح آن در بنای جدید تحقیقات وسیعی در ساخت بتن با سنگدانه بازیافتی (خورد کردن بتن قدیم و استفاده از آن بعنوان سنگدانه در بتن جدید) در حال انجام است. بعنوان مثال در کشور هلند هر سال حدود 10 میلیون تن مصالح ناشی از تخریب ساختمان‌های بتنی که حدود 3/1 حجم بتن مورد نیاز در ساخت ساختمانهاست، تولید می‌شود. قرار است نیمی از این مصالح در بتن‌های جدید استفاده شوند. در حال حاضر تحقیقات روی میزان جمع‌شدگی و خزش و دوام این بتن‌ها ادامه دارد تا در قرن بیست و یکم کاربرد وسیع‌تر آن را امکان‌پذیر سازد.

     

    بتن‌های با نرمی بالا :

    امروزه کاربرد بتن با نرمی بالاتر که بتواند تغییر شکل‌های زیاد را بدون شکست تحمل نماید، مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقات وسیعی در خصوص تأمین نرمی لازم در بتن با الیاف‌های مختلف و حتی حذف آرماتور در حال انجام می‌باشد. هدف از کاربرد الیاف در بتن افزایش مقاومت کششی، کنترل گسترش ترکها و افزایش طاقت (Toughness) بتن می‌باشد تا قطعه بتنی بتواند در مقابل بارهای وارده در یک مقطع ترک خورده تغییر شکل‌های زیادی را پس از نقطه حداکثر تنش تحمل نماید.

    بتن با الیاف مختلف در سالهای اخیر در سازه‌های عمده‌ای چون روسازی راهها و فرودگاه‌ها، بتن پی‌های عظیم با تغییر شکل‌های زیاد و بویژه در پوشش بتنی تونلها بکار رفته است. در ساخت پوشش تونلها بتن الیافی با پاشیدن بر جداره شکل می‌پذیرد. اخیراً برای حذف ترکها در پوشش تونلهایی که بصورت چند تکه پیش ساخته اجرا می‌شود از بتن بدون آرماتور و تنها الیاف استفاده شده و این نوع بتن سبب حذف ترکها در حین عمل‌آوری و حمل و نقل قطعات و نصب آنها برای کامل کردن مقطع تونلهای مترو شده است.

    در نوع بسیار جدید بتن الیافی که می‌توان با آن به حداکثر نرمی در بتن رسید از روش ریختن دوغاب روی الیاف (SIFCON) استفاده می‌شود. در این روش ابتدا الیاف ریخته شده و سپس فضای بین آنها با ملات دوغابی پر می‌شود. میزان الیاف در این بتن حدود 10 درصد می‌باشد که حدود 10 برابر میزان الیاف در بتن‌های الیافی متداول است. با این مصالح لایه‌های محافظی بدون ترک و تقریباً غیر قابل نفوذ می‌توان ایجاد نمود. بعلت نرمی زیاد این قطعات ظرفیت تغییر شکل‌پذیری این قطعات به میزان ظرفیت دالهای فولادی می‌رسد. مقاومت فشاری این نوع بتن حدود 110-85 مگاپاسکال و مقاومت خمشی حدود 45-35 مگاپاسکال می‌باشد. از این قطعات نه تنها می‌توان بعنوان لایه‌های محافظ کوچک استفاده نمود، بلکه در باندهای فرودگاه در برابر ضربات عملکرد خوبی نشان می‌دهند. در کارهای تعمیراتی دالها می‌توان از آنها بعنوان لایه روی بتن قدیم و بدون درز و در زمانی کوتاه استفاده نمود  [4].

     

    آرماتورهای غیر فولادی در بتن :

    در سالهای اخیر استفاده محدودی از آرماتورهای غیر فلزی آغاز گشته است هر چند تحقیقات بر روی کاربرد وسیع‌تر آنها و عملکرد دراز مدت این نوع آرماتورها ادامه دارد.   این آرماتورها که معروف به آرماتورهای با الیاف پلاستیکی (FRP) هستند از الیاف مختلفی چون الیاف شیشه‌ای (GFRP)، الیاف آرامیدی (AFRP) و الیاف کربنی (CFRP) در یک رزین چسباننده تشکیل شده اند. در جدول 2 خواص مکانیکی چند آرماتور الیافی که کاربرد پیدا کرد‌ه‌اند‌، آورده شده است.

    جدول - خواص مکانیکی الیاف‌های مختلف

    نوع الیاف مقاومت کششی (MPa)
    آرامید 3400-2700
    شیشهE 3500
    شیشه S 4500
    کربن مدول پایین 3900-3200
    کربن مدول بالا 2700-2300

     

    خاصیت عمده این آرماتوها که سبب کاربرد آنها شده است، مقاومت در برابر خوردگی آنهاست که می‌تواند در محیط‌های بسیار خورنده دوام دراز مدتی داشته باشند. علاوه بر این مقاومت بالا، مقاومت به خستگی بالا، ظرفیت بالای تغییر شکل ارتجاعی، مقاومت الکتریکی زیاد و هدایت مغناطیسی پایین و کم این مواد از مزایای آنها شمرده می‌شود. البته این مواد معایبی چون کرنش گسیختگی کم و شکننده بودن و خزش زیاد و تفاوت قابل ملاحظه ضریب انبساط حرارتی آنها در مقایسه با بتن را به همراه دارند  [ 5].

    اخیراً از الیاف مختلف شبکه‌هایی بافته شده و بصورت یک شبکه آرماتور در سطح بتن برای کنترل ترک و کم کردن عرض آن و همچنین در دیوارهای نمای بتنی از آن استفاده می‌کنند. تحقیقات روی کاربرد صفحات الیافی بجای صفحات فولادی برای تقویت قطعات خمشی و تیرها و دالها بویژه در پلها ادامه دارد. این صفحات بارزین‌های اپوکسی به نواحی کششی از خارج اتصال داده می‌شوند. کاربرد صفحات با الیاف کربنی برای این تقویت بیشتر رایج گشته و در چندین پل در ژاپن و در بعضی کشورهای اروپایی از آن استفاده شده است [6].

     

    بتن‌های ابداعی :

    در بعضی موارد با تغییر در مواد تشکیل‌ دهنده بتن و با روش‌های ابداعی می‌توان پاره‌ای از خواص نامطلوب بتن را حذف نمود. این امر منجر به پیدایش بتن‌های خاص با خواص ویژه‌ای می‌گردد. بعنوان مثال تغییراتی است که می‌توان در ترکیب بتن‌های با مقاومت زیاد که این روزها کاربرد بیشتری پیدا می‌کنند را نام برد. بتن‌های با مقاومت بالا معمولاً با سیمان زیاد و نسبت آب به سیمان کم و اضافه و جایگزین نمودن سیمان با دوده سیلیس ساخته می‌شوند. در حین عمل هیدراسیون سیمان و سخت شدن این بتن‌ها چون آب داخل بتن کافی نیستَ، مقداری آب از سطح خارجی به قسمت داخلی برای تکمیل عمل فوق می‌رسد. بنابراین بتن های با مقاومت زیاد در ساعت اولیه سخت شدن دچار جمع‌شدگی ذاتی قابل ملاحظه‌ای می‌شوند. ممکن  است اثرات منفی دیگری نظیر حساسیت به ترک‌خوردگی بیشتر در این بتن‌ها مشاهده شود. این معایب را می‌توان با روش ساده‌ای برطرف نمود. در یک عمل ابداعی می‌توان حدود 25 درصد از حجم سنگدانه را با سنگدانه سبک وزن قبلاً خیس شده جایگزین نمود. این سنگدانه‌ها باعث ایجاد ذخیره آب در بتن شده و محیطی با عمل‌آوری مرطوب فراهم می‌سازند. نتیجه اضافه کردن سنگدانه پیش اشباع شده به بتن با مقاومت زیاد، کاهش جمع‌شدگی ذاتی و کم شدن و حذف ترکهای مویی خواهد بود. همچنین تراکم و دانسیته بالای بتن‌های با مقاومت زیاد سبب کاهش مقاومت در برابر آتش این بتن‌ها می‌شود که بعنوان یک عیب محسوب می‌شود. در دمای بالا آب شیمیایی خمیر سیمان بخار شده ولی به علت متراکم بودن بتن با مقاومت زیاد نمی‌تواند از آن خارج شود. در نتیجه پوشش بتنی بصورت ورقه جدا شده و ظرفیت بارپذیری ستون کاهش می‌یابد. در یک کار ابداعی می‌توان الیاف پروپیلنی به بتن اضافه نمود. در دمای بالا الیاف ذوب شده و کانالهایی برای فرار و خروج بخار آب از بتن فراهم می‌سازند و از ورقه ورقه شدن بتن جلوگیری بعمل می‌آورند [7].

    نتیجه‌گیری :

    در سالهای اخیر تحول عظیمی در تکنولوژی بتن و پیدایش بتن‌های جدید صورت گرفته است. این تحولات به پیدایش بتن‌های با مقاومت بسیار زیاد، بتن‌های با نرمی بالا، بتن‌های با آرماتورهای غیرفلزی، بتن با کارایی بسیار زیاد، بتن با سنگدانه‌های بازیافتی و بتن‌های ابداعی منجر شده است. باید اذعان نمود که نتایج تحقیقات سالهای آخر قرن حاضر و ادامه آنها در قرن جدید می‌تواند نگرش تازه‌ای به بتن بعنوان یک ماده ساختمانی پرمصرف بدهد. این نتایج منجر خواهد شد تا دیدگاه بتن بعنوان تنها یک ماده با مقاومت فشاری خوب به کلی دگرگون شده و خواص جدید بتن‌های نوین نظر اکثر دست اندرکاران پروژه‌های عظیم عمرانی را در جهان بخود معطوف سازد.

     

    بتن سبک:

    بتن سبک ماده ای است با ترکیبات جدید و فوق العاده سبک و مقاوم . مواد تشکیل دهنده بتن سبک عبارت است از ورموکولیت، پرلیت، سنگ بازالت و سیمان تیپ 2  و ...

    در این بتن همانند بتنهای عادی ، از ماسه استفاده نمی شود.

     

    عدم وجود ماسه باعث سبک و همگن شدن ساختار بتن گردیده و باعث می شود که مواد تشکیل دهنده که تقریبا" از یک خانواده می باشند و بهتر همدیگر را جذب کنند .

    ساختمان این بتن متخلخل بوده و این مسئله پارامتر بسیار موثری است. چون تخلخل موجود در بتن باعث مقاوم شدن در برابر زلزله و عایق شدن در برابر صدا ، گرما و سرما می گردد .

    ترکیبات این بتن به گونه ای عمل می کند که حالت ضد رطوبت به خود گرفته و به مانند بتن معمولی که جذب آب دارد عمل نکرده و آب را از خود دفع می کند .

    این بتن تحت فشار مستقیم (پرس)  ساخته می شود .

    بدلیل شکل گیری بتن در فشار، ساختار آن دارا ی یکپارچگی قابل قبولی است .

    بتن سبک در قالبهای طراحی شده توسط متخصصین ، بصورت یکپارچه ریخته می شود .

    بدلیل یکپارچگی در نوع ساختمان بتن ، قطعه تولیدی از استحکام بالایی برخوردار شده و مقاومت بالایی نیز در برابر زلزله از خود نشان خواهد داد .

    برای تقویت این بتن از یک یا چند لایه شبکه فلزی در داخل بتن استفاده شده که این حالت همانند مسلح کردن بتن معمولی بوسیله میلگرد می باشد .

    هزینه تولید این نوع بتن از دیگر مواد ساختمانی به نسبت ویژگی آن پایینتر است.

    زمان بسیار کمتری جهت تولید دیوار های بتنی سبک یا قطعات دیگر لازم است .

    پرت مواد اولیه جهت تولید بتن سبک بسیار کمتر از بتن معمولی است. چون تمام مراحل تولید در محل مشخصی صورت گرفته و جهت تولید پروسه ای طراحی گردیده است .

    بدلیل طراحی کلیه مراحل تولید و وجود نظارت بر تمامی این مراحل ماده تولیدی دارای استاندارد خاصی تعریف شده است .

    (مهندسی ساز) خرید مصالح بطور عمده صورت می گیرد و هزینه کمتری برای سازنده در بر خواهد داشت و در نهایت خانه پیش ساخته با قیمت پائین تری عرضه می گردد .

    قطعات تولیدی در کارخانه از آزمایشات کنترل کیفیت گذر کرده و در صورت تائید به بازار مصرف عرضه می گردد .

    بتن سبک مسطح بوده که می توان با یک ماستیک کاری ساده بر روی آن رنگ آمیزی کرد.

     

     
     

     

     

    عمل آورنده بتن ( کیورینگ Curing Compound ACC-L7):
     

     

    براى دستیابى به بتن با مقاومت بالا و کیفیت مطلوب مى بایست پس از پایان عملیات بتن ریزى محیط مناسبى جهت رسیدن به حداکثر مقاومت ممکن براى آن فراهم نمود. هنگام بتن ریزى در هواى گرم مسائل خاصى مطرح مى گردد که عمدتا ناشى از تبخیر سریع آب بتن مى باشد. تبخیر سریع و شدید آب باعث کاهش کارائى و مقاومت بتن، جمع شدگى و ایجاد ترکهاى سطحى در آن مى گردد.

    عمل آوردن یا کیورینگ به مجموعه اقداماتى گفته مى شود که براى تکمیل و انجام کامل هیدراتاسیون سیمان به منظور رسیدن به مقاومت مورد نظر بتن اجرا مى شود.

    متداول ترین روشى که اینک در تمام دنیا استفاده میگردد ، پوشاندن سطح بتن با یک لایه نازک جهت جلوگیرى از تبخیر آب بتن است که اگر از نوع مناسبى استفاده شود ، ضمن داشتن خواص یک عمل آورى خوب ، اثر سوئى نیز بر روی بتن نخواهد داشت و پس از یک ماه بتدریج بر اثر عوامل جوى از بین خواهد رفت .

     

    کیورینگ CA - 1 تولیدى بر پایه سیلیکون و چند نوع رزین ساخته شده و عملکرد آن منطبق بر استاندارد ASTM C - 309 می باشد.

     

    موارد مصرف:

    این ماده را مى توان در تمام بتن ریزیهاى وسیع مانند کانالهاى آب، محوطه و کف سالنها به کاربرد. استفاده از آن در محلهایى که بتن در معرض تابش آفتاب یا باد قرار دارد که باعث تبخیر سریع آب بتن میگردد بخصوص در نواحى جنوب ایران توصیه   مى شود .

     

    مزایا:

    -در مقایسه با روشهاى قدیمى استفاده از کیورینگ ACC-L7 باعث صرفه جوئى در هزینه ها و نیروى انسانى مى شود . با استفاده از کیورینگ دیگر نیازى به آب دادن بتن وجود ندارد .

    - نیازى به حفاظت بتن با چتائى ، گونى ، نایلون و ... نمى باشد .

    - دوام و مقاومت بتن را افزایش داده و از خشک شدن و ترک خوردن آن جلوگیرى مى نماید.

     

    روش و میزان مصرف :

    مصرف کیورینگ بر روی سطح نسبتا خشک بتن تازه، بسته به شرایط محیط 10 الى 30 دقیقه پس از پرداخت سطح بتن، صورت مى گیرد.

    کیورینگ ACC-L7 را به نسبت 1 به 1 با آب مخلوط کرده کاملا هم بزنید تا محلول یکنواخت و همگنى بدست آید . سپس این مخلوط را جهت کیورینگ با برس یا پیسوله بر روى سطح بتن بکشید .در صورتیکه سطح کاملا پوشانده نشد ، پس از نیم ساعت لکه گیرى نمائید. هرکیلو گرم کیورینگ 5الى15مترمربع سطح بتن را پوشش مى دهد .

    توجه: قبل از مصرف کاملا هم زده شود .

     

    مشخصات فنى :

    - حالت فیزیکى : مایع

    - رنگ : قهوه اى

    - وزن مخصوص  gr/cm³: ا 4/1

    PH - :حدود 9

    - یون کلر : ندارد

    - استاندارد:  ASTM C- 309

    - زمان مصرف و نحوه نگهدارى : تا یک سال بدور از تابش مستقیم آفتاب و یخزدگى

    -بسته بندى : در گالنهاى پلاستیکى 25 کیلوئى و بشکه هاى 250 کیلوئى

     

    سخت کننده سطح بتن Concrete Surface Hardner) CSH – 1):

     

     
    سخت کننده سطح بتن CSH - 1 تولیدى این شرکت بر پایه انواع رزین ها و مواد معدنى نظیر سیلیکون فلوراید ساخته شده که با خمیر سیمان وارد واکنش شیمیایى شده و تشکیل یک لایه سخت مى دهد. سخت شدن سطح بتن باعث نفوذ ناپذیر شدن آن و در نتیجه افزایش مقاومت سطوح بتنى در مقابل نفوذ آب مواد شیمیایى، روغن و مواد نفتى شده و ازآنها در مقابل نفوذ اینگونه آلودگى ها محافظت مى کند.

     

    سخت کننده CSH - 1 علاوه بر بالا بردن مقاومت سایشى باعث ضدخاک شدن سطح بتن نیز مى شود و به این خاطر در کارخانه هاى داروئى ، غذایى و یا کارخانه هائى که احتیاج به سطح ضد خاک دارند کاربرد زیادى دارد.

    موارد مصرف:

    - سطوح بتنى داخل یا خارج ساختمان

    - مراکز بهداشتى و آموزشى

    - ادارات و ساختمانهاى مسکونى

    - کف انبارها و پارکینگ ها

    - کف انبارهاى مواد غذایى

    مزایا:

    - جلوگیرى از خاک کردن سطح بتن

    - افزایش مقاومت در مقابل نفوذ آب، مواد شیمیایى، روغن موتور و مواد نفتى

    - قابل مصرف بر روى سطح بتن نو و کهنه

    - در موقع اجرا هیچگونه حلالى تبخیر نمى شود

    - لوازم مورد مصرف براحتى با آب قابل تمیز شدن هستند

    - غیر قابل اشتعال

    روش و میزان مصرف:

    سخت کننده CSH - 1 محلولى آماده مصرف مى باشد که بوسیله پمپ یا برس بر روى سطوح قدیمى و یا جدید کشیده مى شود. اجراى لایه هاى اضافى باعث افزایش سختى سطح مى شود.

    قبل از مصرفCHJS -T6 سطح مورد نظر باید کاملا تمیز، خشک و عارى از هر گونه آلودگى روغنى ، نفتى وگرد و غبار باشد .

    توجه: قبل از اجراى لایه جدید از خشک بودن لایه قبلى اطمینان کامل حاصل نمائید.

    تاثیر CSH - 1 بسیار سریع میباشد بطوریکه سطوح عادی بعد از 6 - 4 ساعت و سطوح داراى ترافیک سنگین بعد از 24 ساعت قابل بهره بردارى خواهند شد . میزان مصرفCSH - 1 بستگى به نوع سطح و خلل و فرج بتن دارد . بطورمتوسط هر لیترSH MXاا3 الى 10 متر مربع سطح را پوشش مى دهد.

    مشخصات فنى :

    -حالت فیزیکى : مایع

    -رنگ : سفید

    -وزن مخصوص  1/1gr/cm³:

    9-10 :PH -

    -یون کلر : ندارد

    -زمان مصرف و نحوه نگهدارى: تا یک سال در محیط هاى سر پوشیده بدور از شرایط یخزدگى

    -بسته بندى : در گالنهاى پلاستیکى 20 لیترى و بشکه هاى 220 لیترى

     

    روغن قالب Release Agent COM - 3  :

    روغن قالب COM - 3 با استفاده از ترکیبى از روغنهاى مخصوص و مواد شیمیایى ساخته شده بطوریکه محلول در آب بوده و خواص برترى نسبت به روغنهاى قالب معمولى دارد.

    این روغن در واکنش با مواد شیمیایى موجود در بتن یک لایه نازک دافع آب در سطح قالب تشکیل داده و ضمن آنکه جدا ساختن قالب را از بتن آسان مى نماید از قالبهاى چوبى و فلزى محافظت نیز به عمل مى آورد.

     

    موارد مصرف :

    علاوه بر جلوگیرى از چسبیدن بتن به قالب ، روغن قالب COM - 3 امکان خروج هواى بتن را در هنگام ویبره کردن به وجود آورده و به این خاطر ازتشکیل حفره هاى حبابى شکل پدیدهbubbling)) بر روى سطح بتن جلوگیرى بعمل مى آورد.

    مزایا:

    سطح کار تمام شده کاملا صاف و بدون حفره، قابل استفاده با هر نوع قالب فلزى، چوبى، پلاستیکى، کاهش هزینه تمیز کارى مجدد قالبها، بجا نگذاشتن اثر بر روى بتن ، سطح پوشش بسیار بیشتر از روغنهاى قالب معمولى ، حفاظت از قالبهاى چوبى و جلوگیرى از زنگ زدگى قالبهاى فلزى .

     

    روش و میزان مصرف:

    نسبت به غلظت مورد نیاز دو الى پنج لیتر آب به هر لیتر روغن قالب COM - 3 اضافه نموده و خوب هم بزنید تا مخلوط یکنواختى بدست آید. سپس این مخلوط را به وسیله برس یا پیستوله بر روى قالب بکشید. فقط یک لایه نازک کافى بوده و استفاده بیشتر غیر اقتصادى و غیر ضروى مى باشد.

    هر لیتر روغن قالب COM - 3 حداقل 20 الى 40 متر مربع قالب را بسته به نوع آن با روش پا ششى پوشش مى دهد. براى قالبهاى استفاده شده قبلا سطح آن را کاملا تمیز نمائید.

    توجه: اگر از قالبهاى چوبى براى اولین بار استفاده مى نمائید دو لایه روغن توصیه   می شود.

     

    مشخصات فنى :

    -حالت فیزیکى : مایع

    -رنگ : قهوه اى

    -وزن مخصوص:  0/9gr/cm³

    -یون کلر : ندارد

    -زمان مصرف و نحوه نگهدارى : حداقل یک سال در محل سر پوشیده

    -بسته بندى : در گالنهاى پلاستیکى 20 لیترى و بشکه هاى 220 لیترى

    آب بندی منابع بتنی:

    آببندى منابع بتنى یکى از مشکلات شایع در ساخت منابع ذخیره آب مشکل آببندى نمودن آنها پس از اتمام کار مى باشد. عوامل اصلى آببندى نشدن منابع به شرح ذیل است :

    الف- وجود منافذ ریز ناشى از انتخاب نامناسب مصالح، ساخت و عمل آورى و اجراى بد و ضعیف بتن.

    ب- وجود شکافهاى ریز ناشى از ترک خوردن بتن بر اثر انقباض و انبساط .

    ج- قرار گرفتن زود هنگام بتن در معرض سرما و یا گرماى شدید و در نتیجه ضعیف و یا پوک شدن آن.

    د- عایق کارى نامناسب اولیه و یا صدمه دیدن عایق کارى در حین اجرا.

    ه- استفاده نکردن از واتر استاپ و یا مصرف نادرست آن.

     

    روش هاى آببندى کردن منابع بتنى :

    الف - روش کلاسیک

     ب - روش مدرن

     

    الف - روش کلاسیک:

    در این روش با استفاده از ملا تى دو جزئى شامل پودر ترمیم کننده R M -1 و رزین CHEMEX -AD6 به شرح ذیل مى توان منابع را آببندى نمود :

    ابتدا یک حجم رزین CHEMEX -AD6 با 2 الى 3 حجم آب مخلوط شده سپس با اضافه کردن پودر MRI 77 ملات خمیرى شکل ساخته شود . از این ملات جهت انجام پوشش به روش ذیل استفاده مى شود :

    1-سطح زیر کار کاملا تمیز و عارى از هرگونه گرد و غبار و آلودگى نفتى و روغنى شود.

    2-شکافهاى عمیق به وسیله ملات ضد آب پر شود.

    3-یک لایه توسط رزین رقیق شده به وسیله پیستوله و یا برس بر روى زیر کارکشیده شود. (پرایمر)

    4-پس از دو نم شدن لایه پرایمر، یک لایه نازک از ملات ضد آب به ضخامت2 الى3میلیمتر بر روى سطح بکشید. خاصیت کارپذیرى فوق العاده عالى این ملات،این کار را به راحتى گچکارى امکان پذیرمى سازد.

     

    نکته مهم :

    چون لایه اجراء شده بسیار نازک است مسئله کیورینگ و نگهدارى آن فوق العاده حائز اهمیت است. براى این منظوریک لایه با استفاده از رزین رقیق شده با پیستوله یا برس برروى سطح کشیده شود.

     

    ب-  روش مدرن :

    در این روش با استفاده از ماده Penetron ساخت شرکت آمریکائى Penetron -ICS پوششى بر روى سطوح انجام مى شود. این پوشش منبع بتنى را صد در صد نفوذ ناپذیر مى کند .

    عملکرد پنترون :

    پنترون ماده اى پودرى شکل است که پس از آن که با نسبت معینى آب مخلوط شد تبدیل به مایعى غلیظ مانند رنگ مى شود . پنترون داراى ماده شیمیائى فعالى مى باشد که با نفوذ بدرون ماتریس بتن با آب موجود در خلل وفرج بتن و خمیر سیمان تشکیل کریستال داده، آنها را کاملا پر کرده و بدین طریق منافذ بتن مسدود شده و نهایتا آببند مى شود .

    مزایای پنترون :

    بعلت دائمى بودن واکنش تشکیل کریستال ، درون سازه بتنى همیشه خشک باقى مى ماند . در محیط خشک میلگردها سالم باقى مى مانند و احتمال خوردگى یا زنگ زدگى از بین مى رود .

    - تا فشار 16 آتمسفر نفوذ ناپذیر است .

    - در محیط هاى شیمیائى در محدوده 11- 3= PH مقاوم است .

    - لایه اجراء شده داراى چسبندگى زیادى بسطح زیرین مى باشد بطوریکه تا فشار250 psiجدا نمى شود .

    - بتن را با تغییر ماهیت آن آببندى مى کند، بطوریکه اگر لایه پوشش داده شده هم کنده شود آسیبى به آببندى منبع وارد نمى شود .

    جهت کسب اطلاعات بیشتر به بروشور جامع Penetron مراجعه شود .

     

    دیرگیربتن Concrete Retarding Admixture) COR -S1 ):

    استفاده از دیرگیر کننده ها بصورت یک ضرورت در اجراى بتنهاى حجیم و همچنین بتن ریزى در مناطق گرمسیر در آمده است.

    دیرگیر کننده بتن COR -S1 تولیدى این شرکت بصورت پودر بوده و تاثیر مستقیم بر روى هیدراتاسیون سیمان دارد، بطوریکه گیرش آن را طبق استاندارد ASTM C-494 Type D حداقل به مدت یک ساعت عقب مى اندازد.

    مصرف دیرگیرکننده بتن COR -S1 با عث افزایش مقاومتهاى مکانیکى گردیده و همچنین بدلیل کاهش گرماى هیدراتاسیون، بتن را در مقابل انبساطهاى حرارتى مصون نگاه مى دارد.

     

    موارد مصرف:

    بتن ریزى هاى حجیم مانند بتن ریزى سدها، بتن ریزى در مناطق گرمسیر نظیر جنوب ایران و کلیه مواردى که احتیاج به افزایش زمان گیر ش بتن باشد.

     

    مزایا:

    - کاهش حرارت هیدراتاسیون در بتن ریزى هاى حجیم

    - جلوگیرى از ایجاد ترکهاى سطحى

    - کاهش اثرات جمع شدگى خمیرى و حرارتى بتن

     

     

    روش و میزان مصرف:

    دیرگیر کننده بتنCOR -S1 را به مواد خشک اضافه کرده پس از اختلاط کامل، آب مصرفى جهت ساخت بتن را به آن اضافه نمائید .

    مقدار مصرف COR -S1 ا5/1الى 2 درصد وزن سیمان مصرفى مى باشد.

     

    مشخصات فنى :

    حالت فیزیکى : پودر

    رنگ : کرم

    وزن حجمى:  1/3gr/cm³

    زمان و نحوه نگهدارى : یک سال در محیط هاى سر پوشیده و خشک

    بسته بندى : در کیسه هاى 25 کیلوئى

     

    دیر گیر بتن Concrete Retarder COMEX) C44):

    دیرگیر کننده COMEX C44 قوی ترین پایه دیرگیر کننده ها در بتن هستند که با مقدار مصرف بسیار پائین دارای بالاترین اثرات دیرگیر بدون اینکه بر روی مقاومت نهایی بتن اثر سوئی داشته باشند.

    COMEX C44 بصورت پودر صورتی رنگ میباشد که مستقیماً بر روی هیدراتاسیون سیمان اثر گذاشته و بر مبنای مقدار مصرف آن زمان گیرش را میتواند تا ساعتها به تاخیر بیاندازد.

    COMEX C44 اثرات خوبی بر روی مقاومتهای مکانیکی داشته و همچنین بدلیل کاهش گرمای هیدراتاسیون سازه بتنی را در مقابل ترکهای ناشی از انبساط های حرارتی مصون میدارد .

     

    موارد مصرف :

    در حالتهای خیلی خاص در پروژه سدها به زمان گیرش زیاد نیاز است دارای بالاترین سطح کاربری می باشد .

     

    مزایا :

    -کاهش حرارت هیدراتاسیون در بتن ریزی های حجیم

    -جلو گیری از ایجاد ترکهای سطحی

    -کاهش اثرات جمع شدگی خمیری و حرارتی بتن

    -نداشتن اثر سو بر روی مقاومت نهائی

     

    روش و میزان مصرف :

    دیرگیر COMEX C44 را به آب مصرفی بتن اضافه کرده بمدت 3 دقیقه مخلوط نموده و سنگدانه را اضافه کرده و تا ساخت بتن مورد درخواست به اختلاط آن ادامه دهید . مقدار مصرف COMEX C44 بمیزان % 0.02 وزن سیمان مصرفی میباشد .

     

    مشخصات فنی :

    -شکل : پودر

    -رنگ : صورتی

    -وزن حجمی : 3/1

    -مقدار حلولیت در آب:  59 گرم در gr 100 آب در ºc 25

    -رطوبت : ماکزیمم  3/. درصد

    -زمان و نحوه نگهداری : یک سال در محیط های سر پوشیده و خشک

    -بسته بندی : در کیسه های پلاستیکی 25 کیلوئی

     

    زود گیر بتن Acceleratin Admixture) SAA -7S):

    زود گیر بتن SAA -7S تولیدى این شرکت بر پایه مواد شیمیائى فعالى ساخته مى شود که با سیمان وارد واکنش شیمیائى شده و با سرعت بخشیدن به هیدراتاسیون سیمان ،گیرش بتن را تسریع مى نماید.

    زودگیر بتن SAA -7S هیچگونه اثر سوئى بر بتن نداشته و مطابق با استاندارد ASTM - C 494 زمان گیرش بتن را به مدت حداقل یک ساعت کاهش مى دهد .

     

    موارد مصرف :

    - بتن ریزى در هواى سرد

    - اجراى بتن در سطوح شیبدار

    - در مواردى نظیر ترمیم سطوح بتنى که نیاز به گیرش سریع باشد .

     

    مزایا :

    - کاهش زمان باز کردن قالب ها

    - تسریع در روند کسب مقاومت اولیه و در نتیجه بار گذارى سریعتر

    - جلوگیرى از یخ زدن بتن در زمستان

     

    روش و میزان مصرف :

    زودگیر SAA -7S رابه مخلوط خشک سیمان و مصالح سنگى اضافه کرده، به مدت 3 دقیقه مخلوط کنید و در مرحله آخر آب مصرفى جهت ساخت بتن را به آن اضافه نمائید.

    میزان مصرف SAA -7S حدود 1 الى 3 درصد وزنى سیمان مى باشد .

    توجه:

    در صورت نیاز به گیرش سریعتر ، مصرف زودگیر بتن SAA -7S تا حداکثر 4% وزن سیمان مجاز است. زودگیر بتن SAA -7S فاقد یون کلر مى باشد.

     

    مشخصات فنى :

    -حالت فیزیکى : پودر

    -رنگ : خاکسترى روشن

    -وزن حجمى:  1/3gr/cm²

    -زمان و نحوه نگهدارى : تا یک سال در محیط سر پوشیده و خشک

    - بسته بندى :کیسه هاى پلاستیکى 25 کیلوئى

     

    زودگیر شاتکریت Accelerator For Shotcrete) SAA -7S01 ):

     

     
    بطور کلى پاشیدن بتن و سایر ملاتهاى سیمانى توسط نیروى باد با فشار و سرعت زیاد بر روى یک سطح را شاتکریت مى گویند.

     

    شاتکریت به دو روش خشک و تر انجام مى شود:

    در روش خشک سیمان و مصالح سنگى با یکدیگر مخلوط و بوسیله فشار باد به شیلنگ پاشش هدایت مى شوند و در خروجى شیلنگ، آب به آن اضافه مى شود.

    در روش تر تمام اجزاء خشک ملات و آب آن با یکدیگر مخلوط شده و این مخلوط به سطح مورد نظر پاشیده مى شود.

    از شاتکریت جهت استحکام بخشیدن به سازه ها در داخل تونلها و محلهائى که امکان بستن قالب وجود ندارد و یا در مکانهائى که خطر ریزش دیواره و سقف وجود دارد استفاده مى شود.

     

    موارد مصرف:

    تونلها، آبروها، خاکریزها، گودبرداریها، کارهاى تعمیراتى بتن، تقویت سازه هاى بتنى و بنائى.

     

     

    مزایا:

    زودگیر شاتکریت AA - 101 سرعت هیدراتاسیون سیمان را بالا می برد و بهمین علت مقاومت اولیه مخلوط بسرعت افزایش یافته و گیرش نهائى آن بطور قابل ملاحظه اى تسریع میگردد.

    از دیگر مزایاى آن میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

    - کاهش ریزش مصالح

    - سهولت اجرا سقفهاى قوسى شکل و انحنادار

    - افزایش چسبندگى

    - آببندى کردن سطوح

     

    روش و میزان مصرف:

    زودگیر شاتکریت AA - 101 در شاتکریت به روش مخلوط خشک بکار میرود و مقدارمصرف آن 4 - 2 درصد وزن سیمان مى باشد. براى تسریع بیشتر در زمان گیرش میزان مصرف به 6 - 5 درصد وزن سیمان افزایش مى یابد.

    توجه: در صورت مصرف بیشتر از 9 درصد وزن سیمان مقاومت فشارى کاهش خواهد یافت.

     

    مشخصات فنى :

    -حالت فیزیکى : پودر رنگ : سفید

    -وزن حجمى : 1/3gr/cm³

    -یون کلر : ندارد

    -زمان و نحوه نگهدارى : تا یک سال در محیط هاى سر پوشیده و خشک

    -بسته بندى : در کیسه هاى پلاستیکى 15 کیلوئى

     

     

     

    افزودنى منبسط کننده Expansive Admixture COMEX) G44):
     

     

    به طور معمول بتن پس از گیرش قدرى جمع مى شود. براى جلوگیرى از این پدیده در مواردى که جمع شدگى بتن باعث بروز مشکل در کار مى شود، مى توان از افزودنى منبسط کننده COMEX G44 استفاده نمود.

    افزودنى منبسط کننده COMEX G44 ماده اى است با خاصیت انبساطى که اگر در هنگام تهیه بتن به آن اضافه شود، علاوه بر کاهش نسبت آب به سیمان و جلوگیرى از آب انداختن بتن ، باعث افزایش مقاومت مکانیکى و جلوگیرى از انقباض بتن شده و نهایتا استحکام و عمر سازه بتنى را افزایش مى دهد .

     

    موارد مصرف:

    استفاده از این افزودنى در ساخت ملات هاى سیمانى مقاوم، فونداسیون ماشین آلات سنگین، جراثقالها، ستونهاى حمال سازه هاى سنگین فلزى و سایر موارد مشابه توصیه مى شود.

     

    مزایا :

    - جلوگیرى از انقباض طبیعى بتن

    - کاهش نسبت آب به سیمان

    - افزایش مقاومتهاى مکانیکى

    - جلوگیرى از آب انداختن بتن

    - ایجاد روانى در بتن

    در کلیه مواردى که مصرف کنندگان مایل به استفاده از گروت آماده -1 نباشند، مى توانند از افزودنى منبسط کننده COMEX G44 بعنوان یک ماده کمکى براى ساخت بتن و ملات سیمانى استفاده نمایند.

     

    روش و میزان مصرف :

    بسته به میزان انبساط مورد نیاز و مقاومتهاى لازم و همچنین دانه بندى بتن، به مقدار 5/0 الى 5/1 درصد وزن سیمان مصرفى در حین تهیه ملات به آن اضافه مى شود.

    توجه:مقدار دقیق مصرف و افزایش انبساط و مقاومت حاصل از آن با آزمایشات کارگاهى مشخص مى گردد.

    استفاده از این افزودنى عملیات نگهدارى خاصى را براى بتن ایجاب ننموده و همان نگهدارى و مراقبت معمول در عملیات بتن ریزى کفایت مى کند.

     

    مشخصات فنى :

    -حالت فیزیکى : پودر

    -رنگ : خاکسترى روشن

    -وزن حجمى : 1/2gr/cm³

    -یون کلر : ندارد

    -زمان ونحوه نگهدارى : تا یک سال در محیط هاى سر پوشیده و خشک

    -بسته بندى : در قوطى هاى 200 گرمى و900 گرمى

     

     میکروسیلیس MICRO SILICONE) MX ):

    میکروسیلیس یکى از موادى است که در دهه اخیراستفاده از آن در بتن به طور جدى مورد توجه مهندسین ساختمان قرار گرفته است. به دلیل خصوصیات بارز پوزولانى میکروسیلیس، استفاده از آن جهت بهبود خواص مکانیکى و افزایش دوام بتن در کشور هاى پیشرفته رو به افزایش است.

    میکروسیلیس یک محصول فرعى حاصل از کوره هاى قوس الکتریکى در جریان تولید آلیاژهاى فروسیلیس میباشد. این ماده با داشتن بیش از 90 درصد سیلیس با حالت غیر کریستالى و به شکل ذرات بى نهایت ریز با قطر متوسط 1/0 میکرون شدیدا پوزولانى است و براى استفاده به عنوان یک ماده سیمانى در بتن بسیار مناسب است.

    استفاده از آن در بتن داراى فواید بسیار زیادى از جمله : کاهش ترکهاى ناشى از هیدراتاسیون سیمان، دوام بهتر در مقابل آسیبهاى سولفاتها و آبهاى اسیدى و دست یافتن به مقاومتهاى نهایى بالا با استفاده از انواع سوپرروان کننده هاى بتن مى باشد.

    از دیگر مزایاى مصرف میکروسیلیس کاهش تحرک یونهاى کلر و در نتیجه کاهش عمق نفوذ کلر در بتن بویژه در نواحى ساحلى جنوب ایران مى باشد.

     

    موارد مصرف:

    در بتن ریزى های مربوط به ساخت اسکله هاى دریائى، شمعها، ستونها و قطعات پیش ساخته، فونداسیون ماشین آلات و کلیه سازه هاى بتنى که در معرض حملات شیمیایى بویژه یون کلر و سولفاتها قرار دارند.

     

    مزایا:

    - افزایش چشمگیر مقاومتهاى مکانیکى بتن

    - کاهش نفوذپذیرى بتن

    - کاهش تحرک یون کلر

    - جلوگیرى از خوردگى آرماتور در بتن هاى مسلح

     

    روش و میزان مصرف :

    میکروسیلیس مانند سیمان هنگام ساخت بتن به آن اضافه میشود. میزان مصرف بهینه آن 10 الى 15 درصد وزن سیمان مصرفى است که به همان میزان میتوان از مقدار سیمان مصرفى کاست .

    توجه: در هنگام مصرف میکروسیلیس حتما میبایستى از یک نوع سوپرروان کننده بویژه سوپرروان کننده SCO - 4 که داراى سازگارى زیادى با میکروسیلیس میباشد استفاده شود.

     

    مشخصات فنى:

    -سطح ویژه ذرات 20 m² / g:

    -اندازه ذرات : 0.05 - 0.15 micron

    -وزن حجمى : 300 - 700 Kg / m³

    -بسته بندى:

    1-کیسه هاى 40و 200 کیلوگرمى

    2-فله بصورت حمل در بونکر

     

    ژل میکروسیلیس MSMX:

     

    امروزه افزودن میکروسیلیس به همراه فوق روان کننده جهت افزایش مقاومت مکانیکی و شیمیائی بتن به عنوان پدیده ای کار آمد و تجربه شده در دستور کار اغلب کارفرمایان و

    مشاورین قرار گرفته است.

    میکروسیلیس به خاطر قیمت مناسب و خصوصیات ارزنده ای که به بتن میدهد به خوبی جای خود را دراین رشته باز کرده ولی به خاطر وزن حجمی کم و ریزی ذرات حمل و نقل , نگهداری و مصرف آن مشکل و پرهزینه بوده و چون هنگام اضافه شدن به بتن اختلاط بطور کامل و مطلوب انجام نمی گیرد لذا خصوصیات بهینه آن به طور کامل ظهور نکرده به علاوه از نظر محیط زیست و شرایط بهداشتی نیز همواره برای مصرف کنندگان مشکل آفرین بوده است.

    جهت رفع مشکلات فوق و تسهیل در استفاده از میکروسیلیس پس از مدتها مطالعه و بررسی محصول جدید ژل میکروسیلیس بعنوان جایگزین سیستم قدیمی میکروسیلیس + فوق روان کننده تولید وعرضه می گردد. مصرف این ماده ضمن برطرف کردن مشکلات فوق الذکر خصوصیات بتن را بهبود بخشیده ؛ به طوریکه مقاومت مکانیکی آن را بیش از 30% بالا برده و بدون نیاز به استفاده از سوپر روان کننده روانی بتن را افزایش میدهد.

     

    موارد مصرف :

    ساخت بتنهای پرمقاومت , نفوذ ناپذیر و مقاوم در مقابل حملات شیمیائی نظیر اسکله ها, سازه های بتنی در محیط های خورنده در مناطق شمالی و جنوبی ایران.

     

    مزایا :

    - افزایش روانی بتن بدون نیاز به سوپرروان کننده

    - افزایش مقاومتهای شیمیائی و مکانیکی و نفوذ ناپذیری بتن

    - اقتصادی و مقرون به صرفه بودن

    - جابجائی , نگهداری و مصرف بسیار آسان و راحت

    - حفاظت از سلامتی و بهداشتی کارکنان و محیط کار

    ژل میکرو سیلیس به سه صورت دیرگیر‚ زودگیر و معمولی تولید می شود.

     

    روش و میزان مصرف :

    به مقدار5 % الی 15% وزن سیمان مصرفی در زمان ساخت بتن و یا در تراک میکسر اضافه و چند دقیقه مخلوط نمایند. افزودن در چند مرحله راندمان کار را بالا می برد.

    توجه :

    - متناسب با میزان ژل مصرفی از مقدار آب طرح اختلاط کسر شود.

    - پس از بازکردن درب بسته محتویات آن را بلافاصله استفاده نموده و از مصرف مواد خشک شده جداً خودداری نمایند.

     

     

     

    مشخصات فنی :

    -حالت فیزیکی : ژله ای

    -رنگ : خاکستری

    -وزن مخصوص  1/4 gr/cm³: الی 5/1

    9:PH - تا 10

     

    -زمان مصرف و نحوه نگهداری : تا شش ماه با درب بسته بدور از یخ زدگی

    -بسته بندی : در سطل های 5/12 و 25کیلوئی و بشکه های 250 کیلوئی

     

    سوپر روان کننده Super Plasticizer) SCO - 4 ):

    امروزه استفاده از انواع مختلف روان کننده ها در بتن به یک ضرورت تبدیل شده است. این مواد با اهداف گوناگون از جمله بتن ریزى در محل هاى پرآرماتور و یا توسط پمپ که به بتن با اسلامپ بالا نیاز است، مورد استفاده قرار مى گیرند.

    علاوه بر موارد فوق ،مصرف روان کننده ها جهت ارتقاء کیفیت بتن از جمله کاهش نفوذپذیرى، افزایش مقاومت و دوام آن توسط متخصصین بتن توصیه مى گردد.

    به لحاظ تئوریک هر چه نسبت آب به سیمان کمتر و توزیع سیمان در بین اجزاء سازنده بتن بیشتر باشد، بتن از کیفیت بالاترى برخوردار خواهد شد زیرا فضاهاى خالى داخل آن به حداقل رسیده و در نتیجه وزن مخصوص و مقاومت بتن افزایش یافته و میزان نفوذپذیرى آن کاهش مى یابد.

    سوپر روان کنندهSCO - 4 تولیدی این شرکت بر پایه پلی کربوکسیلیکها تولید می گردد که طبق استاندارد ASTM C - 494 Type G مقدار آب مصرفى را حداقل تا 12 درصد کاهش و مقاومت بتن را 30 - 20 درصد افزایش مى دهد.

     

     

     

    موارد مصرف:

    بتن ریزى هاى با پمپ، سازه هاى فوق العاده مسلح، فونداسیون ماشین آلات، سقف، ستون ، قطعات پیش ساخته بتنى، کف سالنهاى صنعتى، بتن ریزى هاى حجیم و چند لایه. و اصولا در کلیه مواردى که کیفیت بهتر بتن مورد نظر باشد .

     

    مزایا:

    با استفاده از سوپر روان کننده SCO - 4 می توانید به خصوصیات فنى و اجرائى برترى دست یابید.خصوصیاتى مانند: پلاستیستیه بالا بدون آب افتادگى، صرفه جوئى در زمان و هزینه هاى ریختن بتن، ویبراسیون کمتر، بتن مقاوم و بدون خلل و فرج ،کاهش میزان مصرف سیمان .

     

    روش و میزان مصرف:

    به مقدار 2 الى 3 درصد وزن سیمان مصرفى به آب بتن اضافه نموده و به مدت 1 الى 2 دقیقه تا بدست آمدن مخلوط همگن و یکنواخت مخلوط شود. با استفاده از سوپر روان کننده SCO - 4 مى توانید حداقل تا 12% از میزان آب مصرفى را بدون کاهش کارائى بتن کم نمایید.

    در مواردى که سوپر روان کننده SCO - 4 به بتن آماده اضافه میگردد توصیه مى شود هنگام ساخت بتن 12% از آب مصرفى بتن کاسته و در محل کارگاه مقدار لازم سوپر روان کننده به بتن اضافه و به مدت چند دقیقه مخلوط شود .

    این سوپر روان کننده همخوانى مناسبى با میکروسیلیس دارد و براى ساخت بتنهاى حاوى میکروسیلیس توصیه میگردد.

    توجه : سوپر روان کننده SCO - 4 با سیمان تیپ 5 ( ضد سولفات ) سازگارى نداشته و مصرف بیش از 5/. در صد آن با این نوع سیمان باعث افزایش شدید زمان گیرش و در مواردى عدم گیرش خواهد شد.

     

     

    مشخصات فنى :

    -حالت فیزیکى : مایع

    -رنگ : سبز

    -وزن مخصوص : حدود 1gr/cm³

    -یون کلر : ندارد

    PH- :5/8-5/9

    -زمان مصرف و نحوه نگهدارى : حداقل یک سال، بدور از تابش مستقیم خورشید و یخزدگى

    -استاندارد  ASTM C- 494 Type G:

    -بسته بندى : در گالنهاى پلاستیکى 20 لیترى یا بشکه هاى 220 لیترى

     

     

    فوق روان کننده Super Plasticizer) SOC- 7 ):

    امروزه مصرف فوق روان کننده ها در عملیات بتن ریزى یک امر الزامى تلقى شده و مصرف آن در همه سازه هاى بتنى توصیه میگردد. این مواد جذب سطح ذرات سیمان شده و به آنها بار منفى مى دهد که این امر باعث ایجاد نیروى دافعه بین ذرات و پخش یکنواخت آنها در داخل بتن میگردد. خصوصیت فوق باعث پراکندگى و یکنواختى سیمان و افزایش روانى بتن شده و به همین خاطر میتوان آب مصرفى طرح اختلاط را کاهش داد. فوق روان کننده SCO - 7 تولیدى این شرکت بر پایه ملامین سولفونیت است که به دو صورت پودر و مایع تولید و ارائه میگردد و داراى عملکرد مناسبى در افزایش کیفیت بتن مى باشد. این سوپرروان کننده مطابق با استاندارد ASTM C- 494 Type F مقدار آب مصرفى را حداقل تا 12 % کاهش داده و مقاومت بتن را تا 30% افزایش مى دهد.

      

    موارد مصرف:

    بتن ریزى هاى حجیم در مناطق گرمسیر، بتن ریزى با پمپ در سازه هاى فوق العاده مسلح، فونداسیون ماشین آلات ، سقف ، ستون ، قطعات پیش ساخته بتنى و به طور کلى در تمام عملیات بتنى استفاده از انواع فوق روان کننده ها باعث بهبود خواص بتن شده و توصیه میگردد.

     

    مزایا:  

    مصرف MS - 1 باعث افزایش کیفیت بتن در موارد ذیل میگردد: - افزایش پلاستیسیته بدون آب افتادگى  - افزایش مقاومت های فشارى و خمشى  - افزایش کارایى و دوام  - صرفه جویى در زمان اجراء و کاهش هزینه هاى بتن ریزى  - کم شدن زمان ویبره و سهولت پخش و پرداخت بتن.

     

     روش و میزان مصرف:

    الف-  مایع  به میزان 8/. الى 3/1 درصد وزن سیمان به آب بتن اضافه شده و به مدت 1 الى 2 دقیقه تا ایجاد مخلوط همگن و یکنواخت مخلوط شود .

     ب- پودر  به میزان 3/0 الى 5/0 درصد وزن سیمان به مصالح خشک اضافه شده مخلوط شود.  

     مشخصات فنى :

    -حالت فیزیکى : مایع پودر

     - رنگ : بیرنگ سفید

    - وزن مخصوص 1/12gr/cm³ 550gr/lit:

    - :PHمحلول 27 درصد 5/8-5/9

    -یون کلر : ندارد

     -استاندارد ASTM C-494 Type F:

    -زمان مصرف و نحوه نگهدارى : حداقل شش ماه و بدور از تابش مستقیم آفتاب و یخزدگى

     -بسته بندى : گالنهاى 20 و بشکه هاى 220 لیترى کیسه هاى 20 کیلوئى

     

    فوق روان کننده Super Plasticizer) SCOM- 7B):

    فوق روان کننده SCOM- 7B بر پایه ملامین سولفونیت فرمالدئید تولید شده و به دو صورت پودر و مایع عرضه می گردد .

    فوق روان کننده SCOM- 7B دیرگیر کننده است وبهمین جهت برای بتن های حجیم و همچنین بتن ریزی در مناطق گرم بسیار مناسب می باشد . استفاده از SCOM- 7B در بتن ریزی های با سطح زیاد و ضخامت کم از ایجاد ترکهای سطحی جلوگیری می کند .

    فوق روان کننده SCOM- 7B مطابق استاندارد ASTM C- 494 Type Gمی باشد .

    موارد مصرف :

    بتن ریزی در مناطق گرمسیر ، بتن ریزی های حجیم مانند سدها ، بتن ریزی با پمپ در سازه های فوق العاده مسلح و بتن ریزی های سقف ، ستون و قطعات بتنی پیش ساخته .

     

    مزایا :

    مصرف SCOM- 7B با عث افزایش کیفیت بتن در موارد ذیل می شود :

    - جلوگیری از ایجاد ترکهای سطحی

    - افزایش روانی بدون آب افتادگی

    - افزایش مقاومت های فشاری و خمشی

    - افزایش کارایی و دوام

    - صرفه جوئی در زمان اجراء و کاهش هزینه های بتن ریزی

    - کم شدن زمان ویبره و سهولت پخش و پرداخت بتن

    روش و میزان مصرف :

    الف -  مایع

    به مقدار 1% الی 5/1 % وزن سیمان به آب بتن اضافه شده و به مدت 1 الی 2 دقیقه تا ایجاد مخلوطی همگن و یکنواخت مخلوط شود .

    ب - پودر

    به مقدار 3/0% الی 6/0 % وزن سیمان) با توجه به میزان روانی و دیرگیری مورد نیاز(به مصالح خشک، اضافه شود.

    توجه: در شرایطی که فاصله حمل بتن طولانی باشد، بهتر است که نیمی از فوق روان کننده مورد نیاز را در ابتدا و نیم دیگر را در هنگام بتن ریزی مصرف نمود .

     

    مشخصات فنی :

    -حالت فیزیکی :

    مایع، پودر

     

    -رنگ :

    قهوه ای ، صورتی

     

    -وزن مخصوص :

    gr/cm³12/1 ،  gr/lit 550

     

    PH -محلول:

    حدود 5/8 الی 5/9

     

    -یون کلر :

    ندارد

     

    -زمان مصرف و نحوه نگهداری :

    حداقل شش ماه و بدور از تابش مستقیم آفتاب و یخزدگی

     

    -استاندارد :

    ASTM C-494 Type G

     

    -بسته بندی :

    گالنهای 20 و بشکه های 200 کیلوئی ،کیسه پلاستیکی 20 کیلوئی

     

     

    فوق روان کننده Super Plasticizer) COMEX LX):

    فوق روان کننده COMEX LX بر پایه لیگنوسولفونیت تولید و عرضه میگردد . مصرف این روان کننده باعث ارتقا ء کیفیت بتن از جمله کاهش نفوذ پذیری , افزایش مقاومت و دوام آن می گردد.

    فوق روان کننده COMEX LX از قدرت روان کنندگی خوبی بر خوردار است، بطوریکه بدون کاهش دادن مقاومت بتن ,اسلامپ 4 را حداقل تا 5/2 برابر اسلامپ 10  افزایش می دهد.

    فوق روان کننده COMEX LX مطابق استاندارد ASTM-C494 نوعG تولید می شود و برای بتن ریزی های حجیم و بتن ریزی در مناطق گرمسیر بسیار مناسب است.

     

    موارد مصرف:

    بتن ریزی های با پمپ، سازه های فوق العاده مسلح، فونداسیون ماشین آلات، سقف، ستون ، قطعات پیش ساخته بتنی ، کف سالنهای صنعتی، بتن ریزی های حجیم و چند لایه.

     

     

    مزایا:

    با استفاده از فوق روان کننده COMEX LX میتوانید به خصوصیات فنی و اجرائی برتری از قبیل: پلاستیستیه بالا بدون آب افتادگی، صرفه جوئی در زمان و هزینه های بتن ریزی،احتیاج به ویبراسیون کمتر، ساخت بتن مقاوم و بدون خلل و فرج دست یابید.

     

    روش و میزان مصرف:

    به مقدار 8/0 تا 5/1 درصد وزن سیمان مصرفی به آب بتن اضافه نموده و به مدت حداقل یک دقیقه برای هر متر مکعب بتن مخلوط شود. با استفاده از فوق روان کننده COMEX LX میتوانید حداقل تا 10% از میزان آب مصرفی بدون کاهش کارائی بتن کم نمایید.

    فوق روان کننده COMEX LX فاقد یون کلر بوده و هیچ گونه اثر سوئی بر روی آرماتورها ندارد.

     

    مشخصات فنی :

    -حالت فیزیکی : مایع

    -رنگ : قهوه ای

    -وزن مخصوص : حدود gr/cm³1/05

    -زمان و شرایط نگهداری : تایکسال بدور از یخزدگی

    -یون کلر : ندارد

    -استاندارد: ASTM C494 Type G

    -بسته بندی : در گالن های پلاستیکی 20 کیلوئی و بشکه های 200 کیلوئی

     

     

    واترپروف بتن مایع Waterproofing Concrete Admixture COMEX) W9 ):

    مهمترین علت عدم مقاومت بتن در مقابل نفوذ آب و سایر عوامل شیمیایى نداشتن فشردگى لازم و وجود خلل و فرج در بتن مى باشد. وجود چنین ضعفهایى در بتن نه تنها باعث نفوذ آب در آن و آببندى نشدن منابع و مخازن ساخته شده با چنین بتنى مى گردد بلکه نفوذ املاح شیمیایى مانند سولفاتها و کلرورها و ترکیب این مواد با اجزاء تشکیل دهنده بتن باعث گسترش ترکها و ایجاد خرابى و خلل و فرج بیشتر مى گردد.

    افزودنى واترپروفCOMW-3 این شرکت با ایجاد فشردگى بیشتر در بتن مقاومت آن را در مقابل نفوذ آب و سایر املاح شیمیایى تا چند برابر افزایش داده و به علت کاهش میزان آب مصرفى از ایجاد فضاهاى خالى و منافذ ریز و همچنین ترک خوردگى بتن جلو گیرى مى نماید .

     

    موارد مصرف:

    ضرورى براى کلیه بتن هاى مصرفى در استخرهاى آب و فاضلاب ، سدها و ساخت بتنهاى نفوذناپذیر.

    مزایا:

    واتر پروف COMW-3 علاوه بر بالا بردن مقاومت در مقابل نفوذ آب و محلولهای شیمیایى، باعث افزایش روانى و کارپذیرى بتن گردیده و به علت کاهش آب مصرفى بر کیفیت و مقاومت آن مى افزاید.

    توجه: واترپروف مایع COMEX W9 با سیمان تیپ 5 (ضد سولفات )سازگارى نداشته و مصرف بیش از 5/0 در صد آن با این نوع سیمان باعث افزایش شدید زمان گیرش و در مواردى عدم گیرش خواهد شد.

    روش و میزان مصرف:

    2 الى 3 درصد وزن سیمان به آب مصرفى بتن اضافه و به مدت 3 دقیقه مخلوط شود و در این حالت 10 الى 20 درصد از آب مصرفى بتن باید کاسته شود .

    در مورد بتن هاى آماده ، هنگام ساخت بتن باید 10 الى 20 درصد از آب مصرفى بتن کاست و در محل کارگاه مقدار لازم واتر پروف را به میکسر افزود و به مدت چند دقیقه مخلوط کرد .

    مشخصات فنى :

    -حالت فیزیکى : مایع

    -رنگ : زرد

    -وزن مخصوص:  1gr/cm³

    8/5-9/5 :PH-ا

    -یون کلر : ندارد

    -استاندارد:  ASTM C-494 Type G

    -زمان مصرف و نحوه نگهدارى : تا یک سال بدور از تابش مستقیم آفتاب و یخزدگى

    -بسته بندى : در گالنهاى پلاستیکى 20 لیترى و بشکه هاى 220 لیترى

     

    واترپروف بتن پودرى ( Water Repellent Admixture COMEX) W44:

    بتنى با طرح مخلوط درست، مواد سنگى مرغوب و نسبت آب به سیمان مناسب تا حدود زیادى غیر قابل نفوذ مى باشد، لیکن درزها و ترکهاى کوچک و خلل و فرج و سایر کاستى هائى که در حین ساخت و اجرا بتن بوجود مى آید باعث کاهش مقاومت آن در مقابل نفوذ آب و سایر محلولها مى گردد.

    استفاده از مواد واترپروف کننده مناسب بدون ایجاد تاثیر نامطلوب برروى بتن به آن خاصیت دفع کنندگى آب و عایق شدن نسبى مى دهد.

    افزودنى واترپروف WR - 600 این شرکت پس از اختلاط با سیمان و آب موجود در بتن قشرى هیدروفوبیک ( آب گریز ) در داخل منافذ، حفره ها و روى سطح بتن بوجود آورده و ارتباط مجارى ریز داخل بتن را با یکدیگر قطع کرده و نفوذپذیرى را کاهش مى دهد. قشر حاصله خاصیتى پایدار داشته و علاوه بر آن که خاصیت آب گریزى ایجاد مى نماید مقاومت بتن را در مقابل تهاجم سولفاتها و محلولهاى شیمیایى نیز افزایش مى دهد.

    موارد مصرف:

    ساخت بتنهاى نفوذناپذیر و مقاوم در مقابل نفوذ محلولهاى شیمیایى، مخازن و استخرهاى آب و فاضلاب، پروژه هاى بتنى و سد سازى.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بتن

    فهرست:

     

    ندارد
     

    منبع:

    WWW.IRANSAZE.COM

    WWW.MAGHALEH.NET

    WWW.ARIACIVIL.COM

    WWW.031.BLOGSKY.COM

    WWW.HAMKELASY,COM

    WWW.KSTP.IR

    WWW.IRANSHAHR-HS.ORG

     

    کاتالوگ های ارائه شده از شرکت های تولیدی و نماینده

    شرکت نیوپایپ

    شرکت دروپنجره های دورال

    شرکت مهندسی بهینه سازان عایق گستر یزد

    گروه صنعتی حرارت سازان کویر

    شرکت لوله ی سبز گستر

    شرکت Silkcoat

    شرکت پارس گرانیت

    شرکت سویتکس

    صنایع رنگ سازی کیمیاگران کوه بنان

    شرکت توسعه تجارت اعتماد

    گروه مهندسی اصفهان نماگستر

    شرکت فن آوری آلومینیوم ایده صنعت سپهر

    شرکت کارخانجات بنای سبک قدس رضوی تولید کننده ی بتن سبک

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بتن, مقاله در مورد تحقیق مقاله بتن, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بتن, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بتن, تحقیق درباره تحقیق مقاله بتن, مقاله درباره تحقیق مقاله بتن, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بتن, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بتن ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بتن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت