تحقیق مقاله صنعت کاغذ سازی

تعداد صفحات: 157 فرمت فایل: word کد فایل: 10457
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی صنایع
قیمت قدیم:۲۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله صنعت کاغذ سازی

    چکیده

    افزایش جمعیت به ویژه در کشورهای در حال توسعه که به لحاظ منابع چوبی فقیرند و ازدیاد تقاضا بار دامنه وسیعی از تولیدات حاصل از فیبر ، فشار زیادی را بر منابع چوبی اعمال نموده . با توجه به مفهوم توسعه پایدار که در آن هم حمایت از اکوسیستم و هم خواسته های در این پروژه به ارائه فرآیندهای تولید کاغذ از منابع فیبری کشاورزی پرداخته شده است . منابع فیبری کشاورزی از محصولات فیبری یا پس مانده های محصولات کشاورزی حاصل می آیند . ذخیره عظیمی از مواد اولیه تجدید شونده که در خمیر سازی قابل استفاده اند ، وجود دارد . که در سالهای آتی بطور فزاینده ای مورد استفاده قرار خواهند گرفت .

     

    فصل اول

    مقدمه ای بر کاغذ

    1 1 : مقدمه

    کاغذ یک پاره اصلی تمدن بشر طی دو هزار سال گذشته بوده است و ارتباط بسیار نزدیک ما با این ماده سبب شده است تا آن را ماده ای با پیچیدگی خاص ندانیم . اما این تصور از حقیقت به دور است . کاغذ از منابع گیاهی تهیه می شود ، لذا هم از نظر مورفولوژی و هم از نظر فیزیکی و شیمیایی ماده ‌ پیچیده ای است . خود فرآیند تولید کاغذ یعنی اساس فرآیند صاف سازی و تشکیل شبکه ضعیفی از نمود الیاف تا حد زیادی پیچیده است . این نمود شبیه کاغذ با وجود مقاومت کم آن ، بایستی به طور پیوسته از بخش های پرس و خشک کن ماشین کاغذ عبور کرده و با سرعتی که در حال حاضر حدود 60 است . به صورت نوار ، پیچانده شود ؛ عملی که در جریان آن نمود کاغذ تحت کشش قرار می گیرد برای جلوگیری از پارگی های متوالی کاغذ و یکنواختی آن ، برخی از پیشرفته ترین فناوری های مهندسی کنترل مورد نیاز است . در این فصل بحثی کوتاه در زمینه کاغذ و انواع آن ، تاریخچه و کاربرد آن ارائه خواهد شد .

    1 2 . تاریخچه

    لزوم ثبت و انتقال افکار و عقاید و ارتباط با همنوع از ابتدای تاریخ ، انسان را وا داشت تا راهی برای آن پیدا کند . انسانهای اولیه با الهام گیری از محیط پیرامون خود و با ابزار و وسایل موجود این امکان را هر چند بصورت ابتدایی فراهم آوردند که اولین نشانه های آن را می توان در غارهای لاسکو [1] ولتامیر [2] مشاهده نمود . بعدها لوحه های گلی ، فلز ، سنگ ، پوست درختان ، پست حیوانات،  استخوان و …. به عنوان موردی جهت نوشتن یا نقاشی کردن مورد استفاده قرار گرفت لوحه های گلی بدست آمده از تمدن بین النهرین ( میان رودان ) حاکی از رواج این ماده برای نوشتن در این تمدن می باشد . اولین کتابها در خاورمیانه و بی الواح گلی نوشته و در مجاورت آفتات خشک شد . مهترین الواح این دوره الواحی است که مربوط به حماسه « گلیگمش » است . این الواح براحتی می شکستند و تمام زحمت سازند گانش بر باد می رفت . مصریان باستان 2000 الی 2500 سال  قبل از میلاد ، نوشتن روی کاغذ پاپیروس را آغاز کردند . پاپیروس نام گونه ای از نی شبیه خیزان است که در کرانه رود نیل می روید . نی را بصورت تسمه می آوردند و با کمک نشاسته به یکدیگر می چسباندند . این روش Explicit.liber نامیده می شود . کمبود پاپیروس در آسیای صغیر شد . در حالیکه مردم هندوستان ، آسیای جنوب شرقی ، خاور دور به خاطر مسایل مذهبی از پوست استفاده نمی کردند . 105 سال قبل از میلاد مسیح اولین کاغذ  را  Is’ai lum در چین ساخت . مود اولیه این کاغذ را ضایعات کنف ، بامبو و شاهدانه تشکیل داده بود . این کاغذ چون زیاد به هم مالیده و سفت نبود براحتی پاره می شد . کلمه کاغذ از نام چینی ها چندین سال نحوه ساخت کاغذ را در پرده نگه داشتند اما کم کم این روش از چین به هندوستان و اروپا رسید و از سمرقند و آسیای مرکزی گذشت .

    در اروپا ، کاغذ جایگزین پوستها گردید . در سال 1450 با ابداع صنعت چاپ در آلمان ، تقاضا برای کاغذ و به دنبال آن نیاز به منابع جدید لیگنو سلولزی افزایش یافت ، در حدود 105 سال بعد در بیشتر کشورهای اروپایی و نیز مکزیک کارخانه های کاغذسازی با وسایل دستی ایجاد گردید .

    مردم اروپای جنوبی  این  فرایند را آموحتند و ساخت تکه های کاغذ ار نزدیک به پایان قرن چهاردهم آغار کردند . سازندگان انگلیسی در قرن هفدهم تولید را آغاز و یک قرن چهاردهم آغاز کردند . سازندگان انگلیسی در قرن هفدهم تولید را آغاز و یک کارخانه کاغذ سازی در ایالات متحده 1690 تأسیس کردند . در این زمان تمام کاغذ اروپا از پنبه و کتان ساخته می شود . چاپ کتاب با انجیل گوتنبرگ آغاز شد  به طور فزاینده ای تقاضا برای کاغذ را افزایش داد .

    در حدود سال 1750 ، در هلند مخلوط کنی ابداع شد که آن را هولندر نامیدند در سال 1799 ، روبر فرانسوی فرایندی برای شکل دهی کاغذ ورقی روس صافی سیمی متحرک اختراع کرد . در مدت تکامل و بهبود آن . به ماشین فرد رینیز تبدیل شد . در سال 1809 دیکینسون ماشین استوانه ای را اختراع کرد و بدین ترتیب ماشین فوردرینیر کنار رفت ، ولی در سال 1803 برتری ماشین فورد رینیر برای ساخت کاغذهای خوب معلوم شد . در سال 1826 اولین بار استوانه های بخار را برای خشک کردن به کار گرفتند و اولین ماشین فورد رینیر در ایالات متحده در سال 1827  متداول شد . متناسب با پایین رفتن قیمتها و توسعه تحصیلات عمومی تقاضا برای کاغذ افزایش یافت ، بنابراین کمبود کاغذ آغاز شد . یکی از مردم ساکسوئی به نام کلر فرایندی مکانیکی برای ساخت خمیر کاغذ از چوب ابداع کرد ، ولی کیفیت کاغذ تولید شده پایین بود . فرایند قلیایی برای ساخت خمیر کاغذ از چوب را وات و بورگس در سال 1851 ابداع کردند . در سال 1857 ، به شیمیدان آمریکایی نایلمن ، گواهی ثبت اختراع اولیه برای فرایند سولفیت اهدا شد ، که خمیر کاغذی خوب با سهولت رنگبری تولید می کرد . فرایند کرافت ( از واژه آلمانی کرافت به معنی قوی ) در آزمایشهای اولیه که ذهن در دانزیگ انجام داد در سال 1884 به نتیجه رسید . این فرایند به طور متداول همچنین فرایند سولفات نامیده می شود  ، زیرا سدیم سولفات به عنوان ماده شیمیایی جبرانی برای محلول پخت استفاده می شود . عامل حل شده ، با وجود این ،  نیست . در سال 1909 فرایند سولفات به ایالات متحده معرف شد . در آن زمان تولید خمیر کاغذ به 48 درصد مکانیکی ، 40 درصد سولفیت ، 12 درصد قلیایی تقسیم شده بود .

     

     

    فرایند سولفات به تدریج در صنعت تولید کاغذ جای خودش را باز می کرد ( جدول 2 ) ، و در سال 1981 توزیع آن به 5/10 درصد مکانیکی و گرما مکانیکی ، 5/3 درصد سولفیت ، 2/78 درصد سولفات ، و 7/7 درصد نیم شیمیایی تقسیم شد ساخت خمیر کاغذ به تدریج به صنعتی مستقل تبدیل شد در حالیکه به خدمت صنایع دیگر علاوه بر ساخت کاغذ در آمد . ریون ، سلولوز استرها و اترها ، و سلولوز نیترات بار مصرف در پلاستیک و مواد منفجره از لحاظ تجارتی مهم شده است و بیشتر خمیر کاغذ با کیفیت بالا را مصرف می کند . کنترل و مصرف محصولات جنبی صنعت کاغذسازی به توجه بسیار زیادی نیار دارد . ایجاد محصولات مفید از لیگنین و مایعات زاید نشان دهنده افزایش درآمد  برای این صنعت و راه حلی برای مشکل آلودگی روخانه هاست ، ولی توسعه واقعاً تازه آغاز شده است و بیشتر محصولات جنبی هنوز به صورت ضایعات تلقی و سوخته می شود .

    1 3 : تاریخچه کاغذسازی در ایران

     

    هخامنشیان تا زمان حمله اسکندر بر روی لوحه های گلی می نوشتند و این در حالی است که از دوران فرمانروایی پارت ها پوست های نوشته شده به دست آمده است که به آن « دیفترا » می گفتند و ریشه دفتر که امروزه به کار می رود ، از همان گرفته شده
    است .

    در حدود سال 650 میلادی ساسانیان کاغذ چینی را که از پوست درخت توت ساخته می شد به ایران وارد کردند ، اما این کاغذ منحصراً برای مدرک مهم دولتی به کار برده می شد.

    در سال 751 میلادی در زمان عباسیان و در جنگ میان آنان با اعراب تعدادی از چینی هایی که اعراب را در جنگ ریزی می دادند به اسارت درآمدند . در میان اسیران چند تن کاغذساز بود که آنها را به سمرقند برده و با استفاده از دانش آنها صنعت کاغذسازی را در این شهر رایج نمودند .

    1 4 : اهمیت کاغذ :

    کاغذ در طول تاریخ پیدایش خود تاکنون ، پیوسته اصلی ترین و پایدارترین ابزار انتقال اندیشه بشری بوده و بی تردید تا سالیان مدید نیز چنین خواهد بود . پیدایش و گسترش وسایل ارتباطی صوتی و تصویری و همچنین شبکه های رایانه ای نه تنها از مصرف کاغذ در جهان کم نکرده ، بلکه همچنان این مصرف در حال افزایش است . امروزه کاغذ یکی از کاغذهای مهم و استراتژیک به شمار می آیند و رشد مصرف سرانه آن در یک کشور ، یکی از شاخصهای رشد و توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی به شمار می آید .

    اهمیت خمیر و کاغذ در اقتصاد برخی کشورها به حدی است که کشورهای تولید کننده و مصرف کننده سازمانها و کنسرسیومهایی برای آن ایجاد کرده اند .

    نقش کاغذ در دنیای کنونی و معرفی مصرف سرانه آن به عنوان شاخص برای توسعه از یک سو و نیز قیمت گذاری چاپ و تحریر در کشور توسط دولت و نظارت بر توزیع آن ، اهمیت کاغذ را روشن می سازد .

     

    1 5 : تعریف کاغذ و انواع کاغذ :

    زمانی که به کاغذ فکر می کنیم ، ذهن ما  در درجه اول به سمت ماده ای برای نوشتن و چاپ متمرکز می شود و احتمالاً در مرحله بعد به ماده ای برای بسته بندی اشیاء . با وجود این به دلیل اینکه محصولات بسیار دیگری مثل پارچه ، مقوا ، کاغذ مورد نیاز است . در هر صورت ، کاغذ را می توان با تکیه بر روش تولید آن تعریف کرد ؛ ماده ای ورقه ای ساخته شده از شبکه ای از الیاف طبیعی سلولزی که به ته نشینی از یک تعلیق آبی تشکیل شده است . محصول شبکه ای از الیاف در هم رفته با ساختاری تقریباً لایه ای و ضخامت حدود mm 300 – 30 است . پهنای یک لیف حدود mm 50 – 10 است . در نتیجه . یک ورق کاغذ تحریر با ضخامت mm 10 حدود 5 تا 10 فیبر در مقطع عرضی ضخامت است .

    همه گونه کاغذی که تاکنون ساخته شده است :

    1 کاغذ آب خشک کن                             2 کاغذ سیگار

    3 کاغذ نقاشی                                       4 آگهی های چاپی رنگی ( پوستر )

    5 کاغذ برای کیف دستی                           6 برای آتش بازی

    7 ویژه کتاب مقدس                                 8   کاغذ ضد زنگ زدگی

    9 کاغذ برای ترقه                                   10   کاغذ کامک

    11 کاغذ دولا برای اسناد                           12   کاغذ آباژور

    13 کاتالوگ                                          14   کاغذ خشک کن معمولی

    15 کپی نامه ها                                     16   کاغذ رنگارنگ

    17 کاغذ طناب باقی                       18   کاغذ برای تهیه تشک

    19   کاغذ ویژه لحاف                      20   کاغذ بلوری

    21   کاغذ اطلسی                                    22   کاغذ های نازک چوب

    23   کاغذ پنبه کوهی                     24   کاغذ نوشتنی

    25   کاغذ چاپ                                      26   کاغذ چتائی ( کنفی )

    27   کاغذ بسته بندی                     28   کاغذ ابریشمی

    29   کاغذ ویژه نامه های محرمانه                   30 کاغذ چاپ افست

    31 کاغذ های دو لا و چند لا             32 کاغذ یوشینو

    33 -  کاغذ بسته بندی قهوه ای رنگ               34 کاغذ  کاهی بسته بندی

    35   کاغذ ویژه بسته بندی میوه                   36  کاغذ صابون

    37    کاغذ بسته بدی شبه مانیلی                 38 کاغذ های ویژه پاکت سازی

    39 کاغذ ویژه کارت دعوت               40 کاغذ پوست نما

    41   کاغذ ویژه گراورسازی با نور آفتاب 42 کاغذ پلی کپی ( میمئوگراف )

    43   کاغذ ویژه دستگاههای فشار                  

    44 کاغذ ویژه القاب و عناوین ( برای اشراف قدیم )

    45   کاغذ های پوشش بام                          46 کاغذ ویژه دفتر اسناد

    47   کاغذ ویژه زیر قابی                             48  کاغذ ویژه لابی کاغذ کاربن

    49 کاغذ ویژه نگهداری و روپوش کاغذ عکاسی

    50 کاغذ دیواری نقش دارو رنگی                 

    51   کاغذ پارچه ای                                 52  کاغذ واشر ( برای پیچ و مهره ها )

    53   کاغذ قیر اندود                                 54  کاغذ فیبری آتش بازی

    55   کاغذ صافی                                     56 کاغذ ورقی سفید فرانسوی

    57 کاغذ غلاف                                      58 کاغذ ضد روغن و چربی ها

    59   کاغذ هیدرفیل                                 60 کاغذ عایق

    61 کاغذ روزنامه                                     62 کاغذ مجلات مصدر

    63   کاغذ کرافت اکسید سیمان                    64 کاغذ نازک

    65   کاغذ پارافینی                                  66 کاغذ پارچه ای ویژه گیشه سازی

    67   کاغذهای ویژه کارت بازی            68 کاغذ فشنگ سازی

    69   کاغذ فشنگ سازی                             70 کاغذ نوشتنی ساخته شده از مانیل

    1 6 کابرد کاغذ :

    دو کارکرد اصلی کاغذ عبارت اند از انتقال اطلاعات و محافظت از کالا در جریان نقل و انتقال و توزیع . فرآورده های کاغذی انتقال اطلاعات عبارت انداز انواع کاغذ چاپ و تحریر ، روزنامه ، مجله ، کتاب ، برچسب ، نامه و صورت حساب . فرآورده های بسته بندی عبارت ند از جعبه های مقوایی ، قوطی ، پاکت ، کیسه ، ساک و زنبیل . غالباً کاربرد اطلاع رسانی و بسته بندی بر هم منطبق می شوند . همچنین بسته بندی کاغذی و کیفیت آن ، بر کالا جنبه تبلغی نیز دارد .

    با توجه به کاربرد و شش دسته عمده کاغذ و مقوا تولید و مصرف می شود :

    1 چاپ و تحریر

    2 مقوای ساده و مقوای کنگره ای

    روزنامه

    4 مقوای کارتن

    5 کاغذ و مقوای بسته بندی

    6 انواع کاغذهای بهداشتی ( مانند دستمال کاغذی )

    همانگونه که در شکل 1 2  دیده می شود ، مقدار تولید همه انواع کاغذ ارقام بزرگی است.

    جالبترین و غالباً پر ارزشترین فرآورده های کاغذی در دسته « سایر موارد » قرار دارد . مثالها در این دسته عبارتند از کاغذ چای کیسه ای ، صافی ها ، اوراق بهادار ، کاغذ فشرده ، کاغذ عایق و کاغذ سیگار [3] با توجه به آمار سال 192 بیش از 40% از تمامی کاغذهای تولید شده  در جهان برای هدفهای ارتباطی و اطلاع رسانی مصرف می شود . ( روزنامه ، چاپ و تحریر ) و بیش از 50% برای مصارف بسته بندی و بهداشتی به کار می رود ، حدود 10% باقیمانده شامل کاربردهای ویژه مثل کاغذهای صافی و عایق سازی الکترکی در مبدلها و … است .

    کاغذ کاهی و روزنامه :

    کاغذی است که در خارج برای بسته بندی گوشت و یا میوه کم حجم به صورت پاکت استفاده می شود و سابقاً از کاه گندم ساخته میشد و زرد رنگ بوده است ، در حال حاضر کاغذ روزنامه و مجلات را بطور اشتباه کاهی می نمایند و نظر باینکه مصرف آن یکبار می باشد و بعدا از آن استفاده نخواهد شد احتیاج به مقاومت زیاد ندارد .

     

    کاغذ ترن . مترو :

    بلیط ترن و مترو بیشتر بصورت مقوائی ساخته می  شود که بایستی استحکام و مقاومت داشته تا از نظر سوراخ کردن بلیط مقدور باشد و حجم کوچکی دارد و مقاومت آن در قبال کشش و پارگی مطرح نبوده و فقط استحکام آن مورد نظر است .

    کاغذ آلبوم :

    کاغذی است سیاه رنگ و یا دارای رنگهای مختلف که بایستی فشرده و محکم باشد . همچنین پارگی و کشش کمتر در آن اثر دارد .

    کاغذ تصویر نقاشی :

    اصولاً بصورتی ساخته می شود که بیشتر نقش تصویر و یا نقاشی در داخل خلاء آنها نمایان باشد . این کاغذ کمتر اطو می شود تا حالت لیزری روی سطح خود را حفظ کند .

    کاغذ یادداشت :

    این کاغذ به مقاومت زیادی احتیاج ندارد زیر جهت یکبار مصرف استفاده می گردد .

     

    کاغذ نیمه کرافت :

    در ساخت کارتن استفاده می شود و نظر باینکه مقاومت زیادی در برابر فشردگی و ضربات احتیاج دارد اغلب از خمیر نیمه شیمیائی ساخته می شود .

    کاغذ دفاتر مدرسه  :

    جهت محصلین و استفاده از آن در امور تحصیلی بکار برده می شود و بایستی دوام بیشتر داشته باشد که مورد مطالعه و بهره برداری قرار بگیرد .

    کاغذ جعبه کفش :

    کاغذی است فشرده با چسب مخصوص که اغلب در سه قشر ترکیب می شود مانند جعبه دستمال کاغذی و یا جعبه کاغذ بهداشتی از دو قشر خمیر مکانیکی و یک قشر خمیر شیمیائی ساخته می شود .

    کاغذ جلد دفاتر :

    دفتر چه های مدارس  امور بازرگانی احتیاج به قشر خمیر ضخیم دارد که مورد استفاده و مصرف باشد .

    کاغذ درب و سقف ماشین :

    کاغذی است که برای درب و سقف ماشین ساخته می شود . مقوائی است که به چسبهای اوره آغشته شده که در برابر نفوذ آب و شستشوی ماشین کاملا مقاومت داشته و آب در داخل آن نفوذ نکند و در حالت ظاهریش تغییری داده نشده و وضع خود را حفظ نماید .

    در ضمن با ایزولاسیون در مقابل سرما ، گرما از انتقال ؛ صدا جلوگیری می کند .

    کاغذ اسناد رسمی ، چک و تمبر :

    کاغذی است بهادار که در مقابل زمان و پارگی مقاومت زیادی دارد .

    کاغذ فشنگ شکاری :

    این کاغذ باید بقدری فنریتن داشته باشد که در موقع خالی کردن فشنگ به بدنه تفنگ صدمه نرساند و با گلوله مخلوط نشود .

    کاغذ کپی نامه :

    کاغذ نازکی است که برای کپی نامه ها بوسیله کاغذ کاربن ساخته می شود . نازکی آن اغلب جهت بایگانی است تا حجم زیادی نداشته باشد .

    کاغذ پاکت :

    کاغذی است که برای خواربار و میوه استفاده می گردد و در مقابل پارگی مقاومت آنرا دارد .

    کاغذ دوک :

    نوعی از کاغذ ضخیم بوده که می بایست مقاومت زیادی در مقابل ضربه داشته باشد استفاده این کاغذ اغلب در ریسندگی و بافندگی می باشد و استحکام آن باعث می شود که یک دوک چند بار مورد استفاده قرار گیرد .

    کاغذ چمدان :

    عبارتست از مقوای بسیار فشرده که مانند کاغذ درب و سقف ماشین آغشته به چسبهای اوره  جهت عدم نفوذ آب  است سطح آن با غلطکهایی دارای نقش بخصوص و فرم و عکسهای مخلتف بطور برجسته و با لاک خصوص رنگ دار منقوش می گردد .

    کاغذ پوشه :

    کاغذی است که از نوع مقوای بسیار فشرده که در ما قبل پارگی مقاومت دارد و برای ساختن پوشه و دیگر موارد نیاز استفاده می گردد .

     

    کاغذ کاربن :

    کاغذی است بسیار نازک و نسبتاً محکم که با محلولی سیاه و آبی و چرب آغشته شده و جهت تکثیر تعداد نامه ها مورد استفاده قرار می گیرد .

    کاغذ آبکش :

    در مواقعی که برای نوشتن از جوهر استفاده می شود احتیاج به کاغذی می باشد که اضافه جوهر را خشک نماید بنابراین کاغذی ساخته می شود که الیاف نسبتا بلند و بدون چسب را دارد و خاصیت حداکثر جذب مایعات را داشته باشد .

    کاغذ سیگار :

    کاغذ بسیار نازکی است که از الیاف بلند ساخته شده و مواد شیمیائی مخصوصی در آن بکار می رود که سوخت آنرا کاملتر و مقدار قیر آنرا کمتر نماید .

     

    فیلتر روغن :

    فیلتر روغن از عایق و مقدار زیادی پنبه تشکیل شده و در صورتی که مواد  خارجی وارد روغن شود آنرا تصفیه می نماید ، و در ساخت فیلتر عایق کاغذ حرارت داده می  شود و با قیر داغ بکلی آغشته شده و پس از سرد شدن از نفوذ آب جلوگیری می نماید . و به این دلیل در قیرگونی و روی بامها از آن استفاده می شود و فیلتر روغن و عایق مانند کاغذ آبکش هیچگونه چسبی ندارد .

    کاغذ کرپه :

    کاغذی است که در روی ماشین کاغذ سازی به حالت کنگره ( موجدار ) تولید می شود . از خصوصیات آن مقاومت زیاد در مقابل ضربات می باشد و از آن در پاکتهای سیمانی و یا مواد دیگر استفاده می شود و در مواقع افتاده روی زمین منفجر نمی شود و بعلت موجدار بودن ، مانند کمک فنر ماشین تحمل ضربه را دارد .

    کاغذ جعبه شیر :

    دارای الیاف بلند چسب دارد پارافین شده می باشد که شیر در داخل آن عرضه می کند پارافین باعث آن می شود که محتویات آن از مواد آلوده خارجی مصون باشد .

    کاغذ فیبر پرس پان :

    کاغذی است بسیار فشرده و آغشته به مواد مخصوص که برای عایق بندی و همچنین جهت عدم نفوذ آب در روغن بکار می رود .

    به مقاومت و کشش احتیاج دارد .

    کاغذ  تکثیر :

    کاغذی است که خمیر چوپ مکانیکی در آن زیاد بکار رفته است و در ساخت آن چسب کمتر بکار برده می شود و می تواند در موقع تکثیر اسناد ماشین گستتنر جوهر را بلافاصله به خود جذب نماید تا جوهر به نسخه دوم سرایت نکند .

    کاغذ دوبلکس :

    این کاغذ حالتی مقوائی و پنبه ای دارد مانند جعبه دستمال کاغذی و دیگر جعبه های بهداشتی که در دو قشر ساخته می شود . قشر اولی آن که از الیافت ارزان مانند خرده کاغذ یا خیر چوب و قشر بالائی از آن از خمیر گران با الیاف بلند  سفید که قابلیت چاپ عالی را دارد . قشر اول مقاومت جعبه را تامین می کند و قشر دوم برای نمای ظاهری و چاپ است که ترکیب این دو قشر حالت تخته سه لائی دارد .

    کاغذ مجله :

    مانند کاغذ روزنامه می باشد لکن نظر با اینکه مجله مورد استفاده عموم می باشد درصد الیاف آن بیشتر از کاغذ روزنامه است تا مقاومت آن در مقابل پارگی تامین شود .

    کاغذ دوبله آلومینیوم :

    کاغذی است نازک و مقاومت که با قشر آلومینیوم نازک چسبانده شده و برای پیچیدن مواد دارای چربی و مواد غذائی دیگر بکار برده می شود .

     

    کاغذ عکاسی :

    این کاغذ باید هم مقاوم بوده و هم فشرده باشد که عکس حالت تابندگی کمتر داشته و همچنین مقاومت بیشتری داشته باشد .

    کاغذ بهداشتی :

    دارای الیاف بلند و آبگیر جهت خشک کردن دست و صورت .

    کاغذ پاکت میوه :

    کاغذی است از نوع گرافت و مقاومت و دارای الیافی بلند است در مقابل پارگی مقاومت دارد و محتویات داخل پاکت را حفظ می کند تا پاره نشود .

    کاغذ سمباده :

    کاغذی است دارای الیاف بلند و مقاومت زیاد در مقابل پارگی که یک سطح آن مواد سیلیسی آغشته به چسب می باشد و پس از خشک شدن برای سائیدن چوب و زنگ آهن استفاده می شود .

    کاغذ کارت جغرافیائی :

    کاغذی است دارای الیاف بلند و مواد شیمیائی مخصوص که در حالت رطوبت مقاومت فوق العاده ای در برابر پارگی دارد .

    کاغذ کرافت کارتن :

    کاغذی است ساخته شده از الیاف بلند چوب نوعی درخت سوزنی کاج که احتیاج به مقاومت در برابر کشش و پارگی دارد . این کاغذ در ترکیب جعبه کارتن مرکب از سه قشر است ، قشر داخلی و خارجی و در میان دو قشر آن کاغذ نیمه کرافت که مقاومت در برابر ضربات را دارد تشکیل می دهد .

    کاغذ کامپیوتر :

    کاغذی است بسیار سخت و فشرده که جهت سوراخ کردن کامپیوتر و استفاده مکرر برای دادن آمار و اطلاعات کامپیوتری بکار می رود .

    کاغذ کیسه چای :

    ساخته شده از الیاف بلند و ماده مخصوص شیمیائی که در برابر رطوبت مقاون دارد . برگهای چای را داخل آن می ریزند که پس از گذاشتن در داخل آب چوش قابل استفاده است .

    اصولا تمام کاغذهائی که بوسیله سیلندرهائی با حرارت زیاد خشک می شوند تقریباً کامل استرلیزه و ضدغفونی می گردند .

    1 7 : کاغذهای جدید دیجیتال

    اگر از کاغذ دیواری خود خسته شده اید دکمه را بزنید تا طرح و رنگ آن عوض شود . راه زیادی تا رسیدن به این محصول نمانده است .

    این کاغذ به دو صورت قابل عرضه است :

    در فن آوری اول کپسولهای بسیار ریز پلاستکی در یک لفاف نازک جای گرفته اند که با تماس دکمه نقاط ، سیاه و یا سفید می شوند و به این وسیله شکل یک صفحه گرافیکی را به خود می گیرند ، برخی صفحه نمایش الکترونیکی در زمان قطع برق ، تصویر ایجاد شده بر روی این کاغذها محو نمی شود . کپسولها به اندازه یک دهم میلی متر هستند و با جوهر سیاه و ذرات رنگ سفید پر شده ند ، در این مورد ، رنگها هستند که با بار مثبت الکترونیکی شارژ می شوند . الکتوردهایی که در پشت کپسولها قرار گرفته اند ، می  توانند موجب جذب یا رانش دانه های رنگ شوند . اگر به دانه های به سوی بالای کپسول رانده شوند ، سفید دیده می شوند و اگر به سمت پایین کشیده شوند ، سیاه دیده می شوند .

    در حالت دوم از مهره های ریزی به طور یک دهم میلی متر استفاده شده و هر مهره دارای یک طرف سفید و یک طرف سیاه است هر مهره دارای دو قطب است به این معنی که هر مهره می تواند با بار الکتریکی مثبت شارژ شود . به این معنی که اگر زمینه الکترکی در مورد آنها به کار برده شود ، مهره ها به چرخش در خواهند آمد .

    دکتر شرایدون دستگاهی اختراع کرده که می تواند در روز چندین کیلو مهره های پلاستیکی تولید کند ،  به این صورت که یک دیسک فولادی به اندازه کف دست بر روی پایه چرخان نصب می گردد ، دیسک 300 بار در دقیقه می چرخد ، پلاستیک سفید مذاب به داخل بالای دیسک پمپ می شود و پلاستیک مذاب سیاه به قسمت پایین دیسک رانده می شود . نیروی سانتری فوژ موجب پرتاب هر دو به سمت لبه دیسک شده و در این جا دو رنگ به یک دیگر می پیوندند و با چرخش به شکل گلوله ای کوچک دو رنگ در می آیند . کاغذی که این گلوله های کوچک در لای آن قرار می گیرند ، از کوچک در الی آن قرار می گیرند ، از لاستیک سیلیکون ساخته شده و به محض اینکه مهره ها با لاستیک مایع مخلوط شدند ، به دور یک فیلم نازک پیچیده می شوند و به صورت کاغذ بریده می شوند ، سپس صفحات در میان روغن خیس می خورند تا روغن از منافد آن داخل شده و دور مهره ها را بگیرد . به این ترتیب اجاره می دهد که مهره ها به راحتی بغلتند .

    در آینده کاغذ الکترونیکی می تواند دستگاههای نمایش گر دستی را سبک تر کند و عوض کردن باطری و شارژ نمودن آن منسوخ شود . زیرا کاغذ  الکترونیک مانند صفحه نمایش کریستال مایع ، نیاز به نور پشت نداد و تغییر رنگ مهره ها و یا کپسولها نیز ، نیاز زیادی به انرژی ندارد .

     

    1 8 : عصر جدید کاغذها :

    شرکت Valentiniose :

    مجموعه کاغذهای خود را که حال و هوای کاغذ های دست ساز با الیاف نخی و لبه های ناصاف را دارد ، تحت نام تجاری Buttenpapierfabric روانه بازار کرده است . این کاغذ ها در 10 رنگ عرضه می شود . 35 درصد مواد تشکیل دهنده این کاغذها بازیافتی و بقیه خمیر کاغذ شیمیای است . از این کاغذ ها برای چاپ بروشور ، تبلیغات پستی ، کاغذهای اداری ، لیبل و غیره استفاده می شود . این کاغذها در گراماژهای 90 ، 11 ، 135 ، 200 ، 300 ، گرم همراه با پاکت های مناسب با ابعاد DL ، C5  ، C4 در استاندارد DIN عرضه می شوند .

    شرکت زرکال (Zerkall) کاغذهای شفافی ارایه کرده که در آن الیاف نخی نیز به چشم می  خورد .

    پاکت هایی با ابعاد نامتعارف 165 × 165 میلی متر از جمله محصولات جدید این شرکت هستند . از سوی دیگر کاغذ 170 گرمی در ابعاد 76 × 53 سانتی متر از دیگر تولیدات جدید و نامتعارف این شرکت می باشند . کاغذهای پارچه مانند نیز طرفداران فراوانی پیدا کرده است . به همین خاطر برخی به فکر تولید انبوه این کاغذهای دست ساز افتاده اند . جلوه های فلز نشان یا متالیک در حال حاضر خواهان فراوانی دارد . شرکت Papier union در مجموعه تولید Keykolour خود از این جلوه ها استفاده می کنند . در مجموعه کاغذ های Keykolour از شش نوع رنگ متالیک به رنگ های سفید ، طلایی صدفی ، طلایی زرد ، طلائی مسی و طلایی کبالت و طلایی فیروزهای استفاده می شود . شرکت Papier Union برای این کاغذها پاکت های همرنگ نیز تولید می کند .

    شرکت Arjo Wiggins یکی دیگر از تولید کنندگان شاخص کاغذهای تحریری ، اخیرا کلکسیون Rives خود را روانه بازار کرده است . این کاغذها بسیار لوکس و گران قیمت در چهار مدل کلاسیک ، دیزاین ، ترادیشن و ریفلکشن عرضه می شوند . مدل کلاسیک (classic) الیافی بسیار لطیف و ریز دارد . در مدل دیزاین (Desigh) از نقاط برجسته سوزنی استفاده شده است . ترادیشن (Tradition)  دانه بندی ریز و نرمی دارد و الیافت کاغذ ریفلکشن (Reflection) موج گونه است .

    سفید شفاف

    یکی از تمهیداتی که امروزه برای فروش کاغذ به کار می رود . استفاده از درجه بالای سفیدی در کاغذ است . شرکت Igepa با ارایه کاغذهای مارک Profimago استاندارد جدید در این زمینه ارایه کرده است . در حال حاضر افزایش میزان سفیدی کاغذ به عنوان یک ابزار مورد بازاریابی برای شرکت های کاغذ سازی تبدیل شده است .

    شرکت Rhein-Maine-Papier نوعی کاغذ بسیار سفید که برای چاپ افست مناسب است به بازار عرضه کرده است . نام تجاری این کاغذ ولوت (Velvet) است . شرکت های دیگر نیز این استراتژی را در دستور کار خود قرار داده اند .

    شرکت MD-Papier نیز یک کاغذ بسیار سفید ( 89 درصد بر اساس استاندارد ایزو ) با درجه پشت پوشانی (Opacity) بسیار بالا ساخته که استفاده از آن در چاپ افست بهترین کیفیت را عرضه می کند . نام تجاری این کاغذ Alpa Supra Plus است .

    این ویژگی های منحصر به فرد در کاغذهای گلاسه بسیار مرغوب و کاغذهای نیمه مات که دارای سطحی مخملین و نرم هستند نیز به کار می روند . از این نوع کاغذ معمولا در چاپ مجله های مد ، کاتولوگ و کارهای تبلیغاتی مرغوب و با تیراژ بالا استفاده می شود .

    شرکت زاندرس

     

    (Zanders) نسل جدیدی از کاغذ برای فرایند چاپ جوهر افشان به نام
    Instant Dry Gloss عرضه کرده است مزیت این کاغذ این است که مرکب روی آن بلافاصله خشک می شود . خشک شدن سریع کاغذ نیز رل مهمی در موفقیت صنعت چاپ افست دیجیتال به عنوان یک سیستم فراگیر بازی خواهد کرد . به همین خاطر شرکت زاندرس با هایدلبرگ و همچنین شرکت BASF همکاری همه جانبه ای برای ساخت کاغذ های جددی که مرکب روی آن با سرعت خشک می شود پایه ریزی کرده است . این کاغذ بلافاصله پس از عبور از سیلندر چاپ در ماشین های DI هایدلبرگ خشک می شود . در حال حاضر برای ماشین های دیجیتال کاغذهای ویژه ای تولید می شد . شرکت Mactes نیز اخیرا نوعی فویل تولید کرده که می توان از آن در چاپگر های فرمت بزرگ استفاده کرد . این فویل را پس از چاپ می توان به ماشین ، کامیون و سطوح دیگر در چارچوب یک استراتژی تبلغاتی چسباند . در حال حاضر شرکت های کاغذ سازی روی ساخت کاغذهای روی ساخت کاغذهای که بتوانند مدت های طولانی در فضای باز قرار گرفته و کیفیت خود را از دست ندهند ، کار می کنند .

    شرکت 3M نوعی کاغذ ساخته که بدون نیاز به لمینیت می تواند مدت سه سال در فضای آزاد دوام بیاورند و کیفیت خود را حفظ کند .

    کاغذهای الکترونیکی (E-papers) که توسط شرکتهایی چون زیراکس و آی . بی .  ام عرضه شده ، می تواننند ولتاژ الکتریکی را از خود عبور دهند تا از این طریق متن و تصاویر روی کاغذ جان بگیرد . این فرایند در حال حاضر مراحل پژوهش را پشت سر گذاشته و تولید این کاغذ ها برای عرضه تجاری آغاز شده است .

    مزیت این فن آوری جدید این است که می توان هر گونه اطلاعات را در عرض چند ثانیه به این کاغذ که مثل یک مانیتور بسیار نازک است ، منتقل کرد . در عین حال در عرض چند ثانیه نیز می توان اطلاعات را پاک و اطلات جدید تر را روی همان کاغذ به نمایش گذاشت .

    1 9 : اصطلاحات کاغذ

    تنوع اغلب ، در نتیجه ی تفاوت در وزن ، درجه ی براقیت ، پرداخت سطح ، جنس ، رنگ و ابعاد آن هاست ، غلتک هایی که در پهناهای مختلف تنظیم می شوند ، تعیین می کنند که ورق کاغذ تا چه حد ضخیم باشد . ضخامت یا قطر کاغذ ، وزن آن را معین می کند . کاغذهای وزین تر از کیفیت بهتری برخوردارند .

    کاغذ را بر اساس وزن واحد سطح آن ( وزن پایه یا گراماژ ) دسته بندی می کنند . وزن پایه کاغذهای بهداشتی و تیشو 2g/m 40 ‌ 10 ، کاغذ روزنامه 2g/m 50 40 ، چاپ و تحریر 2g/m 90 60 و انواع مقوا بیش از 2g/m 100 است .

    براقیت بستگی به مقدار نوری دارد که از یک صفحه ی کاغذ منعکس می گردد . کاغذهای براق تر دارای کیفیت بهتری هستند . هر چه صفحه براق تر باشد . تصاویر و کلمات از وضوح بهتری برخوردارند و خواندن آن ها آسان تر است . دی اکسید تیتانیم و اکسید منیزیم دو تا از رایج ترین مواد شیمیایی ای هستند که جهت افزایش جلای کاغذ به خمیر اضافه می شود . درخشش متوسط برای یک رگ کاغذ سفید 82 است در حالی که یک صفحه ی آبی مایل به سفید با درخشش عالی ، میزان براقیتی در حدود 92 تا 94 خواهد داشت .

    پرداخت به سطح کاغذ مربوط به می شود کاغذ های ارزان ناهموار را دندانه دار و پرز دار می گویند . این کاغذها با سطوحی ناهموار و فاقد استحکام ، معمولاً متخلخل و پر منفذ هستند و مرکب چاپگر را به جای آن که روی سطح خود نگه داند ، جذب می کنند  باعث پخش شدن جوهر می شوند وقتی شما برای رسیدن به پرداختنی مستحکم تر کارخانجات ، کاغذ را روی دارم استوانه ای می پیچند و پوششی از خاک رس بر آن می افشانند . این پرداخت ، چیزی است که سازندگان کاغذ از آن ‌به عنوان کاغذ پوشش دار یاد می کنند .

    صیقلکاری

    روش دیگری برای دست یافتن به یک پرداخت صاف و صیقلی است . کاغذ بدون پوشش روی درام هایی می چرخند تا به وسیله ی غلتک های فولادی صیقل داده شود . کاغذهای صیقل خورده از زبرترین تا صیقلی ترین . نرخ گذاری می شوند : کاغذهای Vellum کاغذ های بافته شده و کاغذهای هموار .

    گرین ( الیاف )

    اصطلاحی است برای وضع قرار گرفته و جهت خطوط بافت کاغذ همچنان که مخلوط اولیه (slush) روی صفحه ی نوری پیش می رود ذرات کوچک ، در جهت جریان به خط می شوند . 

    هنگامی که که کاغذ خشک می شود . ذرات به خط شده ، گرین کاغذ را شکل می دهند . کاغذ معمولاً روی گرین برش داده می شود و از آن به عنوان گرین بلند نام برده می شود .

     

    فصل دوم

     

    الیاف قابل استفاده در تولید کاغذ

    الیاف مورد استفاده برای کاغذسازی ، سلول های ساختمانی گیاهان محسوب می شوند و در نتیجه از منابع گیاهی گسترده ای ممکن است تآمین شوند در عمل ، منابع تأمین الیاف برای ساخت کاغذ توسط عواملی مثل در دسترس بودن ، بازده در واحد سطح و کیفیت الیاف محدود شده است .

    گیاهانی که از فیبر آنها می توان کاغذ ساخت :

    1 گیاهانی که رشته های بذری دارند .

    2 پنبه

    2 درخت پنبه (kapo kier) : این درخت در مناطق گرمسیری می روید . گلهای درشت قرمزی دارد و میوه های آن مانند غوره پنبه پر از تار و پود پنبه مانندی است که در پاکستان به فراوانی می روید .

    گیاهانی که الیاف لفافی ( رویهم و بهم بافته و پیچیده شده ) دارند .

    1 کتان

    2 شاهدانه

    3 رامی سفید ( گیاهی است که تار و پودش مانند رشته های درون ساقه شاهدانه و کتان برای بافتن طناب و کیسه گونی و کاغذ ویژه بانک و مانند اینها به کار می رود .

    رامی سبز

    گزنه معمولی

    6 درخت توت

    7 چتائی  ( الیاف گونی بافی )

    فیبر یا رشته هایی که از برگ و ساقه رستنی های گیاهی بدست می آید .

    1 شاهدانه مانیل Manille

    2 شاهدانه Sisal ( از گیاهان ویژه ریسندگی در مکزیک ، الیافت آن بسیار سفت و سخت است . در طناب باقی و ماهوت پاک کن سازی و ساختن کیف های دستی به کار می رود .

    3 شاهدانه موریس Maurice

    4   شاهدانه نیل

    5   آناناس

    6 نوعی خرما Raphia

    7 خرمای پا کوتاه

    8 بامبو ( خیزان )

    9 نیشکر

    10 تفاله های نیشکر که قند آن را گرفته اند .

    11 ذرت

    12 نی ( هر گونه )

    13 پوشال

    14 حصیر

    15 پوشال یا کاه برنج

    16 کاه یا پوشال جاودار ( گاودانه )

    17 کاه گندم

    فیبر میوه ها

     

    1 نارگیل : از رشته ای ( ریشه ای ) نازک و ظریفی که در بالای میوه نارگیل
    می روید .

    درختان سوزنی برگ با رزین داران Resineux coniferes

    1 Epintte-Epicea

    2 نراد Sapin

    3 Meleze

    4 انواع کاج pins

    5   sapin de Douglas

    6 درخت سور Thuya – cedre

    7 cypres – chaune

     

     

    درختان پهن برگ                   Feillus

    1 گونه ای تبریزی                                   tremble

    2 صنوبر و انواع آن : کبوده و سپیدار و ….peuplier

    3 شاه بلوط                                          chataignier

    4 افرا                                                 Erable

    5 نمودار                                              tilleul

    6 راش ( مرس )                                     Hetre

    7 قان ( غان )                              Bouleau

    8 توسکا                                    Aune – Aulne

    9 گونه ای از ماگنولیا                      Tulipier

    10 درخت                                           Tupelo

    11 درخت codalme : در مناطق گرمسیری می روید .

    علاوه بر الیاف بکر که به طور مستقیم از منابع گیاهی به روش های شیمیایی و مکانیکی تولید می گردد ، الیاف بازیافتی نیز مورد استفاده بوده و سهم مهمی در تولید کاغذ و مقوا دارند .

    در حال حاضر ، الیاف بازیافتی بیش از 30 درصد کل مواد خام مصرفی برای صنایع کاغذ را  تشکیل می دهد و طی چند سال گذشته ، استفاده از این الیاف به طور پیوسته افزایش یافته است در حالی که تولید خمیر بکر تقریباً ثابت مانده است . در اروپا ، که مشکل تأمین الیاف بکر وجود دارد ، الیاف بازیافتی بیش از نیمی از کل مواد اولیه مصرفی را تشکیل می دهد در حالی که در آمریکای شمالی و کانادا که چوب فراوان دارند ، میزان بازیافت خیلی پایین است . در نتیجه ، هنوز هدف ، افزایش بیشتر استفاده از الیاف بازیافتی است . به طوری که تقاضای مصرف کنندگان برای استفاده از الیاف بازیافتی در تولید کاغذ و مقوا در حال افزایش است و تمایل به سمت بازیافت متوالی کاغذهای بازیافتی است استفاده از الیاف در تولید تمامی  انواع محصولات کاغذی از توزیع یکنواختی برخودار نیست . به عنوان مثال ، بسیاری از انواع محصولات مقوایی را می توان با استفاده از 100% الیاف بازیافتی تولید کرد درحالی که در بعضی از انواع مخصوص و مرغوب کاغذ چاپ و تحریر نمی توان هیچگونه استفاده ای از الیاف بازیافتی کرد .

    اگر چه میزان مصرف الیاف بازیافتی در حال افزایش است ، اما میزان مصرف این نوع الیاف در تولید محصولات کاغذی دارای محدودیت است و استفاده 100% از الیاف بازیافتنی بسیار مشکل است . بخش اعظم الیاف بکر از منابع چوبی تولید می شود . اگر چه گیاهان یک ساله نیز در  این زمینه نقش مهمی ایفا می کنند .

    حدود 30% از سطح کره زمین را جنگ پوشانده اند و از حدود نیمی از این مساحت به صورت تجارتی بهره برداری می شود . بیش از 80% از کل چوب های صنعتی از جنگل های امریکای شمالی ، اروپا و روسیه تأمین می شود . تقریباً دو سوم این چوب به صورت الواری و چوب های روکشی مصرف می شود .

    سوزنی برگان و پهن برگان هر دو برای ساخت کاغذ مورد استفاده هستند که البته از نظر مورفولوژی الیاف و خصوصیات کاغذ سازی اختلاف زیادی با همدیگر دارند . الیاف سوزنی برگان نسبت به الیاف پهن برگان بلند تر و مقاومت تر هستند و نقش اصلی در تأمین مواد خام کاغذ سازی دارند ( جدول 2 1 ) با وجود این ، به دلیل این که این الیاف به راحتی سبب تولید توده های میکروسکوپی الیاف در هم رفته در حین فرایند شکل گیری کاغذ می شوند ، کاغذ با توزیع غیر یکنواخت الیاف و با خصوصیات کیفیتی و ظاهری ضعیف تر تولید می کنند . از این رو ، در صنایع کاغذ استفاده از مخلوطی از الیاف سوزنی برگان و پهن برگان برای جبران همزمان مشکل مربوط به مقاومت و شکل پذیری کاغذ امری معمول است .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله صنعت کاغذ سازی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله صنعت کاغذ سازی, مقاله در مورد تحقیق مقاله صنعت کاغذ سازی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله صنعت کاغذ سازی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله صنعت کاغذ سازی, تحقیق درباره تحقیق مقاله صنعت کاغذ سازی, مقاله درباره تحقیق مقاله صنعت کاغذ سازی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله صنعت کاغذ سازی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله صنعت کاغذ سازی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله صنعت کاغذ سازی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت