تحقیق مقاله بیماری ایدز و بررسی جنبه‌ های مختلف آن در جهان و ایران و بررسی نگرش دانشجویان ایرانی نسبت به آن

تعداد صفحات: 49 فرمت فایل: word کد فایل: 10712
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم پزشکی
قیمت قدیم:۱۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بیماری ایدز و بررسی جنبه‌ های مختلف آن در جهان و ایران و بررسی نگرش دانشجویان ایرانی نسبت به آن

    چکیده

    و ما اصابکم من مصیبه فبما کسب ایدیکم و بعفو عن کثیر (1)

    «هر بلایی که به شما می رسد به سبب آنچه است که به دست خود کرده اید و حال آنکه خدا از بسیاری از کرده های شما در می گذرد.»[1]

    در بهار سال 1980، پزشکان و اپیدمیولوژیست های مراکز  پزشکی در لوس آنجلس،  سانفرانسیسکو، و نیویورک به مرکز کنترل بیماریهای (CDS) در آتلانتا 26 مورد سارکوم کاپوسی و 15 مورد پنومونی پنومویستین کارینی را در مردان هموسکشوئل جوانی که قبلا سالم بوده اند گزارش نمودند. از نقطه مطالعات ایمونولوژیک. کلیه بیماران اختلال عمیق در انفوسیت های وابسته به تیفوس را نشان می دادند پس از تشخیص بیماری اولیه در این مبتلایان عفونت های شدید فرصت طلب دیگری نیز به طور مکرر مشاهده گردید.

    بروز سارکوم کاپوسی، پنومونی پنومویستین کارینی و دیگر عفونت های سخت فرصت طلب در مردان هموکسکوئل جوان که یک رویداد غیرمعمول تلقی گردید، دست یابی به پاسخ فوری را برای ضعف سلامت عمومی طلب نمود. گزارشات اولیه از این موارد در ماه ژوئن و جولای 1981 انتشار یافت.

     

    مقدمه

    بیماری « نارسایی سیستم مصونیت بدن در مقابل میکروبها» را در  زبان انگلیسی به طور

    خلاصه ایدز  می گویند.

    اما فرانسویها «سیدا» می خوانند و در آفریقا «بیماری لاغر کننده» و مرکز پیشگیری  و کنترل بیماریها در امریکا در انگلستان بیماری «ایدز» را چنین تعریف می کنند:

    سندرم نقصان اکتسابی «ایدز»

    اکتسابی = یعنی مادرزادی نیست

    ایمنی = نظام ایمنی بدنی

    نقص = به خوبی کار نمی کند

    عوارض= مجموعه علائم و عوارض

    ایدز به عنوان یک بیماری کشنده با مختل ساختن سیستم دفاعی بدن آدمی را در رویارویی با انواع عفونت ها و سرطانها به آسانی به کام مرگ می کشاند. عامل این بیماری ویروس به نام (H.I.V) است و در واقع ایدز را با مرحله نهایی آلودگی به این ویروس یعنی هنگامی که نظام دفاعی بدن به اندازه ای ضعیف شود که شخص به عفونت های فرصت طلب و یا سرطانهای مختلف مبتلا شود در هنگام ورود ویروس مورد اشاره تا ظهور نشانی های بیماری ایدز ممکن است در این مدت عامل انتقال بیماری به دیگران باشد. عوارض و عواقب این ویروس مخرب و مهلک به همین جا ختم نمی‎شود: او بشریت و جامعه بشری را به دو پاره کرده است و از هر دو پاره قربانی می گیرد، 1- مبتلایان 2- کسانی که هنوز مبتلا نشده اند. ترس از «ایدز» در میان مردم به ویژه آمریکا ارتباطات مردم را به هم ریخته آنها می ترسند با یکدیگر دست بدهند. یا از لیوان هم آب بخورند، یا با خیال راحت به رستوران بروند یا به دندان پزشک مراجعه کنند. دندان پزشک ها هم می ترسند. مبتلایان مطرود شده اند. هر جا که ظاهر بشوند وحشت  و اضطراب می آفرینند. «یکی از آنها (کن میکز) بود. او که مرگ را در برابر خود می دید از افکار عمومی تقاضا می‎کند یا ایدزها انسانی تر رفتار کنند و آنها را از خود طرد نکنند. او در سپتامبر 1986 مرد»

    در سالهای اخیر که به دنبال غفلت درازمدت، بشر با خطر جدی روبه رو گردیده و علیرغم به کارگیری تمام توان خود در این رویارویی نه تنها به پیروزی نرسیده بلکه همچنان شاهد گسترش دامنه این خطر در سراسر کره زمین است - اندیشه در ریشه یابی ها و ماهیت و چگونگی شکل گیری و مهار کرده این خطر یک ضرورت است  به همین سبب در زمان ما تقریبا در سراسر گیتی سازمانهای گوناگون آموزشی و پژوهشی بخش بزرگی از توان خودش را در این زمینه به خدمت گرفته اند. اما هنوز آدمی نتوانسته به اطمینان خاطر و آرامشی که برخاسته از احساس امنیت در برابر تهاجم گسترده ویروس بیماری ایدز باشد داست یابد. درست است که امروز تمام موارد ابتلاء به بیماری در بی بند  باری جنسی بالاترین سهم را در این مصیبت بزرگ و جهانگیر را دارد بعد او ریشه یابی سایر موارد نیز نشان می‎دهد که غالباً آغازگر ابتلاء همین تبعیت از هوای نفس و شکستن حریم امر و نهی الهی بوده تدریجا از طرق دیگر مثلا استفاده از فرآورده های خونی یا وسایل تزریقی مشترک و مانند اینها افراد بی گناهی را از پای در آورده است.

    طی مطالعات و تحقیقات بسیار وسیعی که تا سال 1986 انجام یافته بود یافته های زیر در مورد این بیماری نوظهور یعنی ایدز به دست آمد.

    ایدز یک بیماری مسری است. راههای سرایت آن از طریق مطالعات اپیدمیولوژی تجربی کشف گردید.

    ایدز یک بیماری ویروس نوظهور است. مشخصات مولکولی ویروس به طور وسیله و م فصل مورد بررسی قرار گرفت و بسیاری از مجهولات این ویروس روشن شد.

    آزمایشهای دقیق سرولوژی، ایمونولوژی و بیولوژی مولکولی برای تشخیص آن به وجود آمد.

    اعضاء سلولهای هدف و همچنین بسیاری از اثرات ایمونولوژیکی ویروس برای آنها شناخته شد.

    ولی در این تحقیقات وسیع علمی در موارد زیر ناکام مانده است:

    تولید واکسن مؤثر

    دارو یا معالجه مناسب

     

    موضوع: موضوع پژوهش بررسی نگرش دانشجویان روان شناسی نسبت به بیماری ایدز می‎باشد.

    ایدز به عنوان یک بیماری کشنده با مختل ساختن سیستم دفاعی بدن آدمی را در رویارویی با انواع عفونت ها و سرطانها به آسانی به کام مرگ می کشاند. عامل این بیماری ویروس به نام (H.I.V) است و در واقع ایدز را باید مرحله نهایی آلودگی به این ویروس یعنی هنگامی که نظام دفاعی بدن به اندازه ایی ضعیف می‎شود که شخص به عفونت های فرصت طلب و یا سرطانهای مختلف مبتلا شود. این بیماری از طریق ارتباط جنسی ، خون و فرآورده های خونی و از مادر به کودک منتقل می‎شود.

    حال برای پژوهشگر این سئوالات را مطرح می‎شود که :

    1) آیا روابط نامطولب جنسی یکی از عوامل انتشار بیماری ایدز است؟

    2) آیا معتادین تزریق یکی از عوامل انتشار بیماری ایدز است؟

    3) آیا عدم رعایت ارزشهای اخلاقی یکی از عوامل انتشار بیماری ایدز است؟

    4) آیا آمیزش جنسی یکی از راههای انتشار بیماری ایدز است؟

    5) آیا استفاده از فرآورده های خونی یکی از عوامل انتشار بیماری ایدز است؟

    6) آیا بین مشاوره کردن با بیماران مبتلا به ایدز و پیشگیری بیماری ایدز رابطه وجود دارد؟

    7) آیا فرد مبتلا به بیماری ایدز می‎تواند به کار خود ادامه دهد؟

    8) آیا بهترین راه پیشگیری افراد قرنطینه کردن مبتلا به ایدز است؟

    9) آیا همجنس بازان مسئول اپیدمی ایدز هستند؟

    فایده و اهمیت تحقیق

    «و اتقو فتنه لایتبن منکم خاصه» [2]

    «از آن فتنه برحذر باشید که تنها دامنگیر گروهی که ستم کردند نمی‎شود»

    با توجه به مسئله تهاجم فرهنگی و این که  یکی از مشخصه های این تهاجم، روی محور مسائل جنسی دور می زند و از طرفی بیشتر از انحرافات جنسی نیز در بین گروههای نوجوان و جوان است و ضمن اینکه بیماری ایدز بیشترین قربانیان خود را در سراسر جهان از بین گروههای سنی 15 تا 24 سال تشکیل می‎دهد روی این اصل اهمیت این پژوهش در لزوم گسترش اخلاق و رعایت ارزشها و سنن الهی و هنجارهای اجتماعی نقش دارد. و باید از عوامل اجتماعی و انگیزه هایی که باعث بروز این نابسامانی اجتماعی می‎شود جلوگیری کرد. و شاید بهای سنگینی که بشریت به پای یک ویروسی ناچیز پرداختهو می پردازد برای بیدار کردن آدمی به ضرورت رعایت نسبت های الهی و آموزش های اخلاقی کفایت کند.

     

    اهداف تحقیق

    با توجه به گسترش سریع این بیماری در جهان به خصوص کشورهای جهان سوم من جمله کشور خودمان ایران و با توجه به عدم آگاه افراد جامعه از این بیماری و اینک هنوز واکسن این بیماری کشف نشده است لذا پیشگیری و آگاه کردن افراد جامعه از ضروریات به نظر می رسد.

    اهدافی که در این پژوهش مورد اهمیت است از این قرار است:

    1) کمک به آموزش بهداشت عمومی در سطح جامعه در نتیجه کاهش خطر آلودگی افراد.

    2) باید به عموم مردم در جریان ماهیت و خطرات حاصله از بی بند و باری روابط جنسی قرار گیرند. به خصوص نوجوانان که بیشتری قربانیان ایدز را تشکیل می دهند. 

    3) با آموزش کافی زدودن وحشت ناشی از بیماری ایدز و جلوگیری از زیانهای اغراق امیز آن.

    4) ارائه رساله ای برای پایان تحصیلی در زمینه روان شناسی در موضوعی که در جامعه ما تحقیق آن جنبه ابتدایی داشته وباید روی آن خیلی زیادتر کار شود.

    فرضیه تحقیق

    1) روابط نامطلوب جنسی یکی از عوامل انتشار بیماری ایدز است.

    2) معتادین تزریقی یکی از عوامل انتشار بیماری ایدز است.

    3) عدم رعایت ارزشهای اخلاقی یکی از عومال انتشار بیماری ایدز است.

    4) آمیزش جنسی یکی از راههای انتشار بیماری ایدز است.

    5) استفاده از فرآورده های خونی  یکی از عوامل انتشار ایدز است.

    6) بین مشاوره کردن با بیماران مبتلا به ایدز و پیشگیری بیماری ایدز رابطه وجود دارد.

    7) فرد مبتلا به بیماری ایدز می‎تواند به کار خود ادامه دهد.

    8) بهترین راه پیشگیری افراد قرنطینه کردن مبتلایان به ایدز است.

    9) همجنس بازان مسئول اپیدمی ایدز هستند.

    متغییرها

    در این تحقیق متغییرهای مستقل  و وابسته عبارتند از:

    مستقل: بیماری ایدز

    وابسته : نگرش دانشجویان که شامل روابط نامطلوب جنسی - معتادین تزریقی- عدم رعایت ارزشهای اخلاقی - آمیزش جنسی - استفاده از فرآورده های خونی و همجنس بازان می‎باشد.

    تعاریف عملیاتی

    بیماری ایدز : HIV یک بیماری مسری و کشنده است که از انسان به انسان قابل سرایت است این بیماری با مختل ساختن سیستم دفاعی بدن، آدمی را با انواع عفونت ها و سرطانها به آسانی به کام مرگ می کشاند و از بدو ورود به بدن انسان تا زمان مرگ می‎توان این ویروس کشنده HIV را منتقل کند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بیماری ایدز و بررسی جنبه‌ های مختلف آن در جهان و ایران و بررسی نگرش دانشجویان ایرانی نسبت به آن

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بیماری ایدز و بررسی جنبه‌ های مختلف آن در جهان و ایران و بررسی نگرش دانشجویان ایرانی نسبت به آن, مقاله در مورد تحقیق مقاله بیماری ایدز و بررسی جنبه‌ های مختلف آن در جهان و ایران و بررسی نگرش دانشجویان ایرانی نسبت به آن, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بیماری ایدز و بررسی جنبه‌ های مختلف آن در جهان و ایران و بررسی نگرش دانشجویان ایرانی نسبت به آن, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بیماری ایدز و بررسی جنبه‌ های مختلف آن در جهان و ایران و بررسی نگرش دانشجویان ایرانی نسبت به آن, تحقیق درباره تحقیق مقاله بیماری ایدز و بررسی جنبه‌ های مختلف آن در جهان و ایران و بررسی نگرش دانشجویان ایرانی نسبت به آن, مقاله درباره تحقیق مقاله بیماری ایدز و بررسی جنبه‌ های مختلف آن در جهان و ایران و بررسی نگرش دانشجویان ایرانی نسبت به آن, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بیماری ایدز و بررسی جنبه‌ های مختلف آن در جهان و ایران و بررسی نگرش دانشجویان ایرانی نسبت به آن, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بیماری ایدز و بررسی جنبه‌ های مختلف آن در جهان و ایران و بررسی نگرش دانشجویان ایرانی نسبت به آن ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بیماری ایدز و بررسی جنبه‌ های مختلف آن در جهان و ایران و بررسی نگرش دانشجویان ایرانی نسبت به آن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت