تحقیق مقاله SCR و ترایاک

تعداد صفحات: 24 فرمت فایل: word کد فایل: 11810
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی الکترونیک
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله SCR و ترایاک

     

    یک دیود قابل کنترل است که تست و تشخیص پایه های نوع ساده آن به شرح زیر است .
    دارای سه پایه به نام های Gate که با G نیز نشان داده می شود و Anode که مانند دیود با A نشان داده میشود و نیز دارای Katode که با K نشان داده می شود

    این دیود ها مصارف زیادی در صنعت دارند برای مثال در یکسو سازی برق صنعتی که الزاماً نیاز به کنترل جریان ویا قطع وصل داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد .

     

    مثلاً در ترانس های جوشکاری DC برای یکسوسازی با کنترل جریان ویا در تلویزیونها به منزله یک سویچ DC قابل کنترل کاربرد دارند .
    مثلاً در فیوز های الکترونیکی

     

     

    تشخیص پایه های آن :
    G به کاتد در گرایش مستقیم راه می دهد . ودر گرایش معکوس راه نمی دهد و در حالت معمولی آند به کاتد راه نمی دهد .
    از همین روش برای تشخیص پایه های آن می توان استنفاده کرد .
    یعنی دنبال پایه ای می گردیم که مانند یک دیود در حالت گرایش مستقیم عمل کند . در این حالت ترمینال قرمز مولتی متر کاتد و ترمینال مشکی G را نشان می دهد . و لابد پایه باقیمانده آند است .

     

    تست SCR : برای اینک تشخیص دهیم یک SCR سالم است به مدار زیر توجه فرمائید .

     

    ترایاک
    ترایاک یکی دیگر از عناصر الکترونیک می باشد که در ساخت مدارات الکترونیک صنعتی سهم بسزایی دارد این قطعه مانند یک SCR دارای سه پایه می باشد پایه های آن را با نامهای گیت آند اول و آند دوم که با G و MT1 و MT2 یا ( B1 و B2 ویا A1 و A2 ) نشان می دهند و فرق عمل کرد آن با تریستور این است که بعد از تحریک G دوپایه دیگر می تواند از هر دو جهت جریان را از خود عبور دهد و در واقع یک کلید AC می باشد .
    یعنی مانند یک کلید AC قابل کنترل می توان آن را در مدارات الکترونیک به کار برد . وتحت هر زاویه ای می توان با کنترل کیت فاز برق شهر را کنترل نمود .
    از این قطعه در مداراتی مانند دیمر در جاروبرقی جهت کنترل دور موتور و و در ........... استفاده می شود .
    حالتهای مختلف استفاده همراه سمبل الکترونیکی آن را در شکل زیر ملاحظه می فرمائید

    ترایاک نمونه پیشرفته تر تریستور است ٬ که هدایت دو طرفه ولتاژ از مشخصه های آن به شمار می آید. این قطعه نیز 3 پایه دارد که ((ترمینال شماره ی یک ولتاژ اصلی یا  MT1)) و (( ترمینال شماره دو ولتاژ اصلی یا MT2 )) و ((گیت)) نامیده میشوند.

    ولتاژ اعمال شده به MT2 نسبت به ولتاژ MT1 چه مثبت باشد و چه منفی میتوان پالسهای تحریک مثبت و منفی را به گیت اعمال کرد(نسبت به MT1).بنابر این ترایاک برای کنترل تمام موج سیگنال AC مناسب بوده و آن را مانند تریستور میتوان مورد استفاده قرار داد.

    روشن و خاموش شدن تریستور و ترایاک با سرعت بسیار زیادی صورت میپذیرد در نتیجه پالسهای گذرای بسیار کوتاهی ایجاد میشود ٬ که ممکن است مسافت بسیار زیادی را در طول سیم طی کنند.برای جلوگیری از ایجاد چنین نویزهایی ٬ معمولا استفاده از نوعی فیلتر LC ضروری خواهد بود.

     

    یک مدار با ترایاک شکل ظاهری ساختار ترایاک

     

    روش تست ترایاک :
    ابتدا تعیین پایه های آن را به وسیله مولتی متر هیوکی 3007 توضیح می دهم . پایه G نسبت به پایه A1 در هردو جهت راه می دهد ونسبت به A2 در هیچ جهتی راه نمی دهد بنابراین A2 به راحتی مشخص می شود حال پایه ای را پیدا می کنیم که با تحریک آن در دوجهت دو پایه ی دیگر به هم راه دهد . آن پایه G است . در این روش توجه داشته باشید در هنگام تحریک باید ترمینالهای مولتی متر از دوپایه تست شونده قطع نشود و فقط یک لحظه بدون آنکه ترمینالها قطع شود عمل تحریک توسط یکی از ترمینالها انجام شود

    ترایاک نمونه پیشرفته تر تریستور است ٬ که هدایت دو طرفه ولتاژ از مشخصه های آن به شمار می آید. این قطعه نیز 3 پایه دارد که ((ترمینال شماره ی یک ولتاژ اصلی یا  MT1)) و (( ترمینال شماره دو ولتاژ اصلی یا MT2 )) و ((گیت)) نامیده میشوند.

    ولتاژ اعمال شده به MT2 نسبت به ولتاژ MT1 چه مثبت باشد و چه منفی میتوان پالسهای تحریک مثبت و منفی را به گیت اعمال کرد(نسبت به MT1).بنابر این ترایاک برای کنترل تمام موج سیگنال AC مناسب بوده و آن را مانند تریستور میتوان مورد استفاده قرار داد.

     

    روشن و خاموش شدن تریستور و ترایاک با سرعت بسیار زیادی صورت میپذیرد در نتیجه پالسهای گذرای بسیار کوتاهی ایجاد میشود ٬ که ممکن است مسافت بسیار زیادی را در طول سیم طی کنند.برای جلوگیری از ایجاد چنین نویزهایی ٬ معمولا استفاده از نوعی فیلتر LC ضروری خواهد بوددوست عزیز ترایاک در ولتاژ AC  فقط با یک بار تحریک پایه گیت روشن نمی مونه !
    همونطور که گفتم ترایاک تشکیل شده از دو تا ترستور تا در هر دو جهت سیکل منفی و مثبت رو از خودش عبور بده !
    یکی از شرطهائی که باعث میشه تریستور بعد از روشن شدن خاموش بشه ، پائین آومدن ولتاژ دو سر اون از حد مجازه !
    توی ولتاژ AC هم بعد از اینکه توی هر سیکل ولتاژ صفر میشه ترایاک خاموش میشه و باید برای هر سیکل اون یه پالس بفرستیم !
    قسمت فرمان اون می تونه چندین مدل باشه و بستگی به طراحی شما داره ! یا مثل این مدار باشه و شما با زدن یه  دکمه روشن کنید مدار رو و با زدن یه دکمه دیگه با قطع جریان کل مدار خاموش بشه ! می تونید برای فرمان دادن به این  اپتو کوپلر هم از میکرو استفاده کنید و یا مدارات منطقی و کلا هر چی که باهاش بشه فرمان داد !
    خوبی این مدار اینه که قسمت قدرت شما با مدار الکترونیکی شما کلا ایزوله هست و حتی در حالت انفجار اپتو کوپلر هم باز صدمه ای به قسمت فرمان نمی خوره !
     
    فقط یه نکته اینجا مهمه و اون انتخاب اپتو کوپلر ! شما باید از بازار اپتو کوپلر ترایاکی برای 220 ولت بگیرید و حتما بدونید که پایه های فرمان اون کدوماست و با چه ولتاژی و جریانی تحریک میشه و خود ترایاک ( بخش قدرت ) تا چه جریانی رو می تونه تحمل کنه !
    تا اونجائی که من می دونم اپتو کوپلر  از ولتاژهای پائین (9 ولت ) تا (220 ولت ) وجود داره و دیدم ! حالا یک بار از یکی از دوستان هم شنیدیم که برای 380 ولت هم وجود داره !! ولی مهم جریان عبوری از اوناست !
    الان هم به مدارات اپتو کوپلری می گن رله  الکترونیکی بی خطر ، چون توی مدارات میکروکنترلری هم ایجاد نویز نمی کنه ! تریستور ترایاک
    فرآورده های جدید
    نیمه هادی های فیلییس به شدن در موبشدن فرآورده های جدید در بازار برای نیازمند یهای موجود و حوزه های کاربردهای گسترش دهنده جدید کار می کنند . اینها فرآورده های جدید و فن آوریهایی هستند که برای اولین بار در این کتاب همراه داده ها ظاهر می شوند.
    جابجا گری بالای ترایاک
    ردیف فیلییس از جابجاگری بالا اکنون شامل دو مدارک جدید اسمی در A8 و A25 است . این مدارک dv/dt دور از حالت بالا و ظرفیت جابجا گری دارد و برای استفاده در مدارهای کنترل موتور کاربردهای روشن کردن القائی دیگر ایده ال هستند انواع 255BTA، 208BTA)
    تریستور های جدا شده و ترایاک
    استاندارد صنعتی تریستور151BT ردیف وسیعی از استاندارد را جمع میکند و جابجا گری بالای اکنون در بسته جدا شده SOT186A و برجسته کردن ولتاژ جدا سازی حدود 2500VTMS قابل استفاده عستند و بسته SOT186A دو یا چند مدرک نیرومند برای حفظ کردنheatsrn 12 عادی بدون نیار برای بوش های عایقی و جدا کننده اجازه میدهد و یا متناو با به برای زمین کردن اجازه میدهد (انواع : bta2216x ، bta212x، bta208x، bt139x،bt138x،bt137x،bt136x،bt151x)
    نصب کردن سطح bt169
    Bt169 عمومی به ترانستور مدخل حساسا ، در تنوع وسیع کاربردها مصرف کننده اکنون در چاپگر sot 223 قابل استفاده و برای نصب سطح مناسب است.(نوع bt169bw)
    تریستور اسمی 5A جدید.
    سریهای BT300 ردیفی 5A تریستوراسیمی با ویژگیهای مشابه با کاربردهای نیروی کمتر جائیکه 7/5 A توان اسمی BT151 لازم نمی باشد، قصد می شود (انواع ، 500R، BT300،600R،600R،BT300،800R،BT300) توان اسمی 5A جدید ، تریستور سطح منطقی
    سری های BT258 ردیفی از توان اسمی 5A است ، تریستور مدخل حساس درجات 500 ولتا ، 600 عولت و 800 ولت قابل استفاده اند . برای کاربردهای نیروی کمتر جائیکه 7/5A توان اسمی BT151 لازم نمی باشد ، قصد انواع ،500R،BT300،600R-BT300،800R،BT300)
    توان اسمی 5A جدید ، تریستور سطح منطقی
    سری های BT258ردیفی از توان اسمی 5A است ، تریستورهای مدخل حساس درجات 500 ولت ، 600 ولت جامع منطقی و مدارات رها سازی مداخل توان اندک دیگر وجه مشترک باشند . این مدرک مخصوصا برای ابزارهای بومی کنترل شده ریز پردازنده و تولیدات مصرف اندک مناسب می باشد. (انواع 500R،BT258،600R،BT258،800R،BT208)
    درجات اضافی ولتاژ BT150
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله SCR و ترایاک

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله SCR و ترایاک, مقاله در مورد تحقیق مقاله SCR و ترایاک, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله SCR و ترایاک, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله SCR و ترایاک, تحقیق درباره تحقیق مقاله SCR و ترایاک, مقاله درباره تحقیق مقاله SCR و ترایاک, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله SCR و ترایاک, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله SCR و ترایاک ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله SCR و ترایاک
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت