تحقیق مقاله بررسی آماری 50 ساله اقلیم کرج

تعداد صفحات: 39 فرمت فایل: word کد فایل: 12502
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: آمار
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بررسی آماری 50 ساله اقلیم کرج

    بارندگی و دما از مهمترین پارامتر های اقلیمی محسوب شده واز نظر کشاورزی تعیین کننده نوع اقلیم و پراکندگی و گسترش گیاهان در سطح زمین می باشد . در این بررسی داده های هواشناسی اقلیم کرج در ایستگاه هواشناسی کرج که در 5 کیلومتری جنوب غربی این شهرستان بوده و در مزرعه آزمایشی دانشکده کشاورزی کرج قرار دارد ، به مدت 50 سال (2000-1950) مورد بررسی آماری قرار گرفته و نتایج به صورت نمودارهایی منعکس شده است . مطالعات درجه حرارت شامل حداکثر ، حداقل ، میانگین ها (ماهانه و سالانه ) روزهای یخبندان و احتمالات وقوع اولین و آخرین یخبندان ، تواتر ، دماهای بحرانی دوره های برگشت آنها بوده ، که با استفاده از توزیع نرمال محاسبه گردیده است . در رابطه با بارندگی علاوه بر محاسبه میانگین های فصلی و سالانه مقادیر سالانه بارندگی با توزیع نرمال و لوگ پیرسون 3 برازش داده شد . تأثیر دماهای بالا همراه با رطوبت بیش از 30% که باعث ایجاد آ‎فات می شود و تواتر و دوره های برگشت آنها محاسبه گردید . توزیع زمانی بارش در سال و ماه و فصل ، بارانهای شدید 24،48،96، ساعته با دوره های برگشت تحلیل گردید . میزان رطوبت ، حداکثر ، حداقل ، و میانگین به صورت متفاوت بررسی شد . ساعات آفتابی ، انرژی  تابشی ، دماهای سطوح اعماق زمین از نظر اقلیمی بررسی و نتایجی ارائه گردید . فرکانس تندی باد ، دمای اعماق خاک ، دوره های برگشتی دماهای بحرانی بالای 25+35،40 درجه و یخبندان های 0،2-،4-،و4+ نیز مورد تحلیل قرا رگرفته است .

     

    آشنایی با گیاهان دارویی کرج

    کشور پهناور و کهنسال ایران از دیر باز یکی از مراکز مهم ثروت های خداداد و کانون بیکران منابع عظیم طبیعی بوده است . از جمله منابع ارزشمندی که به این آب و خاک ارزانی گردیده ، وجود گیاهان غذایی – دارویی کم نظیر و گاه بی نظیر است که در گوشه و کنار این مرز و بوم زرخیز به فراوانی می رویند  . خطه کرج و بخشهای تابعه آن که در دامنه جنوبی سلسله کوههای البرز قرار گرفته یکی از این مراکز ممتاز و ثروت آفرین می باشد . د رمیان دهها و صدها نوع گیاهانی که در دشتها و دامنه های کوهستانی این شهرستان و مناطق تابعه می رویند ، تعداد قابل توجهی گیاهان ارزشمند یافت می شوند که اهمیت دارویی و درمانی آنها ، هنوز تا به امروز با وجود پیشرفت های چشمگیری که در پزشکی جدید حاصل آمده همچنان محفوظ مانده که کم و بیش مورد استفاده مردم بومی این سامان در مداوای درد ها و بیمارها قرار می گیرند . برخی از مؤثرترین این گیاهان که دارای اهمیت فوق العاده می باشند بدین قرارند :

    با در نجبویه (با نام علمی ملیس ، برا ی آرامش اعصاب ، به ویژه آرامش قلب و درمان سکسکه و ترس ) .

    گل و گاو زبان ( با نام علمی بوراگو ، برای تقویت قلب و آرامش اعصاب و شادی آور ) .

    مریم نخودی ( با نام فرانسوی سوژ و از خانواده سلویا ، برای دفع عفونت های شدید مانند عفونت پروستات و کلیه و مجاری ادرار و نیز ضد اسهال خونی ) .

    باریجه ( با نام علمی فریولاگوموس بویس ، برای درمان قطعی آ‎سم و برونشیت و سرفه و سرماخوردگی ) .

    علف چای ، مشهور به چای کوهی یا ( هوفاریقون ) (برای رفع سرماخوردگی و دفع عفونتها و تنظیم قندخون در بیماران دیابتی و درمان سیاتیک ) .

    درخت سفیدار ، مشهور به درخت نقره ای ( برای درمان سیاتیک  به ویژه تسکین و قطع دردهای سیاتیکی ).

    گیاهان یاد شده به فراوانی درمنطقه آتشگاه ، در حاشیه کوههای سد کرج و اغلب مناطق کوهپایه ای اطراف این شهرستان می رویند . توجه واقبال مردم دنیا به گیاهان دارویی ، در روزگار ما ، به ویژه در دو دهه اخیر در کشور ما به علت خطرات و تلفات فراوان ناشی از داروهای شیمیایی می باشد . که متأسفانه با وجود پیشرفت های گسترده علوم پزشکی در امر دارو سازی ، به شهادت آمار و ارقام تقریبا یک میلیون نفر در کشور پیشرفته ای چون آمریکا و ده میلیون نفر در سراسر جهان به علت آسیبهای ناشی از دارو های شیمیایی در بیمارستان ها بستری می شوند و از این تعداد تنها صد هزار نفر در آ”مریکا و یک میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را از دست می دهند . بدین لحاظ برای جلوگیری از این ضایعات ، در برخی از دانشکده های کشورهای اروپایی ، نه تنها کرسی های جدیدی برای تدریس گیاه درمانی به وجود آمده است ، بلکه مزارع وسیعی نیز برای کشت و تولید و صدور گیاهان دارویی در امر درمان پدید آمده است . بنابراین جا دارد با توجه به تنوع رویش صدها گونه گیاهان ارزشمند دارویی در این منطقه ، برنامه هایی فراهم آید تا با کشت و تولید صدور آنها در کنار مصرف داخلی منبع لایزالی نیز به لحاظ اقتصاد و در آمد محلی برای پیشرفت و عمران و آبادی بیشتر این منطقه و نیز رفاه حال مردم این سامان فراهم آید .

     

    ویژگیهای اقلیمی کرج

    منطقه کرج همانند سایر بخش های استان تهران در فصول سرد سال متأثر از سیستم های شمالی و شمال غربی و غربی به ویژه جنوب غربی بوده و ریزش های جوی آن که از ماه های آبان و آذر آغاز و تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه دارد . تابعی ا زفعالیت های سیستم های فوق می باشد . از نظر ویژگیهای خرد اقلیمی ، منطقه کرج از پاره ای جهات دارای مختصات شاخصی است که به آنها اشاره می شود : منطقه کرج به لحاظ اقلیمی تحت تأثیر ارتفاعات البرز و دره چالوس و رود خانه کرج قرار دارد ، که موجب خنک و مرطوب تر شدن این منطقه نسبت به تهران می گردد و این تمایز تقریبا د رتمام طول سال مشاهده می گردد . علت اختلاف دمای کرج نسبت به تهران بخصوص در شبها به سبب نزدیکی کرج به ارتفاعات شمالی و سرد شدن شبانه این دامنه ها و وزش باد کوه به دشت می باشد .

    دور بودن کرج از دشت کویر نیز موجب برودت و رطوبت بیشتر این منطقه نسبت به تهران  در فصول مختلف سال ، به ویژه در تابستان می گردد . در ناحیه سد کرج به دلیل دره ای بودن منطقه و تقویت جریانات سیکلونیک که به دلیل چرخش باد جلوی جبهه گرم ایجاد می شود و همچنین وجود رطوبت حاصل از ذخیره آب موجود در محل نیز وجود جریانات همرفتی در این ناحیه که باعث ناپایداری و ایجاد ابرهای جوششی در داخل ابرهای پوششی (نیمبواستر اتوس ) می گردد . موجب تشدید بارندگی و افزایش ریزشهای جوّی در این ناحیه نسبت به سایر نقاط می شود .

    و اما بارندگی های تابستانه کرج گاهی اوقات برخورد دو توده هوای گرم جنوبی و نسبتاً سرد و مرطوب شمالی که در سطوح فوقانی ناحیه البرز صورت می گیرد ، موجب می گردد که ابرهای جوششی بسیار فعال  در منطقه پدید آمده و ریزشهای رگباری شدیدی را بوجود آورد که غالباً همراه با سیل است .

    برخی از مشخصه های اقلیمی ایستگاه هواشناسی کشاورزی کرج در دوره آ‎ماری 1350 تا 1378 به شرح ذیل می باشد :

    میانگین بارندگی سالیانه کرج حدود 253 میلیمتر با ضریب تغییرات 1/24 درصد و حداقل 3/89 میلیمتر و حداکثر 4/374 میلیمتر می باشد . بیشترین رکورد بارندگی ماهانه کرج 127 میلیمتر در اسفند 74 ثبت شده است . حداقل و حداکثر مطلق دما به ترتیب 20- و 42 درجه و میانگین سالیانه نیز 9/13 درجه سانتیگراد می باشد . ماه مرداد با میانگین 4/26 درجه سانتیگراد و دی با 8/0 درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و سرد ترین ماه سال محسوب می شوند . میانگین سالیانه رطوبت نسبی 50 درصد و میانگین حداکثر و حداقل آن به ترتیب 70 و 35 درصد می باشد .

    جمع تبخیر سالیانه از هشت کلاس الف بالغ بر 2200 میلیمتر می باشد . دی با متوسط 50 میلیمتر و تیر با 375 میلیمتر به ترتیب کمترین و بیشترین مقدار تبخیر را دارا هستند . با د غالب در کرج که بر مبنای سه نوبت دید بانی (صبح ، ظهر ، وعصر ) محاسبه گردیده است ، به استثنای مرداد ماه که جنوب شرقی است دربقیه ماهها غربی است .

     

    توسعه فضای شهری

    مهاجرت به همراه خود مسائل نوینی را ایجاد می کند که یکی از مهمترین آنها رشد فضای شهری و افزایش نیاز مردم به مسکن و امکانات شهری خواهد بود . توسعه شهرستان کرج با پیروی از شکل جلگه و به موازات ارتفاعات شمالی است . که در دهه های گذشته به صورت خطی – شعاعی و در محور شرقی – غربی صورت پذیرفته است . در مجموع پیوستگی مناطق شهری با تأثیر پذیری از محور ارتباطی اصلی شهر ، یعنی خیابان شهید بهشتی (قزوین ) و گذرگاههای موازی آن در طول کریدورهای موازی یا عمود بر آن انجام شده است . البته در سالهای قبل به علت عدم توسعه زیر بنای ارتباطی ، همگام با توسعه پیکره شهر ، رشد شهر با پیروی از امتداد گذرگاه های بین شهری مانند جاده ملارد ، جاده مهرشهر ، جاده چالوس ، و اتوبان تهران – قزوین صورت گرفته است . ترکیب و بافت شهر کرج بزرگ به گونه ای است که ضمن پراکندگی بیش از حد ، بخشهای مختلف شهر در فاصله بافت های ساخته شده ، اراضی قابل توجهی به صورت باز باقیمانده است ، که طرح توسعه و عمران کرج با توجه به سرمایه گذاری قابل ملاحظه  در زیر ساخت های موجود سعی نموده تا نیازمندیهای فضای آینده شهر را با استفاده از اراضی فوق الذکر و تکمیل زیر ساخت های نیمه تمام تأمین نماید . نتیجه این گسترش ، تخریب فزاینده باغات و زمینهای کشاورزی و ایجاد شهرکهای اقماری در اطراف کرج می باشد .

     

    بازنگری در روشهای ساخت انبوه ، نیاز مبرم شهر کرج

    چکیده :

    شهر تهران با جاذبه های واقعی و کاذب فراوان خود ، سیل مردم و سرمایه ایشان را از نقاط مختلف ایران به سوی خود می کشاند و چون قادر به هضم تمامی آن نیست ، عمده این آمدگان را به حاشیه های خود می راند . در این تصفیه ، آنچه معمولاً نصیب تهران می شود ، سرمایه کلان و آنچه برای شهرهای حاشیه ای بر جای می ماند ، سرمایه های کوچک و البته تعداد زیادی افراد دارای تخصص های گوناگون است .

    بدیهی است که سرمایه و تخصص ، دو بال پرواز به سوی توسعه اند . و ضعف هر یک پرواز شهر به سوی توسعه را ناممکن می کند والبته یک توسعه واقعگرایانه بایستی با توسل به توانایی های موجود و با تلاش برای کاهش ضعفها عملی گردد . یعنی شهر کرج بایستی به کمک نیروهای متخصص خود از سرمایه های جذب شده به نحو بهینه استفاده نموده ، از اتلاف آنها پیشگیری نماید و این سیاستی است که بایستی در تمام زمینه ها و از جمله ساخت و ساز شهری پیش گرفته شود . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بررسی آماری 50 ساله اقلیم کرج

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بررسی آماری 50 ساله اقلیم کرج, مقاله در مورد تحقیق مقاله بررسی آماری 50 ساله اقلیم کرج, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بررسی آماری 50 ساله اقلیم کرج, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بررسی آماری 50 ساله اقلیم کرج, تحقیق درباره تحقیق مقاله بررسی آماری 50 ساله اقلیم کرج, مقاله درباره تحقیق مقاله بررسی آماری 50 ساله اقلیم کرج, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بررسی آماری 50 ساله اقلیم کرج, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بررسی آماری 50 ساله اقلیم کرج ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بررسی آماری 50 ساله اقلیم کرج
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت